![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het taboe rond het spreken over geloven, het taboe nr.1 in Europa, begint te tanen. Opmerkelijk zijn de openbare uitingen van Sarkozy en Blair, dat geloof weldegelijk een rol te spelen heeft in het leven. In ons land is dat al stukken ingewikkelder: bij ons wordt geloof nog te snel geklasseerd in hokjes, in zuildenken of onmiddelijk gelinkt aan het verleden.
De vraag is of er dooi komt in het bevroren spreken over het beleven van spiritualiteit. Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 januari 2008 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Net zoals in het verleden, loopt de kerk nu onder Benedictus weer warm voor machtsspelletjes. Politici merken dit snel op. Kruisvaarders aller landen, verenig U...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De Kerk moet dus voorzichtig zijn dat ze haar niet (weer) laat misbruiken.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 4 januari 2008 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Ja, en waarom zoeken die politici toenadering? Omdat ze ruiken dat Benedictus zin heeft om bal te spelen.
Laatst gewijzigd door Dycore : 4 januari 2008 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Daar hebben de politici niks van voordeel aan.
![]() |
#6 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Kerk kan mijn inziens niet klagen hieromtrent. Ze heeft een quasi-monopolie in de gezondheidszorg, beschikt over de grootste vakbond, studentenvereniging, boerenverbond en werkgeversverbond, heeft een stem in de besluitvorming door haar politieke partij, heeft binnen afzienbare tijd (terug zoals vanouds) een eerste minister (?), wordt jaarlijks miljoenen euro's toegeschoven, ... Wat verlangen jullie nu nog meer? Het alleenzeggingsschap?
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 5 januari 2008 om 07:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In dit geval is het opmerkelijk dat in Frankrijk, sinds de Franse Revolutie hyperlaïc, de president aanvoelt dat de Staat moet werken aan een positieve invulling van het begrip 'scheiding Kerk-Staat', nl. een complementaire invulling ipv een concurrerende.
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar de 'macht' die jij hier opsomt ligt niet in Mechelen, maar in de Guimardstraat.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 5 januari 2008 om 11:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik kom er direct op terug hoor. Citaat:
Eventjes je geheugen opfrissen? Vele antikatholieken verwijten de Kerk dat haar solidariteit met minder bedeelden enkel en alleen te maken had/heeft met plat opportunisme, in de vorm van zieltjeswinnerij. Die discussie tottentreure herkauwen doe ik écht niet meer. Maar zelfs al zou die zieltjeswinnerij de grote motivatie geweest zijn achter het op poten zetten van ziekenzorg, onderwijs, missionering van de Derde Wereld - allemaal domeinen waarin het christendom als geen ander een pioniersrol heeft gespeeld - dan nog hoor ik weinig kritiek op bvb. het Marshallplan, waar Amerika het kapotgeschoten Europa er economisch weer bovenophielp, en dit binnen de kortste keren. Denk jij dat die Amerikanen dat ook alleen maar deden voor jouw mooie ogen? Of hadden ze het volgens jou niet mogen doen, omdat het toch alleen maar plat opportunisme was: het zich creëren van een grote afzetmarkt van enkele honderden miljoenen Europeanen? En wat, mochten zij dat niet gedaan hebben? Wie weet hadden jij en ik vandaag dan niet eens de centjes om een deugdelijke pc te kopen, waarop we mekaar geregeld in de haren kunnen vliegen. (Hoeveel jaren achterstand heeft Oost-Europa wel niet opgelopen, omdat zij verstoken bleven van economische hulp? Achterstand die ze heden, meer dan 60 jaar later, nog steeds niet helemaal ingelopen hebben!!!) Vergelijk eens even: het Marshallplan heeft de States bepaald geen windeieren opgebracht. In hoeverre de Derde Wereld, waarin de Kerk al sedert enkele eeuwen investeert, haar al veel heeft opgebracht - hetzij financieel, hetzij intellectueel, hetzij cultureel - kunnen we nog lang palaveren. Alleszins is de "winst" zo onduidelijk dat je de hele missionerings- en solidariteitsgeschiedenis (en -realiteit) onmogelijk kan motiveren, enkel en alleen vanuit plat-opportunistische overwegingen zoals de zo vaak te pas en te onpas te voorschijn getoverde zieltjeswinnerij. Citaat:
