![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1781 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ik heb ook geen illusies dat ik door jou schild van vooroordelen breek. Citaat:
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 26 maart 2011 om 15:41. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1782 | |
|
![]() Citaat:
Maar weet je, zelfs al wordt het een Tsjernobyl, en zelfs al wordt het een Tsjernobyl zoals Greenpeace het zich inbeeld, dan nog is dit niet de ergste industriële ramp in de menselijke geschiedenis. En voor je mijn uitspraak verwerpt: Geef dan eens aan waar jij de ernst van een ongeval aan meet. Wat maakt voor jou de ene ramp erger dan de andere?
![]() |
![]() |
#1783 | |||||
|
![]() Citaat:
Dat er een belangrijk verschil is tussen "denkbaar" en "waarschijnlijk" is anders iets wat we niet uit het oog mogen verliezen. We kunnen ons immers niet tegen elk denkbaar scenario indekken. Moeten we onze kerncentrales ook tegen inslagen van asteroiden beschermen? De veiligheidsexpert Bruce Schneier heeft daar een mooi stuk over geschreven, over hoe blind staren op het mogelijke ons doet vergeten dat we ons moeten beschermen tegen het waarschijnlijke. http://www.schneier.com/blog/archive...case_thin.html Citaat:
Maar vliegtuigen in een gebouw laten vliegen is een stuk eenvoudiger dan met opzet een melt down veroorzaken. Ik zeg het nog eens: De samenloop van omstandigheden die ons Fukushima gebracht heeft zou je met opzet niet bij elkaar krijgen. Je kan mischien wel een commando in een controlekamer krijgen, maar heb je er bij stilgestaan dat dat niet voldoende is? Ik denk dat zelfs al heb je twee weken lang ongecontesteert toegang tot alle onderdelen van een kerncentrale dat het nog niet zeker is dat je een ramp kan veroorzaken. En denk je dat als een groep terroristen in de controleruimte van een centrale inbreekt dat de politie en strijdkrachten gewoon maar zullen aan de kant blijven staan en toekijken? Citaat:
Citaat:
Een van de redenen waarom een kernramp voor een terrorist niet zo aantrekkijk is, is dat je er nooit de hoge aantallen slachtoffers op dag een mee kan veroorzaken als bijvoorbeeld een 9/11 of een paar bommen in de ondergrondse kan veroorzaken. Citaat:
Maar dat is een heel andere discussie.
![]() |
![]() |
#1784 |
|
![]() Mogelijks dat jij daar een hogere stralingsdosis oploopt dan iemand die naast Doel woont.
![]() |
#1785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij nu doet is, wij geven u de berekeningen, en met uw 'emo-IQ' vat jij gewoon niet wat die getalletjes betekenen, want getalletjes voor wiskundigen zijn voor u onzichtbaar, net zoals emoties voor wiskundigen onzichtbaar zijn. Dus dat is wat er gebeurt, als wij uitleggen dat het nogal meevalt en daar getalletjes voor citeren, dan kom jij gewoon af met termen als gigantisch en plak jij daar immense getallen op die wij dan weten die absoluut niet kloppen. IK ben zeker dat een ongeval zoals in fukushima toegepast in doel, antwerpen zou ontruimd moeten worden, om de simpele reden dat de wind weldegelijk altijd westwaards waait, op dat vlak staat de centrale ( en alle centrales in belgie) zeker niet optimaal. Nu we gaan met tijd wel de details van die 'opeenstapeling van murphy' omstandigheden krijgen, en metertijd zullen we wel vernemen hoe we dit kunnen oplossen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1786 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En uiteraard is het westen niet alleen op deze wereld. Maar het grote verschil is wel dat het westen meer consumeert. Dus zij zullen, logischerwijze, het meeste moeten inbinden. En toegegeven, buiten het geld van de verbruiker, zal het geld van de producent ook wel meespelen (alhoewel dit laatste hoe langer hoe meer naar de staatskas dreigt te vloeien). Mijn idee, is het "geldplaatje" dan ook een monster met vele armen. En uiteindelijk is het aantal doden te wijten aan het vreedzaam gebruik van kernenergie niet zo groot (Tsernobyl daargelaten, maar dat was dan ook een speciaal geval, en dan nog). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heb je daar een beetje last mee om dat te bevatten, dat kan, sommige mensen hebben daar last van. Er zijn er hier nog zo een paar zelfs. Maar leg jij dan eens het tegendeel uit waarom leven in een nucleaire besmette zone dan niet gevaarlijk is. En anderen mogen u gerust bijstaan.
