![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() http://www.trends.be/nl/opinie/4-145...e.html#topPage
De hoofdredacteur van Trends, herhaalt voor de zoveelste keer dat een staatshervorming noodzakelijk is, zeker nu. Ze bekritiseert Open VLD en SPA omdat die de bevolking willen wijsmaken, dat een staatshervorming in de koelkast moet omdat het 'crisis' is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Ook de CD&V speelt hierin trouwens een zeer perverse rol. En ik heb kritiek op de oppositie omdat ze er niet in geslaagd is om die boodschap bij de kiezer te laten doordringen. Zie http://forum.politics.be/showthread.php?t=124801 Laatst gewijzigd door Felix (be) : 11 juni 2009 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Kan er iemand me uitleggen waarom zo'n grote staatshervorming nu wel snel te bereiken zou zijn itt de voorbije jaren? En kan je me dan ook uitleggen waarom die hervorming niet deftig overdacht zou moeten zijn? De laatste keer dat aan de Vlaamse partijen gevraagd werd wat ze zoal wilden splitsen (de enige term die men tegen die achtergrond kent) kwam men af met een allegaartje waaruit niet de minste visie sprak. Verkiezingsbeloften inlossen leek toen belangrijker dan een werkbaar economisch model op poten zetten. Waarom zou dat nu anders zijn?
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 11 juni 2009 om 11:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hopelijk beseffen zij nu ook dat een staatshervorming dringender is dan ooit. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kazan : 11 juni 2009 om 11:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerts een introotje:
toen ik de titel las ("De Vlaamse rijkdom is een illuzie") dacht ik onwillekeurig: "ja, mijn persoonlijke rijkdom is inderdaad een illuzie, maar die van Vlaanderen daarentegen ..." En dan nu een paar pogingen tot antwoord: Citaat:
Je moet dat echter beter en duidelijker formuleren: er is iets loos met de inkomsten van de deelstaten; en er is iets loos met de inkomsten van het federale. Volgens het huidige mekanisme verhoogt persentage-gewijs de dotasie van de federale staat aan de deelstaten. Maar door de krisis zullen die deelstaten toch nog minder ontvangen. Vlaanderen zal dus moeten de tering naar de nering zetten. Nu, Vlaanderen is schuldvrij en zal dat redelijk gemakkelijk kunnen. Walenland zal dat veel minder gemakkelijk kunnen (en zelfs willen). De federale staat wordt twee keren verarmd: door het hoger persentage, èn door de krisis. Dat kan de federale staat zeeer moeilijk dragen. Als Vlaanderen dus zegt: "nous ne sommes demandeur de rien" dan blijft de federale staat en dan blijft Walenland in de bedelaarsrol. En worden ze gedwongen om forse, zeer forse besparingen te doen. (fantazierijk voorbeeld: de federale legt de pensioenen een solidariteitsbijdrage van 5 persent op. Echter: Vlaanderen voert een soort jobkorting, maar dan voor gepensionneerden - een pensioenkorting - in, waardoor de Vlaamse pensioenen toch maar 2.5 persent dalen ...) Citaat:
Voorbeeld: de fasiliteiten zijn altijd anders uitgelegd, vanaf de eerste minuut dat ze ontstonden in iemands brein. In Vlaanderen waren het overgangs- en tijdelijke maatregelen; in Walenland waren het defnitieve rechten. Zo'n ergerlijke onduidelijkheid wordt altijd afgestraft. Zo'n leugen kan nooit de toets van de realiteit doorstaan.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er wordt geluld over de nood tot hervorming van het arbeidsmarktbeleid teneinde de sociale zekerheid in de toekomst te vrijwaren. Toch zegt het artikel niet hoe je met een verdere verdeeldheid tussen Vlaamse en Waalse werknemers de crisis gaat aanpakken. Concrete beleidsmaatregelen staan immers niet in het artikel. Dooddoeners als 'een efficiëntere benutting van de schaarse middelen' sieren ook hier het artikel. Het feit dat niemand tegen meer efficiëntie is bewijst het inhoudsloze karakter van dat artikel. Wat betekent dat woord? Gaan Vlaamse uitkeringen omlaag? En zo ja, met hoeveel percent? En wat gebeurt er dan in Brussel of in Wallonië? En welke impact zal die trend hebben op de sociale vrede? Op de CAO's? Dat alles staat niet in dat artikel. Een degelijk beleid begint bij het maken van een afweging tussen sociale uitkeringen, jobs, economische welvaart, sociale vrede,... De illusie wekken dat je in tijden van crisis aan al die dingen tegemoet kan komen zoals in dit artikel is boerenbedrog. Citaat:
Citaat:
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising. Laatst gewijzigd door Andy : 11 juni 2009 om 12:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Staatssecretaris
|
![]() @Andy: wat een status-quo oplevert hebben we het voorbije jaar mogen meemaken. België staat stil, maar de wereld draait wel gewoon door.