Ik zal het ze eens vragen, maar ik maak me sterk dat ik hun antwoord al ken. Citaat:
Citaat:
Eén van de ongerijmdheden van dit land is de mogelijkheid dat de politicus met de grootste aanhang - en met 800.000 stemmen steekt Leterme met kop en schouder boven zijn concurrenten uit - er maar niet in slaagt premier te worden. Maar goed, dat is een andere discussie die over het fenomeen "democratie" handelt, niet over het fenomeen "Kerk". Ik hoop dat je het "falen" (als we dit woord mogen gebruiken m.b.t. de afgesprongen formatiemarathon van Leterme) van de democratie tenminste niet in de schoenen van de Kerk wil schuiven, want het één heeft met het andere niets vandoen. Waar het wél om gaat: waarom haalt Yves Leterme 800.000 stemmen binnen? Weet jij het? Dan hoorde ik het graag van je. Heb je er dan problemen mee dat hij, samen met zijn partij, de dienst gaat uitmaken? Dan hoorde ik dat ook graag van je. En mocht het antwoord op die tweede vraag "ja" klinken, dan heb jij gewoon een probleem met het fenomeen "democratie" op zich. Desgevallend kan ik je slechts aanraden de plaat te poetsen naar een niet-democratische plek op deze aardkloot. Ik zou dat dan ook doen. Saillant detail: kardinaal Joos zaliger - je weet wel, die dorpspastoor die door de vorige paus kardinaal werd gecreëerd, omdat hij toevallig een studiegenoot was - pleitte tégen de democratie. Hij vond dat de stem van een snotneus van 18 die nog geen enkele verantwoordelijkheid droeg, minder zwaar zou mogen wegen dan die van een huisvader met een rits koters. Hoewel hij niet echt vanuit Mechelen werd teruggefloten, vond de aartsbisschop het toch opportuun duidelijk te maken dat Joos zijn eigen standpunt weergaf, en geenszins dat van de katholieke Kerk. De tijden dat de RKK meefleemde met dictators als Franco, Salazar of Mussolini heb jij niet meegemaakt, en ik ook niet. Letterlijk voltooid verleden tijd dus: ouwe koeien die je best in de gracht laat liggen... omdat je er alle lessen uit getrokken hebt die er uit te trekken vielen. Citaat:
En zomin als ik problemen heb met solidariteit met wie dan ook op de hele aardkloot, die die solidariteit broodnodig heeft. Als de Kerk jaarlijks miljoenen euro's toegeschoven krijgt, dan is het niet meer dan fair ook eens de miljoenen euro's in beschouwing te nemen die zij investeert in de Derde en de Vierde Wereld. Ik heb indertijd mijn burgerdienst bij Caritas gedaan, aan het aartsbisdom in Mechelen. Ik heb de bedragen horen vernoemen die katholiek Vlaanderen besteedt aan solidariteit met wie het minder goed heeft. (Ik was vaak verslaggever van dienst tijdens dergelijke vergaderingen.) Omgerekend betreft dat... miljoenen euro's... elk jaar opnieuw!!! Citaat:
Maar tot nader order is het (nog altijd) zo dat veel mensen, hoewel niet altijd kerkelijk, en evenmin altijd even bewust, de Kerk nog altijd een prominente rol toebedelen. Niets weerhoudt je campagne te voeren daartégen. En niets weerhoudt mij om campagne te voeren daarvóór. Zo werkt democratie nu eenmaal. Toch geen probleem voor jou? Voor mij niet, wat het resultaat van dit spel ook moge wezen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() De schoolstrijd is niet vergeten, de "koningskwestie" ook niet, de steun van de RKK aan de nazis evenmin. Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Oei... ik herval in herhaling... Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Elke keer opnieuw moeide de RKK zich toen met politiek, werd politiek gepredikt vanop de kansels en als bij toeval altijd zéér rechtse politiek... Szarko en Blair zien de terugkeer van die tijden schijnbaar wel met plezier tegemoet Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Anecdotisch, wat betreft Nicolas, Paul, Stéphane Sarközy de Nagy-Bocsa
szar in het hongaars: (de Hongaarse sz wordt uitgesproken als de Franse s) szar �* shit note Meaning differs from its English eqivalent. Though it literally means 'shit' Hungarian people use it to describe something of bad quality. E.g. 'Az egész úgy szar, ahogy van' = It's not worth a piece of shit. Van egy tök szar autóm = I have a really bad car. szar ügy! (expression) �* Shit happens (exp. of sympathy) note Used when sg unpleasant happens to sb you know. Do not overuse it, though... szarfaszú ‡ shit-dicked note Adjective. Refers to a unpleasant, annoying person. Often used in the form of "szarfaszú állat" (shit-dicked animal or fucking asshole in common English). szarok bele ‡ I don't care note Literally: I shit in it (I don't give a damn) D�*�*r zullen Fransen van Hongaarse afkomst al serieus mee gelachen hebben. Als die ooit op staatsbezoek gaat daar.. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 5 januari 2008 om 12:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb al dikwijls meegemaakt dat atheïsten gewoon met gelovigen lachen, godsdienst gelijkstellen met geloven in sprookjes, of dat ze zeggen geen geloof nodig te hebben om gerust te slapen. Alsof geloof daarrond draait... ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 5 januari 2008 om 12:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ken je je geschiedenis wel? Dan zou je weten dat Pius XI en kardinaal Eugenio Pacelli (de toekomstige Pius XII) zich openlijk hard hebben verzet tegen het nazisme in zijn encycliek mit brennender Sorge. (1937)
De paus tijdens de 2de wereldoorlog Pius XII was paus van 1939 tot zijn dood in 1958. Hij werd tijdens de oorlog en er vlak na gezien als grote anti-nazist. Toen hij stierf verklaarden de zionisten bij monde van de joodse Meïr dat “de joden een vriend verloren hadden die op het cruciale moment in de geschiedenis zijn stem verhief tegen het verschrikkelijke onrecht." Pius XII kreeg postuum de Yad Vashem-onderscheiding vanwege zijn inzet om Joden van de nazi-vernietiging te redden. Onbetwijfelbaar terecht, aldus de joods-Amerikaanse rabbijn David Dalin. Die paus heeft ervoor gezorgd dat twaalfduizend joden gered konden worden door ze te verschuilen in katholieke kloosters en abdijen. Pius XII opende zelfs vierenzestig jaar geleden - op 22 januari 1944 - de deuren van zijn zomerresidentie in Castel Gandolfo. Hij verleende daar asiel aan duizenden joden en andere vluchtelingen. Het is pas in 1960 dat de publieke opinie over Pius XII werd veranderd, nadat de U.S.S.R. in februari een plan gelanceerd had om de morele autoriteit van het Vaticaan in het Westen te ondermijnen. Hun aanpak was er vooral op gericht ‘oorlogspaus’ Pius XII als een vriend en hanglanger van Hitler neer te zetten. Critici verwijten sindsdien de toenmalige paus Pius XII te hebben gezwegen over de holocaust en de jodenvervolging. Zes jaar geleden gaf paus Johannes Paulus II de opdracht de geheime archieven over de betrekkingen tussen het Vaticaan en het Duitse Rijk in 1922 en 1939 vrij te geven. Johannes Paulus wilde met de stap een einde maken aan de "onterechte speculaties" over de houding van zijn voorganger Pius XII tegenover de jodenvervolging door de nazi's. De resultaten van die onderzoekingen zijn te lezen in het boek van historicus Hans Jansens : Pius XII, chronologie van een onophoudelijk protest. Hierin stelt hij de mythe, die door de media in stand wordt gehouden, met klare feiten aan de kaak.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 5 januari 2008 om 13:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 januari 2008 om 07:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het méér betrekken van de RKK bij het beleid? Gelet op de voorbeelden die ik heb aangehaald, mogen ze hieromtrent niet klagen, je ellenlange betoog ten spijt, waarin je trouwens nul komma nul van die concrete voorbeelden weerlegd hebt. A propos, ik ben nog steeds aan het wachten op een antwoord van jou in de topic alwaar je pleitte om religieuze voorschriften vast te leggen in wetten, waardoor deze ook bindend worden voor niet-religieuzen. Gelieve aldaar eens te verduidelijken of je dit al dan niet aanziet als zijnde een "grotere betrokkenheid van de RKK in de democratische besluitvorming". Wees daar maar niet zo zeker van.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 januari 2008 om 08:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even off-topic.