![]() |
![]() |
#1788 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook niet te vergeten. Kernenergie is een energie waar het overgrote deel van de kosten ter plaatse gemaakt worden (maw in het land van aanwending zelf) dit in tegenstelling met bvb gas (de aankoopprijs van gas vloeit direct af naar het buitenland - hier is er weinig toegevoegde waarde). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1789 |
|
![]() Energie is weer iets anders dan elektriciteit. En dat is wat kerncentrales opwekken.
Het allergrootste probleem is dat elektriciteit in grote hoeveelheden niet opgeslagen kan worden. Daarom zou men er beter aan doen over te gaan op het terugdringen van het verbruik en toepassing van (waar mogelijk) zonne-energie gekoppeld aan zilver-zink batterijen en alles op 24 volt. Op mijn boot houd ik daar alles mee draaiende. En in Noorwegen doet men niets anders. Alleen zijn de mensen te verwend. Dat is het grootste probleem.
![]() |
#1790 | |
|
![]() Citaat:
Misschien is uw wiskundig iq niet op de hoogte van het feit dat gezagsargumenten gewoon drogredeneringen zijn. Ter info: ik ben een exact wetenschapper. En ik ben verre van de enige onder tegenstanders van kernenergie. Laatst gewijzigd door Akira : 26 maart 2011 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1791 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vergelijkingen met Fukushima en Tsjernobyl zijn dan ook zinloos, omdat het om extrapolaties gaat die die gewijzigde context niet mee verrekenen: de bereidheid van landen om openlijk kerninstallaties aan te vallen, en dus wellicht ook de bereidheid van landen om terroristen te ondersteunen om zoiets te doen. Citaat:
Een schatting van wat 'mogelijk' of zelfs nog maar 'waarschijnlijk' is is - zeker in dit topic - compleet absurd. Tenzij u me kan zeggen hoe Israël bvb de nucleaire Iraanse installaties zal uitschakelen en welke risico's daarbij zullen komen kijken. Tot op de dag van vandaag heeft niemand zelfs nog maar een idee of dat gaat om moordaanslagen op wetenschappers, om terreuraanslagen of om conventionele bombardementen. De 'risico's' gaan berekenen van iets dat je niet kent... Waarzeggerij. Niet meer dan dat. Dat geldt overigens ook voor die 'veiligheidsexpert'. Geen argumenten daar die mijn redenering onderuit halen. Al is datgene wat hij zegt wel correct. 't Is immers niet omdat 'worst case scenarios' veelal overschat worden, dat het plots niet terecht zou zijn om erop te focussen. (Al geef ik grif toe dat er zeker andere prioriteiten zijn.) Die redenering van het meest waarschijnlijke ongeluk gaat zeker op voor dingen die we goed kunnen inschatten. Maar kwaad opzet op deze schaal hoort daar zeker niet bij. Citaat:
"Er zijn geen terroristen die het geprobeerd hebben => Er zullen er in de toekomst ook wel geen zijn." Onzin. Die redenering gaat niet op voor Japan in juli 1945, voor gelijk welke Black Swan, of voor zowat alles dat buiten de Gauss-curve ligt. Het is futiel. "Ons leger kan zoiets niet voor elkaar krijgen => Niemand kan ons (of een ander) zoiets aandoen." Onzin. Die kerncentrales gaan daar voor enkele decennia staan. Niemand zou ons (of een ander) zoiets mogen kunnen aandoen gedurende de komende decennia. En al helemaal geen landen die hun buitenlandse politiek uitleggen aan de hand van het Boek van de Apocalyps, die bereid zijn troepen van bondgenoten aan te vallen en belachelijke bedragen spenderen aan wapenuitrusting, militaire technologie en allerhande smeerlapperij. Qua Black Swan kan dat laatste voorbeeld wel tellen, denk ik zo.
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 26 maart 2011 om 18:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#1792 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Lees liever hier eens , inplaats van je te amuseren met semantische masturbatie: Citaat:
Geen slachtoffers in de kerncentrale ? Het is gewoon walgelijk zoiets te zeggen als men denkt aan de mensen die daar aan het werk zijn om de boel te proberen herstellen, en die ten dode opgeschreven zijn ! En die wéten dat hun leven om zeep is, die weten dat ze hoogstwaarschijnlijk lanker gaan krijgen, en zwaar gaan afzien... Laatst gewijzigd door den dinges : 26 maart 2011 om 18:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1793 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hint: Volwassen die doen het zo: Als ze een iets willen bewijzen dmv van een referentie dan zorgen ze er voor dat die referentie relevant is voor wat ze willen bewijzen. Als je bijvoorbeeld de stelling: "In Fukishima zijn door straling nog geen dodelijke slachtoffers gevallen" wil ontkrachten, dan moet je toch wel met een referentie aankomen waar in over stralingslachtoffers geschreven wordt. Anders maak je jezelf gewoon belachelijk... Citaat:
We hebben allebei statistisch gezien ongeveer 1 kans op 2 om kanker te krijgen. Die arbeiders in Fukushima ook. Dat hadden ze al voordat ze daar begonnen. Nu is misschien hun kans wat hoger geworden. 100mSv is zo ongeveer de dosis vanaf dewelke er een meetbare verhoging van het aantal kankergevallen is. Als je vindt dat daarmee je leven al bij voorbaat om zeep is dan ben je behoorlijk pessimistisch. Ik ben blij dat ik niet jouw kijk op de wereld heb. Het moet een behoorlijk kruis om te dragen zijn, "den dinges" zijn.
![]() |
![]() |
#1794 | ||
|
![]() Citaat:
Je bent dus echt van slechte wil. Citaat:
Het punt is echter dat hier een aantal personen (waaronder jij) het hardnekkig vertikken te accepteren dat er toch wel en verschil is tussen: - Doodgaan. - Ziek worden. - Een verhoogde kans op kanker hebben. En dat je dus als je het hebt over de menselijke gevolgen van een ramp je iemand die er een verhoogde kans om later kanker te krijgen (42,5% ipv bijv 42,4% ) niet even zwaar weegt als iemand die onmiddelijk sterft. Bij het ongeval met de Vajont Dam in Italië stierven 2000 mensen. Kan jij mij een kernongeval aangeven waar op dag een van het ongeval al 2000 doden vielen? Ik vraag niet meer dan dat er gewoon een beetje moeite gedaan wordt om de discussie op basis van feiten te voeren. Op dit moment is er in Japan nog niemand aan de gevolgen van straling uit Fukushima gestorven. Ga dus niet doen alsof er al duizenden slachtoffers zijn.
![]() |
![]() |
#1795 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In alle ernst: in deze draad mis ik de invalshoek dat het Westen binnenkort geen olie meer zal kunnen kopen. We zijn bankroet en China zal de nieuwe "petroyuan" hebben. De Fransen en de Britten beseffen het kennelijk nog niet, en denken dat ze de boot kunnen afhouden door in Libië te gaan vechten. Dat zal echter het omgekeerde bewerkstelligen: het Westen raakt alleen maar nog dieper in de schulden, maakt zich bij de Arabieren nog minder populair, en zal de dollar en de euro nog sneller de helling af zien glijden. De Chinezen krijgen hun olie zonder te vechten. Ze hoeven alleen maar de dollar en de euro te dumpen. Waar zullen wij dan de energie halen voor de fabrieken waarin wij tegen lage lonen goedkope rommel voor de Chineeskes gaan produceren, terwijl laatstgenoemden hier zonder stoomvliegtuigen te hoeven gebruiken, als toeristen op bezoek zullen komen?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1796 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat het stoomvliegtuig betreft, zijn ze mij overigens alweer voor geweest. Ik vind ook nooit eens iets uit!
