Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2007, 17:20   #161
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Beste zoroaster,
Jij die hopelijk wèl over meer dan een gram hersens beschikt:
de Franstaligen (inbegrepen de Walen) willen ons geld
ze willen ons grondgebied de Vlaamse Rand
ze dringen ons hun taal op
ze weigeren Nederlands te leren
Di Rupo is tegen de IJzeren Rijn
enzovoort enzoverder

En dan zeg jij dat o schande het VB 'tegen de Walen' is.
En dan praat jij over een gelddrukkerijtje als het VB zegt wat met het geld van de transfers zou kunnen verwezenlijkt worden.

Je zegt dat het VB egoïstisch is, wat zijn de Franstaligen dan wel?
NVA en VB moeten in eerste plaats samenwerken, in plaats van mekaar te bestoken met zinloze argumenten van de tegenstrever.
Maar hou toch eens op met te denken dat ik moet overtuigd worden van het nut van het separatisme! Ik geloof erin, jij gelooft erin, waarom elkaar dan zitten doodslagen met argumenten waarvan we allebei weten dat ze juist zijn?

Mijn kritiek, en daar is nog ALTIJD NIET ten gronde op geantwoord, is dat je de 60-70% van de Vlamingen die niet overtuigd zijn van het nut van het separatisme, nooit kan overtuigen door het afschaffen van de transfers voor te stellen als de oplossing voor alle problemen in Vlaanderen en te zeggen dat je "geen solidariteit met die maffiamensen" wilt zoals op het recentste VB-congres. Ons grote probleem als Vlaams-nationalisten is dat we gewoon zijn te preken voor eigen kerk en maar niet kunnen inbeelden dat er mensen zijn die niet wakker liggen van de verfransing van één of ander dorpje in Vlaams-Brabant of de transfers niet rechtstreeks in hun portemonnee voelen.

Om die mensen te bereiken en te overtuigen, en dat moeten we doen willen we ooit een onafhankelijk Vlaanderen meemaken, moeten we durven loskomen van die agressieve en anti-Waalse retoriek en het simplisme over de transfers dat ze bij het VB zo gretig gebruiken. Ik heb al geregeld moeten spreken voor klassen uit het 5e of 6e middelbaar ASO of BSO als N-VA'er, en die jongeren overtuig je niet meer met de klassieke vendelzwaairetoriek of de "Vlaams geld in Vlaamse handen"-argumenten. Een verhaal over goed bestuur, directere democratie en de voordelen van een zelfstandig Vlaanderen in Europa kan dat wel. Maar ik moet héél diep zuchten als ik al mijn inspanningen om ons Vlaams-nationalisme wat minder agressief en rationeler te onderbouwen zie tenietgedaan worden als op een VB-congres weer naar "die maffiamensen" wordt uitgehaald en goedgelovige types als Duveltje worden wijsgemaakt dat "Vlaamse onafhankelijkheid=de 15% Vlaamse armen niet meer arm".
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 17:36   #162
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Als het VB het voor het zeggen had (...)
Quod non.
Het cordon sanitaire blijft onverminderd van kracht en een absolute meerderheid is al helem�*�*l onwaarschijnlijk. Misschien moeten jullie toch eens een staatsgreep of zo in overweging nemen?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 17:41   #163
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Adem benemend meer kan je niet van dit congres zeggen, tot in de puntjes verzorgd, goede sprekers, heel veel volk maakte er een echt spektakel van
*Bravo VB om iets te willen doen aan de 15% armen in Vlaanderen
*Bravo VB om iets te willen doen aan de veel te lage pensioenen
*Bravo VB om Vlaanderen terug veilig te willen makken
*Bravo VB om de onrechtvaardige miljarden stroom naar Wallonië te willen stoppen
*Bravo VB om het Islamgevaar te willen indijken
*Bravo VB om de genitale verminkingen op Moslimmeisjes zo te durven vernoemen(3000 per jaar
*Bravo VB voor de vele helderen ideeën die zij zo naar vore brachten
*Bravo VB om mensen zoals ik terug moed te geven
En Vlaanderen onafhankelijk willen maken? Zit dat er niet bij?
Allé seg...zou ik het zeggen...?
Was het volk daar trouwens net zo aant roepen? Amai, Nürnberg is ook niet veraf dan, al was dat wel in open lucht
Of het Rode Plein in Moskou, als dat ok is voor jullie

Dan noemen die militanten ons partijslaven...ja amai... kijk eerst eens naar jullie zelf!
Oud 28 mei 2007, 19:11   #164
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
1)Fundamenteel verschil was wel dat daar duidelijk gezegd werd dat een zekere solidariteit aanvaardbaar was, maar niet als ze diende om een staatseconomie met gedrochten als die van Strépy te bekostigen. De reden om die actie daar bij de scheepslift te voeren is dan wel duidelijk.

2) Het Belang had het bij monde van Van Hecke daarentegen over "maffiamensen", "solidariteit daarmee over mijn dood lijk" (spreek me gerust tegen als ik me vergis" en presenteerde het doorknippen van de transfers als de manier om alle sociale en economische problemen in Vlaanderen op te lossen.

3) Ik denk dat het verschil in retoriek en stijl wel duidelijk is, niet? Hoe het overkwam op de simpele ziel is door de posts van Duveltje trouwens als duidelijk geworden.
1) Fundamenteel is dat zowat iedereen weet dat de transfers niet bijdragen tot enige verbetering. Dat iedereen weet dat de transfers dienen om een PS-staat in stand te houden met te veel overheidspersoneel en hoge werkloosheid en een onophoudelijke corruptieschandalen. Daarbij verhindert de incontournable PS nog bv de IJzeren Rijn en BHV, en dreigt met aanhechting van de Vlaamse rand bij Brussel. En zet alles in het werk om het VB partijfinanciering en politieke rechten te ontnemen.
2) FVH sprak inderdaad en terecht van de Maffia-praktijken van de PS.
En inderdaad ook van het feit dat het geld van de transfers veel sociale problemen zou kunnen oplossen. Juist of niet juist?
3) Het verschil in stijl is inderdaad duidelijk. Het verschil in realiteitszin eveneens.
Een zekere solidariteit is aanvaardbaar als ... in Wallonië alles anders zou zijn (goed bestuur, zinvolle investeringen, niet teveel overheidspersoneel geen corruptie, respect voor onze taal en grondgebied, geen eisen van uitbreiding van brussel enz)
Maar...Wallonië is niet anders. Dus moeten die transfers verdwijnen.
Het komt er dus op neer dat NVA en VB juist hetzelfde willen.
Maar toegegeven NVA is meer omfloersd
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:15   #165
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
*Bravo VB om de mensen wijs te maken dat voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen bestaan.
*Bravo VB-kiezers om die sloganeske onzin als zoete koek te slikken
wijsmaken wijsmaken... dat was niet het congres van de VLD !

onzin niet van ! dat is de wens van de mens in de straat !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:17   #166
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dewinter was precies in vorm als ik kan afgaan op de VRT-beelden. De rhetoriek is precies ook terug harder ivm de vorige congressen.
zalig genieten van zijn toespraak en zijn gedrevenheid

Hij is gewoon geniaal.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 28 mei 2007, 19:19   #167
benji
Provinciaal Gedeputeerde

benji's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
En Vlaanderen onafhankelijk willen maken? Zit dat er niet bij?
Allé seg...zou ik het zeggen...?
Was het volk daar trouwens net zo aant roepen? Amai, Nürnberg is ook niet veraf dan, al was dat wel in open lucht
Of het Rode Plein in Moskou, als dat ok is voor jullie

Dan noemen die militanten ons partijslaven...ja amai... kijk eerst eens naar jullie zelf!
NVA het schaamlapje van cd&v ,heb op het congres een paar NVA ers gesproken ,ze beseffen dat nva gewoon voor extra stemmen moet zorgen voor cd&v , en dat dewever zijn splitsing van de sociale zekerheid na de kiezing in zijn vette kont mag steken !! NVA ....een verloren stem!
één minpuntje over het VB congres......er was teveel volk pfffff

Laatst gewijzigd door benji : 28 mei 2007 om 19:21.
benji is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:20   #168
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Heeft Vanhecke ook iets gezegd over de transfers van de ene Vlaamse provincie naar de andere? Of van de ene Vlaamse stad/gemeente naar de andere?
toch wel... 10 opleggers met Duvel naar Brugge !

Van West-Vleteren naar Antwerpen ? 0,0
Oud 28 mei 2007, 19:21   #169
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan Bekijk bericht
Als economisch kenner zou u weten dat elk financieel plan (wat een economisch programma ergens wel is) dat gebaseerd is op een wel zeer twijfelachtige gebeurtenis in de toekomst verticaal geklasseerd kan worden.

Zou u op me stemmen moest ik u de hemel op aarde beloven indien die belofte enkel uitvoerbaar zou zijn moest mijn partij in een klap 25% meer halen, en de FDF de grootste overwinnaar in wallonie was?
VB is een zweeppartij Jéhan en wil via elke gebeurtenis die verkeerd loopt bewijzen dat Vlaamse onafhankelijkheid noodzakelijk is voor de goede ontwikkeling van beide regio's. De geesten beginnen zich meer en meer in die richting voor te bereiden. We staan nu verder dan pakweg tien jaar terug. Laten we zien binnen tien jaar.
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 19:24   #170
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Anke was echt fantastisch!!! En dan zie ik net op de VRT hoe dat men zoiets in een slecht licht kan plaatsen... nuja het fietstochtje van SP.A was belangrijker...

Filip stelt niet teleur, op het zangfeest was hij ook al een staande ovatie waard!

@ Metternich: we zitten terug op juiste nationalistische koers!
tja, de rode zender... stelt zijn prioriteiten...

wat een gelul zeg, dan nog op die fiets, met Pascal Smet op kop... de waardeloze gids, precies ezelskoers
Oud 28 mei 2007, 19:41   #171
luc broes

Standaard

Citaat:
Mijn kritiek, en daar is nog ALTIJD NIET ten gronde op geantwoord, is dat je de 60-70% van de Vlamingen die niet overtuigd zijn van het nut van het separatisme, nooit kan overtuigen door het afschaffen van de transfers voor te stellen als de oplossing voor alle problemen in Vlaanderen en te zeggen dat je "geen solidariteit met die maffiamensen" wilt zoals op het recentste VB-congres. Ons grote probleem als Vlaams-nationalisten is dat we gewoon zijn te preken voor eigen kerk en maar niet kunnen inbeelden dat er mensen zijn die niet wakker liggen van de verfransing van één of ander dorpje in Vlaams-Brabant of de transfers niet rechtstreeks in hun portemonnee voelen.

Om die mensen te bereiken en te overtuigen, en dat moeten we doen willen we ooit een onafhankelijk Vlaanderen meemaken, moeten we durven loskomen van die agressieve en anti-Waalse retoriek en het simplisme over de transfers dat ze bij het VB zo gretig gebruiken. Ik heb al geregeld moeten spreken voor klassen uit het 5e of 6e middelbaar ASO of BSO als N-VA'er, en die jongeren overtuig je niet meer met de klassieke vendelzwaairetoriek of de "Vlaams geld in Vlaamse handen"-argumenten. Een verhaal over goed bestuur, directere democratie en de voordelen van een zelfstandig Vlaanderen in Europa kan dat wel. Maar ik moet héél diep zuchten als ik al mijn inspanningen om ons Vlaams-nationalisme wat minder agressief en rationeler te onderbouwen zie tenietgedaan worden als op een VB-congres weer naar "die maffiamensen" wordt uitgehaald en goedgelovige types als Duveltje worden wijsgemaakt dat "Vlaamse onafhankelijkheid=de 15% Vlaamse armen niet meer arm".
Niemand zegt dat Vl onafhankelijkheid alles zal oplossen.
Ik weet niet wat 'vendelzwaairetoriek' is. Ik weet wel dat mensen en ook de jeugd goed begrijpen als NVA en VB zeggen dat elk Vl gezin elke 3 (?) jaar een auto schenkt aan wallonië via de transfers. En daar liggen de mensen wèl wakker van.
Het VB spreekt duidelijke taal en haalt het VB bij de jeugd een hoger % dan CD&V.
Als NVA met een zachtere taal (die ik normaler wijze ook verkies) nog meer mensen kan overtuigen juich ik dat toe.
FVH en FDM publiceerden juist een boek "L' ETAT PS, de maffia aan de macht". Je moet het lezen. Maffia is echt geen overdrijving.
Oud 28 mei 2007, 19:53   #172
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
*Bravo VB om de mensen wijs te maken dat voor ingewikkelde problemen simpele oplossingen bestaan.
*Bravo VB-kiezers om die sloganeske onzin als zoete koek te slikken
Bravo Mitgard om de mensen wijs te maken dat de transfers gewoon MOETEN doorgaan, en dat daar geen andere oplossing voor bestaat.
Oud 28 mei 2007, 20:03   #173
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
U vraagt het dan wel niet aan mij maar ik kan me niet houden.

Is het niet de logike zelve als het Vlaams geld dat naar de walen gaat in Vlaanderen besteed wordt aan armen er minder armoede zal zijn?

