Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2004, 22:19   #1
Jeroom Leuridan
Vreemdeling

Standaard flistkamera's slecht voor verkeersveiligheid!

De Standaart schrijft deze morgen op pagina 11dat het aantal ongevallen met doden en gewonden in het voorbije jaar met 6,03% gedaald is. Een feit dat we enkel kunnen toejuichen, en terzeldertijd hopen dat dit het volgende jaar nog meer zal zijn.
Over de oorzaak van deze daling is er toch een kleine bedenking te maken: de daling in Walonië is groter dan die in Vlaanderen!! Goed zo van de walen, proficiat zou ik zeggen, een voorbeeld om na te volgen...Maar,... hoe kan dit nu? Weet u nog, dat men bij het invoeren van die zo verguisde flitspalen ons zo sterk op het hart drukte, dat men dit niet deed om de staatskas te spijzen, maar wel omwille van de verkeersveiligheid! Welnu, iin Walonië staan 4 Flitspalen, en in Vlaanderen 1000, en die flitspalen, die waren toch bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen? Zou het kunnen, dat de aanwezigheid van de flitspalen de daling van het aantal ongevallen geremd heeft? Dat de flitspalen cotraproductief zijn? Dat ze inderdaad enkel en alleen tot doel hebben de automobilist uit te melken?
Een positieve invloed op de verkeersveiligheid hebben ze zeker niet!
Jeroom Leuridan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 22:36   #2
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroom Leuridan
De Standaart schrijft deze morgen op pagina 11dat het aantal ongevallen met doden en gewonden in het voorbije jaar met 6,03% gedaald is. Een feit dat we enkel kunnen toejuichen, en terzeldertijd hopen dat dit het volgende jaar nog meer zal zijn.
Over de oorzaak van deze daling is er toch een kleine bedenking te maken: de daling in Walonië is groter dan die in Vlaanderen!! Goed zo van de walen, proficiat zou ik zeggen, een voorbeeld om na te volgen...Maar,... hoe kan dit nu? Weet u nog, dat men bij het invoeren van die zo verguisde flitspalen ons zo sterk op het hart drukte, dat men dit niet deed om de staatskas te spijzen, maar wel omwille van de verkeersveiligheid! Welnu, iin Walonië staan 4 Flitspalen, en in Vlaanderen 1000, en die flitspalen, die waren toch bedoeld om de verkeersveiligheid te verhogen? Zou het kunnen, dat de aanwezigheid van de flitspalen de daling van het aantal ongevallen geremd heeft? Dat de flitspalen cotraproductief zijn? Dat ze inderdaad enkel en alleen tot doel hebben de automobilist uit te melken?
Een positieve invloed op de verkeersveiligheid hebben ze zeker niet!
lijkt mij een foute redenering. leg jij mij eens uit waarom flitspalen contraproductief zijn? ge gaat nu toch niet harder rijden als er palen staan? en laten we eerlijk zijn, het verband tussen snelheid en verkeersongevallen ga jij nu toch niet weerleggen?
Waarom er dan een sterkere daling is in Wallonie is mij ook wel een raadsel, dat zal dan wel uit verder onderzoek moeten blijken.
Oud 12 oktober 2004, 22:43   #3
Jeroom Leuridan
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz
lijkt mij een foute redenering. leg jij mij eens uit waarom flitspalen contraproductief zijn? ge gaat nu toch niet harder rijden als er palen staan? en laten we eerlijk zijn, het verband tussen snelheid en verkeersongevallen ga jij nu toch niet weerleggen?
Waarom er dan een sterkere daling is in Wallonie is mij ook wel een raadsel, dat zal dan wel uit verder onderzoek moeten blijken.
Op kruispunten waar flitspalen staan gebeuren vaker ongevallen, omdat mensen vaak verast zijn als zo'n kastje plots opdoemt, en dan automatisch op de rem gaan staan, ook al rijden ze niet te snel bvb. Werken ze niet contraproductief, ze helpen zeker het aantal ongevallen niet naar beneden, wat is hun nut dan?
Ik ga natuurlijk het zonlicht niet ontkenne, en beweren dat snelheid geen belangerijke factor is bij verkeersongevallen, maar feit is de camera's schieten hun doel voorbij, en dienen enkel ter spijzing van de schatkist!!

Laatst gewijzigd door Jeroom Leuridan : 12 oktober 2004 om 22:45.
Jeroom Leuridan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2004, 22:57   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ik zag nog nooit zo’n kastje plots opdoemen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 11:32   #5
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Niemand is verplicht om te snel te rijden, het is zelfs verboden! (niet te hard verschieten he)

Als je je aan de regels houdt moet je niet bang zijn om op de foto te staan, ze moeten nog meer van die dingen zetten.
Oud 13 oktober 2004, 11:42   #6
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

ze gaan nog meer flitsen, onzichtbaar en verdekt opgesteld... voor uw veiligheid ?!

neen, de mensen letten meer op... minder geld binnen... meer besparen gaat niet !

dus meer gaan flitsen !! kassa kassa kassa !!

de citroen moet verder worden uitgeperst !!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 11:46   #7
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
ze gaan nog meer flitsen, onzichtbaar en verdekt opgesteld... voor uw veiligheid ?!

neen, de mensen letten meer op... minder geld binnen... meer besparen gaat niet !

dus meer gaan flitsen !! kassa kassa kassa !!

de citroen moet verder worden uitgeperst !!
Simpel : respecteer de toegelaten snelheid.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 11:48   #8
Kimmie
Vreemdeling

Kimmie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeroom Leuridan
Op kruispunten waar flitspalen staan gebeuren vaker ongevallen, omdat mensen vaak verast zijn als zo'n kastje plots opdoemt, en dan automatisch op de rem gaan staan, ook al rijden ze niet te snel bvb. Werken ze niet contraproductief, ze helpen zeker het aantal ongevallen niet naar beneden, wat is hun nut dan?
Ik ga natuurlijk het zonlicht niet ontkenne, en beweren dat snelheid geen belangerijke factor is bij verkeersongevallen, maar feit is de camera's schieten hun doel voorbij, en dienen enkel ter spijzing van de schatkist!!
Als ze gewoon zich aan de snelheid houden, hoeft niemand zich te verschieten. Meer flitspalen dus, zodat mensen niet hoeven te verschieten, maar het de gewoonste zaak van de wereld vinden, om zich aan de snelheid te houden.
Oud 13 oktober 2004, 11:50   #9
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Regels zijn regels, en als je de regels overtreedt moet je niet klagen dat er sancties komen. (Dit heb ik geleerd uit het hoofddoeken-debat.)

Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 11:54   #10
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz
en laten we eerlijk zijn, het verband tussen snelheid en verkeersongevallen ga jij nu toch niet weerleggen?
Toch wel. Mijns inziens is er een verband tussen "snelheid" (absoluut gemeten, dus niet de relatieve snelheden van de weggebruikers ten opzichte van elkaar) en de "graad van ernst" van verkeersongevallen, maar niet tussen snelheid en ongevallen an sich. Anders zouden de meeste ongevallen zich voordoen op autostrades, quod non.
Oud 13 oktober 2004, 11:55   #11
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Als je je aan de regels houdt moet je niet bang zijn om op de foto te staan, ze moeten nog meer van die dingen zetten.
"Als je je aan de regels houdt"... Dat vind ik wel een goeie. Ik zou graag eens willen zien hoe 100 willekeurige Vlamingen het er vanaf zouden brengen als ze ondervraagd werden over de verkeersregels. Ik vrees immers dat er een pak fouten zouden gemaakt worden...
Oud 13 oktober 2004, 11:59   #12
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Toch wel. Mijns inziens is er een verband tussen "snelheid" (absoluut gemeten, dus niet de relatieve snelheden van de weggebruikers ten opzichte van elkaar) en de "graad van ernst" van verkeersongevallen, maar niet tussen snelheid en ongevallen an sich. Anders zouden de meeste ongevallen zich voordoen op autostrades, quod non.
Akkoord, maar de absolute snelheden van twee voertuigen leggen een bovengrens aan de relatieve snelheid van die twee voertuigen. Als 2 auto's maar 20 rijden dan kunnen ze hoogstens aan 40 tegen elkaar botsen.

Oud 13 oktober 2004, 12:02   #13
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Simpel : respecteer de toegelaten snelheid.
leer lezen wat er staat !! 8) 8) 8)

flitsen heeft enkel te maken met geld in de staatskas te brengen in plaats van verkeersveiligheid
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 12:10   #14
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

flitsen heeft enkel te maken met geld in de staatskas te brengen in plaats van verkeersveiligheid
Wij danken de hardrijders voor hun genereuze bijdrage aan de gemeenschap.

Oud 13 oktober 2004, 12:19   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel ongevallen worden er eigenlijk veroorzaakt door verkeersagressie en onbezonnen maneuvers (bvb voorsteken op een gevaarlijke plaats) van automobilisten?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 12:21   #16
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ancapa wil gewoon wat rond kunnen vlammen zonder gestraft te worden? Ikke ikke ikke en de rest kan stikke?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 12:26   #17
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Akkoord, maar de absolute snelheden van twee voertuigen leggen een bovengrens aan de relatieve snelheid van die twee voertuigen. Als 2 auto's maar 20 rijden dan kunnen ze hoogstens aan 40 tegen elkaar botsen.
???

Ik denk niet dat u mijn post juist hebt begrepen: met die opmerking over relatieve snelheden bedoel ik dat de relatieve snelheden van weggebruikers wél een mogelijke oorzaak voor ongevallen kunnen zijn. Denk maar aan een rijweg waar fietsers, voetgangers en automobilisten tesamen zonder aparte stroken van moeten gebruik maken: de chaos zou compleet zijn. Absolute snelheid daarentegen (en natuurlijk heeft absolute snelheid ook een referentiekader nodig: er is immers altijd iets nodig dat "stil staat" als je een snelheid wil meten) heeft voornamelijk betrekking op de ernst van ongevallen (provided dat je geen al té krankzinnige snelheden erop nahoudt zodat je je voertuig niet meer onder controle hebt).
Oud 13 oktober 2004, 12:29   #18
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Hoeveel ongevallen worden er eigenlijk veroorzaakt door verkeersagressie en onbezonnen maneuvers (bvb voorsteken op een gevaarlijke plaats) van automobilisten?
*elk* ongeval wordt veroorzaakt door het feit dat men op dat ogenblik te hard reed.

Oud 13 oktober 2004, 12:30   #19
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
*elk* ongeval wordt veroorzaakt door het feit dat men op dat ogenblik te hard reed.
Als je stilstaat kan je inderdaad geen ongevallen veroorzaken. Geweldig. Maar dat was geen antwoord op de vraag.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2004, 12:31   #20
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ik zag nog nooit zo’n kastje plots opdoemen.
Opgelet Bobke,in Mechelen wilde mens zelfs camera's in vuilbakken zetten,maar na rijp beraad,alle al zo rijp dat ze konden beraden heeft men deze optie dan maar in de vuilbak gegooid.
Ge weet maar nooit he waar ge zo een kaske ziet opduiken!
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be