Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 28 oktober 2010, 16:26   #1
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard Ecolo/Groen willen 50% van de personenbelasting splitsen

En daarmee gaan ze zelfs nog verder dan BDW (die maar 45% voorzien had in zijn nota).

Citaat:
Cette proposition (...) prévoit une responsabilisation des Régions, leur octroyant une plus grande autonomie financière. Leur autonomie fiscale leur permettrait d’atteindre des recettes propres �* hauteur de 50 %, notamment via un split rate de l’IPP
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ent-800786.php
Tot daar dan de mythe van de zogezegd "belgicistische" linkse partijen die geen fiscale autonomie willen.

Laatst gewijzigd door BWarrior : 28 oktober 2010 om 16:27.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:30   #2
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

As such doen de percentages er eigenlijk weinig toe voor de fiscale autonomie laat staan responsabilsering. Dat is een verkeerde voorstelling van de discussie (zoals die gelanceerd werd door NVA en klakkeloos overgenomen door de Vlaamse media.)
solidarnosc is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:33   #3
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
As such doen de percentages er eigenlijk weinig toe voor de fiscale autonomie laat staan responsabilsering. Dat is een verkeerde voorstelling van de discussie (zoals die gelanceerd werd door NVA en klakkeloos overgenomen door de Vlaamse media.)
Ben ik ziek of jij soli? Ik ben het vandaag veel te veel eens met jou

Voor mij is dit NIET belangrijk wat ze publiceren. Voor mij is belangrijk wat hun standpunt is over wat ze NIET publiceren. Meestal is het veelzeggender wat er verzwegen wordt dan dat wat gezegd wordt
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:34   #4
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
En daarmee gaan ze zelfs nog verder dan BDW (die maar 45% voorzien had in zijn nota).

http://www.lesoir.be/actualite/belgi...ent-800786.php
Tot daar dan de mythe van de zogezegd "belgicistische" linkse partijen die geen fiscale autonomie willen.
Citaat:
La proposition écologiste prévoit un financement structurel net supplémentaire de 500 millions d’euros pour Bruxelles, �* atteindre progressivement d’ici 2104.
Klein detail...

De vraag is natuurlijk hoe hard alles federaal gebetonneerd is.
sjarel is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:37   #5
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht

Voor mij is dit NIET belangrijk wat ze publiceren. Voor mij is belangrijk wat hun standpunt is over wat ze NIET publiceren. Meestal is het veelzeggender wat er verzwegen wordt dan dat wat gezegd wordt
Toen ik er een tijd geleden op wees dat de Franstalige regionalisten ook 50% van de personenbelasting wilden splitsen en het voorbeeld van Marcourt aanhaalde, heette het dat hij dat enkel voor de camera's zei. Nu ligt er een voorstel op tafel van twee partijen die hetzelfde zeggen maar is het belangrijker "wat ze niet zeggen". Zo kan je natuurlijk blijven doorgaan.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:38   #6
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Klein detail...

BDW zei eerder al dat als het principe van fiscale responsabilisering aanvaard werd, het voor hem niet op 200 miljoen meer of minder aan kwam.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:38   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja, maar u moet er wel bijzeggen dat met name NVA de discussie daar heeft gebracht door de regionalisering van de inkomstenbelastingen zo sterk te linken met responsabilisering (hoewel men daar ernstig vragen bij kan stellen. Voert Knokke bijvoorbeeld een beter lokaal beleid dan Antwerpen. Alle indicatoren zeggen van wel maar is dat zo?) en zoveel nadruk te leggen op percentages.

Het probleem voor NVA is dan ook een beetje dat als de Franstaligen zouden zeggen van ok het is goed. We regionaliseren 50% van de inkomstenbelastingen (de broodschrijvers van de Vlaamse pers van ok schitterend. We hebben wat we willen etc...)dat NVA daar moeilijk tegen kan zijn waardoor de Franstaligen ruimte hebben om de marges te beperken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 28 oktober 2010 om 16:40.
solidarnosc is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:38   #8
BWarrior

Standaard

Citaat:
Hoezo?
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:40   #9
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Klein detail...

2104??? is dat correct of een tikfout???
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:41   #10
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dat moet uiteraard 2014 zijn.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:43   #11
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Dat regionalisering van de inkomstenebelastingen allesbehalve de beste manier is om regio's te responsabilseren en dat het een aantal perverse effecten kan hebben die net het omgekeerde effect hebben. Voorbeeld daarvan is lokale besturen die een vrij groot deel van hun inkomsten zelf bepalen. Dan zeg ik u. Word Knokke zoveel beter bestuurd dan Antwerpen? Op basis van de cijfers zou je zeggen dat Graaf Lippens de beste burgemeester van Vlaanderen moet zijn en de Janssens de slechtste. Is dat zo?
solidarnosc is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:43   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwaaah? Als het aan de PS lag wellicht niet.
solidarnosc is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:44   #13
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ja, maar u moet er wel bijzeggen dat met name NVA de discussie daar heeft gebracht door de regionalisering van de inkomstenbelastingen zo sterk te linken met responsabilisering (hoewel men daar ernstig vragen bij kan stellen. Voert Knokke bijvoorbeeld een beter lokaal beleid dan Antwerpen. Alle indicatoren zeggen van wel maar is dat zo?) en zoveel nadruk te leggen op percentages.