Een behoorlijk pensioen bevoorbeeld zodat mensen in de winter geen kou meer lijden.
maw het VB wil de armoede betsrijden door de Waalse armoede te vergroten. Is genoteerd.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 20:07   #174
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Die armoede in Wallonië interesseert mij zoveel als die in Bangla Desh of Sri Lanka.
Sorry, eigen volk eerst.
of hoe nationalisten zichzelf prachtig in de voeten schieten...
Citaat:
Je zal maar een separatist zijn die wel over een gram hersens beschikt en die elke dag zijn best doet om iedereen te overtuigen dat Vlaams-nationalisme niet egoïstisch is,
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 21:10   #175
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
maw het VB wil de armoede betsrijden door de Waalse armoede te vergroten. Is genoteerd.
Het geld in bodemloze putten gooien gaat de armen in Vlaanderen noch Wallonië vooruit helpen ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 21:21   #176
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benji Bekijk bericht
NVA het schaamlapje van cd&v ,heb op het congres een paar NVA ers gesproken ,ze beseffen dat nva gewoon voor extra stemmen moet zorgen voor cd&v , en dat dewever zijn splitsing van de sociale zekerheid na de kiezing in zijn vette kont mag steken !! NVA ....een verloren stem!
Wie denk je met deze vulgaire taal te overtuigen?
Oud 28 mei 2007, 21:23   #177
kunstenaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht

Daarnaast wil de partij meer sociale voorzieningen, hogere pensioenen, meer kinderbijslag en minder belastingen.

Men wil meer sociale voorzieningen (prima, maar zijn die dan voor iedereen?), hogere pensioenen (niks tegen hoor), meer kinderbijslag (eveneens prima, maar opnieuw de vraag of dat voor iedereen is die bijdraagt aan het systeem.)

En minder belastingen.
Hoe zal men dan al die andere beloften betalen? Hogere RSZ-bijdragen?
Hogere BTW? Belastingen op kapitaal? Of wordt dat allemaal vanzelf opgelost als Vlaanderen onafhankelijk wordt ???

Wat mij o.a. tegengaat aan de retoriek van het VB is het steeds ontbreken van fundamentele plannen om alle beloften te betalen. Ok, ook andere partijen bezondigen zich aan het beloven van zaken die amper betaalbaar zijn zonder de belastingsdruk te verhogen. Maar bij VB lees ik op hun website enkel plannen, ideeën maar nooit hoe het zal gerealiseerd worden.

De beruchte geldstromen naar Wallonië zijn echt niet zo groot dat er voldoende middelen vrijkomen om de bovenvermelde beloften waar te maken zonder in onze portemonnee te zitten.

Da's géén anti-VB statement. Da's realistisch rekenwerk.
Oud 28 mei 2007, 21:26   #178
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht

Dat is toch absurd wat u daar zegt.

Uiteraard spreek ik niet voor het VB.

Wat moet gebeuren is dat vlaams geld gebruikt wordt om vlaamse armoede te verhelpen. En als er dan is wat over is zullen wij wel beslissen aan welke liefdadigheid dat geschonken wordt en niet de walen. Want het is ons geld en niet van de walen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2007, 21:29   #179
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Die armoede in Wallonië interesseert mij zoveel als die in Bangla Desh of Sri Lanka.
Sorry, eigen volk eerst.
-----------------------------------------------------------------------
Het is normaal dat je solidariteit eerst gaat naar je eigen gemeenschap.
Het is niet mooi dat solidariteit daar eindigt.
Dus armoede in Wallonië interesseert ons wel, en ook armoede veel verder van huis.
Wel jammer dat de transfers Wallonië in slaap wiegen, en niet zorgen voor beter bestuur en minder werklozen.
De transfers bevestigen Wallonië in een staat van minderwaardige afhankelijkheid.
Daar moet iets grondig veranderen.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 mei 2007 om 21:31.
Oud 28 mei 2007, 21:38   #180
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar Bekijk bericht
Men wil meer sociale voorzieningen (prima, maar zijn die dan voor iedereen?), hogere pensioenen (niks tegen hoor), meer kinderbijslag (eveneens prima, maar opnieuw de vraag of dat voor iedereen is die bijdraagt aan het systeem.)

En minder belastingen.
Hoe zal men dan al die andere beloften betalen? Hogere RSZ-bijdragen?
Hogere BTW? Belastingen op kapitaal? Of wordt dat allemaal vanzelf opgelost als Vlaanderen onafhankelijk wordt ???

Wat mij o.a. tegengaat aan de retoriek van het VB is het steeds ontbreken van fundamentele plannen om alle beloften te betalen. Ok, ook andere partijen bezondigen zich aan het beloven van zaken die amper betaalbaar zijn zonder de belastingsdruk te verhogen. Maar bij VB lees ik op hun website enkel plannen, ideeën maar nooit hoe het zal gerealiseerd worden.

De beruchte geldstromen naar Wallonië zijn echt niet zo groot dat er voldoende middelen vrijkomen om de bovenvermelde beloften waar te maken zonder in onze portemonnee te zitten..
FVH haalde in zijn toespraak nauwkeurig (zie website) aan hoezeer de sociale voorzieningen kunnen verbeterd worden met het geld van de transfers. Met 12 miljard euro per jaar kun je onvoorstelbaar veel doen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be