Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2012, 18:50   #1
F.B.
Parlementslid

Standaard ‘Ja, ik ben ook wel bang van dienen islam'

Citaat:
‘Ja, ik ben ook wel bang van dienen islam'

Vlaamse meisjes erg negatief over allochtonen

donderdag 21 juni 2012, 03u00Auteur: Inge Ghijs

BRUSSEL - Ze spreken slecht Nederlands, troepen samen, profiteren en zijn crimineel. ‘Het is het choquerende beeld van jonge Vlaamse meisjes over allochtonen.
‘Die komen dan met een training naar school, dat doe je gewoon niet. Ik denk dat ze nog veel van ons kunnen leren, alleen al qua manieren en zo. Ze zijn echt wel een beetje achtergesteld ten opzichte van ons. Allé, die eten vaak uit één pot en met hun handen (...) En volgens mij kennen die ook de pil niet, want die hebben echt altijd vier, vijf, zes kinderen. En ze zorgen gewoon voor problemen. Dat zit in hun bloed ofzo.'

De uitspraken zijn afkomstig uit de twee focusgroepsgesprekken die Sara Lanoye had met 11-13-jarige Belgische meisjes. Via vragen, stellingen en foto's wilde Lanoye, studente sociale wetenschappen aan de KU Leuven, voor haar masterproef te weten komen hoe jonge meisjes denken over allochtonen (Marokkanen en Turken). De resultaten waren verbijsterend. Alle clichés en stereotypen komen aan bod. Allochtonen kennen de taal niet: ‘Ze hebben zo'n raar accent. Daar stoor ik me eigenlijk wel aan. Ze moeten gewoon deftig Nederlands leren praten.' Ze zijn crimineel: ‘Altijd als er iets is gebeurd, gelijk een auto gestolen of zo, dan is het meestal een Marokkaan'. Ze zijn altijd in groep, wat de meisjes een onveilig gevoel geeft: ‘Ze troepen altijd samen, ook de meisjes, dan voel je je zo kwetsbaar en klein en da's gewoon niet fijn. '

Ze hebben luxeartikelen die ze niet op een eerlijke manier hebben verkregen: ‘Ge hebt zo van die maroefen en die rijden dan rond in ne chique BMW. Da's echt zo om op te vallen en om te tonen dat ge beter zijt. Maar ik vraag me af of dat niet gewoon gepikt is of zo.'

Voor de meisjes zijn alle allochtonen moslim: ‘Ja, ik ben ook wel bang van dienen islam. Dat heeft echt een slechte invloed op mensen. En aangezien alle allochtonen islam of moslim zijn, ja ik heb er echt wel schrik van'.

Slechts enkele meisjes gaan in tegen de stereotiepe beeldvorming: ‘Dat moet wel tof zijn, zo veel zusjes en broertjes, dat is gezellig.' ‘ Het winkelke hier aan de kerk hé, daar wordt echt veel gestolen, en wie zegt dat dat Marokkanen ofzo waren? Er zijn toch ook slechte Belgen.'

De meisjes met wie Lanoye praatte, zijn allemaal lid van een jeugdbeweging, ook twee Marokkaanse meisjes zijn er lid. Enkele deelnemers hadden ook allochtonen in de klas. Voor Lanoye is het duidelijk dat wie allochtone jongeren kent, een genuanceerder beeld heeft en een zeker inlevingsvermogen, ‘al bleef het beeld vrij negatief', zegt Lanoye. Voor haar wezen veel uitspraken duidelijk op onwetendheid': ‘Ik snap dat toch niet, waarom al die allochtonen zo'n vod op hun kop dragen (...) Waarom dragen die dat eigenlijk?'

‘Er is meer kennis nodig om die vooroordelen te doorbreken. Uit de gesprekken bleek ook duidelijk de invloed van de ouders en van de media, omdat de kinderen daar ook expliciet naar verwezen', zegt Lanoye.

De zwakte van het onderzoek is dat het zeer kleinschalig is en dat geeft ook haar professor Jan Zienkowksi ook toe. ‘Maar de uitspraken zijn toch veelzeggend om het debat te openen, ook over hoe we hier iets aan kunnen veranderen. Er is amper onderzoek gedaan naar hoe jongeren echt denken over allochtonen, terwijl we weten dat dergelijke denkbeelden leven.'

Ook Noël Clycq van de universiteit Antwerpen is niet verbaasd over de uitspraken. Hij onderzocht voor zijn doctoraat hoe Belgische ouders zouden reageren als hun zoon of dochter met een Marokkaan of Turk zou willen huwen en omgekeerd. ‘Die Belgische ouders waren ook zeer negatief. Ik ben niet verrast. Het onderzoek is misschien niet representatief, maar deze uitspraken zijn echt wel wijdverspreid. We weten dat die beelden leven in de maatschappij.'

http://www.standaard.be/artikel/deta...20620_00193081
Ok, ok... vermoeiend voorspelbaar. Ook de conclusie dat dit niet representatief is, is ook vermoeiend voorspelbaar.
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 18:54   #2
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Ok, ok... vermoeiend voorspelbaar. Ook de conclusie dat dit niet representatief is, is ook vermoeiend voorspelbaar.
Die meisjes zijn bang van de Islam.
Ik betwijfel of ze wel weten wat de Islam inhoud.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:03   #3
F.B.
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ja, Dat weten ze... Ze krijgen er dagelijks mee te maken als ze in steden als antwerpen en brussel rondlopen.
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:49   #4
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na zo'n gestampte quote, betwijfel ik ten zeerste of jij dat wél zou weten.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 20:27   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Voor de Islam moeten die meisjes niet bang zijn. Zonder gebruikers van dit 7de eeuws roversgeloof is dit gewoon een geschiedkundige eigenaardigheid. Te catalogeren naast de Mayareligie.

Het zijn de kemels die het belijden, waar ieder bang van mag zijn. En helaas is dat een zeer grote groep.
Oud 22 juni 2012, 08:48   #6
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor de Islam moeten die meisjes niet bang zijn. Zonder gebruikers van dit 7de eeuws roversgeloof is dit gewoon een geschiedkundige eigenaardigheid. Te catalogeren naast de Mayareligie.
Het zijn de kemels die het belijden, waar ieder bang van mag zijn. En helaas is dat een zeer grote groep.
Niet alleen de kemels die het belijden, ook de kemels politiekers die dat gedoe hier in west-europa toelaten. En nog veel meer de kemels in het kiespubliek die voor die kemels stemmen.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 09:28   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bon, ik neem aan dat de onderzoekster geslaagd is?

De conclusies zijn blijkbaar van die aard dat een buis weinig waarschijnlijk wordt.

Citaat:
BRUSSEL - Ze spreken slecht Nederlands, troepen samen, profiteren en zijn crimineel. ‘Het is het choquerende beeld van jonge Vlaamse meisjes over allochtonen.
‘Die komen dan met een training naar school, dat doe je gewoon niet. Ik denk dat ze nog veel van ons kunnen leren, alleen al qua manieren en zo. Ze zijn echt wel een beetje achtergesteld ten opzichte van ons. Allé, die eten vaak uit één pot en met hun handen (...) En volgens mij kennen die ook de pil niet, want die hebben echt altijd vier, vijf, zes kinderen. En ze zorgen gewoon voor problemen. Dat zit in hun bloed ofzo.'
Citaat:
De resultaten waren verbijsterend. Alle clichés en stereotypen komen aan bod. Allochtonen kennen de taal niet: ‘Ze hebben zo'n raar accent. Daar stoor ik me eigenlijk wel aan. Ze moeten gewoon deftig Nederlands leren praten.' Ze zijn crimineel: ‘Altijd als er iets is gebeurd, gelijk een auto gestolen of zo, dan is het meestal een Marokkaan'. Ze zijn altijd in groep, wat de meisjes een onveilig gevoel geeft: ‘Ze troepen altijd samen, ook de meisjes, dan voel je je zo kwetsbaar en klein en da's gewoon niet fijn. '
Moet dus zijn: ze spreken allen perfect Nederlands, zijn niet crimineel, hebben allemaal een job en dat er sommigen geen job hebben ligt aan het racisme en de discriminatie.
Je hebt nooit problemen met die mensen en ze maken zes kinderen zodat die later voor ons pensioen kunnen zorgen.
En als ze dan toevallig in een groepje bijeenstaan, dan is dat omdat ze jonge meisjes galant willen laten oversteken.

Citaat:
Ze hebben luxeartikelen die ze niet op een eerlijke manier hebben verkregen: ‘Ge hebt zo van die maroefen en die rijden dan rond in ne chique BMW. Da's echt zo om op te vallen en om te tonen dat ge beter zijt. Maar ik vraag me af of dat niet gewoon gepikt is of zo.'
Maar allez! waar halen ze het uit. D�*t is toch echt choquerend. Als ze een BMW hebben is dat omdat ze ervoor GEWERKT hebben natuurlijk.

Citaat:
Voor de meisjes zijn alle allochtonen moslim: ‘Ja, ik ben ook wel bang van dienen islam. Dat heeft echt een slechte invloed op mensen. En aangezien alle allochtonen islam of moslim zijn, ja ik heb er echt wel schrik van'.
klopt natuurlijk ook niet: alle allochtonen zijn geen moslim. Alleen is het zo dat vooral de moslims herkenbaar zijn en de anderen gewoon geassimileerd (wat totaal niet nodig is, want we moeten multiecultie hebben).

Citaat:
Slechts enkele meisjes gaan in tegen de stereotiepe beeldvorming: ‘Dat moet wel tof zijn, zo veel zusjes en broertjes, dat is gezellig.' ‘ Het winkelke hier aan de kerk hé, daar wordt echt veel gestolen, en wie zegt dat dat Marokkanen ofzo waren? Er zijn toch ook slechte Belgen.'
Uiteraard zijn dat slechte belgen. Waarschijnlijk Vlaams Blokkers. En veel broertjes en zusjes is natuurlijk veel beter dan slechts één broertje of zusje. En buitenshuiswerkende moeders zijn ook foei.

Citaat:
Voor haar wezen veel uitspraken duidelijk op onwetendheid': ‘Ik snap dat toch niet, waarom al die allochtonen zo'n vod op hun kop dragen (...) Waarom dragen die dat eigenlijk?'
oei! wat een erge onwetendheid. Dat moeten we dringend rechtzetten: ze dragen die niqaab, khimaar, chador, hijab, shayla of al-amira (leer ze toch eens die namen aan tijdens de Nederlandse les aub) om niet verkracht te worden. Het wordt tijd dat die slettebellen dat eens weten.

Citaat:
‘Er is meer kennis nodig om die vooroordelen te doorbreken. Uit de gesprekken bleek ook duidelijk de invloed van de ouders en van de media, omdat de kinderen daar ook expliciet naar verwezen', zegt Lanoye.
De media? geven die nu ook al foutieve informatie? maar maar toch. En natuurlijk zijn het de ouders die deze foutieve informatie aan hun kinderen doorgeven. Zeker de Vlaams blokkers. Gelukkig geven de ouders van de allochtone moslims hun kinderen wèl de goede en juiste opvoeding.

Citaat:
Ook Noël Clycq van de universiteit Antwerpen is niet verbaasd over de uitspraken. Hij onderzocht voor zijn doctoraat hoe Belgische ouders zouden reageren als hun zoon of dochter met een Marokkaan of Turk zou willen huwen en omgekeerd. ‘Die Belgische ouders waren ook zeer negatief. Ik ben niet verrast. Het onderzoek is misschien niet representatief, maar deze uitspraken zijn echt wel wijdverspreid. We weten dat die beelden leven in de maatschappij.'
hoe erg! d�*�*r moet snel onderzoek naar gedaan worden. Altijd die negatieve ideëen van die stomme vlamingen toch. Gelukkig zijn de moslims veel meer open en stellen ze massaal hun dochters ter beschikking om te huwen met belgen!

Ik denk dat de onderzoekster zeker 90% heeft behaald met haar studie en vooral met haar conclusies.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 juni 2012 om 09:30.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 10:10   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze spreken slecht Nederlands, troepen samen, profiteren en zijn crimineel. ‘Het is het choquerende beeld van jonge Vlaamse meisjes over allochtonen.
Maar beste meisjes, dan moet je de ouders van jullie moslim-schoolkameraadjes eens leren kennen!
Die kelen schapen in hun woonkamer, ranselen hun echtgenotes af, verminken kleine meisjes genitaal, en verplichten alle vrouwen om ingepakt als een ganzelever in doek rond te lopen.
Dat is nog andere koek dan lichtjes onaangepast gedrag op een school- of speelplein.
Oud 22 juni 2012, 10:37   #9
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ze weten dat islam een theokratische, totalitaire, imperialistische, discriminatoire, homofobe, misogyne, repressieve ideologie is, dan weten onze meisjes voldoende, en dan is hun angst volkomen terecht.
Oud 22 juni 2012, 10:40   #10
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Kinderen en dronkaards spreken de waarheid, luidt een bekend gezegde.
Oud 22 juni 2012, 10:50   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Kinderen spreken de waarheid totdat ze voldoende geïndoctrineerd zijn om mee te zingen in het islamofiele poco-koor.
Oud 22 juni 2012, 10:53   #12
kwantum
Parlementsvoorzitter

Standaard

Meisjes bang van de islam? En dat wordt openlijk gezegd????
Maar allez toch... Hoog tijd dat de vrije meningsuiting aan banden wordt gelegd.

Laatst gewijzigd door kwantum : 22 juni 2012 om 10:53.
kwantum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 10:53   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat belooft:

http://www.knack.be/nieuws/buitenlan...0120223514.htm

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 10:55   #14
giserke
Banneling

Standaard

islamofiele poco-koor
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 11:03   #15
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
islamofiele poco-koor
Niet te vroeg juichen: een koor heeft zelden een drummer nodig.
Oud 22 juni 2012, 11:11   #16
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Uit het artikel:
Citaat:
De professor staaft die fatwa op principes uit het hanafisme, een van de vier scholen binnen de soennitische islam. Het hanafisme is volgens mag14.com de meest tolerante van de vier scholen (Madhabs). Dat deze invloedrijke geleerde deze fatwa uitvaardigt, zal misschien het debat over alcohol binnen de islam weer openen, werpt mag14.com de vraag op.

Om die meteen ook te relativeren: onder oelema’s, de bekendste islamitische geleerden, blijft de consensus immers bestaan dat alcohol verboden is.
En uit Wikipedia:

Citaat:
Het is niet ongewoon of verboden, dat een individu een bepaalde school volgt, maar voor een bepaalde kwestie het standpunt van een andere school inneemt.
Vooralsnog is die fatwa met een korrel zout te nemen m.i., of om een ander gezegde aan te halen: één zwaluw maakt nog geen zomer.

Laatst gewijzigd door Macchiavelli : 22 juni 2012 om 11:12.
Macchiavelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 11:14   #17
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit het artikel:

En uit Wikipedia:

Vooralsnog met een korrel zout te nemen m.i., of om een ander gezegde aan te halen: één zwaluw maakt nog geen zomer.
Wees maar niet bang, ik heb m'n voorzorgen genomen.

Ik heb thuis een grote voorraad zout (al moet ik daaraan toevoegen dat ik die wegens veelvuldig forum-gebruik toch dikwijls moet aanvullen)

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 11:38   #18
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
islamofiele poco-koor
Gezien de manier waarop we voortdurend kennis maken met bepaalde aspekten en bepaalde lieden uit het islamwereldje kun je niet anders dan "islamofiel" worden zoals jullie dat noemen!
Achterlijkheid en barbaarsheid (vooral in hun eigen landen dan nog!), moeten we dat omarmen misschien?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2012, 11:39   #19
Macchiavelli
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wees maar niet bang, ik heb m'n voorzorgen genomen.

Ik heb thuis een grote voorraad zout (al moet ik daaraan toevoegen dat ik die wegens veelvuldig forum-gebruik toch dikwijls moet aanvullen)
Oud 22 juni 2012, 11:57   #20
Восход-1
Banneling

Standaard

Ze zijn bang van de mocro, wat een bestaande en vervelende plaag is in sommige scholen. De mocro wordt met de islam geassocieerd.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be