![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Daar hoef je geen bewijs voor te hebben/geven. Maar dat wil dus zeggen, dat je dat gewoon ook kunt kwijtraken, omdat je plots een aantal dingen in een ander daglicht ziet. In mijn geval: door redelijk wat boeken te lezen over godsdiensten en hun geschiedenis. En ook door naar een goeie raad van de bijbel te luisteren (wat een tegenstelling hier ![]() Luister naar mijn woorden, maar let niet op mijn daden
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zolang je dat geloof, of beter gezegd de veelal absurde en obscure voorschriften en regeltjes die dat specifiek geloof vergezellen, niet opdringt aan iemand die er niet om heeft gevraagd, kun je voor mijn part geloven in de blauwe steen die in mijn tuin ligt.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 december 2006 om 08:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
En we leren kinderen situaties reëel te beoordelen, zoals volwassenen doen, i.p.v. melig gepraat over vergeving en verzoening. Als jij zwaar onrecht bent aangedaan, ga je ook niet onmiddellijk vergeven, da's bull-shit. Citaat:
Of weet u niet hoe u omhoog moet scrollen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Iemand die er behoefte aan heeft, kan op zeker ogenblik in zijn leven gewoon de godsdienst gaan beleiden die hem aantrekt. Niets wordt hem in de weg gelegd; niets verplicht hem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als iemand mij zwaar onrecht aandoet en daar oprecht spijt van heeft, vergeef ik die persoon wel onmiddellijk. Net zoals ik hoop dat iemand mij in een dergelijke situatie zal vergeven. U vindt dat misschien bullshit, ik niet. Ik vind het juist een positieve waarde om dat aan kinderen door te geven. Bent u altijd zo behulpzaam?
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ouders nemen dagelijks beslissingen voor hun kinderen, maar vreemd genoeg hoor ik daar niemand over klagen. Niemand die zegt dat het schandalig is dat ouders kiezen welk voedsel hun baby eet, zonder het eerst aan hun baby te vragen. Niemand die klaagt over het feit dat ouders kleren voor hun baby kopen zonder te vragen wat hun kind graag aanheeft. Maar als het over geloof gaat, dan maakt iedereen zich plots druk. Twee maten en twee gewichten als je het mij vraagt.
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
U moet eens goed lezen. Graag gedaan. Ik hoop tenminste dat u niet opzettelijk dingen verkeerd leest of verdraaid. Laatst gewijzigd door cor : 13 december 2006 om 16:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik kies later welke kleren ik aandoe (ik laat in het midden of dat ook kan in alle katholieke sekten). Maar ik kan niet 'ontdoopt' worden! (De kerkleiding is niet zo stom, want dan zet ze op termijn haar inkomsten op de helling). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het gaat erover dat ik nooit de keuze heb gekregen op geloofsgebied. Ik ben gedwongen christen geworden en kan dit niet ongedaan maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
(U blijft echter wel voor eeuwig en een dag gedoopt, het doopsel is inderdaad niet te ontdoen) Hou er rekening mee dat je na zo'n vrijwillige ex-communio geen sacramenten meer kan ontvangen. Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of religieuzen opgezet zijn met Dawkins of niet, is hier niet van belang. Citaat:
Laat ouders vrij om hun kind op te voeden volgens hun eigen geloof en laat kinderen, eens ze volwassen zijn, vrij beslissen of ze zich goed voelen bij dat geloof of niet. Je kan kinderen niet onderwijzen in verschillende soorten godsdiensten zonder aan de eigenheid van iedere godsdienst voorbij te gaan. Godsdienst is immers meer dan enkel maar feitenkennis, het is een levensbeschouwing en roept een bijhorende levenshouding op. Citaat:
Waarom mogen ouders wel op zoveel gebieden beslissen voor hun kind maar niet op het gebied van geloof? Citaat:
Citaat:
Wilt u enkel dit mensenrecht voor kinderen van toepassing laten zijn of ook andere mensenrechten, zoals bvb. het recht op arbeid of het recht om van nationaliteit te veranderen of het recht om deel te nemen aan het bestuur van zijn land? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar als u wilt, kunt u wel een andere taal leren. Net zoals u vrij bent om uzelf te bekeren tot een ander geloof.
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U kunt inderdaad niet ontdoopt worden. Ik weet dat vergelijkingen hier niet door iedereen op prijs worden gesteld, maar voor diegenen die wel verduidelijking willen: Wie geboren wordt kan niet meer ongeboren worden. (Men kan wel sterven.) Wie gedoopt wordt, kan niet meer ongedoopt worden. (Men kan wel uit de katholieke kerk treden.)
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 13 december 2006 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik weet niet meer uit het hoofd op welke basis de 'religieuze subsidies' verdeeld worden over de erkende godsdiensten, maar ik herinner me wel dat de katholieken een overweldigend groot deel krijgen. Niets te maken met het aantal gedoopten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dank je wel. Dat is wat ik wilde horen. Tot zover de vrijheid van godsdienst. Verdere ellenlange posts met gekronkel, gedraai en vergelijkingen met non-religieuze zaken zijn bijgevolg overbodig geworden. Einde discussie.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 13 december 2006 om 18:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoe zitten het feitelijk met vrijzinnigen die hun kinderen bij de aanvang van de puberteit meenemen naar "lentefeesten" en dergelijke? Is dit aanvaardbaar voor u, of niet? Is die vrijheid van religie?
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 13 december 2006 om 19:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het is voornamelijk het aantal pastoors dat bepalend is voor het geld dat de katholieke kerk krijgt. Het brutojaarwedde van een pastoor die instaat voor 1 parochie is, zonder indexaanpassing, 13409,11 euro. Dus hoe meer/minder pastoors hoe hoger/lager het bedrag dat de overheid aan de bedienaars van de katholieke erediensten geeft. Het is wel zo dat een pastoor (of een andere bedienaar van de erediensten) een extra toelage krijgen per doopsel of ander sacrament dat hij zelf toedient. Maar die wordt niet door de overheid betaalt, maar door de katholieken zelf.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 13 december 2006 om 19:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() U weet toch dat een niet-confessionele zedenleer (zoals bvb. de vrijzinnigheid) ook een levensbeschouwing is?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 13 december 2006 om 19:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik niet. Precies daarom wint ze bij mij aan geloofwaardigheid. Een Kerk die vandaag nog steeds zou beweren dat de aarde het middelpunt van de kosmos is en dat zij een platte schijf is, gevat tussen het hemelgewelf dat het water daarboven scheidt van het water eronder... ... zo'n Kerk zou niet meer geloofwaardig zijn. En volledig terecht. Vergelijken we dit eventjes met de wetenschap. Neem nu het atoommodel, zoals dit achtereenvolgens door de Griek Demokritos werd geponeerd, nadien door de middeleeuwse alchemisten (de vier elementen: water, lucht, aarde en vuur), nadien Thomson, Rutherford, Bohr... Zou de kernfysica vandaag nog geloofwaardig zijn, mocht zij bvb. nog het model van Thomson als geldende leidraad hanteren? Néén! En volledig terecht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op die manier mag je jezelf dan wel niet uit de "statistieken" halen, maar "bespaar" je dit droevige lot tenminste aan je nakomelingen... ![]() |
|
![]() |
![]() |