Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 mei 2010, 01:42   #1
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard Wetboek

Het wetboek wordt steeds complexer en complexer. Er worden steeds maar meer wetten, decreten en koninklijke besluiten allerhande gecreëerd maar een wet kent geen vervaldatum en voor zover ik weet wordt er ook nooit eens een grote kuis gehouden in het wetboek.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet waarom men niet, zoals bij een nieuw land maar dan gewoon het land behouden en enkel de justitie volledig vernieuwen, eens het volledige wetboek 'vernietigt' en zoals een nieuw land terug vanaf 0 opstart? Het is belachelijk dat er bijvoorbeeld dingen in het wetboek staan dat voor het uittrekken van een wortel van een plant 8 dagen cel staan (archaisch recht) - dit laatste heb ik mij laten vertellen door iemand die rechten studeert.

Een nieuwe start, de slogan van OVLD. Waarom nooit in justitie?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 07:26   #2
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Het wetboek wordt steeds complexer en complexer. Er worden steeds maar meer wetten, decreten en koninklijke besluiten allerhande gecreëerd maar een wet kent geen vervaldatum en voor zover ik weet wordt er ook nooit eens een grote kuis gehouden in het wetboek.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet waarom men niet, zoals bij een nieuw land maar dan gewoon het land behouden en enkel de justitie volledig vernieuwen, eens het volledige wetboek 'vernietigt' en zoals een nieuw land terug vanaf 0 opstart? Het is belachelijk dat er bijvoorbeeld dingen in het wetboek staan dat voor het uittrekken van een wortel van een plant 8 dagen cel staan (archaisch recht) - dit laatste heb ik mij laten vertellen door iemand die rechten studeert.

in een bananenland zoals dit waar men zelfs de grondwet niet kan toepassen zonder compensatie's voor de zelfverklaarde franstalige "elite"?
Oud 24 mei 2010, 08:35   #3
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben in principe volledig met u akkoord, maar zoiets zou enorm veel werk kosten. Dit gaat om het wetgevend werk van eeuwen, en dat hervorm je niet binnen de termijn van één legislatuur.

Heeft de staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging trouwens geen bevoegdheden terzake?

Laatst gewijzigd door Rogge : 24 mei 2010 om 08:38.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 10:51   #4
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik ben in principe volledig met u akkoord, maar zoiets zou enorm veel werk kosten. Dit gaat om het wetgevend werk van eeuwen, en dat hervorm je niet binnen de termijn van één legislatuur.

Heeft de staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging trouwens geen bevoegdheden terzake?
Als licentiaat rechten zou hij in ieder geval er wel toe in staat moeten zijn.
Oud 24 mei 2010, 11:10   #5
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In een onafhankelijk Vlaanderen is dat een van de dingen waar enkele jaren werk zullen in kruipen. Rechters van alle soorten rechtbanken, met ervaring in de wetgeving dus, zullen als hulpcommissie moeten dienen. Je kan zomaar niet alles schrappen waarvan jij denkt dat het onnuttig is. Het zijn de mensen die dagelijks in de praktijk staan, die zulke dingen best weten.

WAAR we naartoe gaan met de nieuwe wetgeving blijft natuurlijk een politieke beslissing.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 12:22   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Geef 100 juristen 6 maanden tijd, en alles is herschreven. En kom nu niet zeggen dat er geen 100 juristen ter beschikking zijn. Alleen al in het parlement zitten er zoveel. Weer eens: het is geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van niet willen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 13:21   #7
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
In een onafhankelijk Vlaanderen is dat een van de dingen waar enkele jaren werk zullen in kruipen. Rechters van alle soorten rechtbanken, met ervaring in de wetgeving dus, zullen als hulpcommissie moeten dienen. Je kan zomaar niet alles schrappen waarvan jij denkt dat het onnuttig is. Het zijn de mensen die dagelijks in de praktijk staan, die zulke dingen best weten.

