Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2016, 09:11   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Mag je andere mensen op kosten jagen ?

Als je een nep-sollicitatie stuurt, dan jaag je de ondernemer op kosten.
Hij steekt daar zijn tijd in, en zal mogelijks door het tijdverlies een echte kandidaat die bij hem wil komen werken, verliezen aan de concurrentie.

Mag ik een huiseigenaar aanspreken om hem een voorstel te doen zijn huis te kopen, terwijl ik dat niet meen. Enkel voor mezelf "om iets te onderzoeken, vb. hoe mensen reageren" ?

Mag ik zomaar zonder dat ik werk heb, een dopper uitnodigen en die mens waterachtig maken wegens het uitzicht op een job, enkel en alleen om te testen hoeveel doppers echt een job zoeken ? Vb. checken of ie bereid is een verplaatsing te maken voor een sollicitatiegesprek ?

Als cafébaas vrouwelijke studenten uitnodigen voor een studentenjobke (ziet ge 't gebeuren ...) ?

Wanneer ga je te ver ?

titel: Ondernemer razend over valse sollicitatiebrieven van professor
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1

Citaat:
Ja, hij gebruikt fictieve sollicitatiebrieven in zijn onderzoeken. Maar alleen maar om een einde te kunnen maken aan discriminatie op de arbeidsmarkt. En dus is de Gentse professor arbeidseconomie Stijn Baert aangedaan, nu een ondernemer hem ‘ontmaskerde’ als afzender van valse sollicitatiebrieven en hem voor de rechter dreigt te slepen.

Het zit Bruno Fierens (46) uit Wevelgem hoog. “Een speelbal van bedenkelijke praktijken” voelt hij zich, sinds hij ontdekt heeft dat ‘spookkandidaten’ bij hem hebben gesolliciteerd. Zijn firma TMS Software, een klein IT-bedrijf dat vooral internationaal actief is, heeft al een tijdje twee vacatures openstaan.

“Plots viel ons iets vreemds op. Een paar kandidaten trokken hun sollicitatie in toen we extra informatie vroegen of hen uitnodigden voor een gesprek. We begrepen het niet. Tot het ineens tot ons doordrong: een aantal sollicitaties was fictief. We konden de afzender ontmaskeren: hij had een slordigheid over het hoofd gezien.”

Die afzender was Stijn Baert, professor arbeidseconomie aan de UGent. Hij zond met zijn vakgroep al verschillende keren fictieve sollicitatiebrieven uit, in zijn onderzoeken naar discriminatie op de arbeidsmarkt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 10:00   #2
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je een nep-sollicitatie stuurt, dan jaag je de ondernemer op kosten.
Hij steekt daar zijn tijd in, en zal mogelijks door het tijdverlies een echte kandidaat die bij hem wil komen werken, verliezen aan de concurrentie.

Mag ik een huiseigenaar aanspreken om hem een voorstel te doen zijn huis te kopen, terwijl ik dat niet meen. Enkel voor mezelf "om iets te onderzoeken, vb. hoe mensen reageren" ?

Mag ik zomaar zonder dat ik werk heb, een dopper uitnodigen en die mens waterachtig maken wegens het uitzicht op een job, enkel en alleen om te testen hoeveel doppers echt een job zoeken ? Vb. checken of ie bereid is een verplaatsing te maken voor een sollicitatiegesprek ?

Als cafébaas vrouwelijke studenten uitnodigen voor een studentenjobke (ziet ge 't gebeuren ...) ?

Wanneer ga je te ver ?

titel: Ondernemer razend over valse sollicitatiebrieven van professor
link: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2016...c-70bf7ff192f1
Ja jong, die onderzoekers het word me wat.

Bijna net zo erg als al die enquêteurs van bedrijven, die bijna iedere dag aan je telefoon hangen.

Wanneer ga je te ver?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 10:31   #3
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Hangt natuurlijk af van hoeveel brieven hij heeft gekregen en hoelang dat geduurd heeft. Moeten proefpersonen trouwens niet achteraf gebriefd worden bij zulke onderzoeken?
Oud 20 februari 2016, 10:55   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Hangt natuurlijk af van hoeveel brieven hij heeft gekregen en hoelang dat geduurd heeft. Moeten proefpersonen trouwens niet achteraf gebriefd worden bij zulke onderzoeken?
Wellicht niet als de prof een lidkaart van de sossen op zak heeft.
Want dan doet hij alles, per definitie, voor het goede doel.

We kunnen dit ook perfect koppelen aan werkgevers die zouden nep-jobaanbiedingen publiceren, gewoonweg als goedkope publiciteit (zo van "zie ne keer hoe goed mijn sterk bedrijft draait".
Alleen: ze janken daar al wel eens over in het Rode Rioolgazetteke, maar naar mijn herinnering hebben ze nog nooit een bedrijf daar op kunnen pakken.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 11:33   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Laat het een waarschuwing zijn...

Ik neem aan dat ondernemers op zoek naar arbeidskrachten,echt waar,geen tijd hebben voor spelletjes georganiseerd door overheids-ambtenaren, in verband dan nog met een of ander poco-probleem dat hen geen bal interesseert.

In mijn persoonlijke werksituaties bots ik de laatste 10 jaar op zoveel collega's van "niet geheel Germaans/Keltische afkomst" ,en in stijgende lijn,dat ik gans die discriminatiezever als "zever" ben gaan beschouwen.

Laatst gewijzigd door kelt : 20 februari 2016 om 11:36.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 11:35   #6
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Dat zijn gewoonweg van die typische bloedrode linksgroene trukken van de foor. Als ze discriminatie kunnen aantonen zullen ze het in de pers van de daken schreeuwen, als ze het niet kunnen aantonen dan zal je ze niet horen. Professerke van mijn kloten.

Laatst gewijzigd door Hypochonder : 20 februari 2016 om 11:36.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 11:46   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Mag je de mensen op kosten jagen?

Zeker en vast.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 februari 2016 om 11:46.
Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 11:48   #8
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Zeker en vast.
Het zit ook gewoon in de genen van de overheid.
Met de blinddoek overal naartoe schieten, het gerecht zal het binnen 10 jaar wel opgelost krijgen.
Ondertussen staan er al centen op de rekening, is er hopelijk geen verweer wegens die afgepakte centen en als er toch centen zijn dan genieten we al van BTW-inkomsten op dat verweer van die sukkelaars.

Geef me dus één reden waarom men de mensen niet op kosten mag jagen.

Omdat zo'n flutprofke ongetwijfeld geld krijgt van de overheid om zijn zogenaamde onderzoeken uit te voeren. Overheidsgeld dient daar niet voor.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2016, 14:39   #9
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Omdat zo'n flutprofke ongetwijfeld geld krijgt van de overheid om zijn zogenaamde onderzoeken uit te voeren. Overheidsgeld dient daar niet voor.
Spreek de vlaams-rechtse coalitie daarover eens aan hé.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be