Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2008, 14:17   #1461
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Al dat kinderlijk geschreven gespam begint wel ergerlijk te worden. Als U niets te zeggen heeft, waarom zwijgt U dan gewoon niet? Wat voor een kinderachtige mentaliteit gaat daar toch achter schuil, om altijd en overal de eigen lilliputter-postings te willen bijzetten terwijl deze totaal geen inhoud hebben?

Er is inderdaad geen moraal buiten die van de godsdiensten. Alle moraal die we hebben komt van God. Er is geen "atheïstische" moraal. Die gewelddadige sekte heeft nog minder kleren om het lijf dan de gemiddelde streaker.
Dus u wil zeggen dat als er geen god in de hemel op u toekijkt en dreigt met de hel, dat u dan terug in uw eigen immorele zelf veranderd?

Atheisten zijn moreel zonder politieagent.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 14:23   #1462
Wautd
Parlementslid
 
Wautd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2006
Locatie: Ankh-Morpork
Berichten: 1.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
U heeft duidelijk niet door wat moraal precies wil zeggen. En welke moraal gebruiken die ouders, als ik vragen mag? En van wie hebben zij hun moraal gekregen? De moraal van personen komt natuurlijk overeen met die van de godsdienst in hun land.



Dat is natuurlijk een kinderachtige simplicficatie van wat geloof is, op de koop toe verzwijgt U de christelijke moraal omdat U maar al te goed weet dat er geen andere is.
Zit je soms te doelen op de Gouden Regel? Daar heeft het christendom heus geen monopolie op. Andere culturen er ook al achter gekomen om mensen gelijkwaardig te behandelen.


Citaat:
Geen idee wat deze vreemde stelling nu precies wil aantonen.
Jij zegt dat atheisten geen moraal kunnen hebben.
Gevangenisstatistieken in de VS tonen echter dan atheisten juist ondervertegenwoordigd zijn

Citaat:
Wie buiten de verstokte en haatdragende atheïsten op dit forum kan er iets hebben tegen mensen die hun naaste liefhebben?
... komende van iemand die iedereen die niet in een god gelooft gelijk heeft gesteld aan een kinder- en/of massamoordenaar.
Zou je beter niet eens naar voorbeeld beginnen leiden? Het zal uw geloofwaardigheid ten goede komen. Of is naastenliefde alleen maar geldig voor iedereen van dezelfde geloofsovertuiging/denomenatie?
__________________
“Give a man a fire and he's warm for a day, but set fire to him and he's warm for the rest of his life.” - Terry Pratchett

Laatst gewijzigd door Wautd : 9 juli 2008 om 14:24.
Wautd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 15:03   #1463
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Boeiende vraag die hieraan voorafgaat: is de mens in wezen immoreel of moreel?
Als je gelooft dat de mens in wezen immoreel is en moraliteit van boven moet komen, dan zijn mensen die niet in boven geloven immoreel. Het blijkt echter dat deze mensen toch moreel gedrag kunnen vertonen.

Ik geloof dat de mens in wezen een moreel wezen is. En jij Preuße?
afgaande op het monopoliseren van de moraliteit door religiefanaten denk ik dat ik het antwoord al ken

Zo'n lage dunk van de mensheid...
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.

Laatst gewijzigd door Pieke : 9 juli 2008 om 15:04.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 15:16   #1464
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Het is in ieder geval immoreel de medemens van moraliteit te ontdoen. Het ontmenselijken van de medemens is een erge misdaad en zonde. En de medemens, dat zijn wij allen, ongeacht onze afkomst, kleur of religie.

Iemand vatte het ooit zo samen 'heb uw naaste lief'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 juli 2008 om 15:19.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 15:51   #1465
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dus omdat Gandhi niet gelooft in een God met een lange grijze baard op een troon, is hij ineens een atheist? De fout die hier gemaakt wordt, en die heel vaak gemaakt wordt, is het gelijkstellen van de de joods-christelijke God met de God van de fundamentalisten (modern verschijnsel) of uit het volksgeloof.
Momentje, ook mijn godsbeeld komt in de verste verte niet overeen met de man met de lange grijze baard op een troon. Ik noem Hem weliswaar Vader, omdat Hijzelf me deze aanspreektitel heeft opgedragen, waarmee Hij Zijn oneindige liefde jegens mij (en jegens iedereen) uit.

