Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 26 januari 2012, 11:37   #1
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard Forumsessies

Ik zoe net in het archief dat in 2009 "forumsessies" werden vehouden met politici. Enige kans dat dit initiatief herhaald wordt ?

Of was de respons te klein ? Echt vaak lijken de politici niet gereageerd te hebben ?

Kunnen zo'n gasten trouwens ook banpunten krijgen ?
Oud 26 januari 2012, 11:40   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Ik zoe net in het archief dat in 2009 "forumsessies" werden vehouden met politici. Enige kans dat dit initiatief herhaald wordt ?

Of was de respons te klein ? Echt vaak lijken de politici niet gereageerd te hebben ?

Te klein was de respons niet. Als het niet herhaald wordt zal het wel aan de aard van de respons liggen

Chapeau overigens voor politici die in de leeuwenkuil durven te springen
en vooral: daar tijd voor weten te maken.

Ik hoop dat het terugkomt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 januari 2012 om 11:42.
eno2 is offline  
Oud 26 januari 2012, 23:47   #3
Kadee
Administrator

Kadee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht

Hallo,

forumsessies worden doorgaans gehouden in periodes voorafgaand aan de verkiezingen. Het lijkt misschien vreemd maar er kruipt wel veel tijd in de organisatie ervan, kandidaten moeten gezocht worden en gepland (niet elke politicus kan zomaar elke week), ze moeten meestal ook ingewerkt worden in het praktisch gebruik en het vergt ook veel werk vanwege de moderatie die dan veel strenger toekijkt.

In principe zouden forumsessies wel opnieuw kunnen georganiseerd worden. Maar voor de gemeenteraadsverkiezingen zal dat eerder twijfelachtig zijn omdat die zo omvangrijk zijn (zeer veel kandidaten en gemeenten). Indien er voldoende vrijwilligers zijn om dit te organiseren is het mogelijk, maar de kans is momenteel niet zo groot.
Kadee is offline  
Oud 27 januari 2012, 00:41   #4
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kadee Bekijk bericht
Hallo,

forumsessies worden doorgaans gehouden in periodes voorafgaand aan de verkiezingen. Het lijkt misschien vreemd maar er kruipt wel veel tijd in de organisatie ervan, kandidaten moeten gezocht worden en gepland (niet elke politicus kan zomaar elke week), ze moeten meestal ook ingewerkt worden in het praktisch gebruik en het vergt ook veel werk vanwege de moderatie die dan veel strenger toekijkt.
kan je niet de jonge generatie nemen ?
die zijn sowieso de toekomst.

de timing lijkt me geen probleem: ik zie niet in waarom de sessies om tour moeten plaatsvinden. Tegelijkertijd lijkt me wel iets. Misschien kunnen politici ook ineens aangepord worden om elk�*�*r wat vragen te stellen ?

Citaat:
In principe zouden forumsessies wel opnieuw kunnen georganiseerd worden. Maar voor de gemeenteraadsverkiezingen zal dat eerder twijfelachtig zijn omdat die zo omvangrijk zijn (zeer veel kandidaten en gemeenten). Indien er voldoende vrijwilligers zijn om dit te organiseren is het mogelijk, maar de kans is momenteel niet zo groot.
uiteraard kan niet ieder dorp aan bod komen.
Maar uit iedere provincie één stad ?
Oud 27 januari 2012, 03:57   #5
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Verkiezingstijd is natuurlijk altijd een drukke periode. Misschien eens overwegen om politici (of andere actoren) uit te nodigen in het "laagseizoen"? Wij discussiëren hier ook niet alleen in verkiezingstijd, hé.

Tegelijkertijd denk ik dat ook de werklast van de betrokkene wat onder controle moet blijven. Misschien moet er toch een zekere selectie aan voorafgaan (bijv. van forummers, zoals in debatclub/links/rechts - al zal zo'n selectie altijd omstreden zijn natuurlijk).
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 27 januari 2012, 09:21   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het "probleem" ligt veeleer bij de manier waarop veel forummers er mee omspringen: in discussie gaan, oneindig veel vragen stellen, met elkaar in discussie gaan enzovoort. Daarvoor dienen die sessies niet.