Tik-tak-tik-tak-tik... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat een staatshervorming per definitie iets is dat degelijk overdacht moet worden. Vandaar ook dat ik graag eens wat meer concrete voorstellen zou horen dan 'we moeten bevoegdheden splitsen'. Niet alleen zou ik heel concreet willen weten welke bevoegdheden er gesplitst moeten worden, maar ik ben ook heel benieuwd naar het nieuwe beleid mbt die nieuwe bevoegdheden. Ik mag immers verwachten dat men in Vlaanderen zeer goed weet wat te willen aanvangen met bvb het arbeidsmarktbeleid wanneer men dat beleid naar zich toe wil trekken. Dat laatste lijkt me niet echt het geval. Neem nu dat artikel van Trends: de Vlaamse regering is geeneens gevormd, laat staan dat het arbeidsmarktbeleid op Vlaams niveau reeds uitgetekend zou zijn. Maar toch stelt het artikel zonder meer dat het Vlaamse beleid structureel zou verschillen van de plannen die op federaal niveau uitgetekend worden (gesteld dat er überhaupt een plan is op federaal niveau). mvg, Andy
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle andere middelen en taktieken zijn tot in den treure geprobeerd, van zeer braaf tot braaf. Het Vlaamse geduld is eindeloos geweest. Nu is het de beurt aan het langzaam dichtdraaien van de duimschroeven. Dat heet verantwoordelijkheid nemen, iets wat de Belgische machten én Wallonië al decennia proberen te ontvluchten.
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In het slechtste geval was die status-quo een theaterspel waarbij politici in Vlaanderen weigerden antwoorden te bedenken voor de problemen waarmee we toen geconfronteerd werden. Ik ben ervan overtuigd dat een staatshervorming mogelijk is, maar het moet dan wel om een realistische, weldoordachte staatshervorming gaan. De gemeenplaatsen, dooddoeners en karikaturen waaruit het pleidooi voor een staatshervorming bestaat kunnen we missen.
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik verwacht trouwens eerstdaags van jou iets te lezen ivm het wraakroepende gebrek aan verantwoordelijkheid van de federale en de Waalse regering.
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Dus de rotzooi die de Vlaamse regering ons aandoet is minder erg dan de rotzooi die de federale ons aandoet? Die redenering deel ik niet.
Wat betreft het evt gebrek aan verantwoordelijkheid van de Waalse regering: ik moet zeggen dat ik in onze media bijzonder weinig opvang mbt de Waalse regering. Ik hoop in ieder geval dat ze de crisis beter analyseren dan op Vlaams of op federaal niveau. Daar lijkt er helemaal niets te veranderen. Ik vind dat betreurenswaardig, aangezien de kostprijs van de reeks Vlaamse en federale ad-hoc-maatregelen die we nu tegemoet gaan bijzonder hoog zal zijn.
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook niet.
![]() |
#16 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
(Ik heb ook enorme kritiek op het beleid van de voorbije jaren. De Vlaamse deelregering heeft echter minstens één ding zeer goed gedaan: er is geen deficit en ze hebben niet aan deficit-spending gedaan. Daar kan 90%+ van de westerse regeringen een voorbeeld aan nemen.) Citaat:
U zou die ook is af en toe moeten lezen. Is soms zeer verhelderend. Citaat:
Wel van alle partijen die de voorbije tien jaar in de (diverse deel-)regering(en) gezeten hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daardoor kan je geen fatsoenlijk herstelplan op tafel leggen. Ook de sociaal-economische en politieke tegenstellingen bemoeilijken dat. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Publieke investeringen kunnen inderdaad nuttig zijn. Jammer genoeg hebben de gewesten hier de bevoegdheden niet voor (tenzij via moeilijke pps-constructies), en de federale regering heeft het geld niet. En zoals je weet, zijn publieke investeringen op federaal niveau in het verleden uitgedraaid op wafelijzerpolitiek, waar we nu nog de prijs van betalen. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een beleid dat het gevolg is van niet anders dan blokkeringen vanwege de frankofonie, is gegarandeerd geen degelijk beleid te noemen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() omdat 12 miljard euro een illusie is ???
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |