Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2012
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2012 Lokale verkiezingen voor gemeente en (afhankelijk van de plaats) districtsraden. Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de gemeenteraadverkiezingen 2012.

Discussietools
Oud 10 december 2012, 22:12   #1
'XIII'
Banneling

Standaard Een 'open akkoord' voor A

Het Antwerps akkoord staat nu al vier uur online. Voor iedereen toegankelijk. Een goede gewoonte die alleen BDW en N-VA in de Belgische politiek blijkt te hebben.
Tussenvraag: waar kan ik de akkoorden van Gent, Leuven, Brugge, Hasselt en Brussel raadlegen?
Wat me opvalt, is de stilte.
Niemand schijnt stevig gefundeerde aan- of opmerkingen te hebben. Zelfs de oppositie bij monde van Almaci en Annemans, heeft alleen maar de verwachte gemeenplaatsen over. Ik vermoed wel dat er hier en daar iemand met een of een paar van 450 punten niet akkoord gaat, maar blijkbaar niet met het geheel. Anders waren er hier al lang een reeks commentaren van ik-weet-niet-wat allemaal gepost.
Het moet dus wel een evenwichtig en verdedigbaar akkoord zijn, niet het vreselijke asociale misbaksel waar enkelen hier stiekem op gereknd hadden.

PS: Bart Brinckman stak de kroon af. Hij kreeg niets anders door de strot dan de loftrompet voor PJ steken. Belabberder en meer vooringenomen journalistiek heb ik nog nooit gezien.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...528/1.1501220?

Laatst gewijzigd door 'XIII' : 10 december 2012 om 22:13.
'XIII' is offline  
Oud 10 december 2012, 23:28   #2
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht
Het Antwerps akkoord staat nu al vier uur online. Voor iedereen toegankelijk. Een goede gewoonte die alleen BDW en N-VA in de Belgische politiek blijkt te hebben.
Tussenvraag: waar kan ik de akkoorden van Gent, Leuven, Brugge, Hasselt en Brussel raadlegen?
Gent: http://www.spagroengent.be/wp-conten..._2013-2018.pdf

De rest google je zelf maar.

Citaat:
Niemand schijnt stevig gefundeerde aan- of opmerkingen te hebben. Zelfs de oppositie bij monde van Almaci en Annemans, heeft alleen maar de verwachte gemeenplaatsen over. Ik vermoed wel dat er hier en daar iemand met een of een paar van 450 punten niet akkoord gaat, maar blijkbaar niet met het geheel. Anders waren er hier al lang een reeks commentaren van ik-weet-niet-wat allemaal gepost.
Het moet dus wel een evenwichtig en verdedigbaar akkoord zijn, niet het vreselijke asociale misbaksel waar enkelen hier stiekem op gereknd hadden.

