Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 april 2008, 22:03   #1
Ellentje
Vreemdeling

Standaard kerkelijk huwelijk ongedaan maken

Hallo,

ik ben op mijn 16de getrouwd voor de kerk. Ben ondertussen al 6 jaar gescheiden en zou nu graag met mijn huidige vriend willen trouwen en liefst ook voor de kerk.
Ben toen zo vroeg getrouwd omdat ik zwanger was. Kan ik mijn eerste kerkelijk huwelijk ergens laten ongedaan maken?

Groetjes
Ellentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 22:11   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het is mogelijk om in bepaalde gevallen een huwelijk te laten nietig verklaren, maar dat kost best wat tijd.

Er zijn zeer specifieke voorwaarden aan verbonden. Het beste is om met je pastoor eens te gaan praten (of dergelijk), dat zul je in elk geval toch moeten doen -- hij kan je dan doorsturen. Besef dus wel dat het geen gemakkelijke zaak is en dat het misschien afgewezen wordt.
Oud 8 april 2008, 00:52   #3
Averroes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Als je katholiek bent, ga dan naar een protestante kerk en zij zullen het ongedaan maken.

hahahahhh

Gewoon een klein grapje beste Ellentje, ik begrijp die zaken van kerkelijk huwelijk helemaal niet , ik ben moslim dus ik aanbid niet Jezus maar ik aanbid mijn God, en Die is uw God, de God van Jezus, God van alles = de Enige God.

Ik wens je veel succes!
Moge God u naar het goede leiden, Amen.

Laatst gewijzigd door Averroes : 8 april 2008 om 01:01.
Averroes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 09:46   #4
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Misschien eens contact opnemen met forummer ElFlamencoLoco. Die is pastoraal medewerker (of toch iets in die aard) en kan er je vast meer over vertellen. Of anders de raad van Lombas opvolgen, contact opnemen met de priester van je parochie.
Oud 8 april 2008, 12:01   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik heb steeds geleerd dat zo'n kerkelijk huwelijk enkel kon ongedaan gemaakt worden als het nooit geconsummeerd was.

blijkbaar was het dus al geconsummeerd voordat het was afgesloten?

vind je het zo ontzettend belangrijk om te huwen voor de kerk? Of wil je gewoon een mooi wit kleed aandoen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 12:41   #6
Nefertete
Lokaal Raadslid

Nefertete's schermafbeelding

Standaard

www.huwelijksvoorbereiding.be/DB_beelden/nietigverklaring%20van%20een%20kerkelijk%20huwelij k.doc
Nefertete is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 13:20   #7
Cottenjé
Lokaal Raadslid

Cottenjé's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ellentje Bekijk bericht
Hallo,

ik ben op mijn 16de getrouwd voor de kerk. Ben ondertussen al 6 jaar gescheiden en zou nu graag met mijn huidige vriend willen trouwen en liefst ook voor de kerk.
Ben toen zo vroeg getrouwd omdat ik zwanger was. Kan ik mijn eerste kerkelijk huwelijk ergens laten ongedaan maken?

Groetjes
Zijne Heiligheid de Paus Benedictus XVI kan je hier gratie voor verlenen. Anders niet.
Cottenjé is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 13:36   #8
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo,

Groetjes
Hallo Ellen,

Eerst even dit. Een kerkelijk huwelijk wordt nooit ongedaan gemaakt. Het zogenoemd ongedaan maken is eigenlijk erkennen dat een huwelijk nooit heeft plaatsgehad. Een huwelijk wordt dus niet ontbonden, doch nietigverklaard.

Je moet dus proberen aan te tonen dat jouw eerste huwelijk eigenlijk nooit heeft plaatsgehad. Bijvoorbeeld omdat je onder dwang of zware druk je jawoord hebt gegeven. Gezien je toen jeugdige leeftijd bestaat er wel degelijk een kans, al kan ik dit uiteraard van hier niet inschatten.

Best neem je contact op met het bisdom waar je woont - telefoonnummers vind je gewoon in de telefoongids. De telefonist(e) van dienst zal je wel doorverwijzen naar iemand van de kerkelijke rechtbank. Nu is zo'n rechtbank helemaal niet te vergelijken met een gewone rechtbank. Je wordt uitgenodigd tot een gesprek met iemand die enigszins de functie van onderzoeksrechter vervult. Na afloop van het gesprek zijn er drie mogelijkheden:
  • Die persoon deelt je onmiddellijk mee dat je zaak niet ontvankelijk wordt geacht. Daarmee is de kous af, en hiertegen is - voor zover ik weet - geen beroep mogelijk. Ook niet in een ander bisdom, zelfs niet in een ander land.
  • De persoon stelt bijkomende vragen, en je mag je daarop voorbereiden. Binnen een paar weken krijg je opnieuw een uitnoding om het gesprek verder te zetten.
  • De persoon acht je zaak gewichtig genoeg en zet de procedure in gang. De eigenlijke rechtszaak kan dan beginnen. Dit gebeurt volledig onafhankelijk van overheidsrechtbanken en is enkel en uitsluitend een zaak binnen de katholieke Kerk. De uitspraak laat zelden langer dan een paar weken op zich wachten.
Belangrijk is dat je zoveel mogelijk bewijzen aanvoert dat jouw jawoord (en/of dat van je echtgenoot) niet 100% vrijwillig werd uitgesproken. Ook de priester die dat huwelijk ingezegend heeft, of als die overleden is, de getuigen kunnen door de kerkelijke rechtbank worden gehoord.

Nog niet zo lang geleden vernam ik uit betrouwbare bron dat jaarlijks toch zo'n 200 huwelijken nietig worden verklaard. Dat is meer dan ik ooit had durven vermoeden. Je hoeft dus helemaal geen bekende Vlaming te zijn hoor, Helmut Lotti was maar één van de vele. Voor zover ik weet speelt je status als bekendheid of vedette of kunstenaar of wat dan ook niet mee in de beslissing van die rechtbank.

Het huwelijksregister waarin je huwelijk staat ingeschreven ligt in de parochie waar je gehuwd bent. Ik herinner me hoe onze oude, intussen al 15 jaar geleden overleden pastoor, een aanmerking noteerde in dat register nopens de ronduit schaamteloze en ridiculiserende houding van bruidspaar en familie tijdens een ceremonie waarvan ikzelf als 12-13-jarige misdienaar getuige was. Dat bruidspaar is allang burgerlijk gescheiden maar heeft nooit de moeite genomen om ook kerkelijk te scheiden.

Toen ik mijn hierboven vermelde bron hiervan kond deed, antwoordde de man me dat dat koppel nochtans een zeer grote kans zou maken op een nietigverklaring, zo zij dit wensten. Dergelijke op schrift gestelde verklaringen in een huwelijksregistratie vanwege een priester worden héél au sérieux genomen bij die rechtbank.

De man vertelde me hoe in zijn parochie vele jaren gelden een huwelijk werd nietigverklaard. De bruid was zwanger en zij werd voor de keus gesteld: ofwel trouwen, ofwel abortus. Om het leven van haar kindje te redden trouwde ze dan maar. Later voerde ze dit aan als bewijs dat haar jawoord werd afgedwongen, en een aantal bijkomende getuigenissen uit haar familiekring volstonden kennelijk om de nietigverklaring uit te spreken.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 18:18   #9
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo,

Groetjes

Sex voor het huwelijk!!! Foei!

Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 18:29   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Havana!!!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be