Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Bekijk resultaten enquête: Gaan onervaren (NVA) burgemeesters problemen geven?
Nee, die mensen gaan dat goed doen. 14 46,67%
Ja, dat gaat hier en daar toch voor problemen zorgen. 12 40,00%
Ik heb geen flauw idee. 4 13,33%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 19 oktober 2012, 13:44   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard Het samenraapsel op de burgemeester- en schepenenstoelen.

Ik vraag mij af; gezien het succes van de NVA mogen we ons verwachten aan een hoop burgemeesters, schepenen en gemeenteraadsleden die bij deze hun eerste stappen in de politiek zetten.

Nu zie ik voor gemeenteraadsleden niet echt een probleem, een mens moet zijn politieke carriere ergens beginnen.

Maar wat met burgemeesters en schepenen?
Volgens mij is het als politieke nieuweling een hele opgave om plots burgemeester te gaan spelen. Mensen die al een tijdje in de gemeenteraad zetelen kennen toch al een beetje het politieke spel op gemeentelijk niveau, hebben her en der wat contacten en wat ervaring in't algemeen.

Op de NVA-lijsten stonden echter veel mensen die nog nooit aan politiek hebben gedaan. Daar gaan er nu logischerwijs toch een aantal burgemeester van worden.

Wat gaat dat geven?
Ben je ongerust nu er een 'onervaren' NVA-er burgemeester wordt in uw gemeente?
Of ben je er gerust in dat de NVA die mensen voldoende zal ondersteunen en dat het allemaal wel goed gaat komen?

P.s. Dit gegeven is natuurlijk ook van toepassing op andere partijen maar gezien de grote overwinning van de NVA zal het 'probleem' zich vooral daar stellen.
Oud 19 oktober 2012, 13:45   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Hoe meer hoe liever. Des te rapper stuikt de hype in elkaar.
Oud 19 oktober 2012, 13:47   #3
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Hoe meer hoe liever. Des te rapper stuikt de hype in elkaar.
Welke hype ?
Eyjafjallajökull is offline  
Oud 19 oktober 2012, 13:52   #4
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

In Aalst is de nieuwe burgemeester al een tijdje schepen. Dat is dus niet zonder ervaring.
Oud 19 oktober 2012, 14:05   #5
Bollywood
Gouverneur

Standaard

In staden is iemand van 24 verkozen als burgemeester. Stond op lijst VLD dus u is niet dat dd andere partijen enkel maar ervaren politiekers op de eerste plaats staan hadden. Daarenboven heb ik liever politiek onbekwame mensen die hebt beste voorhebben voor mijn stad dan "grote" politiekers die enkel denken aan hun eigen ego
Bollywood is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:17   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
In staden is iemand van 24 verkozen als burgemeester. Stond op lijst VLD dus u is niet dat dd andere partijen enkel maar ervaren politiekers op de eerste plaats staan hadden. Daarenboven heb ik liever politiek onbekwame mensen die hebt beste voorhebben voor mijn stad dan "grote" politiekers die enkel denken aan hun eigen ego
Dat heb ik ook nergens gezegd; integendeel zelfs;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
P.s. Dit gegeven is natuurlijk ook van toepassing op andere partijen maar gezien de grote overwinning van de NVA zal het 'probleem' zich vooral daar stellen.
Oud 19 oktober 2012, 14:20   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Aalst is de nieuwe burgemeester al een tijdje schepen. Dat is dus niet zonder ervaring.
Nee, inderdaad. Dat is niet zonder ervaring.

Jammer dat deze draad net over gevallen ging waar het wel zonder ervaring is.
Dju toch.
Oud 19 oktober 2012, 14:24   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, inderdaad. Dat is niet zonder ervaring.

Jammer dat deze draad net over gevallen ging waar het wel zonder ervaring is.
Dju toch.
wel de vraag is dus of dit effectief van toepassing is? Hoeveel burgemeesters van de N-VA zijn echt nieuw en hoeveel niet-N-VA burgemeesters zijn echt nieuw? Van schepenen kan ik dat enigszins verwachten, je moet ergens beginnen en dan waarom niet als schepen.

Die burgemeester van 24 zit ook al 6 jaar in de gemeenteraad, om maar iets te zeggen.

maw, ik zie geen problemen.
Oud 19 oktober 2012, 14:25   #9
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Die 24-jarige was al zes jaar gemeenteraadslid of schepen geweest hiervoor dacht ik.

De n-va burgemeesters zullen geen politieke nieuwelingen zijn. Hun schepenen zullen dat meestal ook niet zijn. Een deel gemeenteraadsleden zal dat dan wel zijn wellicht. Maar het is niet zo dat er een hoop n-va mandatarissen van achter hun bureau, toonbank of wat dan ook opeens onverwacht in het gemeentehuis gedropt worden, genre make-a-wish.

Het is ook geen nieuw fenomeen; denk aan de witte raven die opeens in een ministerpost gedropt worden. Zo'n vaart loopt het al helemaal niet, en dat werd ook gedragen.
Liederik is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:26   #10
Athelas
Minister

Standaard

Als je ziet hoe slecht een groot aantal burgemeesters MET politieke ervaring hun gemeente besturen, dan kan ik alleen maar zeggen: hoe minder ervaring, hoe beter. Hierbij denk ik aan een Pieters in Halle, een Rolin in St Genesius Rode. Het is natuurlijk ook compleet ridicuul te gaan beweren dat NVA burgemeesters in het algemeen geen ervaring in de politiek hebben. Waar dit idee vandaan komt mag joost weten. Eerst waren het overlopende opportunisten, nu heeft ineens niemand ervaring. Inconsitentie noemen ze dat met oog je eigen stelling te staven.
Athelas is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:28   #11
Athelas
Minister

Standaard

"Op de NVA-lijsten stonden echter veel mensen die nog nooit aan politiek hebben gedaan. Daar gaan er nu logischerwijs toch een aantal burgemeester van worden."

Is dat zo? Kan je mij een voorbeeld geven van één enkel zo'n geval?
Athelas is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:38   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
"Op de NVA-lijsten stonden echter veel mensen die nog nooit aan politiek hebben gedaan. Daar gaan er nu logischerwijs toch een aantal burgemeester van worden."

Is dat zo? Kan je mij een voorbeeld geven van één enkel zo'n geval?
Citaat:
Een op de drie nieuwe burgemeesters voor de NVA heeft geen enkele politieke ervaring
Bron

En een voorbeeld: ik had eerlijk gezegd geen idee maar ik stoot in bovenstaand artikel op Ivo Wynant in Wijnegem.
Oud 19 oktober 2012, 14:41   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een op de drie nieuwe burgemeesters voor de NVA heeft geen enkele politieke ervaring
Geldt dus ook als antwoord op;
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlijmscherp
Hoeveel burgemeesters van de N-VA zijn echt nieuw
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik
De n-va burgemeesters zullen geen politieke nieuwelingen zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas
Het is natuurlijk ook compleet ridicuul te gaan beweren dat NVA burgemeesters in het algemeen geen ervaring in de politiek hebben.
Al heb ik in het geval van Athelas nergens beweerd dat NVA burgemeesters in het algemeen geen ervaring hebben.
Oud 19 oktober 2012, 14:46   #14
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

En nogmaals; deze discussie gaat over burgemeesters zonder ervaring, van welke partij dan ook. Maar aangezien NVA in vele gemeenten met een compleet nieuwe lijst moest komen (eerste maal dat NVA opkwam in zoveel gemeentes) en zij als grote overwinnaar uit de bus zijn gekomen dat het vooral bij NVA zal zijn dat dergelijke problemen zich kunnen stellen.

Dat heb ik in mijn openingspost ook al aangehaald maar blijkbaar wordt hier nogal selectief gelezen.
Oud 19 oktober 2012, 14:51   #15
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

ik begrijp die defensieve houding van de meesten ook niet BigF. De vraag moet gesteld worden, en uit je link kan ik opmaken dat ook de N-VA zich die vraag ook gesteld heeft, en een antwoord probeert te formuleren op die uitdaging dmv "spoedcursusses".

Goed, dat is een eerste stap, een initiatiecursus. Hopelijk blijft de nationale N-VA partij betrokken als consultatiepartner voor deze nieuwbakken en onervaren burgemeesters. Reken maar dat deze nieuwe lichting de volgende 2 jaar door de buitenwereld met argusogen bekeken gaat worden.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 19 oktober 2012 om 14:52.
morte-vivante is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:55   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar gaat Hete Pol de nieuwbakken N-VA burgemeesters een opleren in het burgemeesterschap.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline  
Oud 19 oktober 2012, 14:57   #17
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Bron

En een voorbeeld: ik had eerlijk gezegd geen idee maar ik stoot in bovenstaand artikel op Ivo Wynant in Wijnegem.
Wel ik denk dat dit artikel direct ook je vraag beantwoord ivm voldoende steun voor onervaren burgemeesters.

Dank je voor het artikel. Persoonlijk wist ik ook niet dat het er zo veel waren. En ik ga ook niet elk geval appart bekijken. In het geval van die Ivo maak ik mij geen zorgen. Heeft toch wel wat ervaring met beheer.

Ivm Guido Vanganée vind ik niet veel informatie op het internet. Kan ik dus geen uitspraak over doen. Dominick Vansevenant is zelfstandige en toch ook niet de eerste de beste.
Athelas is offline  
Oud 19 oktober 2012, 15:01   #18
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
En nogmaals; deze discussie gaat over burgemeesters zonder ervaring, van welke partij dan ook. Maar aangezien NVA in vele gemeenten met een compleet nieuwe lijst moest komen (eerste maal dat NVA opkwam in zoveel gemeentes) en zij als grote overwinnaar uit de bus zijn gekomen dat het vooral bij NVA zal zijn dat dergelijke problemen zich kunnen stellen.

Dat heb ik in mijn openingspost ook al aangehaald maar blijkbaar wordt hier nogal selectief gelezen.
Ja sorry daarvoor hoor maar het is toch altijd hetzelfde liedje. Jij bent mss een uitzondering. Iedereen zit maar te zagen ivm overlopers van VB nr NVA. Over die van VB nr VLD klaagt niemand. Bij die burgemeesters en schepen zullen er onervaren personen zitten. Maar ook dit is geen probleem enkel van deze tijd of van de NVA en in de titel staat weeral enkel NVA. Idem wat betreft de topic over confederalisme. NVA heeft dit samen met O. VLD EN CD&V in hun programma opgenomen (2010) maar enkel NVA wordt hierop aangepakt. Het lijkt wel een infectie dat iedereen het altijd over enkel en alleen de NVA heeft.
Athelas is offline  
Oud 19 oktober 2012, 15:02   #19
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Waar we wel kunnen van uitgaan is dat daar waar de N-VA gaat besturen er zoveel mogelijk gaat geboycot worden door de andere partijen om de N-VA in een slecht daglicht te stellen. "Allemaal in het belang van de mensen" zou Carolien Genez zeggen.
Oud 19 oktober 2012, 15:27   #20
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben er dus nogal gerust in dat de partij die mensen zal ondersteunen. Zoals met de witte raven, zoals ik ook al aanhaalde.
Liederik is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be