![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Nationalisten zitten zichzelf te pas en te onpas "autonomisten" te noemen, maar weten blijkbaar niet wat "autonomisme" betekent. Nationalisten verengen autonomisme ten onrechte tot regionalisme, en regionalisme ten onrechte tot nationalisme. Autonomisme is van oorsprong echter geen nationalistisch maar libertair principe (waarbij autonomisme en anarchisme enkele varianten van het libertarisme zijn). Het is bovendien ook veel ruimer dan regionalisme. Daarbij is libertair regionalisme (ofwel regionaal zelfbeschikkingsrecht) voor (autonomistische) libertairen slechts één vorm van autonomisme. Individualisme (= individueel zelfbeschikkingsrecht), municipalisme (= zelfbeschikkingsrecht van lokale en niet-lokale gemeenschappen) en ekonomische demokratie (= ekonomisch zelfbeschikkingsrecht) zijn enkele andere vormen van autonomisme. Autonomisme stelt dat al deze vormen van zelfbeschikkingsrecht gelijkwaardig zijn aan elkaar. Individuen, dorpen, lokale en niet lokale-gemeenschappen (zoals "sub"kulturen), minder kapitaalkrachtigen, enz. hebben in principe evenveel recht op zelfbeschikking als overheden, staten, deelstaten, volkeren, kapitaalkrachtigen, enz. Ook vinden autonomistische libertairen dat alle vormen van nationalisme weliswaar een vorm van regionalisme zijn, maar dat omgekeerd niet alle vormen van regionalisme nationalistisch zijn. Of zoals de Italiaanse anarchist Alfredo M. Bonanno het ooit uitdrukte: "Liefde voor je thuis ("home sentiment") is geen vaderlandsliefde, is geen liefde voor de staat, geen liefde dat zijn wortels heeft in het abstrakte idee van de natie.").
Een aantal fundamentele verschillen tussen nationalistische en libertaire vormen van regionalisme zijn deze: *) Bij nationalisten zijn regionalisme en internationalisme tegengesteld aan elkaar. Zelfbeschikkingsrecht voor individuen en lokale en niet-lokale gemeenschappen sluiten ze uit omdat die niet te verzoenen vallen met een centralistische natiestaat. Bij libertairen zijn regionalisme en internationalisme twee kanten van eenzelfde werkelijkheid die elkaar aanvullen. Bovendien is voor libertairen ook individualisme (= individueel zelfbeschikkingsrecht) en municipalisme (= zelfbeschikkingsrecht van lokale en niet-lokale gemeenschappen) een deel van deze werkelijkheid, die zowel regionalisme als internationalisme aanvullen. Voor libertairen zijn vrije associaties en (kon)federaties het bindmiddel tussen al deze vormen van zelfbeschikkingsrecht. *) Voor libertairen zijn natiestaten instellingen die onmogelijk te rijmen zijn met basisdemokratie. Natiestaten zijn vaak onderdrukkingsinstrumenten in dienst van de heersende klassen of reaktionaire krachten. Vaak gaat dit gepaard met verstedelijking, dat de megapool en de metropool invoert ten nadele van de autentieke stad, het autentieke platteland en de gemeenschap, en daarom ook niet te verzoenen valt met vergaande vormen van decentralisatie in de besluitvorming. Wat autonomistische libertairen betreft is nationalisme een streven naar een centralistische natiestaat dat het zelfbeschikkingsrecht van lokale individuen, gemeenschappen en deelgebieden fnuikt. De eigenheid van deze laatsten wordt in een natiestaat vaak gefnuikt in naam van een opgedrongen eenheidsworst. Een selektief zelfbeschikkingsrecht dus dat éénrichtingsverkeer is. In (autonomistisch-)libertaire vormen van regionalisme zijn het zelfbeschikkingsrecht van individuen, lokale en niet-lokale gemeenschappen en deelgebieden echter niet ondergeschikt aan deze van de regio's. *) Nationalistische vormen van regionalisme zijn in de praktijk vaak etnisch regionalisme (waarbij burgerschap van de regio moet samenvallen met etnische afkomst -> "Blut und Bodem"), terwijl libertaire vormen van regionalisme altijd burgerlijk regionalisme zijn (waarbij burgerschap van de regio niet afhankelijk is van etnische of andere afkomst). *) Libertairen zijn voorstander van een vrije indentiteit die alleen de zaak is van het individu en waar de overheid/staat geen zaken mee heeft. Nationalisten willen daarentegen alle inwoners van "hun" natie een uniforme nationale identiteit opleggen, waarbij die nationale identiteit de zaak van de nationale staat/overheid is. Een interessante brochure daarover is "Anarchism and the national liberation struggle" van Alfredo M. Bonanno. http://www.akuk.com/addtocart.php?item=923
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() En zou je vanuit dat oogmerk dan een onafhankelijk vlaanderen steunen of net bekampen?
Ik heb toch één opmerking: er is ook progressief nationalisme dat eigenlijk al meer bij dit libertaire regionalisme aanleunt. Deze nationalisten erkennen wel volkeren, maar willen zeker geen eenheidsworst opleggen. BVB een progressief Vlaanderen zo wel Vlaams zijn maar zeker niet angstvallig de grenzen sluiten tegen alle buitenlandse invloeden. Verder, ik denk dat louter praktisch gezien, de indeling van de regios het beste gebeurt volgens taalkundig homogene groepen (al zijn de grenzen uiteraard voor interpretatie vatbaar). Eigenlijk komt dat dus ook neer op etnische indeling. Is dat dan nationalisme?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoeveel keer moet ik nog herhalen dat ik een federaal en zelfs liefst een confederaal Vlaanderen wil? Zucht...
![]()
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Citaat:
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Misschien eens overwegen om op onze landdag te komen kijken?
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu! |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 1.374
|
![]() @doomy: Wil je eigenlijk volledige onafhankelijkheid voor West-Vlaanderen of zie je West-Vlaanderen meer in een soort (con)federaal verband binnen Vlaanderen/Belgie/Europa?
__________________
Live free or die. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
|
![]() En binnenkort samenwerkingsverbanden tussen onafhankelijke gemeenten of zo ?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Voor de rest zie ik niet goed in waarom standaardtalen plotseling iets voorbijgestreefd zouden zijn. Integendeel, naarmate de scholingsgraad van de mensen toeneemt en de communicatiemiddelen steeds belangrijker worden, nemen standaardtalen in belang toe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Doomy weigert gewoon een noodzakelijk onderscheid te maken, nl. tussen de Nederlandse standaardtaal enerzijds en de Nederlandse taalfamilie anderzijds. De eerste vorm kan ver van de dialecten staan, terwijl de andere juist de verzamelnaam is voor alle Nederlandse dialecten. Dat schijnt hij maar niet te snappen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
|
![]() Citaat:
Ik stelde een oplossing voor die het zelfbeschikkingsrecht van (inwijkende) individuen verzoende met het zelfbeschikkingsrecht van (lokale) gemeenschappen. Individuen moeten het recht hebben om te gaan waar ze willen, maar lokale gemeenschappen moeten ook het recht hebben om zich te beschermen tegen allerlei vormen van verdringing en kolonialisme (numeriek, sociaal, financieel, kultureel, taalkundig,...). Daarom stelde ik voor om bij stemmingen/verkiezingen een onderscheid te maken tussen institutionele en niet-institutionele kwesties. Institutionele kwesties zijn bijvoorbeeld grondwetswijzigingen, bestuurlijke eenheden, standaard- en streektaal, kieswetgeving, autonomie of samensmelting van gebieden,...). Niet-institutionele kwesties zijn bijvoorbeeld bestuurlijke verkiezingen, niet-institutionele referenda,... Volgens een "geven en nemen"-filozofie zouden alle inwoners van een gebied (oorspronkelijke inwoner of inwijkeling) mogen meestemmen in niet-konstitutionele kwesties, terwijl institutionele kwesties voorbehouden blijven voor degenen die er geboren én opgegroeid zijn (met andere woorden: er van hun geboorte tot hun meerderjarigheid gewoond hebben). Waarom zouden inwijkelingen bijvoorbeeld moeten meebeslissen over de aanhechting van hun nieuwe woonplaats bij hun geboorteplaats of het erkennen van uitheemse talen als officiële talen? Dat "geven en nemen"-principe geeft dan de oorspronkelijke bewoners een aantal garanties tegenover allerlei vormen van verdringing (numeriek, sociaal, financieel, kultureel, taalkundig,...) door