![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | ||
Minister-President
|
![]() Ik kan meer respekt opbrengen voor mensen die zelf gaan vechten -ook al ben ik het oneens met hen- dan voor oorlogsstokers en op de oorlog spekulerende zakenmannen- en vrouwen die zelf op een veilige afstand blijven. Vraag is of ze wel voor de goede zaak hun leven riskeren, en of ze wel altijd weten wat de werkelijke redenen zijn waarvoor ze hun leven riskeren. Men staat nu de soldaten te bejubelen die het vuile werk voor de politici, oorlogsstokers en oorlogsprofiteurs hebben opgeknapt. Maar wie zal er zich nadien nog om bekommeren? Vaak zijn het jonge mensen uit lagere sociale klassen. Voor iemand uit sociaal lagere klassen is het leger soms de enige manier om vooruit te geraken in het leven. En als je jong bent denk je dat je onkwetsbaar en onsterfelijk bent, en hou je van avontuur. Ook denk je vaak dat je voor de goede zaak strijdt. Maar op het slagveld blijkt dit vaak tegen te vallen. Dit bleek al tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen de Westhoek volledig werd platgebombardeerd. Sommige veteranen stappen dan uit het leger en worden vredesaktivisten. Anderen slaan helemaal door.
Zo streed Nichols O'Keefe, de initiatiefnemer van de menselijke schilden in Irak, in 1991 als 19-jarige marine mee in de Golfoorlog. ,,Soldaat worden was de grootste stommiteit van mijn leven'', zegt hij. ,,Maar ik was jong en naïef. Ik dacht dat het leger mijn leven structuur en zin zou geven. Ik hield het drie jaar uit, tot ik ontslagen werd wegens een machtsconflict met onredelijke superieuren.'' En zo was Timothy McVeigh -die een Amerikaans overheidsgebouw in Oklahoma opblies met 168 doden tot gevolg- een Irak-veteraan uit de Tweede Golfoorlog in 1990-1991. Hij had in Irak een enorme haat voor de Amerikaanse overheid opgelopen. Wijlen McVeigh zei dat hij in de Golfoorlog, waarvan hij gelauwerd terugkeerde, tot de konklusie was gekomen dat de Irakezen ook maar gewone mensen waren en niet de kwaadaardige vijanden die hij voor ogen had toen hij van huis vertrok. McVeigh zei dat de Amerikaanse burgers de overheid in het gareel moeten houden. Op de vraag of geweld daarvoor de aangewezen metode is antwoordde hij dat de overheid het voorbeeld geeft. "Wat hebben we gedaan tegen Soedan? Tegen Afghanistan, Belgrado? Wat doen we met de doodstraf? Het lijkt erop dat de federale overheid voortdurend geweld als optie gebruikt." Citaat:
Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Eén van mijn grootnonkels was zo gek om als vrijwilliger gaan te vechten in de Westhoek in die beruchte Eerste Wereldoorlog.
De onnozelaar werd er "gepakt door de gaas"... Heel lang heeft hij het daarna niet meer uitgezongen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb in elk geval enorm veel respect voor die amerikaanse immigrant (uit puerto rico denk ik) die eerst wilde in het leger dienen als bewijst van dankbaarheid ter erve van amerika, en er stierf op het slagveld.
![]() |
#5 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() en hoe noemt een aanval met granaten dan? idd; een artilleriebombardement. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook mijn eigen oudere of reeds overleden familieleden zijn oorlogsvluchteling geweest, hebben bombardementen meegemaakt, en hebben dierbaren verloren. Ze hebben voor voedsel ook nog woekerprijzen moeten betalen aan oorlogsprofiteurs. Ze hadden dan ook een grote afkeer voor oorlog, oorlogsstokers, en oorlogsprofiteurs. "Al die generaals die al deze medailles kregen waren in werkelijkheid lafaards", zei een van hen mij ooit. "Ze lieten anderen, de gewone soldaten, het vuile werk voor hen doen en voor hun medailles sterven, terwijl ze zelf op een veilige afstand van het slagveld zaten. De echte helden waren de moeders die in oorlogstijd hun kinderen eten gaven en groot brachten. Zij verdienen veel meer medailles en respekt dan deze generaals." Verder konden deze familieleden ook veel begrip opbrengen voor oorlogsvluchtelingen die naar ons land vluchtten. Zelf waren ze de behulpzame vreemden die hen als oorlogsvluchteling in den vreemde opvangden erg dankbaar. Vandaar dus mijn afkeer voor oorlog. Ik ben nochtans geen pacifist. Ik erken het recht op zelfverdediging tegen gewelddadige agressors, en dit desnoods met tegengeweld als het niet anders kan. Maar als vreedzamer oplossingen mogelijk zijn, dan moet men die ook aanwenden. Ik vind het echt niet nodig om geweld ook nog eens te verheerlijken, en heb het dus zeker niet begrepen op de verheerlijking van oorlog. Het is al erg genoeg als je geweld moet gebruiken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementslid
|
![]() Er stond geen enkel huis of boom meer op het slagveld.
Ik heb nog gehoord dat als de wind goed zat men de zee kon horen tot in Roeselaere ![]() Zo vlak was het landschap.
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik kan je op geen enkel punt tegenspreken hier Doomy maar ikdenk dat het niet altijd even makkelijk is. Op het slagveld kan je tegenover je beste vriend staan, je aarzelt maar degene die het langst aarzelt is dood, enkel en alleen omdat iemand je ooit heeft wijsgemaakt dat jouw vriend het "slechte" is en andersom Ondertussen heb je toch een wapen gebruikt en heb je munititie gebruikt en das weer kassa natuurlijk.
En nee ik ben geen heilige hoor, moest een derde schade toeberokkenen aan mijn geliefden zou ik ook in staat zijn om die om te brengen zeker als dit nodig blijkt ter voorkoming. Ik ga tot het uiterste voor de bescherming van mijn naasten maar nooit of te nimmer wil ik in naam van eender wie gewone mensen vermoorden omdat ze de slechterik nie kunne pakke of dat omdat een paar pipo's wat luxueuzer willen gaan skiën |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() Feit blijft dat het steeds de Hitlers , Hoesseins, Bush's en Co zijn die veilig in hun burcht zitten, terwijl ze hun "mindere" landgenoten de dood in jagen. Vaak dan nog landgenoten die het niet eens zijn met het beleid van hun leider. En net als Doomy heb ook ik dáárom zo'n hekel aan oorlog.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nüremberg heeft ons geleerd dat Befehl ist Befehl niet meer geldt als je er als "gehoorzamer" er niet ideologisch/gewetensvol achterstaat.
Dus als de meeste VS/Iraqi soldaten er niet mee deze oorlog akkoord waren, ze alleen een VN tribunaal hadden moeten inroepen. Neen, of je gehoorzaamt omdat het je broodwinning is(in de VS is het een makkelijk te vinden job, als je fysiek wat meezit)omdat het je roeping is, of omdat je gewoon geen keuze hebt(dit dan bij het Irasqi leger, meedoen of slachtoffer zijn, wat een keuze) Oftewel, waar is de eerlijkheid van deze wereld?