![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat verstaan jullie onder "cultuur"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() een beleving waar je je goed bij voelt, waar je geborgenheid en herkenning kan vinden, iets waarbij je kan terugvallen op een geschiedenis van lotgenoten.
Waar wil je heen met deze topic ?
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles wat de menselijke activiteit betreft, behalve de vraag stellen wat cultuur wel zou mogen zijn. Want dat laatste is dikkenekkerij.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() In brede zin wordt het woord cultuur gebruikt voor alles wat door de samenleving wordt voortgebracht; 'cultuur' wordt dan tegenover 'natuur' gesteld. In engere zin wordt het gebruikt voor kunstuitingen of voor kunst en wetenschap, (inclusief literatuur, architectuur, en dergelijke).
Ikzelf hou meer van avontuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er was eens een Tuur die vertelde veel kul
verdienen deed hij weinig en hij bedacht als ik mijn kul vooraan zet met wat cachet denken mensen misschien dat ik wat voorstel kunnen zij kijken naar mijn cul en zeggen "kijk dat komt van Tuur". aldus geschiedde en cultuur werd geboren.
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In belgische context denk ik meteen aan verarming.
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... effe nadenken, maar dan enkel omdat Musti (of Nijntje) het vraagt:
" Wat betekent voor u cultuur binnen een globaliserende en kosmopolitische wereld ? " Laatst gewijzigd door Rudy : 26 april 2011 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nochtans is "kultuur" net dat wat de vrijheid van het individu inperkt, om hem behoorlijk te laten functioneren als deel van een gemeenschap die samen bepaalde doelen nastreeft die individuën niet alleen kunnen realizeren. Het is de manier waarop je samen werkt en communiceert, samen lief en leed deelt, samen conflicten vermijdt (blijf van mijn vrouw af!) en oplost, samen optreedt tegenover de rest van de wereld, je samen schaart rond symbolen die de eenheid onderstrepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft cultuur iets met religie te maken ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Culturele verarming lijkt me eerder zodanig geobsedeerd zijn dat men bij eender welk onderwerp niet meer kan reageren zonder dat men een debiele opmerking moet maken over de Belgische stammentwisten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan de definitie van kultuur al eens opzoeken in een woordenboek of zo, of ben je niet zo kultureel aangelegd? Ik zal het dan maar voor jou doen. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, ik kom uit de Westhoek. En woon er al jaren niet meer. En ja, ik heb soms medelijden met de zeer christelijk opgevoede boerinnekes uit de Westhoek die plichtsbewust hun ventje naar de mond spreken. En, ik vraag mij soms af uit welk belang zij dit doen: eigenbelang of het belang van de kroost, of beiden. Doch niet het belang van het ventje hoewel ze in de kerk voor het altaar ooit hun beloften hebben verklaard. Cultuur met "c" is mij niet zo vreemd hoor. Laatst gewijzigd door Rudy : 26 april 2011 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |