Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2004, 10:20   #1
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard Het gevoel van Mimount Bousakla

Op de eerste bladzijde van De Morgen van vandaag13.12.2004:
"Sp.A-senator Bousakla: "Overheidssubsidie bevoordeelt de katholieken."
"Als ik de huidige situatie bekijk, heb ik het gevoel dat we in een katholiek land leven."
Oud 13 december 2004, 10:26   #2
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Hendrik
Op de eerste bladzijde van De Morgen van vandaag13.12.2004:
"Sp.A-senator Bousakla: "Overheidssubsidie bevoordeelt de katholieken."
"Als ik de huidige situatie bekijk, heb ik het gevoel dat we in een katholiek land leven."
Beseft Mimount dan niet dat er nu eenmaal een katholieke achtergrond vasthangt aan de geschiedenis van ons land?
Blijkbaar heeft ze het vak geschiedenis nooit grondig bekeken (of willen bekijken).
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 10:36   #3
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Laten we eerlijkheidshalve het volledige artikel uit De Morgen eens even posten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen
Antwerps sp.a-senator Mimount Bousakla wil dat de financiering van de katholieke godsdienst, met belastinggeld van iedereen, wordt herbekeken. "Ik heb het gevoel dat we in een katholiek land leven", zegt ze in een gesprek met De Morgen. "De discriminatie in het voordeel van het katholicisme en ten nadele van de andere godsdiensten moet ophouden."

"Ik pleit niet voor een verhoging van de subsidies die momenteel aan religies worden gegeven, maar wel voor een eerlijke verdeling ervan. Misschien zou het beter zijn om het Duitse systeem in te voeren, waarbij elke belastingsplichtige zelf kan beslissen voor welke godsdienst hij kiest en welke religie met zijn belastinggeld wordt gesteund", aldus Bousakla. De senator overweegt niet meteen een wetgevend initiatief te nemen, maar voelt zich wel geroepen om het debat te openen. Na wekenlang min of meer ondergedoken te hebben geleefd omdat ze telefonische doodsbedreigingen had gekregen, verbrak Bousakla gisteren voor het eerst de stilte. "Ik wil niet bang zijn. Vanaf nu ben ik weer volledig beschikbaar, ook voor de media", zo zegt ze. (Eigen berichtgeving)
Dat werpt al een heel ander licht op die uitspraken dan de bijzonder selectieve manier waarop Karel Hendrik ze hier postte, nietwaar?

Mevrouw Bousakla heeft natuurlijk overschot van gelijk!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 10:47   #4
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Laten we eerlijkheidshalve het volledige artikel uit De Morgen eens even posten:

Dat werpt al een heel ander licht op die uitspraken dan de bijzonder selectieve manier waarop Karel Hendrik ze hier postte, nietwaar?

Mevrouw Bousakla heeft natuurlijk overschot van gelijk!
Aha!
Dat is al iets anders.
In dit geval heeft ze gelijk, maar de kerk gaat daar niet blij mee zijn.
Het is algemeen geweten dat een moslim trouwer is aan zijn godsdienst dan een katholiek. (en NEEN, dat is niet negatief bedoelt linkiwinkies)
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 10:55   #5
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

Ik heb geen problemen met dat voorstel. Het lijkt me een eerlijke regeling.
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 12:18   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Afschaffen die subsidies!

Kerk en staat DEFINITIEF en VOORGOED van elkaar scheiden!

Dat degenen die zich persé met een godsdienst willen bezighouden die ook maar zelf betalen.

De staat MAG zelfs geen godsdiensten financieel steunen indien ze zelf volhoudt dat godsdienst en staat gescheiden zijn in dit land!
Doet ze dat wél dan liegt ze.
Oud 13 december 2004, 12:21   #7
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Dat degenen die zich persé met een godsdienst willen bezighouden die ook maar zelf betalen.