inwijkelingen. Anderzijds biedt het de inwijkelingen en vooral hun nakomelingen ook de mogelijkheid om volwaardige nieuwe burgers te zijn, en laat je ook de deur open voor nieuw bloed. Dit "geven en nemen"-principe geldt dan op alle nivo's van groot tot klein gelden: niet alleen tegenover een inwijkeling uit een ander kontinent, maar ook tegenover een inwijkeling uit een buurdorp. Alle inwijkelingen van buiten de bestuurlijke entiteit worden op gelijke voet behandeld, of ze nu van het dorp net over de grens of van de andere kant van de wereld of van een andere planeet of melkwegstelsel komen. Dit is een veel objektiever onderscheid dan deze op basis van het begrip "volk", en beschouwt ter plaatse opgegroeide nakomelingen van inwijkelingen zonder meer als oorspronkelijke inwoners (zodat een gezonde evolutie mogelijk blijft). Er is dus geen sprake van een etnisch kriterium. Verder is het zo dat men terzelfdertijd "oorspronkelijke inwoner" en "inwijkeling" kan zijn naargelang het gebied waarop de stemming betrekking heeft. Iemand die uit een buurdorp uit dezelfde streek ingeweken is is in dorpskwesties een inwijkeling, maar op alle hogere bestuursnivo's (streek, provincie, deelstaat, land, Europese Unie,...) een oorspronkelijke inwoner. Een paar voorbeelden: *) Ingeweken burgers mogen bij verkiezingen van gemeenteraad, provincieraad en parlement gewoon meestemmen zoals de oorspronkelijke inwoners. Ze mogen alleen niet meestemmen over bijvoorbeeld het aanhechten van het gebied waarnaar ze zijn uitgeweken bij hun gebied van oorsprong. Konkreet: in de gemeenten in de rand rond Brussel kunnen franstalige inwijkelingen uit Brussel stemmen voor franstalige gemeenteraadsleden, maar over aansluiting van die gemeenten bij Brussel kunnen alleen de oorspronkelijke inwoners stemmen. *) Inwijkelingen kunnen misschien niet meestemmen in institutionele kwesties van hun nieuwe woonplaats, maar omgekeerd kunnen zij wel meestemmen in institutionele kwesties in hun geboorteplaats. Een naar Gent uitgeweken West-Vlaming kan niet meestemmen in Gentse intitutionele kwesties, maar kan omgekeerd wél meestemmen in institutionele kwesties van zijn West-Vlaamse provincie/streek/gemeente/dorp/wijk van oorsprong. Dit "geven en nemen"-principe is een ekstra bescherming van de oorspronkelijke bevolking tegen allerlei vormen van verdringing door inwijkelingen (numeriek, sociaal, financieel, kultureel, taalkundig,...) *) Neem als voorbeeld de inwoners van Tasse, een gehucht dat een Roeselaars en een Ardoois gedeelte heeft. De gemeentegrens loopt gewoon in het midden van het gehucht. Stel dat een man uit het Roeselaars gedeelte aan de andere kant van de straat gaat wonen (in Ardooie dus). Het wel of niet stemrecht hebben in institutionele kwesties maakt in dit geval alleen een verschil uit op gemeentelijk nivo. Op alle hogere nivo's (streek/provincie/land/Europese Unie) wordt hij immers beschouwd als een oorspronkelijke inwoner. Het zou alleen praktisch belang hebben als er bijvoorbeeld moet worden gestemd over de hereniging van het gehucht Tasse (als aparte gemeente, als deel van Roeselare, als deel van Ardooie). Hij zou als inwijkeling uit het Roeselaars gedeelte niet kunnen meestemmen in de Ardooise gedeelte van Tasse, maar wel in het Roeselaars gedeelte. Hoe dan ook kan hij in deze kwestie meestemmen. En omgekeerd kan hij tijdens de gemeenteraadsverkiezingen als inwijkeling uit Roeselare meestemmen voor de gemeenteraad van Ardooie, maar niet voor de gemeenteraad van Roeselare (waar hij is weggegaan). Het is dus een kwestie van geven en nemen. Zoals je ziet valt het in dit geval allemaal nog wel mee.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |