Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2015, 10:41   #1
Guinevere
Banneling

Standaard het NT: een politieke constructie

Los van de discussie over de "valse" en "correcte" delen van het Nieuwe Testament, las ik elders nog een bewering, nl. dat er zware, politieke belangen mee gemoeid zouden zijn. Het NT is een constructie van de Romeinen en Farizeeën, note bene diegenen waarop Jezus net enorme kritiek had, zijn om de "gelovigen" in een hen meer welgevallige richting te sturen!

Wie weet meer over het onderstaande (boeken, artikels, enz...)?

Citaat:
Het Nieuwe Testament is het resultaat van een Romeins-Farizese samenwerking (of: noem het een complot, als je wilt) in reactie op de hooggespannen verwachtingen van de komst van de langverwachte Messias in de periode die we, tegenwoordig, de 1e eeuw na Christus noemen.

Gamaliel was een zéér vooraanstaande Farizeeer, die later (één van) de eerste Rabbijn(en) zou worden. Deze Gamaliel, lid van het Sanhedrin, was nogal progressief -hij deed,a.h.w. aan bidaa ('vernieuwing',). Jezus, in het NT (Bergrede, mattheus 5:17-20) waarshuwt expliciet voor het gebrek aan rechtsschapenheid bij de 'schrijvers en de Farizeeen'; Gamaliel was zo ongeveer de méést vooraanstaande Farzizeeer van die tijd - een erkende schurk dus, vanuit het perspectief van Jezus...

Paulus, zo meldt het NT expliciet, was een leerling van Gamaliel. Paulus was tevens van oorsprong een Jood (Saul) mét Romeinse burgerrrechten, die samenwerkte met cq. steun vond bij de Romeinen. Daarnaast was Saul (totdat hij 'Paulus' werd) een uitgesproken tegenstander van de groep die we tegenwoordig 'de eerste Christen-gemeente' noemen (welke onder leiding stond van Jacobus - die van de verderop genoemde brief!)... Toen hij deze groep d.m.v. geweld/vervolging niet met succes wist te bestrijden, werd hij op een 'wonderbaarlijke manier bekeerd' - typisch gevalletje 'if you can not beat them, join them!'...

De Koran legt sommige van bovenstaande dingen haarfijn uit in al Ma'idah (5), vers 44 (en in andere verzen, maar dan wordt het weer zo een lang verhaal )... Gamaliel en zijn Farizeeen spanden, al dan niet onder bedreiging van de Romeinen ('fear not men, but fear God' ) samen met diezelfde Romeinen, waardoor zij na de verwoesting van de Tempel ('Masjid'!) het Rabijnse Jodendom konden vestigen - zij grepen de 'religieuze' macht, dat was hun wereldlijke beloning: ze konden de baas spelen over hun landgenoten in zaken van religie (een verminkte religie, aldus de Koran - nogmaals: 5:44)...

Paulus was de Romeinse/Farizeese intrigant cq. infiltrant die, van binnenuit, de geloofsgemeenschap van Jezus (eigenlijk: toen reeds van Jacobus, Paulus heeft Jezus niet zelf gekend volgens het NT) een andere, de Romeinen meer welgevallige, richting op trachtte te duwen - ik zou zeggen: lees gewoon de brief van Jacobus in het NT...

Ik heb het, in een ander verband, al eerder gezegd: een vervalsing is een namaaksel, van iets wat reeds bestond - niet iets wat -met welke intentie dan ook- nieuw gecreeerd is door mensenhand... (vgl. Koran 2:79)

Het NT, in zijn oorsprong, is doelbewust in het leven geroepen om de gelovigen van die tijd (die tegenover de Romeinen stonden!) van 'de Weg' (vgl. 'het Rechte Pad') af te kunnen leiden - dat dat eventueel zou kunnen slagen komt omdat de 'gelovigen' soms/vaak niet religieus onderricht waren - zie Koran 2:78 Dat er in de eeuwen daarná wellicht óók nog eens aan de inhoud van die boeken/brieven gesleuteld is cq. zou kunnen zijn, is dan feitelijk niet eens echt interessant meer: het hele corpus is een -doelbewuste- leugen, waar nog wél een kern van waarheid in zit (het restant van 'de Indjil'; zie Koran 7:157 '... what they have of Torah and Indjil...etc...) maar die waarheid wordt daarna verdraaid tot een volstrekt andere boodschap, de boodschap van Paulus/Farizeeen/Romeinen - dat is niet het gevolg van vervalsen maar van een doelbewust vóóropgezet (i.i.g. gedeeltelijk politiek!) plan...

Opvallend hierbij is, dat de langste aan Jezus zélf toegeschreven boodschap te vinden is in het Evangelie van Matheus (5,6,7), het eerste boek van het NT - maar het Evangelie van Marcus is het oudste!!! Logisch: zet de originele boodschap vóór in je leugenboek, dan heb je langer de tijd om er je eigen draai aan te geven, wat dan ook precies is wat je ziet gebeuren in het NT. Verder staat de brief van Jacobus, 1 van de oudste onderdelen van het NT (ouder dan de Evangelien!) ergens ver achterin,min of meer verstopt, in het NT - Luther vond zelfs dat dit epistel er niet in thuis hoorde: hij noemde het een 'strooien brief'...

Spreken over de corruptie van 'de Bijbel' is totale nonsens en geeft er alleen maar blijk van dat diegene die in dergelijke termen spreekt niets -maar dan ook helemaal n�*ets- begrijpt van hoe dat boek in elkaar zit: 'de Bijbel' is namelijk niet 1 homogeen geheel, maar bestaat uit 2 testamenten, het Oude en het Nieuwe - allebei weer bestaande uit verschillende boeken, brieven, epistels etc. en die afzonderlijke delen zijn dan weer onderverdeeld in diverse secties....

Laatst gewijzigd door Guinevere : 8 juni 2015 om 10:42.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 11:41   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Net zoals alle andere "religieuze" boekwerken is het een constructie van machtsgeile figuren.

Het is eerder een ode aan de kuddementaliteit van de doorsnee homo semi sapiens, dan aan de creativititeit van de Homo Sapiens Sapiens Nausipaca.
Oud 8 juni 2015, 11:59   #3
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Net zoals alle andere "religieuze" boekwerken is het een constructie van machtsgeile figuren.
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.

Maar je weet dus niet meer over het NT te vertellen. Jammer.
Oud 8 juni 2015, 12:11   #4
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ken alvast één boek die dat niet is: de Heilige Koran. Dat kan geen mens hebben bedacht.

nee, het waren de kaboutertjes
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  muhammadqurantoiletpaper.jpg‎
Bekeken: 214
Grootte:  108,9 KB
ID: 98438  

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 12:39   #5
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Ik heb tot nu toe niet zo veel goeds gelezen over uwe heilige koran!!!

We hebben hier een forummer "ene zekere Jan VDB" die u alles kan vertellen over het NT. Wacht nog eventjes tot hij uw oproep heeft ontdekt.
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 12:43   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Dus U geeft aan dat de machtgeile opvolgers van een woestijnrover geen mensen waren?

En wat wil U weten over het NT? Drukazz of JVDB kunnen het U uitleggen van naaldje tot draadje?
Oud 8 juni 2015, 13:07   #7
Yordin
Partijlid

Standaard

Citaat:

Yordin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:51   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Los van de discussie over de "valse" en "correcte" delen van het Nieuwe Testament, las ik elders nog een bewering, nl. dat er zware, politieke belangen mee gemoeid zouden zijn. Het NT is een constructie van de Romeinen en Farizeeën, note bene diegenen waarop Jezus net enorme kritiek had, zijn om de "gelovigen" in een hen meer welgevallige richting te sturen!

Ik doe zelfs geen moeite om ze te lezen.
Het verschil tussen de Bijbel en de Koran is de beeldspraak. De Bijbel staat vol met beeldspraak. De Koran is niet meer dan een opsomming van wetten en regeltjes.
Tja. Er zijn nu eenmaal mensen voor wie structuur broodnodig is. En inderdaad, de islam brengt structuur, middeleeuws maar nog steeds actueel.
Het rare is dat vrouwen zich nog steeds vastklampen aan structuur.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 14:52   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

het is nochtans door een mens bedacht.....
Oud 8 juni 2015, 15:15   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Welke oen heeft dan bedacht dat de aarde plat is en de bergen als pinnen dienen om te weerhouden dat ze beeft? Of dat de zon ondergaat in een modderpoel? Kwestie dat we deze fantasierijke schrijver eens te zien krijgen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 15:56   #11
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Ik denk niet dat je daar al klaar voor bent. In je quote staat dat het N.T. een constructie is van de Romeinen en de Farizeeën. Dit alleen al laat zien dat je totaal leek bent om hier in te tuinen. De Farizeeên stelden zich integendeel zeer neutraal op t.o.v. de Romeinen, tot ergernis van Jezus die in feite een zelotenleider was. Zeloot is de Romeinse benaming voor ' ijveraar '. http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeloten
Wie wel aan de zijde van de Romeinen stonden waren de Sadduceeën. Na de dood van Herodus de Grote heeft zijn zoon Antipas deze priesterkaste grotendeels omgebracht en vervangen door eigen stromannen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sadducee%C3%ABn
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_I
Dus niet de Farizeeën.
De dynastie van de Herodianen was een van oorsprong Idumees koningsgeslacht dat vanaf ongeveer halverwege de eerste eeuw v.Chr. tot aan het einde van de eerste eeuw na Chr. heerste over het Joodse land. De koningen uit deze dynastie waren vazalvorsten onder de Romeinen.
En wat betreft de geschiedenis van het ontstaan van de Islam, wat in de 4e eeuw reeds zijn wortels heeft in het christendom, kan je hier lezen ;
http://www.bol.com/nl/p/het-vierde-b...10/?country=BE
http://www.bol.com/nl/p/de-omstreden...06/?country=BE
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 16:24   #12
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

oops....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 16:35   #13
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
oops....
Tja..
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 16:44   #14
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is nochtans de 3e kalief Uthman die het boek op schrift heeft laten stellen en alle afwijkende versies die de ronde deden heedft verboden.

Bij mijn weten is de 3e kalief een mens.

Nadien, in de tijd van de Umayyaden werd - door de onvolmaaktheid van het Arabische schrift - raakte de tekst gediversifieerd en nog later, onder de Abbassieden, was de verwarring zo groot dat niemand nog de originele tekst van Uthman kon onderscheiden.

Toen werden er 7 versies officieel erkend, later 10, eventjes 14 en nu zijn er nog twee licht verschillende versies 'officieel'.

Dat kan inderdaad geen mens bedacht hebben, daarvoor is een hele menselijke ketting nodig.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 8 juni 2015 om 16:45.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 20:39   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

"Het Boek waarin mijn mama en papa geloven is beter dan de die andere Boeken waarin andere mama's en papa's in geloven!"

Laatst gewijzigd door Another Jack : 8 juni 2015 om 20:39.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2015, 21:17   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zou als moslima toch moeten weten dat er in de koran iets heel anders staat over het NT.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2015, 00:24   #17
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Bovendien vind ik de ironie wel mooi dat juist een moslim met de kritiek komt dat de Bijbel/het Christendom bedacht is om een drijvende kracht te zijn achter het uitbouwen en behouden van een groot rijk. Ik bedoel maar, ik heb dergelijke kritiek eerder over een andere godsdienst gehoord...
Oud 9 juni 2015, 11:37   #18
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is nochtans door een mens bedacht.....
Er zijn nochtans niet zoveel boeken op de wereld die beweren van God afkomstig te zijn.

Kun jij zoiets schrijven?
Oud 9 juni 2015, 11:43   #19
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U zou als moslima toch moeten weten dat er in de koran iets heel anders staat over het NT.
De Koran vermeldt zeker: het heilige boek voor Abraham (4:54), de Psalmen voor koning en profeet David (14:55), het heilige boek/Torah voor Mozes (11:110), het Evangelie voor Jezus (57:27), opengebaard voor de verschillende naties en tenslotte de Koran zelf voor Mohammed (12:2) en de gehele mensheid.
De Koran zal (itt de rest) onveranderlijk blijven tot de laatste dag.

Er staat niets over het NT in de Koran.
Oud 9 juni 2015, 11:47   #20
Guinevere
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Bovendien vind ik de ironie wel mooi dat juist een moslim met de kritiek komt dat de Bijbel/het Christendom bedacht is om een drijvende kracht te zijn achter het uitbouwen en behouden van een groot rijk. Ik bedoel maar, ik heb dergelijke kritiek eerder over een andere godsdienst gehoord...
Hoezo?

Het Nieuwe Testament is een constructie, door vooraanstaanden en politici, en is niet zo letterlijk door God geopenbaard. Dat was mijn punt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be