Maar God blijft een onuitspreekbaar en letterterlijk on-voor-stelbaar Wezen. Elke poging tot antropomorfisering is enkel en alleen het gevolg van menselijke beperking; gelovigen die deze beperking onjuist inschatten maken inderdaad de fout God voor te stellen als de man met de lange grijze baard op een troon.

Maar buiten deze gelovigen zijn er nog talloze andere christenen (protestanten, orthodoxen en katholieken) wier godsbeeld veel minder antropomorf, veel "abstracter" is; van die gelovigen ben ik er één.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
El Flamenco Loco is niet dom, en toch diepgelovig.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 15:55   #1466
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dus omdat Gandhi niet gelooft in een God met een lange grijze baard op een troon, is hij ineens een atheist? De fout die hier gemaakt wordt, en die heel vaak gemaakt wordt, is het gelijkstellen van de de joods-christelijke God met de God van de fundamentalisten (modern verschijnsel) of uit het volksgeloof.
De vraag is te weten of Ghandi niet alleen niet geloofde in een persoonlijke God maar evenmin in een niet-persoonlijke God.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2008 om 15:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:23   #1467
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is in ieder geval immoreel de medemens van moraliteit te ontdoen. Het ontmenselijken van de medemens is een erge misdaad en zonde. En de medemens, dat zijn wij allen, ongeacht onze afkomst, kleur of religie.

Iemand vatte het ooit zo samen 'heb uw naaste lief'.
Dat zeggen atheïstische humanisten ook.

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2008 om 16:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:27   #1468
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
afgaande op het monopoliseren van de moraliteit door religiefanaten denk ik dat ik het antwoord al ken

Zo'n lage dunk van de mensheid...
Omdat ze een lage dunk hebben van zichzelf. Verstaanbaar met al die zonden, erfzonde, boete, straf...
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:32   #1469
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Momentje, ook mijn godsbeeld komt in de verste verte niet overeen met de man met de lange grijze baard op een troon. Ik noem Hem weliswaar Vader, omdat Hijzelf me deze aanspreektitel heeft opgedragen, waarmee Hij Zijn oneindige liefde jegens mij (en jegens iedereen) uit.

Maar God blijft een onuitspreekbaar en letterterlijk on-voor-stelbaar Wezen. Elke poging tot antropomorfisering is enkel en alleen het gevolg van menselijke beperking; gelovigen die deze beperking onjuist inschatten maken inderdaad de fout God voor te stellen als de man met de lange grijze baard op een troon.

Maar buiten deze gelovigen zijn er nog talloze andere christenen (protestanten, orthodoxen en katholieken) wier godsbeeld veel minder antropomorf, veel "abstracter" is; van die gelovigen ben ik er één.
Ja, dat bedoel ik net. Dat geldt voor mijzelf evenzeer.

Een "abstract" godsbeeld, zoals dat van Gandhi, betekent niet automatisch dat het ver van "het joods-christelijke godsbeeld" staat (enkel van het joods-christelijke godsbeeld van fundamentalisten of uit de joods-christelijke volksreligie).
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:41   #1470
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ja, dat bedoel ik net. Dat geldt voor mijzelf evenzeer.

Een "abstract" godsbeeld, zoals dat van Gandhi, betekent niet automatisch dat het ver van "het joods-christelijke godsbeeld" staat (enkel van het joods-christelijke godsbeeld van fundamentalisten of uit de joods-christelijke volksreligie).
Maar had Ghandi 'een abstract godsbeeld'? Dat is de vraag die we ons moeten stellen. U gaat er vanuit dat hij dit inderdaad had. Ik ben er toch niet zo zeker van. Kunt u mij een voorbeeld geven waaruit zou moeten blijken dat Ghandi zo'n abstract godsbeeld heeft of had?

Laatst gewijzigd door system : 9 juli 2008 om 16:42.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 16:48   #1471
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat zeggen atheïstische humanisten ook.
en wordt ontkend door religieuze 'fundamentalisten'. Zo zie je maar dat de scheidingslijnen tussen mensen soms door belangrijkere zaken kunnen bepaald worden als door het antwoord op vragen zoals het 'bestaan van God'.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 18:29   #1472
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Die irrationele waanzin genaamd atheïsme openbaart zich nochtans dagelijks op dit forum, waar een incestueus clubje van haatdoordrongen personen elke dag, 24 uur aan een stuk, hun primitieve razernij afkoelen op christenen volgens de dogma's van hun eigen atheïstische religie.


