![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je verkondig de absolute waarheid dat religies geen absolute waarheid mogen claimen. Je moet daar toch wel de mop van kunnen inzien? Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 8 januari 2007 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Men kan nog niet bewijzen dat god bestaat. Zoals ik reeds aanhaalde zouden wij binnenkort instaat moeten kunnen zijn hetzelfde te verwezenlijken als wat men god noemt. Dit zal natuurlijk wel een andere definitie geven aan god vermits deze dan enkel verantwordelijk zou zijn voor de schepping van ons heelal.
![]() |
![]() |
#163 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() *nota aan mezelf: Queensburry lezen als ;ik een uitgeslapen kop heb*
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 8 januari 2007 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
|
![]() Citaat:
Het probleem is nu net dat je met logica niet alles kunt bewijzen. Je kan er bijvoorbeeld niet mee bewijzen dat God niet bestaat. Logica is de beste denkwijze waartoe de rationele menselijke geest in staat is (want ja, ook een hoer is een mens); jammer genoeg misbruiken velen precies het feit dat logica niet alles kan bewijzen, om zo nog gauw effe ergens een God binnen te moffelen. Da's nog veel hoeriger. Laatst gewijzigd door C2C : 8 januari 2007 om 20:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
|
![]() Citaat:
Die befaamde Singulariteit is trouwens volledig ons werk. Van ons, mensen. Volledig immanent. Mochten we ze ooit bereiken, bewijst dat precies dat wij geen externe God nodig hebben om het Goddellijke te verklaren. Want wij weten dan dat WIJZELF de oorsprong zijn van God. Eh, zoiets. Nie? Laatst gewijzigd door C2C : 8 januari 2007 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
|
![]() Citaat:
Gelovigen hebben door de eeuwen heen Gods bestaan trachten te bewijzen dor op de pracht van de schepping te wijzen, en de perfectie van de natuur. (Dit is overigens een thema waar S.J. Gould zaliger zeer graag creationisten op de korrel nam.) Nu hebben ze in deze steeds terrein moeten prijsgeven. Zowel inzake de beweging van de Aarde, het ontstaan van de soorten, het ontstaan van het heelal; etc. Telkens weer zijn ze verplicht geweest achterthoedegevechten te leveren, en telkens weer om terrein prijs te geven. Het is niet onlogisch (maar ook niet strict mathematisch noodzakelijk) dat ze ook op verdere onderwerpen zullen moeten inbinden.
![]() |
![]() |
#167 |
Minister
|
![]() En jij bent agnost ?
![]() |
#168 | |
|
![]() Citaat:
Religieuzen hebben eeuwen lang iedereen die niet met hun scheppingsmythe akkoord was vervolgd en verketterd. Tot de mensen opgroeiden en de atheïsten in deze gelijk moesten geven. En zo maken de atheïsten beetje bij beetje vooruitgang; op basis van de wetenschap ontkrachten ze systematisch en stap voor stap alle absurditeiten die je in religies terugvindt. Ze hakken met andere woorden God aan mootjes, hier een armpke, daar ne voet, tot heel die fantasie begint te wankelen. Het is jammer dat dit op zo'n pijnlijke manier moet gebeuren, maar in de grote orde der dingen is dit kleine geweld veel heilzamer dan het geweld dat resulteert uit de onwetendheid van gelovigen. Laatst gewijzigd door C2C : 8 januari 2007 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het zou inderdaad bewijzen dat we geen god hebben om te aanbidden of dergelijke. Het zou ons tot een staat van volwassenheid brengen waar in het duidelijk is dat wij op eigen kracht moeten verderleven.
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat vind ik een zeer interessante, doch ongeloofwaardige stelling en ik zou graag weten welke argumenten aangehaald kunnen worden om deze te bewijzen. Allereerst zou ik willen aantonen dat een gewone mens helemaal niet volledig in het 'nu' leeft. Ik heb deze morgen een brood gekocht om de honger die deze middag met zich meebracht te stillen. Nu, ik kon deze morgen niet met absolute zekerheid zeggen dat dat brood voldoende zou zijn om mijn honger te stillen. Ik kon zelfs niet weten of ik deze middag wel honger zou hebben. Ik gokte dus dat ik in de toekomst (deze middag) wel eens honger zou kunnen hebben en dat een brood het ideale middel zou zijn om aan mijn nood van hongerstilling te voldoen. Ik leefde deze morgen dus helemaal niet in het 'nu'. Allez, in technische zin natuurlijk wel, maar toch was mijn blik gericht op een toekomst-beeld dat wel of niet waar kon zijn. Toch kan er moeilijk geopperd worden dat ik niet mijn best deed om er het beste van te maken deze morgen. In welke zin verschilt dit nu van een geloof in een soort voortleven na de dood? Net zoals ik vanmorgen niet wist of ik deze middag honger ging lijden weet ik ook niet wat er te gebeuren valt als mijn hart het zou begeven. Waarom zou ik dan wel mogen verkondigen dat ik geloof dat ik honger zal hebben, maar niet dat ik geloof dat ik op een manier zal voortleven, zelfs na de dood? En waarom zou ik, of ik nu geloof in een leven na de dood of niet, in middag-honger of niet, niet trachten er het beste van te maken? Ik denk niet dat enige rationele mens ooit de behoefte heeft om het slechtste van zijn leven te maken. Dawkins' voorbeeld van de suicide bomber verbleekt trouwens bij de wreedheden die sommige atheïsten uitgevoerd hebben. Trachtten volgende atheïsten er soms het beste van te maken? Joseph Stalin, Mao Tse-Tung en Enver Hoxha. Daar kan de inquisitie niet aan tippen hoor.
Laatst gewijzigd door netslet : 8 januari 2007 om 22:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er bestaan mensen die niet in staat zijn tot 'geloven'; mensen die zichzelf als het punt alfa en omega van de schepping beschouwen. Mensen die zelfs niet in de menselijkheid van hun medemens 'geloven'. Dat heeft een naam: sociopathie of psychopathie. Ik heb NOOIT gesteld dat mensen die niet geloven in één of ander superwezen, één of andere schepper per definitie psychopaten zouden zijn... Wél dat het 'geloven' in het algemeen tot de menselijkheid zelf behoort. Van je partner wéét je nooit met 100% zekerheid of zijn/haar gevoelens oprecht zijn of ze überhaupt bestaan, maar je 'gelooft' er wel in. D.w.z. je bent bereid om -minstens tot bewijs of ernstig vermoeden van het tegendeel- je nuchterheid (zoals Dawkins dat zo mooi zou verwoorden) uit te schakelen. Zoniet ben je niet in staat tot oprechte menselijke interactie. Om te besluiten: ik geloof dat jij niet bij machte bent om in een filosofische discussie mee te stappen en dat je een gefrustreerd en gecomplexeerd kereltje bent. Tot dusver heb je me bitter weinig stof gegeven om dat geloof op de helling te plaatsen. Maar zoals ik al eerder opperde: ik ben anderzijds een eeuwige twijfelaar. Misschien daarom dat ik toch nog de moeite neem om deze repliek neer te tokkelen.
![]() |
![]() |
#175 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wie bent u om uit te maken dat zij niet de alpha of omega zijn? U gelooft toch ook dat er zo een wezen kan bestaan. Mischien heb je zelfs je eigen god nu beledigd omdat je niet in hem geloofde En hoe kan jij nu concluderen dat ik niet in staat ben om te filosoferen als je nog ineens leest wat ik typ? Ik doe zelfs helemaal geen poging om uw geloof te doen wankelen. Ik ga er vanuit dat als jij geloofd je jezelf invulling hebt gegeven voor je leven. Ik heb respect voor iedereens godsdienst. Als u in god wil geloven ga ik je echt niet vertellen dat je een debiel bent.
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 8 januari 2007 om 22:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mja misschien denk jij anders dat kan, maar ik WEET dat ik morgen zowiezo honger zal hebben.
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Of ik 'mijn' God beledig, weet ik niet en ik zit er 99,9% van de tijd ook niet mee. Als je dacht dat ik één of andere religieuze fanatiekeling was, dan heb je dat ook ten onrechte 'geloofd'.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 8 januari 2007 om 22:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Een ander dan: Stel bvb. dat ik nu een huis wil kopen in de Provence om daar binnen 5 jaar in te trekken. Ik geloof dus dat ik binnen 5 jaar de behoefte ga hebben om in de Provence te gaan wonen en dat nu de beste tijd is om ginds een woonst te kopen. Dit is dus opnieuw een geloof, geen weten.
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |