Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2007, 18:49   #621
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dit ging niet over "verschillende talen". Heel deze discussie gaat over de spelling van onze Nederlandse taal.

En u mag nog honderd keren uw foutieve opinies herhalen over de ui, ei, ij... Dit verandert niets aan de zaak dat het tweeklanken zijn wanneer ze uitgesproken worden zoals het hoort in het AN.

Wat de Engels-, Frans- of anderstaligen doen met hun taal wanneer ze die neerschrijven, is natuurlijk hun zaak.
Ik raad je aan eens terug te bladeren...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 18:54   #622
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik raad je aan eens terug te bladeren...
Ja, doe maar. Als er al andere talen bij betrokken werden, dan ging het louter om aan te halen op welke principes hun spelling was gebaseerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:13   #623
JanZonderVrees
Vreemdeling
 
JanZonderVrees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 90
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, doe maar. Als er al andere talen bij betrokken werden, dan ging het louter om aan te halen op welke principes hun spelling was gebaseerd.
De stellingen van Eddy B raken kant noch wal. Die gast komt uit antwaaarpen (hoboken), las ik. Daar kennen ze geen 2-klanken, denk ik
Voor de laatste keer Eddy en dan stoppen we deze discussie : in het Nederlands kennen we de volgende 2-klanken ui/ij/ei/au/ou. Die worden dus ook als 2 opeenvolgende klanken uitgesproken. In NL wat nadrukkelijker dan in Vlaanderen, maar het blijven 2-klanken. In het duits heb je er ook zo een paar (ei, au...) En è is zeker niet gelijk aan ei, da's een andere klank.
En wat de buitenlandse ea (jean)(jeanne) (eng: jeans), ei (reine), ui(eng juice, fruit), etc betreft : dat zijn geen 2-klanken hoor, maar 1-klanken.
En hou nu maar op met je theorie over je KLANKERS, want het houdt geen steek. Sorry hoor
__________________
Jan Zonder Vrees
JanZonderVrees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:29   #624
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
De stellingen van Eddy B raken kant noch wal. Die gast komt uit antwaaarpen (hoboken), las ik. Daar kennen ze geen 2-klanken, denk ik
Voor de laatste keer Eddy en dan stoppen we deze discussie : in het Nederlands kennen we de volgende 2-klanken ui/ij/ei/au/ou. Die worden dus ook als 2 opeenvolgende klanken uitgesproken. In NL wat nadrukkelijker dan in Vlaanderen, maar het blijven 2-klanken. In het duits heb je er ook zo een paar (ei, au...) En è is zeker niet gelijk aan ei, da's een andere klank.
En wat de buitenlandse ea (jean)(jeanne) (eng: jeans), ei (reine), ui(eng juice, fruit), etc betreft : dat zijn geen 2-klanken hoor, maar 1-klanken.
En hou nu maar op met je theorie over je KLANKERS, want het houdt geen steek. Sorry hoor
Je zgt wat ik zeg en zegt toch dat ik ongelijk heb??
tja...
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 22:49   #625
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen enkel probleem met het spreken van het AN met een Noord- of Zuid-Nederlandse tongval. Kijken we maar naar de Duitstalige wereld bijvoorbeeld. Daar is het algemeen aanvaard dat er binnen de standaardtaal een verschil in tongval mag bestaan, zonder dat dit de eenheid ook maar enigszins in gevaar brengt. Slechts in de Romaanstalige (lees: Franstalige) wereld bestaat er een heel stringente opvatting over de taaleenheid; in de Germaanstalige wereld niet. Dus, leer in de logica van uw eigen taal te treden en niet die van bijvoorbeeld het Frans als u het over het Nederlands heeft.

En doordat ik in het onderwijs sta, kan ik u op het hart drukken dat er in onze Vlaamse scholen bitterweinig aandacht wordt besteed aan het correct uitspreken van het AN. In het verleden was dit een aandachtspunt, maar nu is dat sterk verwaterd.

Een tongval is geen dialect trouwens. Dit nog even ten overvloede.
Ja, maar voor alle franstaligen zijn het onoverkomelijke problemen om de taal te leren én een reden om de taal af te kraken als een samenraapsel.
Voor heel veel belgicisten dé reden het nederlands af te doen als een erkend regiolectje en voor sommige salonvlamingen dat Vlamingen geen ollands praten.
Vlamingen praten hun sterk verschillende dialecten nog omdat het nooit onderbonden werd door een zich superieurachtende taal.
Die "verschillen" binnen een taal bestaan in het Engel, Duits, Spaans, enz.
Maar dat is dan weer geen probleem. Enkel als het om Vlamingen en Nederlanders gaat.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 22:55   #626
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
MEEN je dat nu? Ga dan maar eerst eens op de brt luisteren en merk het verschil. Alles met hollandse tongval in de door jou genoemde programmas... Neen, zeker geen zuiver nederlands.
Noem eens één nederlander op die zo een zuiver nederlands spreekt dat niemand kan horen dat hij van boven onze staatsgrens afkomstig is?
Hoeveel Vlamingen zijn er dan waaraan je niet kunt horen dat het Vlamingen zijn? Niet veel hoor.