Mocht jij weten hoe atheisten op een dergelijke schuimbekkende en krankzinnige tirade moeten reageren, mag je gerust eens een seintje geven.

Ik sta open voor suggesties.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 18:32   #1473
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Allicht bent U bekend met Blaise Pascal's gok?
Jazeker. Wordt soms ook wel eens omschreven als het summum van opportunisme en huichelarij.

M.a.w. niets meer dan een ordinaire koehandel.

Ik ben niet onder de indruk.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 juli 2008 om 18:39.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 19:43   #1474
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht


Mocht jij weten hoe atheisten op een dergelijke schuimbekkende en krankzinnige tirade moeten reageren, mag je gerust eens een seintje geven.

Ik sta open voor suggesties.
Met medelijden.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 20:48   #1475
Linda
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 1.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het is in ieder geval immoreel de medemens van moraliteit te ontdoen. Het ontmenselijken van de medemens is een erge misdaad en zonde. En de medemens, dat zijn wij allen, ongeacht onze afkomst, kleur of religie.

Iemand vatte het ooit zo samen 'heb uw naaste lief'.
Inderdaad.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 20:52   #1476
Linda
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 1.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht


Mocht jij weten hoe atheisten op een dergelijke schuimbekkende en krankzinnige tirade moeten reageren, mag je gerust eens een seintje geven.

Ik sta open voor suggesties.
Er is geen spake van moeten. Zonder het altijd eens te zijn met de 'gelovigen', meen ik de schuimbekken toch vooral aan de atheïstische kant te zien. Ik ken redelijke, en kalme atheïsten met een open geest, zeer aangename, en interessante mensen, maar die ben ik op dit forum nog maar heel sporadisch tegengekomen.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 20:53   #1477
Maes_P
Staatssecretaris
 
Maes_P's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juni 2007
Berichten: 2.706
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Die irrationele waanzin genaamd atheïsme openbaart zich nochtans dagelijks op dit forum, waar een incestueus clubje van haatdoordrongen personen elke dag, 24 uur aan een stuk, hun primitieve razernij afkoelen op christenen volgens de dogma's van hun eigen atheïstische religie.
De Pruis leest een berichtje van een atheist op politics.be en dan:

http://youtube.com/watch?v=2H7NZ0GNIIE&feature=related
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
1 tip; ga niet beginnen zijken op typo's.

Laatst gewijzigd door Maes_P : 9 juli 2008 om 20:53.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 21:07   #1478
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Er is geen spake van moeten. Zonder het altijd eens te zijn met de 'gelovigen', meen ik de schuimbekken toch vooral aan de atheïstische kant te zien. Ik ken redelijke, en kalme atheïsten met een open geest, zeer aangename, en interessante mensen, maar die ben ik op dit forum nog maar heel sporadisch tegengekomen.
Dat is dan wederzijds mijn beste,het gros van de gelovigen hier zouden wij net zo goed in die categorie kunnen onderbrengen...Alleen willen we dat niet aangezien wij atheïsten nog respect voor onze medemensen kunnen opbrengen ongeacht het geloof ze aanhangen....

Iets waar U vooral het al moeilijk mee heeft aangezien U ons de laatste weken zowat alle enge trekjes die je voor mensen kan bedenken hier hebt meegegeven...

Wie zonder zonde is ,werpe de eerste steen,en dat bent U dan alvast niet....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 21:10   #1479
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
De Pruis leest een berichtje van een atheist op politics.be en dan:

http://youtube.com/watch?v=2H7NZ0GNIIE&feature=related
Grappig filmpje.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2008, 21:12   #1480
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Er is geen spake van moeten.
Klopt. Vandaar dat men dergelijke types beter links laat liggen. Het heeft weinig zin.

Euh, Preusse, schiet nu niet in een kolére omdat ik het woord "links" heb gebruikt, hé!

__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 9 juli 2008 om 21:13.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be