PS: Bart Brinckman stak de kroon af. Hij kreeg niets anders door de strot dan de loftrompet voor PJ steken. Belabberder en meer vooringenomen journalistiek heb ik nog nooit gezien.
Brinckmans commentaar was nochtans zeer accuraat. In grote lijnen wordt het beleid van Janssens voortgezet. Het is wat "rechtser" op een aantal vlakken, maar van een radicale ommekeer is geen sprake. Voor "links" is dat deels een geruststelling, maar met name voor de Sp.a. wordt het moeilijk om echt de stem van de oppositie te worden.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 11 december 2012, 15:49   #3
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik ben beginnen lezen maar na een paar bladzijden had ik iets van : ik heb dit al gelezen, dat verschilt met geen letter van de onderhandelingsnota ...
zal nog wel eens de tijd nemen om verder te lezen misschien
Scherven A. Mok is offline  
Oud 11 december 2012, 16:39   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik ben beginnen lezen maar na een paar bladzijden had ik iets van : ik heb dit al gelezen, dat verschilt met geen letter van de onderhandelingsnota ...
Het was dan ook een heel sociale nota die probleemloos door de linkse ACW-vleugel van de CD&V kon onderschreven worden. Uiteindelijk waren grote delen gecopiëerd uit het programma van de Stadslijst
fonne is offline  
Oud 11 december 2012, 16:58   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Dat is vrij logisch ook hé. CD&V zit er bij voor de postjes dus welk bestuursakkoord het ook is, dat kan hen eigenlijk geen bal schelen. Dus De Wever heeft eigenlijk aan zijn nota wat kleine wijzigingen aangebracht om de VLD het gevoel te geven dat ze ook iets te zeggen hebben. Een beetje zoals Di Rupo dus gedaan heeft in de federale regering. Alleen heeft Antwerpen nu wel een coalitie waarvoor ze gestemd heeft en Vlaanderen nog altijd niet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 11 december 2012, 16:59   #6
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het was dan ook een heel sociale nota die probleemloos door de linkse ACW-vleugel van de CD&V kon onderschreven worden. Uiteindelijk waren grote delen gecopiëerd uit het programma van de Stadslijst
Wie beweert er dat het programma van de Stadslijst wel zo sociaal was?

Nu blijkt dat het bestuursakkoord nagenoeg een kopie is van de formateursnota (er zijn gewoon wat bindtekstjes bijgekomen), zal je me dus wel gelijk moeten geven dat het bestuursakkoord een samensprokkeling van losse ideetjes zonder duidelijke visie is.

Citaat:
Ach weet je, als die nota echt als bestuursprogramma bedoeld was zou ik je nog gelijk geven ook. Het is een tekst zonder ziel, zonder visie voor de stad.
Edina is offline  
Oud 11 december 2012, 17:04   #7
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
en Vlaanderen nog altijd niet.
Nog altijd zuur dat de tjeven de minister president hebben geleverd?
Klein Licht is offline  
Oud 11 december 2012, 17:06   #8
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Citaat:
Ach weet je, als die nota echt als bestuursprogramma bedoeld was zou ik je nog gelijk geven ook. Het is een tekst zonder ziel, zonder visie voor de stad.
Zou Fonne van de strekking zijn dat de kopie altijd beter is dan het origineel?
Klein Licht is offline  
Oud 11 december 2012, 17:07   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Nog altijd zuur dat de tjeven de minister president hebben geleverd?
Het gaat over de premier Klein Licht (what's in a name hé) en nee ik ben daar niet zuur over. Ik zeg alleen maar dat die man niet iemand is waarop ik zelfs maar een stem kon uitbrengen, laat staan dat ik hem in 2014 kan afstraffen voor zijn wanbeleid.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 11 december 2012 om 17:08.
fox is offline  
Oud 11 december 2012, 17:40   #10
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Tja, de federale regering is ook geen één-op-één afspiegeling van de stemmen die werden uitgebracht in Erps-Kwerps natuurlijk

En claimen dat Antwerpen de coalitie heeft waar ze voor gestemd heeft klinkt toch een beetje gek als de CD&V en de oVLD erin zitten me dunkt
Klein Licht is offline  
Oud 11 december 2012, 18:54   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Gent: http://www.spagroengent.be/wp-conten..._2013-2018.pdf

De rest google je zelf maar.