Is dat erg? Lijkt me niet. Tongvallen zijn geen enkel probleem in een taal. Zolang de woordenschat maar juist is en de uitspraak verzorgd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:00   #627
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Heb je die reportage gezien over de belgische regeringsmoeilijkheden?
Wel Geert van Istendael spreekt correct Nederlands.
klik
Dat is inderdaad iemand die zeer mooi Nederlands spreekt. In Nederland heb je bijvoorbeeld Herman van Veen en Adriaan van Dis die dat kunnen. Maar ook dat zijn uitzonderingen. Van Dis was het voorbije seizoen te gast bij Dit was het nieuws en kreeg toen het verwijt dat hij 'raar' spreekt. Raoul Heertje, zelf met licht Amsterdams accent, probeerde zijn taalgebruik na te bootsen door wat overdreven ouderwetse woorden en Franse leenwoorden door elkaar te mengen, maar Van Dis herkende zich er absoluut niet in.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:03   #628
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
'Kanseliersverkiezing'?
Dat is dan weer Duits.

Ik heb trouwens ondertussen al een aantal typisch Vlaamse taalgebruiken herkend als van oorsprong Duits. Heel opmerkelijk, omdat er toch niet zoveel contacten zijn onderling.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:03   #629
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard


Kijk eens naar de titel van dit topic.

Ik denk dat ik een "evilbu's law" ga uitvinden :

hoe langer een communautaire discussie wordt, hoe dichter bij 1 de kans komt dat er beweerd gaat worden dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben.

__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 2 september 2007 om 23:03.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:12   #630
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En doordat ik in het onderwijs sta, kan ik u op het hart drukken dat er in onze Vlaamse scholen bitterweinig aandacht wordt besteed aan het correct uitspreken van het AN. In het verleden was dit een aandachtspunt, maar nu is dat sterk verwaterd.
In Nederland al helemaal niet meer. Als je hoort hoe sommige basisschooldocenten spreken, vraag je je af of dat ooit goedkomt. Mijn juffen in groep 1 t/m 4 (VL: kleuterschool en klas 1 en 2 van de lagere school) waren nog van de wat oudere garde, die netjes hadden leren spreken en ook aandacht besteedden aan het overdragen van de juiste uitspraak op de leerlingen. Kinderen die van huis uit wauwelden, kregen daar opmerkingen over. Maar ja, zij waren wel een van de laatsten en zijn een paar jaar nadat ik naar de middelbare school ging, allebei met pensioen gegaan. Tegenwoordig is het al moeilijk om voldoende Pabo-studenten te vinden die een beetje fatsoenlijk kunnen rekenen, laat staan dat ze ook nog juist moeten kunnen spreken!

Laatst gewijzigd door Dimitri : 2 september 2007 om 23:13.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:13   #631
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

Kijk eens naar de titel van dit topic.

Ik denk dat ik een "evilbu's law" ga uitvinden :

hoe langer een communautaire discussie wordt, hoe dichter bij 1 de kans komt dat er beweerd gaat worden dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben.


sorry, maar fransklijons als everytime hebben dat argument zó vaak gebruikt, dat het everytime's law zal heten. Wat met evilbu's law en voor de franstaligen loi de everytime?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 september 2007 om 23:13.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:17   #632
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht

sorry, maar fransklijons als everytime hebben dat argument zó vaak gebruikt, dat het everytime's law zal heten. Wat met evilbu's law en voor de franstaligen loi de everytime?
Als ik het nuanceer is het wel nog de mijne :