Er zijn zeer strenge spelregels nodig. Voorbeeld:

- basis is vraag van forummer + antwoord politicus
- 1 vraag per forummer per week
- geen discussie in die draad tussen forummers
- geen discussie in die draad tussen forummer en politicus
- correct en waardig taalgebruik
- geen foto's en prentjes uploaden
- geen smileys in die draden

Dat soort zaken. En wie de spelregels overtreedt, wordt voor de rest van de week van dat subforum verbannen en krijgt 5 banpunten. Zonder meer. Zeer streng zijn, is de boodschap.

By the way, dat zo'n spelregels nodig zijn, is de forummers hun eigen fout. Niet die van de moderatie.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 27 januari 2012 om 09:22.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 09:34   #7
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kadee Bekijk bericht
Hallo,

Voor de gemeenteraadsverkiezingen dit jaar zou het wel eens heel interessant kunnen worden.

Bijvoorbeeld:

Vanaf 1.1.2014 treedt het systeem van BBC-budgettering in werking in alle Vlaamse gemeenten en OCMW's (en provincies). Wat is dat? Waarom is dat? Hoe zit een gemeentebegroting in elkaar? Zijn de gemeenten daar klaar voor? Zijn de partijen daar klaar voor?

Wat met lokaal sociaal beleid: gemeente en OCMW's botsen vaak in visie vandaag de dag. Waarom niet één beleid voor beide samen?

In februari treedt die wetgeving in voege voor "fietsstraten". Zijn partijen van plan een "fietsbeleid" uit te werken.

Wat met een lokaal integratiebeleid? En afvalbeleid?

De Vlaamse regering plant weer fusies. Wordt daar iets over gezegd en wordt daar iets over voorbereid op lokaal vlak? Wordt daar rekening mee gehouden?

Ik kan zo nog een hele lijst maken, hoor. Stof genoeg om te vragen. Ongeacht het specifieke dorp.

Je kan zelf een thema nemen en vragen naar de specifieke aanpak in x aantal gemeenten: streven naar goede praktijkvoorbeelden. En wat doet de VVSG allemaal?

How, zekers, met gemeenteraadsverkiezingen kan je veel doen. 't Zou leerrijk zijn voor heel wat forummers. Daar ben ik zeker van.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:21   #8
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Verkiezingstijd is natuurlijk altijd een drukke periode. Misschien eens overwegen om politici (of andere actoren) uit te nodigen in het "laagseizoen"? Wij discussiëren hier ook niet alleen in verkiezingstijd, hé.

Zo klaar als een klontje, dat

Maar: dat vergt een continu-organisatie van Forum

Citaat:
Tegelijkertijd denk ik dat ook de werklast van de betrokkene wat onder controle moet blijven. Misschien moet er toch een zekere selectie aan voorafgaan (bijv. van forummers, zoals in debatclub/links/rechts - al zal zo'n selectie altijd omstreden zijn natuurlijk)
Overbodig
Forumsessies worden al uiterst zorgvuldig gemodereerd
eno2 is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:26   #9
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht

Vanaf 1.1.2014 treedt het systeem van BBC-budgettering in werking in alle Vlaamse gemeenten en OCMW's (en provincies). Wat is dat?
Jonge jonge die acroniemen...
Gelukkig ken ik de BBC
Citaat:
En wat doet de VVSG allemaal?
Vlaamse Vereniging voor Sodomie Gemeenschappelijk?

Citaat:
How, zekers, met gemeenteraadsverkiezingen kan je veel doen. 't Zou leerrijk zijn voor heel wat forummers. Daar ben ik zeker van.
Dat wel, maar duistere acroniemen verbieden.

Citaat:
geen discussie in die draad tussen forummer en politicus
OK, dan moeten we niet veel discussiëren

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2012 om 11:27.
eno2 is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:30   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
OK, dan moeten we niet veel discussiëren
Voor de discussies tussen forummers over onderwerpen en antwoorden kan gemakkelijk een apart subforum voorzien worden.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:34   #11
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de discussies tussen forummers over onderwerpen en antwoorden kan gemakkelijk een apart subforum voorzien worden.
Mja, ik wil er niet om lachen, als de discussie niet helemaal open maar integendeel ingeperkt is, zou dat politici kunnen ontlasten en dus stimuleren

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 januari 2012 om 11:35.
eno2 is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:36   #12
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, ik wil er niet om lachen, als de discussie niet helemaal open maar integendeel ingeperkt is, zou dat politici kunnen ontlasten en dus stimuleren
Dat bedoel ik dus ook.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:39   #13
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Zo klaar als een klontje, dat

Maar: dat vergt een continu-organisatie van Forum
Maar nee gij.

Ik zeg niet dat er permanent forumsessies moeten zijn, hé. We kunnen daar een aantal weken voor organiseren, al dan niet verspreid over het jaar. De betrokkene kan dan zelf een week voorstellen waarin hij/zij de tijd heeft om op vragen te antwoorden.
Oud 27 januari 2012, 11:42   #14
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nee gij.

Ik zeg niet dat er permanent forumsessies moeten zijn, hé. We kunnen daar een aantal weken voor organiseren, al dan niet verspreid over het jaar. De betrokkene kan dan zelf een week voorstellen waarin hij/zij de tijd heeft om op vragen te antwoorden.
Je snapt hopelijk toch dat dit nonsens is? Die betrokkene kan nooit op voorhand zo'n week inschatten of vastleggen. Of gaat ge vragen dat hij of zij er een week vakantie voor neemt?
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:44   #15
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Nog een suggestie: las een filter in voor de vragen. Enerzijds om te vermijden dat tien keer dezelfde vraag gesteld wordt, en anderzijds om een lawine aan vragen te vermijden.

Dus, ook een limiet over het aantal vragen per dag. Een politicus, van lokaal tot Europees, heeft niet heel de dag de tijd om op ieders vraag te antwoorden. Beperken en in goede banen leiden, dus.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:46   #16
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
- geen discussie in die draad tussen forummer en politicus
Dat zou een verarming zijn. Er mag gerust wat dialoog zijn. Eventueel recht op één vraag + één bedenking bij het antwoord, waarop de politicus nog kort kan reageren.

Het is een interessant idee om in een parallel subforum de antwoorden van de betrokkene te bediscussiëren onder gewone forumleden.

Dan krijgen we een topic met 5 berichten:

- vraag
- antwoord
- bedenking bij antwoord
- laatste woord voor de politicus
- moderatie: verder discussiëren over deze vraag kan op: link naar de parallelle discussie.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 27 januari 2012 om 11:47.
Oud 27 januari 2012, 11:46   #17
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar nee gij.

Waarom zouden politici niet het jaar rond toegang kunnen krijgen?

Antwoord Kadee: dat gaat onze mogelijkheden te boven....
eno2 is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:47   #18
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat zou een verarming zijn. Er mag gerust wat dialoog zijn. Eventueel recht op één vraag + één bedenking bij het antwoord, waarop de politicus nog kort kan reageren.

Het is een interessant idee om in een parallel subforum de antwoorden van de betrokkene te bediscussiëren onder gewone forumleden.

- vraag
- antwoord
- bedneking bij antwoord
- laatste woord
- moderatie: verder discussiëren over deze vraag kan op: link naar de parallelle discussie.
Jaja
Ziet er heel goed uit
eno2 is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:48   #19
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- vraag
- antwoord
- bedenking bij antwoord
- laatste woord voor de politicus
Awel ja, zo'n structuur lijkt me best interessant.
Txiki is offline  
Oud 27 januari 2012, 11:49   #20
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Waarom zouden politici niet het jaar rond toegang kunnen krijgen?
Een politicus die hier het hele jaar rond hangt? Heregod, die nachtmerrie hébben we al: http://forum.politics.be/member.php?u=6358
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be