Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de professor-decaan-psycholoog ontslag krijgen voor zijn uitspraak?
Ja. 14 38,89%
Neen. 22 61,11%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2015, 12:31   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Reactie van een vrouw die ook 3 jaar wachtte na verkrachting

Ik vind dit de moeite om een aparte draad voor te starten. (naast de warboel van de vele andere)

Moedig van deze jonge vrouw. Een psychologe ook.

In andere draden heb ik van in het begin het ontslag van dat profke gevraagd.

titel : "Professor Elias, ik gaf mijn verkrachting ook pas na drie jaar aan. En hier is waarom"
link : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...s-waarom.dhtml

Haar verhaal recht op yt: https://www.youtube.com/watch?v=Nm9fpFbWNZ0

Citaat:
67
Sven Van Malderen
6/04/15 - 11u49 Bron: Dewereldmorgen.be

"Aan de dame die deze beslissing op haar geweten heeft, toch graag dit. Voor een verkrachting ga je onmiddellijk bij de politie of desnoods de dag nadien. Niet drie jaar later." De Facebookpost van professor Willem Elias blijft de nodige reacties uitlokken. Een Vlaams meisje dat verkracht geweest is, vond zijn woorden zelfs zo kwetsend dat ze een videoboodschap van 22 minuten aan hem richt. Daarin legt ze haarfijn uit waarom ook zij drie jaar gewacht heeft om naar de politie te stappen. Ashley Vandekerckhove eist zijn ontslag en vraagt aan andere slachtoffers om het misbruik aan te geven, zodat de statistieken kloppen en de regering beseft hoe erg dit probleem in ons land is.

"Beste heer Elias, ik reageer vooral om u terecht te wijzen", klinkt het. "U bent decaan van de psychologie. Als iemand met zo'n status zo'n uitspraak doet over verkrachtingsslachtoffers moet ik mijn woede inhouden. Ik ben zelf afgestudeerd als experimentele psychologe, maar toch heb ik blijkbaar meer gevoel als klinische psychologe dan jij."

"Ik ben ook slachtoffer van verkrachting. En net als de vrouw in kwestie heb ik bijna drie jaar later aangifte gedaan. Nochtans beschouwde ik mezelf toen -op mijn 21ste- als een van de hardere vrouwen die zeker voor haar rechten opkwam."

"Was het mijn fout?"
"De dader was mijn vriendje. De eerste maat tegen wie ik het zei geloofde niet echt dat ik verkracht kon worden door mijn vriend. 'Hoe? Maar jullie hebben toch een relatie?', antwoordde hij. Als je dat hoort als slachtoffer van verkrachting is dat heel pijnlijk, maar het doet je vooral ook nadenken. 'Misschien is het wel mijn fout. Gaf ik hem wel genoeg seks?' Maar eigenlijk was het zijn fout omdat hij flirtte met andere meisjes en mijn vertrouwen weg was. Tegen anderen zei ik het pas na maanden, omdat ik me schaamde."

"Hij was dronken? Bullshit"
"Dat hij dronken was en zogenaamd niet wist wat hij deed? Bullshit. Of gaan we nu ook verkeersongevallen die veroorzaakt worden door dronken chauffeurs goedpraten? Alcohol gooit je remmen los, maar je kan dronken en verantwoordelijk zijn op hetzelfde moment. Als je vriendin roept, zich probeert los te rukken, slaat, schopt en keihard weent omdat ze zich niet kan verdedigen, dan is dat helemaal geen goed excuus."

"Daders worden te goed behandeld"
Waarom wacht een vrouw dan zo lang? De dame bij Stevaert had schrik om haar job te verliezen. Natuurlijk wacht je dan totdat je een ander werk hebt. Werkzekerheid is er niet echt in dit land en dan nog een politicus voor de rechter slepen? Aan het rouwregister alleen al zie je hoe hij als een icoon wordt behandeld. Daders worden te goed behandeld. Ook de gevangenisstraffen zijn amper iets waard."

"Ik hield zo veel van hem dat ik alles aanvaardde"
"Geen enkele van mijn vrienden zei: 'je gaat nu naar de politie'. Ik had het gevoel dat ik niet echt geloofd werd. Als mijn maten al zo reageren, hoe moet de politie daar dan mee omgaan? Ik ben ook nog bij die jongen gebleven omdat ik verliefd op hem was. Eigenlijk was ik het meisje dat ik voor die periode niet begreep: 'hoe kan een vrouw samenblijven met een man die haar mishandelt of seksueel misbruikt?' Dat weet ik nu wel. Je kan zo hard van iemand houden dat je alles aanvaardt. Later heb ik de relatie natuurlijk wel verbroken omdat het zo niet verder kon."

"Drempel is nog altijd te hoog"
"Mijn huidig vriendje is boos op de dader, zo zouden alle mannen moeten reageren. Toch heb ik nóg een jaar gewacht omdat de drempel nog steeds zo hoog is. Wat gaat er gebeuren en zal hij ooit gestraft worden? Daar zit het grote probleem in België. De meeste verkrachters worden niet gestraft. (sarcastisch) Toppie, doe zo voort. Ja, ik word daar pissed om. Toch heb ik het gedaan omdat ik vind dat de statistieken juist moeten zijn. Of het nu tien of vijf jaar geleden is, elke vrouw zou haar verkrachting moeten aangeven op haar tempo. Maar dan mag een man niet zomaar in de media gaan beweren dat een slachtoffer dom is. Want dat insinueert u wel met uw stelling."

"Heel lange lijdensweg"
"Het is een heel lange lijdensweg. Je denkt er niet elke dag aan, maar soms knaagt het wel dat ik het niet aangegeven had. Op den duur was ik bang om het nog te doen omdat ik dacht dat het te laat was. Er is geen bewijs, het is zijn woord tegen het mijne. Wie gaat er mij nog geloven? Tot je uiteindelijk beseft: het moet, want die gast loopt vrij rond zonder dat hij gestraft wordt."

"U heeft heel veel vrouwen gekwetst"
"Heel veel van de vrouwen die verkracht geweest zijn, heeft u nu gekwetst met uw opmerking. Je mag een eigen mening hebben, maar respect voor een verkrachtingsslachtoffer mag ook. We zijn al beschaamd tot en met omdat die verkrachting gebeurd is en omdat onze maatschappij 'victim blaming' toelaat. 'Je had maar niet zat moeten zijn.' Of: 'Je had dat rokje maar niet moeten dragen'. Toen ik een relatie startte met hem zag ik niet dat het een verkrachter was. Zo'n types zien er niet uit als donkere wezens of monsters, 80 procent van de verkrachtingen gebeurt door een vriend."

"Ik eis uw ontslag"
"Ik wilde met deze video mijn ongenoegen uiten en persoonlijk eis ik uw ontslag. Als er andere vrouwen naar dit filmpje kijken, nodig ik jullie uit om -als jullie slachtoffer waren van verkrachting en het niet aangegeven hebben- toch naar de politie te stappen. Of je nu bang, beschaafd of 'pissed' bent op het Belgische justitiesysteem, het maakt niet uit. Doe het, zodat de statistieken tenminste nauwkeurig zijn en de regering beseft hoe erg dit probleem is. Het gebeurt niet enkel in India, maar ook in ons land. We willen meer gerechtigheid en meer daders in de gevangenis zien. Het psychologische leed is echt niet normaal. Consent is sexy, bedankt."

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 12:42   #2
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Elias en Stevaert waren vrienden. Weinig nodig om zijn objectiviteit te verliezen.
Oud 6 april 2015, 12:47   #3
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Ik ben 100% voor.

En Pol Van den Driessche, die herhaald aanranden van vrouwen afdeed als een persaanval op zijn persoon, zou best ook opstappen.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 12:52   #4
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Die klootzak moet onmiddellijk opstappen en voor minstens 10 jaar zijn burgerrechten verliezen. Stevaert verdedigen doe je niet ongestraft.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 12:59   #5
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"De dader was mijn vriendje. De eerste maat tegen wie ik het zei geloofde niet echt dat ik verkracht kon worden door mijn vriend. 'Hoe? Maar jullie hebben toch een relatie?', antwoordde hij. Als je dat hoort als slachtoffer van verkrachting is dat heel pijnlijk, maar het doet je vooral ook nadenken. 'Misschien is het wel mijn fout. Gaf ik hem wel genoeg seks?' Maar eigenlijk was het zijn fout omdat hij flirtte met andere meisjes en mijn vertrouwen weg was. Tegen anderen zei ik het pas na maanden, omdat ik me schaamde."
Wat een hysterische geit is dat zeg. Lijkt mij eerder een zuurpruim die haar eerste relatie nog niet verwerkt heeft.

Nu, dat ze maar met bewijsmateriaal komt voor haar verhaaltje. Beschuldigen kan iedereen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:14   #6
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Yeah right, ze bleef na te zijn 'verkracht' nog 3 jaar verliefd of wat? Achterlijk kalf.

Laatst gewijzigd door Zeus : 6 april 2015 om 13:14.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:18   #7
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Wat een debiele stresskip.

Ze maakt hier even het proces, als betrokken partij en rechter, van haar ex-vriend die uiteraard onmiddelijk als verkrachter wordt neergezet en gelabeled door het publiek, zonder enig bewijs dan haar woord.

Ik zou voorstellen dat die jongeman haar onmiddelijk vervolgt voor laster en eerroof en een zware schadevergoeding opeist.

Laatst gewijzigd door parcifal : 6 april 2015 om 13:23.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:23   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wat een hysterische geit is dat zeg. Lijkt mij eerder een zuurpruim die haar eerste relatie nog niet verwerkt heeft.

Nu, dat ze maar met bewijsmateriaal komt voor haar verhaaltje. Beschuldigen kan iedereen.
Als je drie jaar wacht, dan zijn er weinig 'bewijzen' mogelijk;
maar als je na de feiten toch onmiddellijk naar de dokter moet, dan heb je toch iets in handen; want die kan vaststellen dat er letsels zijn.

Wat heeft Stevaert daar uitgespookt ? Ge moet daar toch geen tekening bij maken ?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150403_01614950
Citaat:

Waarom een verkrachting aangeven moeilijk kan zijn
‘Ze gaan mij een hoer vinden’
04 april 2015 | Nikolas Vanhecke

Schaamte. Angst. Voor achterklap, of om als slachtoffer tijdens de aangifte over je verkrachting te praten. Een gerechtelijk onderzoek naar zedenfeiten begint altijd met drempels. Voor het slachtoffer én voor Justitie. ‘Zedenzaken zijn de moeilijkste die bestaan.’

...

Steve Stevaert en de vrouw die tegen hem een klacht indiende wegens verkrachting leerden elkaar in 2010 kennen tijdens de opname van een VTM-programma. Diezelfde avond gingen ze nog iets eten. De feiten zouden zich daarna hebben afgespeeld op zijn Brusselse kantoor bij verzekeraar Ethias. Achteraf zou Stevaerts chauffeur haar terug hebben gebracht naar haar eigen auto.

Een paar dagen later ging de vrouw naar een dokter om letsels vast te laten stellen. Pas in 2013 diende ze een klacht in tegen Stevaert, allicht omdat ze vreesde anders haar werk bij een overheidsdienst te verliezen.
.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 april 2015, 13:30   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wat een debiele stresskip.

Ze maakt hier even het proces, als betrokken partij en rechter, van haar ex-vriend die uiteraard onmiddelijk als verkrachter wordt neergezet en gelabeled door het publiek, zonder enig bewijs dan haar woord.

Ik zou voorstellen dat die jongeman haar onmiddelijk vervolgt voor laster en eerroof en een zware schadevergoeding opeist.
Heeft ze de naam van die ex-vriend genoemd ?
Welke van haar ex-vrienden moet zich aangesproken voelen ?

En als de juiste persoon zich aangesproken voelt, dan mogen we voor hem hopen dat hij "er geen gewoonte van gemaakt heeft, met zijn andere ex-vriendinnen dan" ...

