Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2004, 12:29   #1
Alvader
Staatssecretaris

Standaard de gucht

Kan iemand mij vertellen waarom het de Vlaming De Gucht is die Michel opvolgd en geen Waalse politicus ?
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 13:07   #2
The Blackadder
Vreemdeling

The Blackadder's schermafbeelding

Standaard

De Walen hebben geen politicus over van enig gewicht die deze functie aankan. Michel zelf was ook niet echt de geschikte kandidaat, was totaal niet geïnteresseerd in buitenlandse zaken en hij heeft ons land meer vijanden dan vrienden bezorgd. De Gucht zal De Gucht blijven, maar hij zal het hopelijk toch iets beter ons land vertegenwoordigen
The Blackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 13:10   #3
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Omdat de PS zich niet echt meer interesseert voor de huidige federale regering? Op hoop van beterschap/verandering in de nabije toekomst?
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 13:13   #4
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

kwestie van politieke evenwichten! België heeft twee europese commissiezetels; dus één waal en één Vlaming. Het werd de waal Michel dus mocht er een Vlaming een ministerpostje krijgen!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 13:22   #5
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
kwestie van politieke evenwichten! België heeft twee europese commissiezetels; dus één waal en één Vlaming. Het werd de waal Michel dus mocht er een Vlaming een ministerpostje krijgen!
Je kan een Vlaming geen extra minsiterpostje geven, want er moeten evenveel Franstalige als Nederlandstalige ministers zijn, op de premier na.

Ik denk dat het belang van een minister van Buitenlandse zaken wel groter is dan dat van een commissaris van de EU, waar nog niet zeker is welke bevoegdheid daar klaar zal liggen met de nieuwe commissie.

En België heeft maar één commsaris hoor. De evenwichten daavoor worden dan elders op Europees, of ander hoog, niveau gezocht.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 14:23   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kwestie ... België heeft twee europese commissiezetels; dus één waal en één Vlaming....
Nu moete gij mij eens uitleggen hoe gij zo'ne flater hebt kunnen schieten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 15:22   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij was het de makkelijkste manier die door Verhofstadt kon bedacht worden om De Gucht op een zo niet op het eerste zicht interpreteerbaar zijspoor te zetten.

Een minister van Buitenlandse Zaken is vaak afwezig op het binnenlandse toneel, en aangezien De Gucht niet Michels functie als vice-premier erbij heeft gekregen, is zijn stem in de federale regering een pak minder dan wanneer hij terug VLD voorzitter zou zijn. Nu echter stond dat plaatsje open om Bart Somers op een niet te harde manier te laten afgaan. Heel wat vliegen in één klap dus.
Oud 27 juli 2004, 16:31   #8
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Flauwekul.
De ganse afgelopen legislatuur was de Waal Philippe Busquin (PS) Europees commissaris voor België en was de Waal Louis Michel minister van Buitenlandse Zaken. Er is helemaal geen "evenwichtsmechanisme" dat die twee functies zou verdelen tussen de gewesten.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 16:41   #9
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Volgens mij was het de makkelijkste manier die door Verhofstadt kon bedacht worden om De Gucht op een zo niet op het eerste zicht interpreteerbaar zijspoor te zetten.

Een minister van Buitenlandse Zaken is vaak afwezig op het binnenlandse toneel, en aangezien De Gucht niet Michels functie als vice-premier erbij heeft gekregen, is zijn stem in de federale regering een pak minder dan wanneer hij terug VLD voorzitter zou zijn. Nu echter stond dat plaatsje open om Bart Somers op een niet te harde manier te laten afgaan. Heel wat vliegen in één klap dus.
Zeg jonge gast, ge weet meer van de politiek in la belgiekske of de gewone Vlaming. HOE KOMT DAT?????????
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 18:54   #10
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

ja maar de vraag blijft: "waarom laten de Walen dit toe ? " Ik dacht di Rupo vroeger nog een opmerking te hebben horen maken bij de uitspraak van Verhofstadt dat Michels lege plaats zou vervangen worden door een VLD'er. Zou er sprake zijn van een link met het dossier B-H-V ? Zie ook een andere topic hier.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 20:10   #11
The Blackadder
Vreemdeling

Standaard

De PS is niet bezig met de federale regering, enkel Onckelinx doet haar werk maar voor de rest ist geen vetten. Di Rupo focust zich enkel nog op een absolute waalse meerderheid en het premierschap.
Oud 27 juli 2004, 20:18   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

das ne goeie
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 20:39   #13
bartje
Minister-President

Standaard

De VLD heeft dan ook de minister van ontwikkelingssamenwerking afgestaan aan de MR; waardoor de verdeling gelijk blijft.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2004, 20:50   #14
The Blackadder
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
De VLD heeft dan ook de minister van ontwikkelingssamenwerking afgestaan aan de MR; waardoor de verdeling gelijk blijft.
De verdeling blijft gelijk, maar het gewicht van de posten zijn niet gelijk
Oud 27 juli 2004, 20:51   #15
bartje
Minister-President

Standaard

Indd, dat is omdat de MR een Europees Commissaris mocht leveren wat een zware post is.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be