Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2014, 20:05   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Fietsers die het rood licht negeren, 1 uur controle levert 7590 € op

Citaat:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-st...an-boetes.aspx

Uurtje controleren aan rood licht: 7590 euro aan boetes

07:06 BORGERHOUT (2140) Een korte controle op de hoek van de Kerkstraat en de Carnotstraat in Borgerhout leverde donderdagochtend meer dan 7.000 euro aan boetes op. En dat enkel aan fietsers die het rode licht negeerden om rechts af te draaien. "We zullen blijven controleren", klinkt het bij de politie.
Myriam Onsia fietste donderdagochtend nietsvermoedend door de Kerkstraat in de richting van de Carnotstraat. Aan het kruispunt met de Carnotstraat stond het licht op rood, maar Myriam besloot toch rechtsaf te slaan. "Om de hoek stond een politiecombi, ik dacht dat ze het verkeer aan het regelen waren, maar dat bleek dus niet het geval", vertelt Myriam.

De agenten hielden haar tegen en Myriam werd gewezen op het feit dat ze een derdegraadsovertreding had begaan. Een boete van 165 euro was haar deel. "Omdat ze zo verdekt opgesteld stonden, denk ik dat het een gerichte actie was om fietsers te pakken", zegt Myriam.

46 in een uur tijd

"Dat klopt", zegt Veerle De Vries, woordvoerster van de lokale politie. "Een ploeg van de afdeling City heeft daar donderdagochtend inderdaad een controleactie gehouden op dat kruispunt. Er was vastgesteld dat veel fietsers op dat kruispunt het rode licht negeren om naar rechts af te slaan. Dus hebben onze mensen daar een uur lang een controle gehouden."

Die controle leverde maar liefst 7.590 euro aan boetes op. "In het uur tijd dat onze mensen daar controleerden, reden niet minder dan 46 fietsers door het rode licht", vertelt De Vries.

De politie zal deze controles ook blijven doen. "Als wij melding krijgen van een plaats waar de verkeersregels massaal overtreden worden, dan spelen we daar op in. Dat kan dus op om het even welk moment en op om het even welke plaats in de stad zijn", aldus De Vries. "Het is een misverstand dat fietsers bij het afslaan naar rechts door het rode licht mogen fietsen. Dat voorstel is geen regel geworden."

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2014 om 20:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:08   #2
lohabra
Schepen

Standaard

D�*t werd eens HOOGDRINGEND tijd. Goed bezig, doe zo voort. Nog meer van dat.

Citaat:
"Het is een misverstand dat fietsers bij het afslaan naar rechts door het rode licht mogen fietsen. Dat voorstel is geen regel geworden."
Ziedaar: ik had het nog voorspeld. Ik WIST dat dit zou gebeuren door die dwaze B22 / B23.

'k Ben benieuwd hoe Jan Van den Berghe deze handelswijze van de fietsers weer gaat goedpraten of minstens minimaliseren.

Laatst gewijzigd door lohabra : 12 januari 2014 om 20:10.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:15   #3
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Goede actie. Nu nog eens herhalen voor het autoverkeer, dat op die plaats toch ook vaak de regels creatief interpreteert...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 20:23   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Goede actie. Nu nog eens herhalen voor het autoverkeer, dat op die plaats toch ook vaak de regels creatief interpreteert...
Flitspalen voor roodlichtnegatie bestaan er nochtans genoeg, daar niet ?

In elk geval gaat dit topic over fietsers, hopelijk blijft dat zo.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2014 om 20:25.
Oud 12 januari 2014, 20:29   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Ziedaar: ik had het nog voorspeld. Ik WIST dat dit zou gebeuren door die dwaze B22 / B23.
Dat is een flauw excuus, vooraleer die B22/B23 (voorlopig enkel Brussel?) uitkwamen reden fietsers ook al massaal door rood. Dat is geen geheim.

Roodlichtnegatie- is trouwens een van de hoofdoorzaken voor (dodelijke) fietsslachtoffers volgens studies, die hier al gepost geweest zijn, bvb eentje van cijfers tussen 2003-2007, page 77

Citaat:
http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/f...ort_NL_def.pdf

Grafiek 38: Gedragsfactoren van de omgekomen fietsers, hun opponenten, en alle dodelijk verongelukte weggebruikers

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)
Fietsers:
Rijdt door rood licht
alle slachtoffers | doden
280 | 11

Opponenten van fietsers:
Rijdt door rood licht
130 | 4

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2014 om 20:53.
Oud 12 januari 2014, 21:16   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D�*t werd eens HOOGDRINGEND tijd. Goed bezig, doe zo voort. Nog meer van dat.

'k Ben benieuwd hoe Jan Van den Berghe deze handelswijze van de fietsers weer gaat goedpraten of minstens minimaliseren.
Wel, dan moet u mij eens vertellen waar en wanneer ik verkeersovertredingen van wie dan ook ooit heb goedgepraat of geminimaliseerd.

Daarnaast: iedere weggebruiker hoort zich aan de verkeersreglementen te houden. Geen reden waarom fietsers een uitzondering zouden mogen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:20   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is niets "dwaas" aan. Dwaas is wel de persoon die geen onderscheid kan maken tussen verkeerslichten met dat bord en verkeerslichten zonder.
Oud 12 januari 2014, 21:22   #8
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar is niets "dwaas" aan. Dwaas is wel de persoon die geen onderscheid kan maken tussen verkeerslichten met dat bord en verkeerslichten zonder.
Lees: de gemiddelde fietser, dus. 1 uurtje controle = ruim 7.000 euro aan boets. Zegt genoeg me dunkt.
Oud 12 januari 2014, 21:24   #9
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Zegt mij vooral dat er heel wat fietsers daar passeren, ondanks de infrastructuur die, euhm, suboptimaal is. Er is dus ruimte om dat te verbeteren, en ik hoop dat dat ook een les is die stad en politie meren.
Maar goed, er zijn er heel wat die de regels nogal losjes interpreteren. En nu door de politie terug bij de les zijn gebracht.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:24   #10
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Wel, dan moet u mij eens vertellen waar en wanneer ik verkeersovertredingen van wie dan ook ooit heb goedgepraat of geminimaliseerd.
Ik ga me hier nu 's niet moe maken, met 99 procent van jouw postings te gaan copy pasten m'n beste.
Oud 12 januari 2014, 21:24   #11
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

En waarschijnlijk had meer dan de helft van hen, zo een dwaas vlaggetje onder hun zadel, met daarop de tekst: 'weeral een auto minder'.

Het is inderdaad hoog tijd aan het worden, om ook die fietsers eens wat te gaan controleren. Naast elkaar rijden in een smalle straat; en dat bewust blijven doen, wetende dat een wagen achter hen rijdt, is nog zo een mooi voorbeeldje van gedrag waar tegenover best een boete mag staan.

Laatst gewijzigd door Sonny Crockett : 12 januari 2014 om 21:30.
Sonny Crockett is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:26   #12
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dat ze dat gedrag willen ontmoedigen en er een boete opzetten ok, maar moet dat nu werkelijk 165 EUR zijn? Criminelen die zwaardere misdaden plegen komen er vaak goedkoper van af.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:34   #13
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk zullen ze die controles blijven doen. Iets wat zo makkelijk geld oplevert blijven ze altijd doen.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 21:51   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Natuurlijk zullen ze die controles blijven doen. Iets wat zo makkelijk geld oplevert blijven ze altijd doen.
En waarom zijn ze dan al na 1 uur gestopt ?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2014 om 21:52.
Oud 12 januari 2014, 21:52   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lees: de gemiddelde fietser, dus. 1 uurtje controle = ruim 7.000 euro aan boets. Zegt genoeg me dunkt.
Hoeveel euro incasseert de overheid jaarlijks aan verkeersboetes, denkt u?! Voor het overgrote deel van de automobilisten. Wel, dat zegt genoeg, me dunkt...

Neen, uit dat vaatje wil ik niet tappen. In mijn ogen horen alle wegovertreders streng gestraft te worden. De regels zijn er voor onze veiligheid. Daarom is het belangrijk dat we ze allemaal (leren) naleven.
Oud 12 januari 2014, 21:53   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga me hier nu 's niet moe maken, met 99 procent van jouw postings te gaan copy pasten m'n beste.
Hiermee geeft u toe dat u niets achter de hand hebt. U uit gratuite beschuldigingen die u niet eens kan staven.
Oud 12 januari 2014, 21:54   #17
Sonny Crockett
Parlementslid

Sonny Crockett's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel euro incasseert de overheid jaarlijks aan verkeersboetes, denkt u?! Voor het overgrote deel van de automobilisten. Wel, dat zegt genoeg, me dunkt...

Neen, uit dat vaatje wil ik niet tappen. In mijn ogen horen alle wegovertreders streng gestraft te worden. De regels zijn er voor onze veiligheid. Daarom is het belangrijk dat we ze allemaal (leren) naleven.
En hoeveel procent van alle controles zijn gericht tegen automobilisten?
Oud 12 januari 2014, 22:02   #18
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Talking

Kunt u deze mensen even vertellen dat dit aan elk Brussels kruispunt dagelijkse koek is en het echt niet alleen bij rechts afslaan gebeurt. Indien je ook de voetgangers hier in Brussel zou controleren zou je op een week tijd de Belgische schuldenberg kunnen aflossen .

Of hoe gedoogbeleid altijd nefaste gevolgen heeft...
Niet alleen bij drugsbestrijding dus.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2014, 22:02   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sonny Crockett Bekijk bericht
En waarschijnlijk had meer dan de helft van hen, zo een dwaas vlaggetje onder hun zadel, met daarop de tekst: 'weeral een auto minder'.

Het is inderdaad hoog tijd aan het worden, om ook die fietsers eens wat te gaan controleren. Naast elkaar rijden in een smalle straat; en dat bewust blijven doen, wetende dat een wagen achter hen rijdt, is nog zo een mooi voorbeeldje van gedrag waar tegenover best een boete mag staan.
Dat is helemaal niet strafbaar. In de bebouwde kom mag je als fietser met twee naast elkaar rijden.

Of het altijd even hoffelijk is, is een andere zaak.
Oud 12 januari 2014, 22:04   #20
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom zijn ze dan al na 1 uur gestopt ?
Het papier was op...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be