![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.457
|
![]() Leerkrachten hebben niet genoeg vorming en middelen om om te gaan met de diversiteit in Brusselse scholen. Dat blijkt uit een onderzoek van de UCL. "Als thema's als evolutieleer en homoseksualiteit worden gemeden omdat ze te gevoelig liggen, zitten we met een probleem."
Jongeren plakken snel etiketten op medescholieren. In Brusselse secundaire scholen is dat niet anders. Wie niet allochtoon is, of moslim, mag bij het blanke clubje gaan zitten, soms ook gerangschikt onder de noemer 'Vlamingen'. 'Bounty's' zijn dan weer leerlingen die een donkere kleur hebben maar zich 'blank gedragen'. Brusselse scholieren gaan op de speelplaats vooral om met 'soortgenoten': vrienden of kennissen uit de wijk, met eenzelfde achtergrond, vaak eenzelfde religie. Marokkaan bij Marokkaan, Congolees bij Congolees. "Ik zit bij m'n eigen groep, waarom elders kijken?", getuigt een leerling in het onderzoek van het Centre Interdisciplinaire d'Etudes de l'Islam dans le Monde Contemporain (CISMOC), verbonden aan de Université catholique de Louvain. Problemen benoemen Diversiteit, zelfs superdiversiteit, is in Brussel na jaren van migratie een feit. Maar dat gegeven maakt samenleven voor al die nationaliteiten en religies niet meteen vanzelfsprekend, zeggen de onderzoekers van het CISMOC in een studie die draait rond de relatie tussen moslims en niet-moslims in Brussel. "We denken vaak: diversiteit is verrijkend en als er problemen ontstaan, zullen die zich mettertijd wel vanzelf oplossen", zegt directrice Brigitte Maréchal. "Maar op die gedachte moeten we dringend terugkomen. Problemen moeten worden benoemd en opgelost." Op ieder niveau en iedere plaats waar mensen samenkomen, zijn wel ergens problemen, maar toch wijst de studie uit dat vooral in Brusselse scholen de pijnpunten extra zichtbaar zijn. Problematisch, zo menen de onderzoekers, is dat leerlingen buiten de school, waar ze verplicht in contact komen met anderen, niet omgaan met mensen van buiten hun eigen kring en zelfs de grenzen van hun woonwijk niet durven overschrijden. Die grens is vaak duidelijk afgebakend. Bij het handje "Ik heb heel erg onderschat hoe moeilijk het is voor deze jongeren om naar de ULB te gaan", getuigt een leerkracht over een uitstap naar de Université Libre de Bruxelles in Elsene. "Ik heb hen tijdens het hele traject bijna bij de hand moeten nemen." Dat gebrek aan omgang met anderen zorgt ervoor dat veel Brusselse jongeren geen andere meningen horen dan die uit de eigen wijk of van de ouders. En wanneer die meningen te maken hebben met religie, botsen die op school vaak met wat ze moeten leren. Veel jongeren herlezen de geschiedenis vanuit een mosliminterpretatie, schrijven de onderzoekers. Een pak leerkrachten zegt in de klas niet meer te praten over de kruistochten, de Palestijnse kwestie, Afghanistan en, nu vooral, Syrië. "Leraren moeten in staat zijn om daarop in te spelen. In Brussel zijn ze daar vaak niet voor uitgerust", aldus de onderzoekers. De evolutietheorie is nog zo'n probleem. Vaak blijken moslimjongeren er een dubbele agenda op na te houden: ze aanvaarden de theorie in de les, maar daarbuiten zijn ze ervan overtuigd dat er niets van aan is. God heeft volgens hen de hele mensheid eigenhandig geschapen. Die theorie leren ze van hun vrienden in de wijk of van hun ouders. "Dat brengt het onderwijs in diskrediet: een jongere gaat natuurlijk denken dat hem in de klas iets wordt wijsgemaakt." Thema's als homoseksualiteit, de kruistochten, gelijkheid van man en vrouw, hoofddoeken of gemengde turnlessen waaraan meisjes niet mogen deelnemen: "Het zijn dingen waarmee leerkrachten tegenwoordig geconfronteerd worden. En men schuift discussies daarover steeds vaker opzij, laat dingen ongezegd", meent Brigitte Maréchal. "Niet alleen omdat leerkrachten of scholen bang zijn voor overdreven reacties, maar ook door een gebrek aan vorming. Als de les draait rond het neutraliteitsprincipe bijvoorbeeld, dan blijft alles heel erg theoretisch terwijl leerlingen vaak komen aandragen met de actualiteit." "IS, jihadisme, het kalifaat: leerkrachten weten vaak niet hoe ze deze concrete thema's moeten aanpakken. Dat is jammer, want scholen zijn plaatsen van socialisatie, waar het mogelijk is om aan een toekomstige, gemeenschappelijke cultuur te werken." http://www.demorgen.be/binnenland/wa...rwin-a2080578/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
|
![]() Citaat:
Vreemde "studie"... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Dat zegt de studie dan ook niet. Het probleem is de opleiding en de begeleiding van de leraren om met multiculturaliteit om te gaan.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
|
![]() ...én het probleem dat de achterlijkheid er bij velen met de paplepel wordt ingegoten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Citaat:
In ieder geval, zeker niet toegeven.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.795
|
![]() Citaat:
Opleiding, begeleiding van leraren aanpassen ?????????? Ik zie geen enkele reden waarom leraars hun manier van lesgeven zouden moeten aanpassen. Ik ga er vanuit dat zij, die naar hier kwamen, wisten dat alles (dus ook het onderwijs) op een lichtjes andere leest geschoeid is . Het is dus aan HEN om zich aan te passen.
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.975
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]()
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.461
|
![]() Citaat:
Onze toekomstige gemeenschappelijke cultuur waar homo's en dergelijke niet in het straatbeeld passen.
__________________
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Citaat:
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.795
|
![]() en waarom zijn het altijd maar de gastlanden die zich moeten aanpassen aan de inwijkelingen, en niet omgekeerd ???
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.457
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Omdat wij niet in Noord-Koera wonen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 56.795
|
![]() Ja, het resultaat na 50jaar van onderdanigheid tav inwijkelingen is dan ook om in te kaderen
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
"Je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van de collaboratie is. (klik)" (Bruno De Wever - historicus) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
|
![]() neen, niet opgeven. Maar individuele leerkrachten, hoe goed opgeleid ook, kunnen hier niet zo heel veel aan veranderen hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Citaat:
Zodat de individuele leerkrachten een houvast hebben om niet te moeten toegeven.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
|
![]() Ik voel mij niet onderdanig, hoor. Jij wel?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 7 juni 2014
Locatie: 't Steen
Berichten: 15.456
|
![]() |
![]() |
![]() |