Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Mogen Oekrainers vragen om Russisch te gebruiken in rechtszaken?
Ja 5 83,33%
Neen 1 16,67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2022, 23:37   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Mogen Russische Oekrainers vragen om Russisch te gebruiken in rechtszaken?

Zeg het maar.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 12 maart 2022 om 23:40.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 23:45   #2
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mochten de Vlamingen 100 jaar geleden Nederlands gebruiken in rechtszaken....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2022, 23:47   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mochten de Vlamingen 100 jaar geleden Nederlands gebruiken in rechtszaken....
Ik ben een Vlaming en ik ken de geschiedenis.
Oud 12 maart 2022, 23:57   #4
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de goede orde ,ik wil uw bericht niet lezen aangezien u op mijn negeerlijst staat,en dat wil ik zo houden ook ...

Ik ga enkel af op hetgeen ik kan lezen bovenaan wat die poll betreft ....

En voor de rest geldt voor u die beroemde uitspraak van Rhett Butler in gone with the wind..

Laatst gewijzigd door Svennies : 13 maart 2022 om 00:09.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 04:49   #5
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Zeg het maar.
neen, enkel puur Westvloms

en of de moderatie dit troltopic nu wil afsluiten ?
Oud 13 maart 2022, 09:22   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Vlaams Nationalisten doen in hun broek bij deze enquete. Hebben Russische Oekrainers geen taalrechten?
Zijn Coucke en Goethals tevergeefs geëxecuteerd?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coucke_en_Goethals

Wet Coremans
Op 26 november 1867 diende Harry Peters in de Kamer van volksvertegenwoordigers een vraag in tot herziening van het proces Coucke en Goethals met het verzoek tot eerherstel. Edward Coremans diende op 13 april 1872 een wetsvoorstel in dat voorzag in een wet op taalgebruik in rechtszaken. De wet hield in dat in de Vlaamse provincies de rechter, onderzoeksrechter of voorzitter van het Hof van Assisen, op straffe van nietigheid, aan de beklaagde moet vragen welke taal hij verkiest voor de behandeling. De vervolgde partij mag dan haar verdediger machtigen in de andere taal te pleiten. Ook zou de burgerlijke partij zich steeds van de gekozen taal bedienen. Als er meerdere beklaagden zijn die een verschillende taal kiezen, zal de rechtspleging in het Nederlands geschieden en moet de burgerlijke partij zich in die taal uitdrukken, behalve voor de overtredingen die de beschuldigden betreft die het Frans hebben gekozen, uitsluitend aanbelangt. Op 25 juli 1873 werd de wet-Coremans goedgekeurd in de Kamer van volksvertegenwoordigers en op 5 augustus van datzelfde jaar ook in de Senaat. Leopold II van België ondertekende de wet op 17 augustus 1873.
Oud 13 maart 2022, 09:32   #7
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaams Nationalisten doen in hun broek bij deze enquete. Hebben Russische Oekrainers geen taalrechten?

Wet Coremans
Op 26 november 1867 diende Harry Peters in de Kamer van volksvertegenwoordigers een vraag in tot herziening van het proces Coucke en Goethals met het verzoek tot eerherstel. Edward Coremans diende op 13 april 1872 een wetsvoorstel in dat voorzag in een wet op taalgebruik in rechtszaken. De wet hield in dat in de Vlaamse provincies de rechter, onderzoeksrechter of voorzitter van het Hof van Assisen, op straffe van nietigheid, aan de beklaagde moet vragen welke taal hij verkiest voor de behandeling. De vervolgde partij mag dan haar verdediger machtigen in de andere taal te pleiten. Ook zou de burgerlijke partij zich steeds van de gekozen taal bedienen. Als er meerdere beklaagden zijn die een verschillende taal kiezen, zal de rechtspleging in het Nederlands geschieden en moet de burgerlijke partij zich in die taal uitdrukken, behalve voor de overtredingen die de beschuldigden betreft die het Frans hebben gekozen, uitsluitend aanbelangt. Op 25 juli 1873 werd de wet-Coremans goedgekeurd in de Kamer van volksvertegenwoordigers en op 5 augustus van datzelfde jaar ook in de Senaat. Leopold II van België ondertekende de wet op 17 augustus 1873.
43 jaar na 1830.
Oud 13 maart 2022, 09:44   #8
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[/i]
Ik zie dat je hierover in meer dan één draad schrijft, en ik kan me aansluiten bij wat ik ervan gelezen heb.

Ik vrees echter eens te meer dat het je niet om Oekraïne, maar om Belgische politiek te doen is. Die indruk geven je coronavirus-berichten me namelijk ook. Daar leek je het absurde covidbeleid te verdedigen in het kader van de bestrijding van extreem-rechts.

De hele links-rechts-discussie is mij vreemd, en als het steeds weer je bedoeling is dat we ons daarmee inlaten, en je doet dat op een al te indirecte manier, dan moet ik overwegen om je voortaan altijd te negeren, want links-rechts vind ik naast de kwestie.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 13 maart 2022 om 09:46.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 09:51   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik zie dat je hierover in meer dan één draad schrijft, en ik kan me aansluiten bij wat ik ervan gelezen heb.

Ik vrees echter eens te meer dat het je niet om Oekraïne, maar om Belgische politiek te doen is. Die indruk geven je coronavirus-berichten me namelijk ook. Daar leek je het absurde covidbeleid te verdedigen in het kader van de bestrijding van extreem-rechts.

De hele links-rechts-discussie is mij vreemd, en als het steeds weer je bedoeling is dat we ons daarmee inlaten, en je doet dat op een al te indirecte manier, dan moet ik overwegen om je voortaan altijd te negeren, want links-rechts vind ik naast de kwestie.
Ik reageer hier vooral op het zwart-wit denken. Oekraïners zijn plots heiligen geworden.
De inval van Rusland is niet te verrechtvaardigen en Poetin mag volgens mij als oorlogsmisdadiger vervolgd worden (heb ik ook vroeger al meermaals gezegd) maar ‘Oekraïne’ heeft ook boter op het hoofd en hoort niet in de EU.
Oud 13 maart 2022, 10:34   #10
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik reageer hier vooral op het zwart-wit denken. Oekraïners zijn plots heiligen geworden.
De inval van Rusland is niet te verrechtvaardigen en Poetin mag volgens mij als oorlogsmisdadiger vervolgd worden (heb ik ook vroeger al meermaals gezegd) maar ‘Oekraïne’ heeft ook boter op het hoofd en hoort niet in de EU.
Ga maar rustig overal op straat en hier verkondigen dat ze niet in de EU horen als ge u daar beter door voelt.
Die boter op het hoofd van de Oekraïners is wel moeilijk te zien door het stof van die Russische mortiergranaten.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 11:06   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als een tapijtkoper mag eisen een tolk te hebben, mag een Rus dat ook.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 maart 2022 om 11:06.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2022, 11:10   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg het maar.
In welke rechtbank?
In de Russische? In de Amerikaanse? In Den Haag?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 01:34   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er een reden om Oekraïne sowieso uit de EU te houden? Of is dat een soort ex cathedra-uitspraak van u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 02:21   #14
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

de russen zijn gekomen in 1945 en hebben hun taal meegebracht , valt nu weinig aan te doen , hopelijk - na de oorlog - zal er geen russisch meer zijn op Oekrainse scholen
Oud 14 maart 2022, 07:13   #15
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wet Coremans
Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk taal is in de onderdrukking van een volk.

Nederlands eisen voor iedereen in Brusselse rechtbanken is even debiel.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 07:36   #16
Pol Dolf
Minister-President

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

Brussel is tweetalig , de Rand is dat niet
Oud 14 maart 2022, 07:39   #17
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het toont nog maar eens aan hoe belangrijk taal is in de onderdrukking van een volk.

Nederlands eisen voor iedereen in Brusselse rechtbanken is even debiel.
In onze tweetalige hoofdstad?
Jongens toch...
Oud 14 maart 2022, 07:40   #18
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf Bekijk bericht
Brussel is tweetalig , de Rand is dat niet
Inderdaad, de rand heeft uitdovende faciliteiten, uitdovende faciliteiten die ondertussen gebetonneerd zijn.
Oud 14 maart 2022, 07:41   #19
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
In onze tweetalige hoofdstad?
Jongens toch...
Voor de invasie van Franstaligen was die Nederlandstalig.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2022, 08:00   #20
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Inderdaad, de rand heeft uitdovende faciliteiten, uitdovende faciliteiten die ondertussen gebetonneerd zijn.
Dat is een mythe... De faciliteiten zijn nooit 'uitdovend' geweest aangezien dat niet in de wet is opgenomen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 maart 2022 om 08:00.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be