WAAR we naartoe gaan met de nieuwe wetgeving blijft natuurlijk een politieke beslissing.
Ik heb het dan ook omschreven als 'zoals in een nieuw land' zonder de noodzaak daarbij het nieuwe land te creëren. Voor afsplitsingen in een land, zijn er meestal rellen met fysiek geweld en de enige die zo in Vlaanderen denkt is VB. Alle andere partijen keuren geweld af en ook de overgrote meerderheid van de Vlamingen keuren geweld af. Met woorden zie ik de kans klein dat een onafhankelijk Vlaanderen er komt dus hou ik het in deze maar enkel bij justitie die een volledig nieuw wetboek zouden schrijven.
Oud 24 mei 2010, 15:06   #8
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is met opzet dat de wet steeds complexer word. Een gewoon mens raakt er zo niet meer wijs uit, maar als je geld genoeg hebt om één of meerdere goede advokaten te betalen, kan je jezelf zowat alles permitteren, want die praten je overal uit, door één van die ontelbare wetten en decreten in te roepen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 15:19   #9
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ook niet blijkbaar binnen 10, 20 of god weet hoeveel! Hoeveel kansen zijn er al niet voorbijgegaan om dat te veranderen? Het kan wel maar er is geen reinste wil.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 21:26   #10
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Ik heb Quickonomie hierover een mail gestuurd wat zij vinden van hieromtrent te vereenvoudigen en het antwoord is dat zij helemaal hier niet voor bevoegd zijn

'Zoals u weet viel Justitie de voorbije legislatuur onder de bevoegdheid van Jo Vandeurzen en vervolgens van Stefaan De Clerck. De bevoegdheidsverdeling liet minister Van Quickenborne dus niet toe hierin actoe te ondernemen. Wel kan ik u verzekeren dat de minister maar al te graag schoon schip zou willen maken binnen dit departement. Het zal de kiezer echter toekomen te beslissen wie tijdens de volgende legislatuur de justitie zal mogen vereenvoudigen en moderniseren.'
Oud 24 mei 2010, 21:47   #11
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Tja... Bij mijn weten gaan de discussies over de hervorming van justitie nog steeds over de vorm, niet over de inhoud.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 21:49   #12
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tja... Bij mijn weten gaan de discussies over de hervorming van justitie nog steeds over de vorm, niet over de inhoud.
Beide hebben nochtans hun vervaldatum al enkele decennia geleden bereikt
Oud 24 mei 2010, 21:56   #13
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Het is met opzet dat de wet steeds complexer wordt. Een gewoon mens raakt er zo niet meer wijs uit, maar als je geld genoeg hebt om één of meerdere goede advokaten te betalen, kan je jezelf zowat alles permitteren, want die praten je overal uit, door één van die ontelbare wetten en decreten in te roepen.
En daar is de complottheorie Die ontbrak nog.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 mei 2010 om 21:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 22:01   #14
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb Quickonomie hierover een mail gestuurd wat zij vinden van hieromtrent te vereenvoudigen en het antwoord is dat zij helemaal hier niet voor bevoegd zijn

'Zoals u weet viel Justitie de voorbije legislatuur onder de bevoegdheid van Jo Vandeurzen en vervolgens van Stefaan De Clerck. De bevoegdheidsverdeling liet minister Van Quickenborne dus niet toe hierin actoe te ondernemen. Wel kan ik u verzekeren dat de minister maar al te graag schoon schip zou willen maken binnen dit departement. Het zal de kiezer echter toekomen te beslissen wie tijdens de volgende legislatuur de justitie zal mogen vereenvoudigen en moderniseren.'
Het wetboek is en parlementaire bevoegdheid, géén minister mag daar aan tornen: "scheiding der machten", al eens iets over gelezen?

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 mei 2010 om 22:02.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2010, 22:09   #15
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het wetboek is en parlementaire bevoegdheid, géén minister mag daar aan tornen: "scheiding der machten", al eens iets over gelezen?
De rechterlijke macht is verschillend van de wetgevende macht... De rechterlijke macht controleert alleen maar of de wetten worden nageleefd als er een rechtzaak is...
Oud 24 mei 2010, 22:25   #16
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En daar is de complottheorie Die ontbrak nog.
Ik neem aan dat jij een blind vertrouwen hebt in de justitie van dit strontland ?
Oud 24 mei 2010, 22:27   #17
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat jij een blind vertrouwen hebt in de justitie van dit strontland ?
Behalve de grote rechtzaken zoals die tegen Fortis mag je de slechte vonnissen gewoon op de onkunde van de rechters steken hoor.
Oud 24 mei 2010, 23:34   #18
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Behalve de grote rechtzaken zoals die tegen Fortis mag je de slechte vonnissen gewoon op de onkunde van de rechters steken hoor.
En in die van Fortis ?
Oud 24 mei 2010, 23:44   #19
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En in die van Fortis ?
Dat was corruptie van de politiek. Natuurlijk ging in de rechtzaak die daarop volgde ivm scheiding der machten Leterme niet veroordeeld worden. Maar het lag er vingerdik op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be