Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2011, 21:33   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard Opmars van NV-A zal leiden tot het einde van België en een begin:

van de Verenigde Nederlanden.
Maar omdat NV-A niet door één deur kan met het VB roep ik de Belangers op om NV-A te stemmen.

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...bre-RTBF.dhtml
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 11:40   #2
respublica
Minister

Standaard

Grappig dat de tradito's opgeteld nog niet zo groot zijn als de N-VA... althans volgens deze peiling.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 11:43   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Maar omdat NV-A niet door één deur kan met het VB roep ik de Belangers op om NV-A te stemmen.

Lap, dolk in de rug van de gelijkgezinde broeders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 12:25   #4
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De zoveelste Madame Soleil.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 13:15   #5
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De zoveelste Madame Soleil.
Inderdaad.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 13:18   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Inderdaad.
Had je dan anders verwacht ? Mirakel of zo ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 17:47   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Had je dan anders verwacht ? Mirakel of zo ?
Jij en jouw fellow-Belgicisten zitten voortdurend jullie zelf op te peppen door de notie "De Nederlanden" (in de zin van een toenadering Nederland-Vlaanderen) af te schilderen als dromerij, mirakel enz. Ik weet niet of je nog andere fora leest dan www.politics.be. Ik kan je in in elk geval verzekeren dat er in Vlaanderen steeds meer mensen in die richting zijn gaan denken. En hoe meer Vlamingen overtuigd geraken van de onleefbaarheid van het erfelijk belast bastaardkind la Belgique, hoe meer ze tot het besluit komen dat het gebeuren van 1830 voor ons een ramp is geweest. De kans dat dit ongedaan wordt gemaakt (wat Vlaanderen betreft) groeit met de dag. Het zal niet meer in dezelfde vorm gebeuren (een eenheidsstaat De Nederlanden), maar een nieuwe constructie wordt het in elk geval. Zonder Wallonië en desnoods zonder "Bruxelles".
Oud 3 december 2011, 18:17   #8
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Grappig dat de tradito's opgeteld nog niet zo groot zijn als de N-VA... althans volgens deze peiling.
We wachten af: op naar de 51 %!
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 18:56   #9
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij en jouw fellow-Belgicisten zitten voortdurend jullie zelf op te peppen door de notie "De Nederlanden" (in de zin van een toenadering Nederland-Vlaanderen) af te schilderen als dromerij, mirakel enz. Ik weet niet of je nog andere fora leest dan www.politics.be. Ik kan je in in elk geval verzekeren dat er in Vlaanderen steeds meer mensen in die richting zijn gaan denken. En hoe meer Vlamingen overtuigd geraken van de onleefbaarheid van het erfelijk belast bastaardkind la Belgique, hoe meer ze tot het besluit komen dat het gebeuren van 1830 voor ons een ramp is geweest. De kans dat dit ongedaan wordt gemaakt (wat Vlaanderen betreft) groeit met de dag. Het zal niet meer in dezelfde vorm gebeuren (een eenheidsstaat De Nederlanden), maar een nieuwe constructie wordt het in elk geval. Zonder Wallonië en desnoods zonder "Bruxelles".
Een ramp! Wat moeten we niet horen!
Oud 3 december 2011, 20:11   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een ramp! Wat moeten we niet horen!
Tja, u kunt het wel pogen in het belachelijke te trekken. Maar zeker is dat het huidige Vlaanderen als deel van de Verenigde Nederlanden nog een heel eind verder zou hebben gestaan dan nu. Het was niet zonder reden dat Antwerpen en het industriële Gent in 1830 hoofdzakelijk Orangistisch gezind waren. En dat was niet uit een soort naieve liefde voor koning Willem, maar wel omdat in die 15 jaar na 1815 die twee steden tot echte groeipolen waren ontwikkeld. Draai of keer het zoals u wilt, maar een nauwe samenwerking en goede verstandhouding met Nederland is voor Vlaanderen de toekomst. En daarvoor hoeft Vlaanderen niet eens door Nederland "geannexeerd" of "opgeslorpt" te worden. Allerlei vormen zijn mogelijk om de Lage Landen te herstellen.
Oud 3 december 2011, 22:10   #11
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Na de volgende federale verkiezing, zal een onafhankelijk Vlaanderen voor de hand liggen.
Vlaanderen en Nederland zullen intensiever gaan samenwerken ,zeker gezien de noodzaak van de economie en de problemen in Europa.

Een Vlaams- Nederlandse federatie zal nog wel even duren.

Misschien een federatie Vlaanderen -Nederland -Brussel.

Wallonie kan zich beter aansluiten bij Frankrijk ,omdat die stap voor de Walen klein is en makkelijk gerealiseerd kan worden.

