Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 11 augustus 2010, 12:05   #1
Anna List
Banneling

Standaard Waarom Vlaams-Waalse onderhandelingen altijd mislukken.

een must read :

de noord zuid cultuurverschillen :

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=DL2TS8MP

Citaat:
...De Vlamingen vertrekken van een agenda en willen afspraken op papier waarvan zeker is dat ze worden uitgevoerd. Ze dienden hun Octopusnota in over de staatshervorming en verwachtten dat de Franstaligen op die agenda ingingen en een concreet (tegen-)voorstel ter tafel zouden leggen.

Niet dus. De Franstaligen komen niet met een agenda aan tafel. Ze hebben geen nota. Ze spreken in voorvergaderingen telkens ad hoc af hoever ze gaan. Ze komen ontspannen aan de tafel: wie kan ons wat maken? Ze doen geen concrete toezeggingen. Op concrete punten zeggen ze vaak nu eens ja, en dan weer neen. En aan het eind van de rit zullen ze een verschil maken tussen beslissen en uitvoeren. Vlamingen gaan dan in de gordijnen.
...
Het gezag van de Vlaamse onderhandelaar stoelt op zijn vermogen om akkoorden te sluiten en te doen uitvoeren. Het gezag van de Franstalige onderhandelaars stoelt op de kracht en de emotie die ze kunnen leggen in hun uiteenzettingen. Dat leidt aan Franstalige kant tot lange en erg principiële uiteenzettingen. Vlaamse interventies omvatten vaak maar één zin of mededeling. Vlaamse delegaties zoals Groen! komen alleen tussenbeide als ze het oneens zijn met de anderen.

En dat leidt meteen tot een vijfde verschil: Vlamingen zijn in onderhandelingen taakgericht, ze komen met een mandaat en een taak en willen die nauwgezet vervullen. Franstaligen zijn eerder relatie- en spraakgericht: zij willen bespreken en onderhandelen, desnoods tot in het oneindige.
De Standaard - GTegenbos
zelfs bij bereiken van ene compromis, (als dat nog haalbaar blijkt), zal er steeds een partij onvoldaan van tafel gaan

én blijft het nog maar de vraag wat ervan uitgevoerd zal worden

... wsl zoals in het verleden, de Vlaamse toegeving, maar niet de Waalse(cfr effectieve uitoefening van de tweetaligheid in Brussel) ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 augustus 2010 om 12:06.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:09   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Mijn excuses voor de veralgemening, maar ik heb altijd het gevoel dat voor een Franstalige een goede vergadering er één is waar iedereen zijn mening kunnen verkondigen heeft. Een goede vergadering voor een Vlaming is er één waar er resultaten geboekt zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:14   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heeft het wellicht daar ook mee te maken dat in Vlaanderen de consensus bestaat dat men steeds schermt met de wettelijkheid en de bestaande wetten wanneer er een twistpunt bestaat (bv. taalwetgeving), terwijl men langs Franstalige kant steeds maar weer probeert de grenzen van die wettelijkheid af te tasten en te verleggen?
Zwartengeel is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:15   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Mijn excuses voor de veralgemening, maar ik heb altijd het gevoel dat voor een Franstalige een goede vergadering er één is waar iedereen zijn mening kunnen verkondigen heeft. Een goede vergadering voor een Vlaming is er één waar er resultaten geboekt zijn.
ik mis ook nog een beetje het typisch vlaamse 'ja-knik syndroom' 'we zullen maar geen rimpels op het water veroorzaken' ... en 'ik heb toch zo graag dat iedereen mij achteraf nog graag zal zien/nen toffe zal vinden' ...
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:15   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet meteen Vlamingen door blanken veranderen en Franstaligen door zwarten.
solidarnosc is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:17   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Waarom niet meteen Vlamingen door blanken veranderen en Franstaligen door zwarten.
heb jij bronnen voor verschillende vergadertechnieken en onderhandelingstechnieken, verdeeld al naargelang het ras ?

start er een draadje over dan he soli, triestige plant !

wat is in godsnaam de bedoeling van je triestige opmerking ?!? kon je niet proberen een heel klein beetje on topic te blijven/inhoudelijk te reageren ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 augustus 2010 om 12:25.
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:18   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? Zijn de Vlamingen dan enkel 'zwarten' wanneer het goed uitkomt, misschien?
Zwartengeel is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:18   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of blanken door Belgen en zwarten door rookworst-etende Ollanders.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:19   #9
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn toch de Vlamingen die systematisch als zwarten worden versleten.

Ooh, ja das een ander verhaal.

Hier gaat het over huidskleur...
Oud 11 augustus 2010, 12:29   #10
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat dat een omkering zou zijn van de bestaande koloniale verhoudingen ?!
Oud 11 augustus 2010, 12:37   #11
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Franstaligen houden graag vergaderingen waarop over van alles wordt gesproken, ideeën worden gespuid, maar tot resultaten en daadwerkelijke conclusies komen ze zelden. Ik zie hier in de dorpsvergaderingen steeds hetzelfde; de knopen moeten uiteindelijk doorgehakt worden door ingeweken Vlamingen, anders blijven de vergaderingen duren en is er niets beslist op het moment van uitvoering.

Een ding is zeker: voor de Vlamingen is time, money, voor de Walen geldt dit niet, ze hebben altijd alle tijd!!
omaplop is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:40   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Een ding is zeker: voor de Vlamingen is time, money, voor de Walen geldt dit niet, ze hebben altijd alle tijd!!
Is een kwestie van prioriteiten.
Door belgicistische Vlamingen wordt ons altijd ingepeperd dat we naar Franse zenders moeten kijken om goeie debatten te zien. Dat zou dan een rijkdom zijn van de Franse cultuur. Dat kan misschien zijn. Maar in vergaderingen gaat die rijkdom van de Franse debat-cultuur ten koste van de efficiëntie.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:47   #13
Anna List
Banneling

Standaard

wat ik niet begrijp is dat terwijl deze cultuurverschillen door onderhandelexperts al tientallen jaren geleden beschreven zijn, onze vlaamse onderhandelaars daar blijkbaar niet in geinteresseerd zijn, of kennis niet toepassen

steeds maar met die base-line naar die onderhandeling trekken, en dan maar verschieten dat de broek alreeds is afgezakt als de Franstaligen nog maar begonnen zijn te beschrijven wie er allemaal voor hen aan tafel zit en wat hun kleinkinderen zoal uitspoken ...
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 12:47   #14
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat ik niet begrijp is dat terwijl deze cultuurverschillen door onderhandelexperts al tientallen jaren geleden beschreven zijn, onze vlaamse onderhandelaars daar blijkbaar niet in geinteresseerd zijn, of kennis niet toepassen

steeds maar met die base-line naar die onderhandeling trekken, en dan maar verschieten dat de broek alreeds is afgezakt als de Franstaligen nog maar begonnen zijn te beschrijven wie er allemaal voor hen aan tafel zit en wat hun kleinkinderen zoal uitspoken ...
Eèn woord:

slavenmentaliteit.
Oud 11 augustus 2010, 12:52   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Eèn woord:

slavenmentaliteit.
zoals de Congolezen voor 1958 wil je zeggen
Anna List is offline  
Oud 11 augustus 2010, 13:01   #16
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zoals de Congolezen voor 1958 wil je zeggen
Yep. Het blijft wachten op DIPENDA...
Oud 11 augustus 2010, 13:02   #17
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat dikgedrukte is overigens ook typisch (Noord-) Nederlands.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline  
Oud 11 augustus 2010, 13:04   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Dat dikgedrukte is overigens ook typisch (Noord-) Nederlands.
Vandaar dat mijn oom na 5 jaar onderhandelen over de scheldeverdieping gezworen heeft om nooit nog één voet in Nederland te zetten.
solidarnosc is offline  
Oud 11 augustus 2010, 13:11   #19
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat mijn oom na 5 jaar onderhandelen over de scheldeverdieping gezworen heeft om nooit nog één voet in Nederland te zetten.
Dan is jouw oom gefrustreerd over de bureaucratie in Nederland. Diezelfde milieugroeperingen zorgen ervoor dat de tweede maasvlakte voor de Rotterdamse haven er nog niet is. Bovendien is na 50 jaar eindelijk groen licht gegeven voor een stuk snelweg van 7 kilometer ten zuiden van Delft.
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 11 augustus 2010 om 13:12.
LiberaalNL is offline  
Oud 11 augustus 2010, 13:15   #20
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Franstaligen houden graag vergaderingen waarop over van alles wordt gesproken, ideeën worden gespuid, maar tot resultaten en daadwerkelijke conclusies komen ze zelden. Ik zie hier in de dorpsvergaderingen steeds hetzelfde; de knopen moeten uiteindelijk doorgehakt worden door ingeweken Vlamingen, anders blijven de vergaderingen duren en is er niets beslist op het moment van uitvoering.

Tiens. Ik ken hier dan een andere vergadercultuur.
Op vergaderingen worden ideeën gespuid en word er lang gediscuteerd. De daadwerkelijke beslissingen gebeuren meestal na de vergadering tussen pot en pint.
pajoske is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be