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#1797 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je blootgesteld wordt aan dosissen van per uur tot soms wel de toegelaten dosissen van tientallen jaren ineens....ben je dus echt van slechte wil om er geen verbanden in te willen zien. Ik ga je een linkje geven en je moet dat dus echt eens lezen. Wil je daarna nog steeds van slechte wil zijn...dan kunnen we u niet meer helpen. http://wetenschap.infonu.nl/scheikun...rnenergie.html
![]() |
![]() |
#1798 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() The World Nuclear Association heeft een paar cijfers op een rij gezet. (De getallen geven een totale dosis aan in millisievert (mSv) straling)
10.000 mSv: fataal binnen enkele weken 6.000 mSv: waaraan de werknemers in Tsjernobyl werden blootgesteld. Ze overleden binnen de maand. 5.000 mSv: de helft van wie hieraan wordt blootgesteld overlijdt binnen de maand 1.000 mSv: ziek, hoofdpijn, niet dodelijk 1.000 mSv: (geaccumuleerd, dus niet in één uur tijd) veroorzaakt bij zeker 5 procent kanker 100 mSv: waaraan werknemers in een centrale geaccumuleerd mogen aan blootgesteld worden over vijf jaar 100 mSv: (geaccumuleerd) laagste hoeveelheid die kanker kan veroorzaken In de centrale liep de straling volgens meerdere bronnen vannacht op tot een recordhoogte van 2.000 mSv/uur waardoor de technici inderdaad werden teruggetrokken. Maar nog steeds is het zo dat ze worden blootgesteld aan 500 tot 600 mSv (enkele bronnen spreken zelfs van 800). Natuurlijk dragen de werknemers dan ook beschermende pakken. 500 mSv is tientallen keer meer is dan de toegestane jaarlimiet voor werknemers van kerncentrales en uraniummijnen. Opvallend. Dinsdag verhoogde het Japanse ministerie van Volksgezondheid de wettelijk toegestane stralingslimiet, waaraan de technici mogen worden blootgesteld, van 100 tot 250 mSv. Wie in een Amerikaanse kerncentrale werkt, mag slechts aan 50 mSv worden blootgesteld.
![]() |
#1799 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De hoogste straling werd gemeten in het water van reactor 1: cesium-137, een radioactieve isotoop die ook aangetroffen werd bij de kernramp van Tsjernobyl. Het is in Fukushima aanwezig in hoeveelheden van 1,8 miljoen becquerel. Deze stof heeft een halveringstijd van dertig jaar. In het water werd ook cesium 134 en 136 aangetroffen en iodine-131.
![]() |
#1800 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nooit zo een onzin gelezen...Nooit. Het word echt walgelijk... Dus die mensen die daar hun leven op het spel zetten hebben in jouw ogen eigenlijk geen enkele verdienste, gezien ze toch al een grote kans maakten om ooit kanker te krijgen ?!!! Ik zou zeggen, ga hen dat eens in hun gezicht zeggen, of aan hun naaste familie. Je moest je schamen. Maar dat woord zal wel niet in jouw persoonlijk woordenboek staan vermoed ik... http://wetenschap.infonu.nl/scheikun...rnenergie.html Lees eens een beetje basis kennis over straling, onwetende ... ![]() Laatst gewijzigd door den dinges : 27 maart 2011 om 00:35. |
|
![]() |
![]() |