![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Enkele weken geleden was ik aan het tafelen met enkele oude schoolvrienden en onze vriendinnen. Aangezien we ondertussen allemaal afgestudeerd zijn, en stuk voor stuk op 1 juli op een zeer mooie startersjob zijn gestart werd er duchtig nagekaart over onze jobs.
Ten eerste was duidelijk dat we allemaal keihard werken. Twee werken voor financiële instellingen waar een "survival of the fittest" mentaliteit heerst. Eentje doctoreert en ik heb zelf ook een heel intensieve job in de PLC sector. Op een gegeven moment werden onze netto en brutolonen op tafel gegooid. Immers wanneer iedereen hard werkt, is het logisch om te vergelijken wat we ieder waard zijn. Achteraf zei mijn vriendin dat ze het heel vreemd vond hoe open we waren over ons loon. Nochtans vond geen van ons het een probleem om hier open over te zijn. Aan de andere kant zijn de meeste mensen heel terughoudend om openlijk te praten over hun loonbrief. Ik vraag me af of dit normaal is. Als je verloond wil worden naar je prestaties, dan is het vanzelfsprekend dat je jezelf kan vergelijken met collega's die dezelfde job doen. Er zijn dan ook slechts 2 situaties waarin je liever niet over je loon praat: - je verdient te veel en je weet het (angst voor isolatie/ontslag) - je verdient te weinig en je weet het (schaamte) In geval 2 vind ik het bijvoorbeeld heel normaal dat een vrouw de loonbrief van haar mannelijke collega's zou mogen zien. Of iemand die vindt dat hij hard werkt en om opslag wil vragen, zou minstens een collega-loonbrief als argument moeten kunnen meenemen. Echter dit zijn onbespreekbare scenario's voor heel veel mensen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
In andere landen hebben mensen daar heel vaak veel minder problemen mee. Op zich ook geen slechte zaak om daar op en bloot over te kunnen praten. 't Geeft je tenminste een reëel beeld over wat je waard bent. En hele tijd terug is hier ook nog ergens een topic geweest over wat éénieder verdiende, en dat liet zich samenvatten tot een aantal mensen die postten wat ze verdienen, en een heleboel anderen die dat zelf niet wouden doen, maar die de mond vol hadden over "dat kan niet" of "veel te veel". Ook dat is België... Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Als het toch geen probleem is, hoeeel bedraagt het bruto- en nettoloon van onze virenden Effect en Sfax?
En de bijkomende vergoedingen: vakantiegeld, eindejaarspriemie, 15de en 16de maand, bonussen e.d. Dank bij voorbaat. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Staatssecretaris
|
![]() 15e en 16e maand? is dat bij de overheid?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Ik weet nog dat het bij mijn bedrijf (standaard zelfs bij elk bedrijf zeker) normaal was dat de uurlonen van ARBEIDERS gewoon gepubliceerd werden aan de borden.
Enkel bedienden konden hun loon negotieren en vandaar... de grote geheimhouding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Verloning" is niks anders dan een prijs, en een prijs is het gevolg van een vraagcurve en een aanbodcurve. Maar bovendien is de markt vaak door staatsinterventie zwaar verstoord, naar boven toe of naar beneden toe. Natuurlijk is het wel zo dat als je "veel waard" bent als economisch individu, dat wil zeggen dat je een grote keuze aan "markten" hebt. Je kan zowel loodgieter als geneesheer als manager zijn, als het ware. Dan ben je "heel waardevol" want je kiest zelf in welke arbeidsmarkt je aan de slag kan - naïef gezien zou men dus denken dat je daar aan de slag gaat waar je het meeste kan verdienen. Dat is al naïef, want vaak spelen vele andere criteria mee: amuseer je je voldoende op je werk ? Heb je veel of weinig druk en stress (en hou je daarvan of liever niet) ? Is dat werk ver van je woonplaats of niet ? Hoe combineer je je baan met je andere belangrijke punten in je leven (vrouw en kinderen....) ? Maar bovendien is de keuze van de precieze markt waar je je in begeeft (m.a.w., het pallet aan professionele vaardigheden die je verkocht kan krijgen in verschillende markten) niet alleen eerder beperkt, maar ook nog bepaald enerzijds door wat je plezant vond toen je 18 jaar was, en anderzijds beperkt door de mogelijke studies die je hebt gedaan, en de eerdere al dan niet toevallige werkervaring die je hebt opgedaan. M.a.w., je verloning is in heel grote mate een vorm van loterij, omdat de meeste dingen die die bepalen, grotendeels door het toeval zijn bepaald. Inderdaad, op het ogenblik dat je je professioneel oriënteerde, kon je moeilijk weten of wat je nu plezant vond om te studeren, gunstig verkocht zou kunnen worden 20 jaar later in een marktsegment van de arbeidsmarkt dat verder compatibel zou zijn met de andere desiderata in je leven op dat ogenblik die je nu nog niet kon raden. Je hangt bovendien aan 18 jaar ook heel sterk af van de al dan niet intelligente, pertinente raad die je omgeving je kan geven. Citaat:
Je verloning is dus wel beïnvloed door je "waarde" maar is grotendeels een aspect van "geluk hebben in de markt". Een beetje zoals de onderhandelde prijs van een tweedehandse auto, of de interestvoet aan dewelke je een lening hebt bekomen. Citaat:
Als Sofie 20% minder verdient dan Jan voor hetzelfde werk, kan je ofwel Sofie 20% meer betalen, of Jan 20% minder, en de "gelijkheid" is herstelt ! Laatst gewijzigd door patrickve : 12 maart 2012 om 16:21. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met opleiding heeft het misschien ook wel te maken, dunno. Van onze afstudeerichting hebben wij ook af en toe eens etentjes, en daar maakt ook niemand er een punt van om daar open en eerlijk over te zijn. Laatst gewijzigd door Sfax : 12 maart 2012 om 19:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men hecht er gewoon teveel belang aan, in de twee richtingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nu dat hypocriet arm zijn, dat heeft er wel mee te maken denk ik. Kwestie van zichzelf niet te bloot te geven en de calimero uit te kunnen blijven hangen. En anderzijds het niet willen onderdoen voor de buren; wat een schande zou het zijn als die meer verdienen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Het is idd voordeliger om de calimero uit te hangen. Altijd zoveel mogelijk klagen. Daardoor kan je ook makkelijk aasgieren weghouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() En wat zin heeft het te weten hoeveel een ander verdient?
Wat is de meerwaarde hiervan? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) een diploma hoeft niet te betekenen dat je vast zit in je job. Eens je 3 jaar ervaring hebt vraagt niemand nog naar je diploma. 2) ieder voorbeeld dat u geeft is een case in point waarmee u enkel bewijst dat ik gelijk heb 3) De loterij van het leven bestaat enkel voor losers. Winnaars bepalen hun eigen kansen. Cliché, maar het is wel de waarheid. U speelt blackjack. Ik tel blackjack. Zelfde spel, u verliest, ik win. Neem het heft in handen, beïnvloed je kansen positief en je kan het spel van het leven winnen. Dat kost moeite, ben je bereid dat te investeren? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet toch weten hoeveel iemand verdient voor je hem kan vertellen dat je veel meer verdient.
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
IT-jobs worden nog altijd vet betaald door de schaarste. |
|
![]() |
![]() |