Laatst gewijzigd door Roderik : 3 december 2011 om 22:14.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:40   #12
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij en jouw fellow-Belgicisten zitten voortdurend jullie zelf op te peppen door de notie "De Nederlanden" (in de zin van een toenadering Nederland-Vlaanderen) af te schilderen als dromerij, mirakel enz. Ik weet niet of je nog andere fora leest dan www.politics.be. Ik kan je in in elk geval verzekeren dat er in Vlaanderen steeds meer mensen in die richting zijn gaan denken.
Gij en uw fellow-orangisten zitten voortdurend uzelf op te peppen door de notie "De Nederlanden" (in de zin van een toenadering Nederland-Vlaanderen) af te schilderen als realiteit, mogelijkheid, wenselijkheid enz. Ik weet niet of ge nog af en toe eens buiten komt ipv fora te lezen gelijk www.politics.be. Ik kan u in in elk geval verzekeren dat er in Vlaanderen zo goed als geen mensen in die richting denken.
Oud 4 december 2011, 11:41   #13
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, gewoon afwachten tot 51%. En dan de stekker eruit, uit de Vlaamse regering weg . Dan pas heeft de nationale regering écht een probleem!
Oud 4 december 2011, 11:44   #14
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Gij en uw fellow-orangisten zitten voortdurend uzelf op te peppen door de notie "De Nederlanden" (in de zin van een toenadering Nederland-Vlaanderen) af te schilderen als realiteit, mogelijkheid, wenselijkheid enz. Ik weet niet of ge nog af en toe eens buiten komt ipv fora te lezen gelijk www.politics.be. Ik kan u in in elk geval verzekeren dat er in Vlaanderen zo goed als geen mensen in die richting denken.
De toenadering tussen Vlaanderen en Nederland is gewoon pure "survival", alleen samenwerking kan ons redden uit de handen van de Chinezen!!!!!!!!
Oud 4 december 2011, 11:45   #15
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Veel leden op dit forum leven inderdaad in een droomwereldje. Ze vergeten dat de gemiddelde Nederlander en Belg niets van elkaar willen weten en elkaars bloed wel kunnen drinken. De etnische en culturele verschillen zijn simpelweg te groot.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:52   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Veel leden op dit forum leven inderdaad in een droomwereldje. Ze vergeten dat de gemiddelde Nederlander en Belg niets van elkaar willen weten en elkaars bloed wel kunnen drinken. De etnische en culturele verschillen zijn simpelweg te groot.
De verschillen zijn trouwens veel groter tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Franstalige Belgen en Fransen.
Oud 4 december 2011, 11:53   #17
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Sommige geloven dat er vanwege de verschillen niet meer samenwerking kan en mag komen.

Velen geloven dat er ondanks de verschillen tóch juist meer samenwerking moet komen!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 4 december 2011 om 11:55.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:59   #18
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Sommige geloven dat er vanwege de verschillen niet meer samenwerking kan en mag komen.

Velen geloven dat er ondanks de verschillen tóch juist meer samenwerking moet komen!
De Hutu's en Tutsi's moesten ook samenwerken. We weten inmiddels hoe dat is afgelopen...
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 12:16   #19

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verschillen zijn trouwens veel groter tussen Vlamingen en Nederlanders dan tussen Franstalige Belgen en Fransen.
Geef eens wat voorbeelden waaruit dat blijkt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 12:54   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat hetgeen ik onder "orangisme" (of hoe je het ook maar wilt noemen) versta grondig verschilt met wat u erin stopt. Belgicisten stellen de zaken (met opzet) dusdanig voor dat het eigenlijk neerkomt op een opslorping (annexatie) van Vlaanderen door Nederland. Daar zul je inderdaad niet zo gek veel enthousiasten voor vinden. Ik, en met mij ook anderen, zie het wel even anders. Van la Belgique een confederatie maken zoals de Vlamingen het willen zal nooit lukken. Om de simpele reden dat de francofonen er vierkant tegen zijn. Immers dergelijke confederatie zou een véél grotere responsabilizering en een nog veel grotere eigen beleidsbevoegdheid impliceren. Zij willen dat niet. Wat houdt Vlaanderen dan nog tegen om een toenadering tot Nederland op het getouw te zetten? We kunnen samen met Nederland rustig bekijken waar we allebei voordeel bij hebben door het gemeenschappelijk aan te pakken. En ook dat kan gebeuren binnen een Nederlands-Vlaamse confederatie. Wat meteen betekendt dat de twee deelstaten een heel grote graad van autonomie behouden.

Akkoord dat er "cultuurverschillen" zijn. Maar die zijn er net zogoed tussen de Friezen en de Nederlands-Limburgers, tussen de Drenthenaren en de Hollanders enz.

Overigens, ik vind het wel hoogst eigenaardig dat óók op dit forum er Belgicisten zijn die geen woord van kritiek hebben op het francofoon rattachisme (�* la France) maar onmiddellijk zeer verontwaardigd doen wanneer het om een toenadering tussen Nederland en Vlaanderen gaat.

Laatst gewijzigd door quercus : 4 december 2011 om 13:04.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be