Brinckmans commentaar was nochtans zeer accuraat. In grote lijnen wordt het beleid van Janssens voortgezet. Het is wat "rechtser" op een aantal vlakken, maar van een radicale ommekeer is geen sprake. Voor "links" is dat deels een geruststelling, maar met name voor de Sp.a. wordt het moeilijk om echt de stem van de oppositie te worden.
Dus Janssens was goed bezig ?
Henri1 is offline  
Oud 11 december 2012, 18:56   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U noemt dit sociaal ?
Ik vind er weinig sociaals uit. Armen gaan met dit bestuur nog achteruitgaan en in het isolement geraken.
Als dat uw visie is op en goed akkoord dan houdt de discussie op nietwaar.
Henri1 is offline  
Oud 11 december 2012, 19:58   #13
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U noemt dit sociaal ?
Ik vind er weinig sociaals uit. Armen gaan met dit bestuur nog achteruitgaan en in het isolement geraken.
Als dat uw visie is op en goed akkoord dan houdt de discussie op nietwaar.
En nu ga je die stelling natuurlijk met argumenten onderbouwen, in plaats van te gaan lopen uit de discussie?
fonne is offline  
Oud 11 december 2012, 20:03   #14
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus Janssens was goed bezig ?
Met Ludo Van Campenhout en Luc Bungeneers had Janssens twee supergoede schepenen die de stadsontwikkeling en de financiën overeind hielden. Van Peel en Philip Heylen deden het ook niet slecht, maar niet zo erg zichtbaar. Van wat de SP.A schepenen eigenlijk uitgericht hebben in het stadsbestuur is weinig geweten, behalve dat er massaal plaatsen in de scholen en de creches tekort waren.
fonne is offline  
Oud 11 december 2012, 20:07   #15
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Tja, de federale regering is ook geen één-op-één afspiegeling van de stemmen die werden uitgebracht in Erps-Kwerps natuurlijk

En claimen dat Antwerpen de coalitie heeft waar ze voor gestemd heeft klinkt toch een beetje gek als de CD&V en de oVLD erin zitten me dunkt
De linkiewinkies hebben slechts 20 van de 55 zeteltjes gehaald. Zij zullen nu van de zijlijn mogen toekijken hoe je een stad behoorlijk bestuurt, en zo nu en dan wat populistische totentrekkerij mogen opvoeren
fonne is offline  
Oud 11 december 2012, 20:12   #16
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wie beweert er dat het programma van de Stadslijst wel zo sociaal was?

Nu blijkt dat het bestuursakkoord nagenoeg een kopie is van de formateursnota (er zijn gewoon wat bindtekstjes bijgekomen), zal je me dus wel gelijk moeten geven dat het bestuursakkoord een samensprokkeling van losse ideetjes zonder duidelijke visie is.
Ik blijf er inderdaad bij dat ik een echte visie op de grootstad op lange termijn mis. Het is teveel zorgen dat de grachten geruimd zijn en de stoep niet verzakt, maar dan wat stedelijker ingevuld.
Voor een stuk is het natuurlijk zo dat zelfs een grootstad als Antwerpen op veel domeinen niet veel kan doen, maar je kan op zijn minst een visie vooropstellen en daarmee naar het Vlaamse niveau trekken.
fonne is offline  
Oud 11 december 2012, 20:21   #17
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'XIII' Bekijk bericht

mja, de link werkt niet .. tot zover de goede gewoontes van de burgemeester-in-bijberoep en zijn toetiekwanties

"De pagina die u zoekt kan niet gevonden worden, mogelijk bestaat ze niet meer. Indien nodig dient u uw favorieten (of bookmarks) bij te werken. Ga verder met één van onderstaande links:"

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 11 december 2012 om 20:29.
4x10E6 is offline  
Oud 11 december 2012, 20:27   #18
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OP de radio gehoord dat de regeling in het akkoord wat betreft leefloon in A niet eens een gemeentelijke bevoegheid is. Dit ligt vast in de wet, en deze dient in het parlement gewijzigd te worden.
Deze associale en veralgemenende regeling uit het akkoord blijkt nu een losse flodder te zijn, wishfull thinking verkopen voor waarheid, zo kennen we ze weer onze politiekers populisten met weinig inhoud en postjespakkers die alles slikken.

Laatst gewijzigd door spherelike : 11 december 2012 om 20:32.
spherelike is offline  
Oud 11 december 2012, 20:45   #19
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
OP de radio gehoord dat de regeling in het akkoord wat betreft leefloon in A niet eens een gemeentelijke bevoegheid is. Dit ligt vast in de wet, en deze dient in het parlement gewijzigd te worden.
Deze associale en veralgemenende regeling uit het akkoord blijkt nu een losse flodder te zijn, wishfull thinking verkopen voor waarheid, zo kennen we ze weer onze politiekers populisten met weinig inhoud en postjespakkers die alles slikken.
een mens hoort al eens wat op de radio. ditto wat de gazetten betreft: een mens leest er ook al eens wat. dit weekeinde bijvoorbeeld in de standaard (van je een van je twee van je avvvvkaa). Lode Wils : ( het vlaams-nationalisme blijft een product van de collaboratie). dat hebben ze toch mooi voor elkaar gekregen in A, die ouwe zwartzakken

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate

Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 11 december 2012 om 20:46.
4x10E6 is offline  
Oud 11 december 2012, 20:45   #20
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Dat was dan ook weer een staaltje van pure desinformatie door de Vaderlandsche Radio en TV. Het bestuursakkoord voorziet dat leefloon-trekkers zullen begeleid worden om werk te vinden, of in het geval van studenten, om hun studies behoorlijk af te werken. En dat is integratie-beleid dat het stedelijke OCMW wel degelijk mag voeren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bestuursakkoord
In ruil voor dat leefloon vragen we aan de ontvangers om inspanningen te leveren om werk te vinden, dan wel om vrijwillig werk te doen. Werken biedt immers de beste en meest structurele kans op maatschappelijke integratie en bescherming tegen armoede.
...
Met studenten die genieten van een leefloon worden afspraken gemaakt over
het volgen van lessen en het behalen van resultaten. Ze worden begeleid om tijdens het weekend of in de vakantie een studentenjob die verzoenbaar is met hun studielast aan te nemen.
...
De sociale economie moet een tussenstap zijn. (Her)integratie in de reguliere arbeidsmarkt
blijft het doel. Leefloners worden door het OCMW steeds actief naar werk geleid. Een leefloon is immers een vangnet, een tijdelijke opvang voor wie het echt nodig heeft. In ruil voor dat leefloon vragen we aan de ontvangers om inspanningen te leveren en een job te vinden. Een job biedt de beste en meest structurele bescherming tegen armoede. Tewerkstellingsprogramma’s zoals artikel 60 moeten mensen een ruimer toekomstperspectief bieden. Activering en mensen laten doorgroeien naar de reguliere arbeidsmarkt is een van de kerntaken van het OCMW. De toekenning van leeflonen aan Nederlandsonkundigen wordt afhankelijk gemaakt van de taal- en
werkbereidheid.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wet2002
Door de wet van 26 mei 2002 werd op 1 oktober 2002 het recht op maatschappelijke integratie ingevoerd ter vervanging van het bestaansminimum. Elk OCMW heeft de opdracht dit recht te waarborgen voor wie over onvoldoende bestaansmiddelen beschikt en de voorwaarden vervult. Hiervoor beschikt het OCMW over drie belangrijke instrumenten: tewerkstelling, een leefloon en een geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie, al dan niet gecombineerd. In alle gevallen beschikt de betrokkene over een inkomen om van te leven. Wanneer een tewerkstelling niet of nog niet mogelijk is, heeft hij recht op een financiële tussenkomst, leefloon genaamd.
Aan leefloners kan dus wel degelijk een integratie-traject opgelegd worden. En niets zegt dat taalcursussen volgen daar geen deel van zou kunnen uitmaken. Integendeel, het is juist een minimum-voorwaarde voor integratie van inwijkelingen.

Maar voor links is dat natuurlijk onmenselijk: wie eens een leefloon heeft gehad, moet voor zijn leven arm gehouden worden. Want stel je voor dat hij anders niet meer voor links zou stemmen.

Laatst gewijzigd door fonne : 11 december 2012 om 20:46.
fonne is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be