Het probleem voor NVA is dan ook een beetje dat als de Franstaligen zouden zeggen van ok het is goed. We regionaliseren 50% van de inkomstenbelastingen (de broodschrijvers van de Vlaamse pers van ok schitterend. We hebben wat we willen etc...)dat NVA daar moeilijk tegen kan zijn waardoor de Franstaligen ruimte hebben om de marges te beperken.
Mij interesseert waar ze staan voor bvb BHV. Waar ze staan in het overbrengen van volledige paketten bevoegdheden. Tot hiertoe was dat hij hun het pijnpunt, daar ze alle macht van boven willen laten blijven komen. Nationaal spelen met Vlaams geld... Ik wil niet vooruitlopen op de feiten, maar ik ben zeer benieuwd.
EddyBal is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:45   #14
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dat regionalisering van de inkomstenebelastingen allesbehalve de beste manier is om regio's te responsabilseren en dat het een aantal perverse effecten kan hebben die net het omgekeerde effect hebben. Voorbeeld daarvan is lokale besturen die een vrij groot deel van hun inkomsten zelf bepalen. Dan zeg ik u. Word Knokke zoveel beter bestuurd dan Antwerpen? Op basis van de cijfers zou je zeggen dat Graaf Lippens de beste burgemeester van Vlaanderen moet zijn en de Janssens de slechtste. Is dat zo?
Responsabiliseren heeft dan ook niet zozeer te maken met een goed, dan wel met een eigen beleid. En in die optiek vind ik het kras dat men zelfs méér biedt dan de N-VA vraagt.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:48   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Responsabiliseren heeft dan ook niet zozeer te maken met een goed, dan wel met een eigen beleid. En in die optiek vind ik het kras dat men zelfs méér biedt dan de N-VA vraagt.
Wat hebben de percentages van de inkomstenbelastingen as such te maken met eigen beleid...............?
solidarnosc is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:49   #16
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wat hebben de percentages van de inkomstenbelastingen as such te maken met eigen beleid...............?
Als je een "split rate" doorvoert in de personenbelasting en 50% zelf int, dan voer je met dat geld een eigen beleid.
BWarrior is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:51   #17
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen ik er een tijd geleden op wees dat de Franstalige regionalisten ook 50% van de personenbelasting wilden splitsen en het voorbeeld van Marcourt aanhaalde, heette het dat hij dat enkel voor de camera's zei. Nu ligt er een voorstel op tafel van twee partijen die hetzelfde zeggen maar is het belangrijker "wat ze niet zeggen". Zo kan je natuurlijk blijven doorgaan.
Met alle respect, beste BStrijder, maar er staat niet dat 50% van de personenbelasting naar de regio's gaat, maar dat de eigen middelen zullen oplopen tot 50% van de totale middelen waarover de gefedereerde entiteiten zullen beschikken.

Dat dit deels bereikt wordt door een gedeelte van de personenbelasting te regionaliseren, zal ik niet ontkennen, maar tracht toch eens begrijpend te lezen:

Zowel in dit geval als het geval Marcourt spreekt men over een overheveling van 50% van de middelen, waaronder een gedeelte in de vorm van gesplitste personenbelasting. Hoe groot dit gedeelte is, kan ik niet afleiden uit het artikel.
Kawadude is offline  
Oud 28 oktober 2010, 16:52   #18
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
BDW zei eerder al dat als het principe van fiscale responsabilisering aanvaard werd, het voor hem niet op 200 miljoen meer of minder aan kwam.
Euh dat ging niet over structureel extra geld eh
sjarel is offline  
Oud 28 oktober 2010, 17:00   #19
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Is inderdaad een terecht opmerking, maar bekijk het dan zo:

Je zou kunnen stellen dat, in het huidige -federale- systeem, de gemeenten meer middelen krijgen om putten in de weg te herstellen naarmate het aantal putten toeneemt. M.a.w., er is noch een incentive om de putten met degelijk materiaal te vullen, noch om op zoek te gaan naar middelen indien de bestaande niet zouden voldoen om de herstellingen te betalen.

Indien ze zelf moeten instaan om de wegen te herstellen, met eigen gegenereerde middelen dus, zullen ze wel 2 keer nadenken alvorens minderwaardige producten te gebruiken, want op=op. Dan resten nog 2 mogelijkheden: lenen en schulden maken óf middelen verkrijgen via het verhogen van de belastingen. En als klap op de vuurpijl bestaat de mogelijkheid wel om door gans de gemeente electoraal afgestraft te worden.

Extrapoleer dit naar het federale niveau en je vraag over 'beter bestuur' lijkt me beantwoord.
Kawadude is offline  
Oud 28 oktober 2010, 17:01   #20
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als je een "split rate" doorvoert in de personenbelasting en 50% zelf int, dan voer je met dat geld een eigen beleid.
Kan je me de zin citeren waarin staat dat 50% van de personenbelasting geïnd zal worden door het regionale niveau. Dank bij voorbaat.
Kawadude is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be