Want dan zou het twee of drie woorden tegen één woord worden ...

.

Oud 6 april 2015, 13:34   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
maar als je na de feiten toch onmiddellijk naar de dokter moet, dan heb je toch iets in handen; want die kan vaststellen dat er letsels zijn.

Wat heeft Stevaert daar uitgespookt ? Ge moet daar toch geen tekening bij maken ?

.
Schoof, is dat niet een beetje raar om na een avondlijk etentje naar een leeg kantoorgebouw te trekken?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 april 2015 om 13:34.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:36   #11
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Momentje. Wat die vrouw bij een dokter liet vaststellen was dat er sexueel contact was geweest. En dat is dan ook vastgesteld. Jij begint al over letsels, en hebt wellicht de wildste voorstellingen van wat dat moet zijn geweest.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:38   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Schoof, is dat niet een beetje raar om na een avondlijk etentje naar een leeg kantoorgebouw te trekken?
Inderdaad, dat toont overduidelijk aan dat Steve 'Beria' Stevaert iets van plan was dat het daglicht niet kon verdragen.
Oud 6 april 2015, 13:39   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Inderdaad, dat toont overduidelijk aan dat Steve 'Beria' Stevaert iets van plan was dat het daglicht niet kon verdragen.
Hij was echter niet alleen...

Ging hij haar misschien zijn nieuwe espressomachine tonen?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 6 april 2015 om 13:40.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:41   #14
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Yeah right, ze bleef na te zijn 'verkracht' nog 3 jaar verliefd of wat? Achterlijk kalf.
In haar eerste relatie had ze graag S.M. sex .
Nu zoveel jaar later is ze een muurbloempje en wil ze nog effe natrappen .

M'n ex heeft me geslagen 5 jaar geleden , kan ik nu ook klacht indienen ?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:42   #15
Edward De Vere
Banneling

Standaard

Ik heb neen gezegd, omdat ik één van de idee ben dat er vrijheid is van meningsuiting, hoe onnozel, dom, narcistisch, etc die ook mag zijn; twee, omdat ik het niet zo begrepen heb op 'moeten'.

Zou ik me schamen in Elias zijn plaats? Absoluut!. Als prof binnen zijn vakgebied, kan je je niet meer belachelijk maken met zo een uitspraken.
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:43   #16
Edward De Vere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Het is allemaal de schuld van de vrouw e als ze verkracht wordt?
Edward De Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:46   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij was echter niet alleen...

Ging hij haar misschien zijn nieuwe espressomachine tonen?
De raadkamer was daar duidelijk over.

Steve was een verkrachter.

Hij was dan ook een typische Belgicist die alles voor het (vrouw) volk deed.
Oud 6 april 2015, 13:47   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hele verhaal kan dus even goed verzonnen zijn?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2015, 13:47   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg, ik wil nu dat mogelijks naïef wijveke ook niet speciaal verdedigen,
maar ze waren eerst samen op de opnames van Goedele Liekens,
en de uitzending daarvan volgde dan enige uren later.
Net genoeg tijd om te gaan eten en dan op zijn kantoor de uitzending te bekijken.

Dat kan uitlopen op een leuk en heet avondje, maar als ze neen zegt, is het neen.
En op die uitspraak 'neen is neen' zijn dan nog een paar variaties te vinden. Eventueel met letsels.

.

Oud 6 april 2015, 13:47   #20
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft ze de naam van die ex-vriend genoemd ?
Welke van haar ex-vrienden moet zich aangesproken voelen ?
Dat is niet eens nodig, die naam is bekend in haar vriendenkring en dus publiek.

Ze gaat hier zwaar haar boekje te buiten, enkel indien haar ex ondertussen veroordeeld zou zijn, zou ze mogen zeggen wat ze nu zegt en ik had zwaar de indruk dat dit niet het geval was.

Dit soort vrouwen zorgen ervoor dat relaties tussen vrouwen en mannen meer en meer getroubleerd geraken en dat je -in extremis- voor elke aanraking bijna een gedateerde en gehandtekende goedkeuring nodig hebt.
Is het daar waar we naartoe willen?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be