Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2012, 16:46   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Nieuwe nieuwe Belgen...

http://www.standaard.be/artikel/deta...21214_00402280
Citaat:
De nieuwe wetgeving werd vrijdag gepubliceerd in het Staatsblad en dicteert een aantal strengere voorwaarden. Zo kunnen nieuwkomers pas Belg worden na een verblijf van vijf jaar in ons land en moeten ze een permanente verblijfstitel op zak hebben. Daarnaast wordt integratie de belangrijkste toetssteen om de Belgische nationaliteit te verwerven. Naast kennis van één van de drie landstalen zullen nieuwkomers ook hun maatschappelijke en economische integratie moeten aantonen.

Verder zal de Belgische nationaliteit enkel nog aangevraagd kunnen worden in België. Zware misdrijven en een schijnhuwelijk zijn redenen om de nationaliteit te weigeren of af te nemen. Er blijft wel nog een gunstprocedure bestaan waardoor mensen ‘met een uitzonderlijke verdienste voor ons land' - zoals bijvoorbeeld sportlui - of staatlozen Belg kunnen worden.

We kunnen positief zijn en zeggen: eindelijk! Het was tijd! Nu komt het ooit nog goed.
We kunnen negatief zijn en zeggen: er zal vanaf nu minder vlug water bijkomen in ons zinkende schip. We blijven nog eventjes langer drijven.
Ieder kiest maar volgens zijn/haar gemoedsstemming van het ogenblik!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 16:49   #2
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Te weinig, te laat, maar beter dan niets?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 17:07   #3
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Dit zal inderdaad weinig tot niets positiefs brengen, het is echt half werk.

Maja, altijd beter iets dan niets.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 17:22   #4
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Fuck, dat is link. Als ik geen voorrang aan rechts(zware overtreding) verleen, kunnen ze mijn Belgische nationaliteit afnemen.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 17:47   #5
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Fuck, dat is link. Als ik geen voorrang aan rechts(zware overtreding) verleen, kunnen ze mijn Belgische nationaliteit afnemen.
Dan wordt U Ottomaan in het toekomstige Tweede Ottomaanse Rijk.
Oud 14 december 2012, 18:52   #6
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik vind het wel cool dat je me vousvoyeert.
Oud 14 december 2012, 18:57   #7
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Zijn er eigenlijk nog Ottomanen?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:00   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Te weinig, te laat, maar beter dan niets?
Wat bedoel je met te laat ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:03   #9
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Ik hoop écht dat je aan het trollen bent.
Oud 14 december 2012, 19:22   #10
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Zijn er eigenlijk nog Ottomanen?
Ottomanen? Geen idee. Maar ja, Ottomanen waren Turken. En Turken heb je bij de vleet. Dus...
Oud 14 december 2012, 19:24   #11
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ottomanen? Geen idee. Maar ja, Ottomanen waren Turken. En Turken heb je bij de vleet. Dus...
Het Ottomaanse rijk was toch genoemd naar haar leiders, zoals het Karolingische rijk?

Of ben ik verkeerd?

-H. Marcuse
Oud 14 december 2012, 19:30   #12
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Ottomaanse rijk was toch genoemd naar haar leiders, zoals het Karolingische rijk?

Of ben ik verkeerd?
Je zit goed, hoor. Heel waarschijnlijk lopen er nog enkele nazaten rond. Die sultans hadden serieuze harems.
Oud 14 december 2012, 19:37   #13
Munglik
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je zit goed, hoor. Heel waarschijnlijk lopen er nog enkele nazaten rond. Die sultans hadden serieuze harems.
Ik heb eens gekeken naar de pretendenten van de russische troon.

Dat viel nogal tegen.

-H. Marcuse
Oud 14 december 2012, 19:51   #14
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb eens gekeken naar de pretendenten van de russische troon.

Dat viel nogal tegen.

Ja, Nicolaas en Maria zijn erg zwakke figuren. Misschien dat hun opvolgers beter zijn.
Oud 14 december 2012, 19:51   #15
NOBSPC1
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor U was het te vroeg???
NOBSPC1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 19:54   #16
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Osman Bayezid Osmanoğlu, of Groot-Sultan Bayezid III.
Oud 14 december 2012, 20:03   #17
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
De nieuwe wetgeving werd vrijdag gepubliceerd in het Staatsblad en dicteert een aantal strengere voorwaarden. Zo kunnen nieuwkomers pas Belg worden na een verblijf van vijf jaar in ons land en moeten ze een permanente verblijfstitel op zak hebben. Daarnaast wordt integratie de belangrijkste toetssteen om de Belgische nationaliteit te verwerven. Naast kennis van één van de drie landstalen zullen nieuwkomers ook hun maatschappelijke en economische integratie moeten aantonen.

Verder zal de Belgische nationaliteit enkel nog aangevraagd kunnen worden in België. Zware misdrijven en een schijnhuwelijk zijn redenen om de nationaliteit te weigeren of af te nemen. Er blijft wel nog een gunstprocedure bestaan waardoor mensen ‘met een uitzonderlijke verdienste voor ons land' - zoals bijvoorbeeld sportlui - of staatlozen Belg kunnen worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
We kunnen positief zijn en zeggen: eindelijk! Het was tijd! Nu komt het ooit nog goed.
We kunnen negatief zijn en zeggen: er zal vanaf nu minder vlug water bijkomen in ons zinkende schip. We blijven nog eventjes langer drijven.
Ieder kiest maar volgens zijn/haar gemoedsstemming van het ogenblik!
We weten allemaal dat daar dus totaal en ik herhaal TOTAAL niets van in huis zal komen zolang linkiewinkies zoals Elio di Supo het hier voor het zeggen hebben. Dat is nu al dode letter. En dat weten we allemaal. Ik zou zo zeggen: me alle chineze mor ni met den deze.

Laatst gewijzigd door DeProf_eet : 14 december 2012 om 20:05.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:07   #18
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Nieuwe verwijderingsbeleid van illegalen

Door het volgen van een link stootte ik net op dit interessante artikel, wat bulk staat van uitspraken waarvan ik dacht dat deze niet gezegd mochten worden.
Blijkbaar beginnen politici toch één en ander te vatten, het dateert wel van eind 2011 en zover mijn beperkte ervaring mij toelaat conclusies te trekken, kan ik niet concluderen dat de situatie is verbeterd.
Integendeel Nederlands horen in mijn straat is zeldzaam.

Zie hier het artikel van John De Wit: http://www.gva.be/nieuws/experts/joh...758/-1635.aspx

Enkele quotes:

Citaat:
Francken is ook verbaasd over het lage percentage Marokkanen dat effectief terugkeert: ""Zeven procent. Is dat nog normaal? Wij vangen hier zoveel Marokkanen op, 86% van de Marokkanen die naar België komen, komt hier in het kader van de gezinshereniging. Maar de Marokkaanse overheid doet niets om ons te helpen. Ze helpt ons niet om de gezinshereniging te beperken; de Marokkaanse homecarrier Royal Air Maroc weigert elke medewerking bij repatriëring; de overheid wil amper illegale Marokkanen terugnemen en al zeker geen Marokkaanse criminelen, ook wil ze niet meehelpen om na te gaan of Marokkanen die hier steun genieten in Marokko geen vastgoed bezitten. Het blijft toch hallucinant dat het al 5 jaar geleden is dat er een speciale vlucht werd georganiseerd richting Marokko terwijl er jaarlijks meer dan 4000 Marokkanen een bevel krijgen om het grondgebied te verlaten."
Dan nog een interessant iets in het huidige regeringsklimaat:
de gevolgen van steekvlampolitiek gebaseerd op tijdelijke emotiepieken en hysterie:

Citaat:
Een ander probleem is dat gedwongen verwijdering sinds het dodelijk ongeval met Semira Adamu aan zoveel extra regels moet voldoen, dat het bijna onmogelijk wordt.
(...)

Citaat:
2. WAAROM IS VERWIJDEREN VAN ILLEGALEN ZO BELANGRIJK?

Zowel Theo Francken (N-VA) als Bart Somers (Open Vld) noemen het verwijderen van illegalen het sluitstuk van het migratiebeleid. Waarom?

* Omdat er een totaal onevenwicht is tussen instroom en uitstroom. En dat onevenwicht neemt elk jaar toe. Neem nu drie cijfers: asiel, regularisatie en gedwongen verwijdering.

Dat de instroom hoger ligt dan de uitstroom. Ik wist niet dat dit gezegd mocht worden. Heden stel ik echter vast dat dit "probleem" snel verholpen kan worden. Als je je oor even te luister legt wenst zowat 3/5e van de echte Belgen 2013 wakker te worden in een ander land, beter dan België.

Francken: "De jongste vijf jaar steeg het aantal asielzoekers met 84%, van wie er slechts 20% erkend worden als vluchteling. Naast deze stijging van het aantal asielzoekers, steeg vooral het aantal geregulariseerde illegalen met 137%, maar het aantal gedwongen verwijderingen zakte tussen 2006 en einde 2010 met 46%. Het is veel makkelijker om als illegaal geregulariseerd te worden dan om verwijderd te worden uit het land. Door het falende verwijderingsbeleid voert België een feitelijk beleid van open grenzen. En het leidt tot een aanzuigeffect waardoor de instroom nog hoger komt te liggen".

* Bijkomend probleem is het groeiende onevenwicht binnen de groep die in België verblijft. Als je ziet waarom mensen naar hier komen, dan is dat steeds minder om te werken. De passieve migratie (gezinshereniging, asiel en regularisatie) wordt te groot in vergelijking met de actieve migratie (werken en studeren). De verhouding is nu al bijna 75-25 binnen de totale instroom van nieuwkomers. Deze passieve groep weegt erg door op de sociale zekerheid. Daarom ook al is een actief verwijderingsbeleid van groot belang.

* Een derde reden is de publieke opinie. Die begint almaar negatiever tegenover vreemdelingen te staan. Uit een studie van het bureau Ipsos in opdracht van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding bleek dat in 2008-2009 vier op de tien Belgen (en dat zijn dan alle bewoners van België: autochonen én allochtonen samen) vonden dat buitenlanders naar hier komen om te profiteren van de sociale zekerheid. Anno 2011 vinden al zeven op de tien Belgen dit. In 2008-2009 vond twee op de drie Belgen dat België "vol" was en dat er niemand meer mocht bijkomen. Anno 2011 vindt liefst 94% van de Belgen dit. Een onrustwekkende evolutie.

Francken: "Kortom, een goed verwijderingsbeleid zorgt voor het maatschappelijk draagvlak voor actieve migratie (om te werken en te studeren). Nu zijn we te veel afhankelijk van passieve migratie die meer kost dan het voor de samenleving opbrengt en de bevolking is dat beu. De voordelen van migratie zijn daarom moeilijk te "verkopen" ook al zijn ze broodnodig voor het instandhouden van de welvaartstaat."

Soit, als je het zo hoort is ons Maggie goed bezig! Chapeau voor deze hartelijke dame met daadkracht!
Alleen is het ondanks haar inspanningen toch een druppel op een hete plaat.

Ons straatbeeld wordt erdoor bepaald ...
Oud 14 december 2012, 20:09   #19
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat dat het kweekprogramma van de allochtonen die hier zijn geen haarbreed zal in de weg staan. Het is al lang 10 na 12. We kunnen vanaf nu enkel nog trachten de schade te beperken.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 20:51   #20
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Sorry mijn post moest eigenlijk in een nieuw topic staan. :-S

Wat betreft dit topic:

maatregelen die de evidentie zelve zijn. Te belachelijk voor woorden dat die anno 2012 nog moeten worden ingevoerd. Dat geeft aan hoe rampzalig ons beleid is en hoezeer we ons belachelijk maken tot ver over onze landsgrenzen heen.

België is verloren...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be