Citaat:
hoe langer een communautaire discussie wordt, hoe dichter bij 1 de kans komt dat er door flaminganten beweerd gaat worden dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:29   #633
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In Nederland al helemaal niet meer. Als je hoort hoe sommige basisschooldocenten spreken, vraag je je af of dat ooit goedkomt. Mijn juffen in groep 1 t/m 4 (VL: kleuterschool en klas 1 en 2 van de lagere school) waren nog van de wat oudere garde, die netjes hadden leren spreken en ook aandacht besteedden aan het overdragen van de juiste uitspraak op de leerlingen. Kinderen die van huis uit wauwelden, kregen daar opmerkingen over. Maar ja, zij waren wel een van de laatsten en zijn een paar jaar nadat ik naar de middelbare school ging, allebei met pensioen gegaan. Tegenwoordig is het al moeilijk om voldoende Pabo-studenten te vinden die een beetje fatsoenlijk kunnen rekenen, laat staan dat ze ook nog juist moeten kunnen spreken!
In het tweede middelbaar moesten wij allemaal voor punten een tekst luidop lezen. Allemaal kregen we dezelfde opmerkingen : tweeklanken!!
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:31   #634
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
hoe langer een communautaire discussie wordt, hoe dichter bij 1 de kans komt dat er beweerd gaat worden dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben.
Zonder die nuance is het beter en welke gezonde flamingant beweert nog dat het Vlaams en het Nederlands twee aparte talen zijn?

Citaat:
De Evilbu-Wet

hoe langer een communautaire discussie wordt, hoe dichter bij 1 de kans komt dat er beweerd gaat worden dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 september 2007 om 23:31.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:33   #635
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Zonder die nuance is het beter en welke gezonde flamingant beweert nog dat het Vlaams en het Nederlands twee aparte talen zijn?
Directie en leden van Vrij Vlaanderen bijvoorbeeld.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:36   #636
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Zonder die nuance is het beter en welke gezonde flamingant beweert nog dat het Vlaams en het Nederlands twee aparte talen zijn?
Of anders :

De Evilbu-Wet


Naarmate communautaire discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een insinuatie dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben tot één.
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 2 september 2007 om 23:37.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:39   #637
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In het tweede middelbaar moesten wij allemaal voor punten een tekst luidop lezen. Allemaal kregen we dezelfde opmerkingen : tweeklanken!!
Als je pas op de middelbare school begint met spraaklessen, ben je echt wel te laat. Juist in de eerste klassen van de basisschool moet je daar aandacht aan besteden. Dán moet je zulke voorleestoetsen houden. Die kregen wij trouwens ook, maar daar ging het voor zover ik me herinner vooral om de snelheid in combinatie met een goede uitspraak.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 23:45   #638
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als je pas op de middelbare school begint met spraaklessen, ben je echt wel te laat. Juist in de eerste klassen van de basisschool moet je daar aandacht aan besteden. Dán moet je zulke voorleestoetsen houden. Die kregen wij trouwens ook, maar daar ging het voor zover ik me herinner vooral om de snelheid in combinatie met een goede uitspraak.
Heb ik hier al eens geschreven, maar wij kregen in het begin van het lager eens een testje om te kijken of we wisten wat het juiste Nederlands was voor "gazet" en "velo" wat voor mij het omgekeerde effect had dat ik "fout" woorden ging leren die ik daarvoor niet kende.
Maar voor de rest denk ik niet dat wij echt de uitspraak zo bestudeerden
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 00:27   #639
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Heb ik hier al eens geschreven, maar wij kregen in het begin van het lager eens een testje om te kijken of we wisten wat het juiste Nederlands was voor "gazet" en "velo" wat voor mij het omgekeerde effect had dat ik "fout" woorden ging leren die ik daarvoor niet kende.
Maar voor de rest denk ik niet dat wij echt de uitspraak zo bestudeerden
Ik gebruikte vele van deze woorden ook niet, toen ik nog in duitsland woonde, ook niet toen ik naar belgie verhuisde. Mijn tongval is wel veranderd, licht limburgs.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
De Evilbu-Wet
Naarmate communautaire discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een insinuatie dat Vlamingen niet de taal met de Nederlanders gemeen hebben tot één.


Die ga ik opslaan, ik denk dat we jouw wet nog vaak gaan bovenhalen
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 3 september 2007 om 00:29.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 05:25   #640
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Je zgt wat ik zeg en zegt toch dat ik ongelijk heb??
tja...
Helemaal niet. U beweerde dat ei, ij, ui... geen tweeklanken zijn. JanZonderVrees stelt immers:

Citaat:
Voor de laatste keer Eddy en dan stoppen we deze discussie : in het Nederlands kennen we de volgende 2-klanken ui/ij/ei/au/ou. Die worden dus ook als 2 opeenvolgende klanken uitgesproken
U bewering was echter:

Citaat:
Het ging juist over de verschillende KLANKEN die we in verschillende talen vinden, talen waar men géén tweeklanken gebruikt, maar wat ik noem : klankers : het zijn éénklanken die bij ons met twee letters worden weergegeven... zoals è = +- ij of ei
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be