De staat MAG zelfs geen godsdiensten financieel steunen indien ze zelf volhoudt dat godsdienst en staat gescheiden zijn in dit land!
Wat heeft de subsidiëring van een geloof met de scheiding tussen kerk en staat te maken?
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 13 december 2004, 12:24   #8
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

akkoord, maar volledige scheiding betekent ook dat de politiek dan kwesties als hoofddoeken niet meer kan regulariseren ( op openbare plaatsen)
Oud 13 december 2004, 12:24   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Klinkt logisch
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 12:28   #10
Carmen
Burger

Carmen's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Carmen
Standaard

aaaah, de kracht van censuur.
Ze heeft wel een punt vind ik.
Oud 13 december 2004, 12:37   #11
Confucius
Gouverneur

Standaard

Ik heb altijd geleerd dat de lonen en de subsidies voor de katholieke kerk er gekomen zijn omdat men tijdens de franse bezetting de kerkgoederen genaast had en openbaar verkocht aan vriendjes van de bezetter. De katholieke kerk had een sociale en culturele taak die beantwoorde aan de verzuchtingen van een groot deel van de bevolking. Het is normaal dat als ze een sociale taak vervullen hiertegenover een vergoeding staat. Hoe men het ook bekijkt en er mee akkoord gaat of niet, onze ganse cultuur, denken, is gebaseerd op het katholicisme.
De Islam is bij ons een nieuwkomer en het wantrouwen ertegen zit historisch in onze bevolking gebakken, maar als ze ertoe kan bijdragen dat ons volk vreedzaam naast elkaar leeft dan zie ik geen bezwaren tegen subsidiëring.
Ze moet dan wel multiculturele waarden prediken: gelijkheid van man en vrouw, respect voor andersdenkenden, holebi's, scheiding van kerk en staat....
De taal van het land gebruiken, tenslotte predikt de katholieke kerk ook niet meer in het latijn. Openheid van zaken is het minste dat men van een relegie kan verwachten.
Oud 13 december 2004, 12:48   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carmen
aaaah, de kracht van censuur.
Ze heeft wel een punt vind ik.
De kracht van welke censuur?
Oud 13 december 2004, 12:50   #13
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Tweede poging:

Citaat:
Wat heeft de subsidiëring van een geloof met de scheiding tussen kerk en staat te maken?

Citaat:
Oud 13 december 2004, 12:57   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Confucius
Ik heb altijd geleerd dat de lonen en de subsidies voor de katholieke kerk er gekomen zijn omdat men tijdens de franse bezetting de kerkgoederen genaast had en openbaar verkocht aan vriendjes van de bezetter. De katholieke kerk had een sociale en culturele taak die beantwoorde aan de verzuchtingen van een groot deel van de bevolking. Het is normaal dat als ze een sociale taak vervullen hiertegenover een vergoeding staat. Hoe men het ook bekijkt en er mee akkoord gaat of niet, onze ganse cultuur, denken, is gebaseerd op het katholicisme.
De Islam is bij ons een nieuwkomer en het wantrouwen ertegen zit historisch in onze bevolking gebakken, maar als ze ertoe kan bijdragen dat ons volk vreedzaam naast elkaar leeft dan zie ik geen bezwaren tegen subsidiëring.
Ze moet dan wel multiculturele waarden prediken: gelijkheid van man en vrouw, respect voor andersdenkenden, holebi's, scheiding van kerk en staat....
De taal van het land gebruiken, tenslotte predikt de katholieke kerk ook niet meer in het latijn. Openheid van zaken is het minste dat men van een relegie kan verwachten.
'Moeten' staat op stal.

De scheiding van kerk en staat is een fabel.
Ook als het zaakje wordt verpakt als een 'sociale en culturele taak'.

Kerk en staat hebben altijd al onder één hoedje gespeeld.
En nog.
Om deze symbiose in stand te kunnen houden moet dan maar dezelfde fout herhaald worden met alle andere godsdiensten?

Denk jij nu echt dat het in de toekomst alleen Rome zal zijn dat ALTIJD al de kant koos, en zal blijven kiezen, van de politieke machthebbers van het ogenblik?
Oud 13 december 2004, 12:59   #15
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Afschaffen alle subsidies aan godsdienstige organisatie. Tegelijkertijd ook het godsdientsonderwijs verbieden in de scholen en vervangen door een geschiedenis over de gruwelijke daden in het verleden van deze godsdiensten.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 13:01   #16
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Tweede poging:
De subsidiering van het geloof gebeurt via de staat : je kan moeilijk van scheiding tussen kerk en staat spreken als de ene de andere subsidieert.
De kerk moet maar zelfbedruipend zijn, en niet teren op belastingbijdragen van o.a. atheïsten.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 13:04   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
De subsidiering van het geloof gebeurt via de staat : je kan moeilijk van scheiding tussen kerk en staat spreken als de ene de andere subsidieert.
De kerk moet maar zelfbedruipend zijn, en niet teren op belastingbijdragen van o.a. atheïsten.
De verdeling van subsidies hoort te gebeuren op basis van objectieve criteria. Of dat nu een religieuze of een andere culturele instantie is, doet niet terzake. Met scheiding van kerk en staat heeft het in geen enkel geval iets te maken. Scheiding van kerk en staat houdt immers in dat er geen inmening van de kerk in staatszaken mag zijn. Het omgekeerde is evenwel geen probleem. Ik zie niet in hoe de kerk de kans zou krijgen om in te mengen in staatszaken omdat ze van diezelfde staat subsidies ontvangt. D�*t wou ik graag even uitgelegd zien...

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 13 december 2004 om 13:05.
Oud 13 december 2004, 13:11   #18
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
De verdeling van subsidies hoort te gebeuren op basis van objectieve criteria. Of dat nu een religieuze of een andere culturele instantie is, doet niet terzake. Met scheiding van kerk en staat heeft het in geen enkel geval iets te maken. Scheiding van kerk en staat houdt immers in dat er geen inmening van de kerk in staatszaken mag zijn. Het omgekeerde is evenwel geen probleem. Ik zie niet in hoe de kerk de kans zou krijgen om in te mengen in staatszaken omdat ze van diezelfde staat subsidies ontvangt. D�*t wou ik graag even uitgelegd zien...
Ten eerste je verwart religie en cultuur.
Wat inmenging van de kerk in staatszaken betreft, hebben we de laatste jaren wel al enkele staaltjes kunnen genieten =
- het jaarlijks Te Deum : de koninklijke familie wordt niet betaald om marketing te voeren voor de RKK
- onder druk van de katholieke lobby verzaakte Boudewijn aan zijn koninklijke plichten en nam hij een loopje met een democratisch gestemde wet (abortus)
- onder druk van de katholieke lobby worden artsen in katho-zieken geïntimideerd en gekouilloneerd om toch maar niet gebruik te maken van de euthanasiewetgeving, spijts de uitdrukkelijke verzoeken van terminale patiënten
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 13:15   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je draagt toch ook niet vrijwillig alimentatiegeld af aan een vrouw waar je nooit mee getrouwd was noch er ooit mee samenleefde?

Dat doe je pas als je er op één of andere wijze een band mee hebt of hebt gehad.

Niet als er geen enkele band bestaat tussen jezelf en een vreemde vrouw waar je zelf van zegt er geen band mee te hebben.
Iets wat nooit verbonden was hoeft zelfs niet gescheiden te worden vermits er nooit anders dan een scheiding bestond.

Van dit land kan men niet zeggen dat godsdienst en staat gescheiden waren. Iedereen die dat wil k�*n weten dat er een innige band tussen die twee bestond en nog altijd. Daarvoor hoef je maar een 'te deum' te gaan

De discussie komt vandaag eindelijk aan de orde maar dan om de verkeerde redenen. Men wil meer inplaats van minder religies gaan sponseren, om toch maar de eerdere sponsering in stand te kunnen houden.

Afschaffen die handel!
We leven in de 21ste eeuw begot!!!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 13 december 2004 om 13:28.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2004, 13:15   #20
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste je verwart religie en cultuur.
Wat is het verschil? Maakt religie geen deel uit van cultuur?

Citaat:
Wat inmenging van de kerk in staatszaken betreft, hebben we de laatste jaren wel al enkele staaltjes kunnen genieten =
- het jaarlijks Te Deum : de koninklijke familie wordt niet betaald om marketing te voeren voor de RKK
Dat heeft niets met staatszaken te maken.

Citaat:
- onder druk van de katholieke lobby verzaakte Boudewijn aan zijn koninklijke plichten en nam hij een loopje met een democratisch gestemde wet (abortus)
Dat was de persoonlijke fout van Boudewijn; dat heeft niets met inmenging van de kerk in staatszaken te maken. De verkrachting van de grondwet die daar toen gebeurde was overigens wèl een regelrechte schande...

Citaat:
- onder druk van de katholieke lobby worden artsen in katho-zieken geïntimideerd en gekouilloneerd om toch maar niet gebruik te maken van de euthanasiewetgeving, spijts de uitdrukkelijke verzoeken van terminale patiënten
Dat heeft eens te meer niet met staatszaken te maken. Of zijn die katholieke ziekenhuizen staatseigendom?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be