![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u over het verband tussen democratie en federalisme | |||
federalisme en democratie houden verband met elkaar |
![]() ![]() ![]() |
9 | 37,50% |
federalisme heeft niets met democratie te maken, ze staan los van elkaar, zonder elkaar te bevestigen of uit te sluiten |
![]() ![]() ![]() |
10 | 41,67% |
federalisme is juist tegen de democratie. Waarom weet ik niet, dat doet er niet toe, België Unitair! Fascist! |
![]() ![]() ![]() |
5 | 20,83% |
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb een bedenking. Een staatsvorm die aan de onderdelen van zijn samenleving toelaat deels zichzelf te besturen, is die niet de facto anti-autoritair? Filosofisch gezien zal een totalitaire staat, een dictatuur, de macht liggen bij een dicator of een kleine junta, en deze zal dus in se centralistisch zijn en niets van decentralisatie moeten weten.
Het valt dan ook op dat de meeste federale staten democratieën zijn. Enkel de Sovjetunie, Brazilië en Argentinië zijn uitzonderingen, maar ook hier speelt de nuance een rol: Brazilië en Argentinië werden niet omgevormd tot federale staten door deze dictaturen, maar er door gedoogd, en de Sovjetunie werd gedicteerd vanuit Rusland, wat de reacties van de Baltische staten goed aantonen na hun onafhankelijkheid. Neem nu Spanje. De Spaanse Republiek werd aangevallen door fascisten en monarchisten, de zich autonoom verklaarde gebieden Baskenland en Catalonië werden onder de voet gelopen, en Spanje werd een eenheidsstaat én een dictatuur. In 1975-1978 werd de dictatuur vervangen door de democratie én de de facto federalisering van Spanje. Neem ook Duitsland. Dat is in zijn geschiedenis nooit een unitaire staat geweest, tenzij in de enige periode dat het een totalitaire staat was: het Derde Rijk. En je kunt er niet om heen dat België een steeds democratischer karakter kreeg door zijn decentralisatie. Volgens Dr. Jos Verhulst is dat alles geen toeval. Enkel staten die zich confederaal gedragen, kunnen echt democratisch zijn (zie boek Verdiepen van de Democratie). Kortom, wat denkt u van de correlatie democratie/federalisme?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tantist, is het Unitaire Nederland een democratie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom moet ik u citeren? Ik stel u gewoon een vraag. Indien het antwoord ja is, toont u reeds zelf aan dat er geen enkel verband is tussen democratie en (con)federalisme. Het HRR was immers ook (con)federaal en autoritair, en Nederland unitair en democratisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Nogmaals: een unitaire staat hoeft niet per se een dictatuur te zijn, maar een federale staat heeft minder neiging om een dictatuur te zijn.
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Mensen, lees de vraagstelling nog eens goed: enkel federalisme en democratie, ik zie nergens iets staan in de vraagstelling over een unitaire staat.
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een (con)federatie is de kans groter dat het bestuur dichter bij de burger staat dan in een unitaire staat. En dit verhoogt dan weer de kans op een democratischer bestuur. Gescheiden verkiezingen bieden meer mogelijkheden om wanbestuur af te straffen, en meer dan een regering laat toe dat die regeringen mekaar deels ook gaan controlleren. Dit zijn geen de facto gevolgen van een (con)federatie, maar de kans erop is wel groter (dat regeringen mekaar gaan controlleren is in een unitaire staat zelfs onbestaande).
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Geen énkele staatsvorm is per definitie democratisch of autoritair. Alles hangt ervan af welke invulling je eraan geeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat er misverstanden bestaan omtrent de correcte interpretatie van federalisme.
De bestuursvorm die hier in België onterecht fedralisme geheten wordt, is in feite een vorm van subsidiariteit van bovenaf. Van echt federalisme kan je slechts spreken wanneer van onderop door meerdere partijen (gemeenschappen, staten) beslist wordt om te federeren op vlakken waar tot dan toe geen samenwerking bestond. Op die wijze krijg je een democratisch ontvlechtend federalisme waar apart bestuurd wordt wanneer gewenst en samengewerkt wanneer beide partijen er baat bij hebben. Goed bestuur op maat van de onderscheiden gemeenschappen en naar wens van de burger. Geen opgedrongen vereniging of splitsing vanwege een politieke elite.
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Nicht die Staatsform macht eine Demokratie aus, sondern die Anteilnahme des Volkes am Staate. (Moeller van den Bruck)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |