Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 december 2024, 09:49   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Wink Dacia dreigt Tesla met genadeslag

Deze titel moest ik toch eens posten...

De Dacia Sandero gaat wellicht de Tesla Model Y aflossen als best verkochte auto in Europa. En de VW Golf zal het wslk ook halen van het model Y, die een logische terugval kent na 3 jaar, natuurlijk ook omdat het opgefriste model 3 nu een groter stuk van de Tesla-koek inneemt .

Citaat:
https://www.autosportkrant.be/nieuws...eslag-te-geven

Zit Tesla in grote problemen? Dacia dreigt de genadeslag te geven

Robbie Maes, gisteren

Volgens cijfers van Dataforce werd de Dacia Sandero in november 21.506 keer verkocht. De Volkswagen Tiguan volgde op de tweede plaats met 18.618 verkochte exemplaren, terwijl de Tesla Model Y, die in 2023 nog het topmodel was, in 2024 drastisch terugviel naar de zesde plaats.

De Sandero heeft dit jaar maar liefst acht keer de koppositie in de verkooplijsten bereikt en heeft nu al een indrukwekkende voorsprong van 47.664 exemplaren op de Volkswagen Golf. Dit succes is te danken aan de prijs-kwaliteitverhouding die de Sandero bied.

Laatste offensief van Tesla?

De Tesla Model Y, die in 2023 nog als winnaar uit de bus kwam, staat in 2024 op een stevige achterstand van meer dan 65.000 verkochte exemplaren ten opzichte van de Dacia Sandero. Het lijkt erop dat Tesla niet in staat is geweest om de verkoopstijging van de Sandero te evenaren.

De Europese invoerders van Tesla doen momenteel nog een laatste poging om de achterstand in te halen door klanten die hun aankoop voor 31 december afronden, een jaar lang gratis Supercharging aan te bieden. Deze actie moet mogelijk extra klanten aantrekken, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat dit genoeg zal zijn om de Dacia Sandero van de eerste plaats te stoten.

Met nog slechts enkele weken te gaan lijkt de Dacia Sandero de grote winnaar van 2024 in de Europese verkoopcijfers te worden. De Tesla Model Y, ondanks zijn sterke prestaties vorig jaar, lijkt niet in staat te zijn om zijn positie te behouden.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2024 om 09:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 18:10   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Steeds meer gecamoufleerde model Y "Juniper" (grondige facelift).

De productie zal wslk per 1.1.2025 starten in China, wslk ook in USA.
Ook in USA/Californië werden ze onderweg gezien.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ction-reports/

More sightings of the Tesla Model Y “Juniper” were recently reported on social media. The sightings come amidst reports that Tesla China is preparing for the initial production of an updated version of the all-electric crossover.

The sighting:

- The recent Model Y “Juniper” prototype sighting was reported in California.
- Similar to past sightings, the vehicle was spotted in the wild, and it featured a front and rear end that were completely camouflaged.
- The apparent Model Y “Juniper” prototype was also fitted with heavily tinted windows.

Tesla China reports:

A report from LatePost in China claimed that the upgraded Tesla Model Y would start production in January 2025.
LatePost’s report suggested that the Model Y’s upcoming upgrade will be quite similar to the Model 3 Highland, which included updates to the all-electric sedan’s exterior, interior, battery, and powertrain.
The report also claimed that Tesla China will start producing a six-seat version of the updated Model Y in Q4 2025.
Previous leaked images of the alleged Model Y “Juniper” hinted at a red light bar in the vehicle’s rear.
Other rumored features for the Model Y “Juniper” include a grille-less front, a 15.4-inch tilting infotainment system, and newly developed fourth-generation drive units.

The Model Y in context:

The Model Y is Tesla’s best-selling vehicle, and in 2023, it became the world’s best-selling car by volume.
An upgrade to the Model Y will likely prove popular among consumers considering that the vehicle is still selling well today. This is despite the Model Y still sporting an older design compared to its sedan sibling, the Model 3.
Is ook een reden dat menige zijn aankoop uitstelt. (het oude model Y zal dan sneller aan waarde verliezen)
Poeplogisch dat de Dacia gaat winnen.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 december 2024 om 18:12.
Oud 23 december 2024, 19:20   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het kan me weinig boeien welke auto de meest verkochte was, is of zal zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2024, 11:51   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het kan me weinig boeien welke auto de meest verkochte was, is of zal zijn.
Ook mijn insteek.

Mijn manier om een auto te kiezen en kopen is.

Wat heb ik minimaal nodig.
Wat wil ik eraan uitgeven.
Hoe snel is die leverbaar.

Tesla heeft niks wat voldoet aan die criteria.

Dacia had de Dokker Van. Had. Ik heb er eentje van, 135 000 km, geen kosten uitgezonderd onderhoud en gebruikelijke dingen zoals een kapot lampeke en wat gebruiksdeuken. Voor €10K een prima wagen. (enig nadeel, indien leeg, een rammelbak, grote geluidskast achterin)

Maar aangezien de minimumprijs voor een niet-stadsauto tegenwoordig €20K is, denk ik dat mijn volgende wagen een 2de hands bestelwagen gaat worden, met mijn huidig dagelijks "comfort" vervoer, zo lang mogelijk in gebruik houden.
Oud 26 december 2024, 10:17   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb indertijd nog eens een draadje gestart met "Kijk naar Dacia" of zo...

En hun "designtaal",wel BOENK er op,en dit merk is nu eigenlijk het enige VOLKSWAGEN merk dat over gebleven is.....
Dit gezien Volkswagen zich al een tijdje niet meer lijkt bezig te houden met de produktie van VOLKSwagens....

Het is natuurlijk ietwat een blamage dat de Roemenen,zich baserend op een wat ouder Renault platform, kunnen BLIJVEN spelen tegen al die "moderne" onzinwagens.....

Het merk zal echter in de problemen komen door de uitstootwetgeving....

Vandaar dat er al Dacia Springs (dat zijn electrische Sandero's) te koop zijn,maar die komen uit......China....

Laatst gewijzigd door kelt : 26 december 2024 om 10:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 12:26   #6
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik heb indertijd nog eens een draadje gestart met "Kijk naar Dacia" of zo...

En hun "designtaal",wel BOENK er op,en dit merk is nu eigenlijk het enige VOLKSWAGEN merk dat over gebleven is.....
Dit gezien Volkswagen zich al een tijdje niet meer lijkt bezig te houden met de produktie van VOLKSwagens....

Het is natuurlijk ietwat een blamage dat de Roemenen,zich baserend op een wat ouder Renault platform, kunnen BLIJVEN spelen tegen al die "moderne" onzinwagens.....

Het merk zal echter in de problemen komen door de uitstootwetgeving....

Vandaar dat er al Dacia Springs (dat zijn electrische Sandero's) te koop zijn,maar die komen uit......China....
De Spring is kleiner dan de Sandero, dat dit model in China gemaakt wordt weten er weinigen.

De Sandero is qua motor, interieur en rijden best oké. De elektronica is een ander paar mouwen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 12:47   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor ietwat Sandero mag men ook €20k rekenen, enkel handgeschakeld (5 en 6 vit)

Er is ook nog CVT wat natuurlijk geen DSG is.

Er is ook nog een LPG versie mss de interessantste voor deze streken.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2024 om 12:49.
Oud 26 december 2024, 13:30   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ook mijn insteek.

Mijn manier om een auto te kiezen en kopen is.

Wat heb ik minimaal nodig.
Wat wil ik eraan uitgeven.
Hoe snel is die leverbaar.

Tesla heeft niks wat voldoet aan die criteria.

Dacia had de Dokker Van. Had. Ik heb er eentje van, 135 000 km, geen kosten uitgezonderd onderhoud en gebruikelijke dingen zoals een kapot lampeke en wat gebruiksdeuken. Voor €10K een prima wagen. (enig nadeel, indien leeg, een rammelbak, grote geluidskast achterin)

Maar aangezien de minimumprijs voor een niet-stadsauto tegenwoordig €20K is, denk ik dat mijn volgende wagen een 2de hands bestelwagen gaat worden, met mijn huidig dagelijks "comfort" vervoer, zo lang mogelijk in gebruik houden.
Moeilijk te begrijpen dat ze hun Dokker uit productie hebben genomen... Die had zeker zijn plaats op de markt. Klein en betrouwbaar, eenvoudige maar beproefde technologie van 'de vorige' generatie. Maar heeft dat belang voor een klein bestelwagentje ?

Hopelijk maakt Dacia zichzelf niet kapot door te ver mee te springen in het electrificatie verhaal.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 15:19   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Moeilijk te begrijpen dat ze hun Dokker uit productie hebben genomen... Die had zeker zijn plaats op de markt. Klein en betrouwbaar, eenvoudige maar beproefde technologie van 'de vorige' generatie. Maar heeft dat belang voor een klein bestelwagentje ?

Hopelijk maakt Dacia zichzelf niet kapot door te ver mee te springen in het electrificatie verhaal.

Men moet beseffen dat autobouwers eigenlijk BESTRAFT worden als hun verkochte vloot te veel CO2 uitstoot...

Vandaar dat het kleine goedkope ICEtje verdwijnt,op zijn best vervangen door een DUUR klein ICEtje(dat is gewoon dezelfde maar met een dikke prijssticker op)

Ja,autofabrieken mogen eigenlijk niet meer verkopen wat ze willen,dus ontslaan ze massaal hun werklieden (tienduizenden per jaar ) en sluiten ze fabrieken....Die fabrieken hebben alle economisch nut verloren wegens politieke maatregelen....
De EV kan deze doodsspiraal niet stoppen gezien die niet alhier gemaakt wordt en bovendien een gans deel van het armer wordende kooppubliek niet KAN bedienen...

Dacia is een beetje "last men standing".....

Laatst gewijzigd door kelt : 26 december 2024 om 15:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2024, 16:15   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Men moet beseffen dat autobouwers eigenlijk BESTRAFT worden als hun verkochte vloot te veel CO2 uitstoot...

Vandaar dat het kleine goedkope ICEtje verdwijnt,op zijn best vervangen door een DUUR klein ICEtje(dat is gewoon dezelfde maar met een dikke prijssticker op)

Ja,autofabrieken mogen eigenlijk niet meer verkopen wat ze willen,dus ontslaan ze massaal hun werklieden (tienduizenden per jaar ) en sluiten ze fabrieken....Die fabrieken hebben alle economisch nut verloren wegens politieke maatregelen....
De EV kan deze doodsspiraal niet stoppen gezien die niet alhier gemaakt wordt en bovendien een gans deel van het armer wordende kooppubliek niet KAN bedienen...

Dacia is een beetje "last men standing".....
Pandareus is niet echt mee denk ik.

De Renault baas was onlangs nog dik in de media:
https://energynews.oedigital.com/ene...sales-sluggish

Dacia is deel van de Renault Groep (Renault+Dacia+Alpine) en die maken/verkopen nog altiid (veel) te weinig EVs.

Ze zullen wslk moeten fusioneren met een merk dat genoeg EVs maakt, als het niet betert. CO2-rules.

Het komt er ongeveer op neer dat minstens 20% van hun autoverkoop BEVs moeten zijn in 2025. Een groot aandeel PHEV helpt ook al serieus, de merken die zware SUVs maken doen dat sowieso (Renault behoort daar niet bij)

Renault Gp cijfers vind je hier:
Citaat:
https://media.renaultgroup.com/renau...ook-confirmed/
A commercial strategy focused on value that continues to deliver results. In 2024 Q3:

Retail sales accounted for 67.8% of the total number of vehicles sold in the Group’s five main European countries (more than 23 points above the market), up versus the first two quarters of 2024. The Group had 4 vehicles in the top 10 retail sales rankings in Europe: Sandero, Duster, Clio and Captur. In Europe, the Renault brand sold more than one in every two sales to retail customers, and Dacia reached an 85% share of its sales on retail.
In C-segment and above, the Renault brand accelerated (42.4% of brand sales, up 1.6 points), driven in particular by Austral and Espace E-Tech Full hybrid, which high-trim versions were the most popular, and before benefitting from the effects of Scenic E-Tech electric, Symbioz and Rafale.
Electrified vehicles accounted for 30.2% of Renault Group’s PC sales in Europe (+3.4 points compared to the same period in 2023). This performance was explained by the very strong growth in hybrid sales which were up +52.4% compared to the same period in 2023.

Renault brand’s electrified vehicles accounted for 46.8% of its PC sales in Europe (+7.8 points compared to the same period in 2023). The brand continued to grow on this market, with a market share of 7.4%, up 1.0 point. Renault brand ranked 2nd on the hybrid vehicle market in Europe.

All-electric vehicles accounted for 7.6% of Renault Group’s PC sales in Europe (and 11.6% for Renault brand PC sales). This was down, as expected, in a year of transition marked by the discontinuation of Zoe and Twingo electric and the generation transition of Dacia Spring. Renault Group is launching a full range of electric vehicles symbolized by Scenic E-Tech electric, Renault 5 E-Tech electric, Alpine A290, New Dacia Spring, Renault 4 E-Tech electric and Alpine A390, which will support Renault Group’s EV penetration.

Renault Group’s sales in 2024 Q4 will be strengthened by the progressive deployment of 7 new vehicles across European countries: Renault 5 E-Tech electric, New Renault Captur, Renault Symbioz, New Renault Master (awarded International Van Of The Year 2025), New Dacia Spring, All-New Dacia Duster and Alpine A290. Outside Europe, Renault brand’s sales will be boosted by the first full quarter of sales of Kardian in Latin America, New Renault Duster in Türkiye and Grand Koleos in South Korea. The latter is off to an excellent start in the country.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 december 2024 om 16:36.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be