Ik ben geen historica, doch ik heb al meerdere malen gelezen dat in 1946 �*lle communisten, waar ook ter wereld, in één klap gezamelijk werden geëxcommuniceerd (niet dat die daar van onder de indruk waren, uiteraard). Hoe dan ook, geen ènkele nazi heeft hetzelfde "lot" moeten "ondergaan "... Maar het is inderdaad geschiedenis. De RKK anno 2008 dient niet te worden afgerekend op haar daden anno jaren veertig of vroeger. Voer voor historici.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 6 januari 2008 om 08:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Democratie steunt op twee pilaren:
De vrijheid waarover onze vorige discussie gestruikeld is - ik ben weer een paar weken noodgedwongen afwezig geweest - is een dubbel begrip: beiden bedoelen we iets anders. Jij beschouwt vrijheid als het recht om steeds opnieuw dezelfde fouten te maken, zodat je eruit kan leren. Ik vraag me daarentegen af wat wel het nut mag zijn van steeds maar opnieuw het wiel uit te vinden, gezien daaruit blijkt dat je helemaal niets leert: je herhaalt immers steeds dezelfde stommiteiten. Ik geloof in het respecteren van een geïnspireerde traditie. Als vorige generaties bvb. eeuwenlang aan den lijve ondervonden hebben dat het kerngezin - je weet wel: mamaatje en papaatje en zoontjes en dochtertjes - een prima hoeksteen is om een gezonde samenleving te ondersteunen, dan acht ik experimenten met andere samenlevingsvormen niet bij voorbaat uitgesloten. Maar het in het wilde weg experimenteren onder het mom van "vrijheid" lijkt me dan allesbehalve een goed idee. En wel omdat dergelijk geëxperimenteer vaak een hoge tol eist: word als kind maar eens groot in een éénoudergezin; weinigen die in staat zijn die achterstand in te halen. Of m.a.w: ik ben best bereid om éénoudergezinnen, en zelfs homogezinnen te gedogen. Maar dergelijke toestanden actief propageren en als nieuwe "vrije" norm gaan hanteren, dat is m.i. méér dan één brug te ver. En dan ben ik absoluut voorstander van een wetgeving die dergelijke experimenten enigszins aan banden legt. O.a. de katholieke moraal lijkt me daar een goed uitgangspunt voor. Echte vrijheid betekent volgens mij dat je zo vrij mogelijk van zorgen bent. Je kan je zo "vrij" voelen om vanaf morgen als automobilist alle snelheidsbeperkingen vierkant aan je laars te lappen. Ik doe dat systematisch niét, en je kan niet geloven hoe vrij ik me daarbij voel, nooit bang te hoeven wezen voor een onverwachte controle coor de verkeerspolitie. De enige tol die ik daarvoor moet betalen: op een ritje naar Leuven (zowat 25 km hiervandaan) "verlies" ik ocharme hoop en al een halve minuut. Een ander voorbeeld: euthanasie. Sedert de legalisering ervan hebben we inderdaad een "vrije" keuze. Is die wel zo "vrij"? Gaat het hier nog om een "keuze"? Want mensen in doodsnood zijn erg beïnvloedbaar, en hun naasten ook; gelet daarop zou ik het bijzonder gruwelijk vinden, mocht iemand tot euthanasie overgaan zonder dat hij voldoende de kans heeft gehad over alternatieven na te denken. Alternatieven die al vele generaties lang het lijden van stervenden dragelijk maakten, en hen nog zeer mooie momenten bezorgden, samen met hun naasten. Alternatieven die veel méér een uitdaging inhouden dan euthanasie, dat in mijn ogen slechts een gemakkelijkheidsoplossing is. Het argument dat euthanasie per definitie een waardige dood inhoudt, en alternatieven niét, lijkt me volledig van de pot gerukt: wie de uitdaging aandurft om niét voor de gemakkelijkste oplossing te kiezen, dié is pas waardig! Abortus: een gelijkaardig verhaal, waarover ik kort kan zijn. Ik wil de vrouwen niet de kost geven die na hun abortus kapot gingen aan schuldgevoelens. (En nu hoor ik jou weer afkomen dat het de Kerk geweest is, die hen die schuldgevoelens heeft ingeprent?) Om nu terug te komen op onze democratie: ik ben lang niet de enige die een gecontroleerde vrijheid voorstaat: een vrijheid waarbij de lessen uit het verleden belangrijk zijn, en waarbij niet steeds opnieuw het wiel moet worden uitgevonden. Als deze mentaliteitsstroming een meerderheid van onze stemgerechtigde burgers meevoert, wat is er dan volgens jou verkeerd aan dat die meerderheid haar notie van "vrijheid" oplegt aan de minderheid? Ik herhaal het: heb je daarmee last, verhuis dan! Niet-democratische contreien zat op dit bolletje. Citaat:
![]() Tussen twee haakjes: ik ben goed thuis in Spanje - neen, niet de mediterrane costa's, die interesseren me niet - en heb er heel wat vrienden in alle hoeken en kanten van het land. Vooral ouderen praten wel eens over de Franco-tijd: sommigen van hen met enige nostalgie, anderen met eerder gemengde gevoelens, en de oudsten, die zich nog de burgeroorlog herinneren en een van communisme verdacht familielid verloren - hoevelen werden er niet standrechtelijk geëxecuteerd? - met overholen walging. En de jongeren? Weinigen van hen die terugwillen naar Francotoestanden, geloof me vrij... Ik maakte op mijn 30e kennis met het land (1996), en in nauwelijks 10 jaar tijd zag ik Spanje enorm veranderen en de levensstandaard enorm stijgen. Vooral in de uit hun voegen barstende steden. 'k Ben benieuwd naar jouw ervaringen met dictatoriale regimes. Ervaringen uit de eerste hand? Of uit de tweede, zoals de mijne? |
||
![]() |
![]() |