Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2005, 12:48   #1
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard Prijzenslag supermarkten kost in Nederland 34.000 banen

In Belgie beginnen de supermarkten ook met een prijzenslag...
Citaat:
Prijzenslag supermarkten kost 34.000 banen

De prijsslag in de supermarkten heeft tot dusver 34 duizend volledige banen gekost. Dat zeggen Laurens Sloot, directeur van de business-school voor de levensmiddelensector EFMI, en Jan-Willem Grievink van adviesbureau CapGemini. NRC Handelsblad schrijft dat zaterdag.

De inkomsten van de levensmiddelensector zijn door de prijzenoorlog met 1,7 miljard euro gedaald. De helft daarvan ging van de winst af; de andere helft werd op het personeel bespaard. 850 miljoen euro gedeeld door 25 duizend euro (dat is wat een arbeidsplaats gemiddeld kost) levert een verlies op van 34 duizend banen, aldus de berekening van Sloot en Grievink.

Die banen zijn niet alleen verdwenen bij de supermarkten, maar ook bij fabrikanten als Unilever en Heineken. Verder zijn veel distributiecentra gesloten: om geld uit te sparen laten supermarkten zich minder vaak bevoorraden.

Sinds de prijzenoorlog in oktober 2003 begon, zijn de prijzen gemiddeld met vier procent verlaagd. Daarnaast berekenen supermarkten de inflatie niet meer door, waardoor de prijsdaling op zes procent uitkomt.

Het einde van de oorlog is nog niet in zicht. Integendeel, Albert Heijn laat in NRC Handelsblad weten dat het dit jaar meer wil besparen dan vorig jaar. Sloot en Grievink verwachten opnieuw banenverlies bij fabrikanten.

Albert Heijn, dat de oorlog begon, heeft zijn marktaandeel in 2004 overigens met niet meer dan 0,2 procent weten te vergroten. Voorlopige winnaar van de prijsslag is Dirk van den Broek/Bas van der Heijden, dat vorig jaar zijn
marktaandeel met 0,6 procent zag stijgen.
Bron
Beangstigend...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 13:50   #2
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het grootste probleem is dat verschillende supermarkten in hun produktengamma,hun uitstraling,hun eventueel geboden diensten,en zelfs in hun plaats van vestiging zich niet meer van elkaar onderscheiden.
Grauwe pap...allemaal van hetzelfde....

Die kunnen elkaar inderdaad alleen te lijf met prijs-oorlogen,en maken zichzelf steeds weer belachelijk met kleurenfotos van bossen wortelen en herensokken afgeprijsd aan -50%

Bij ons(West-Vlaanderen) zie je dan het merkwaardige verschijnsel dat verschillende familiaal geleide "superettes",zich merkwaardig goed staande houden in een zee van grote namen.Mogelijk omdat "vers",echt vers is,het aangeboden gamma beter aansluit op de dagelijkse huishouding,het winkelen er snel en efficient verloopt (!!!!)...en je er niet bestormd wordt met werkelijk belachelijk schreeuw-reclame,mogelijk ook het "familiale" gevoel in de winkel.......

Geen genade met de marketeers!!!!!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:15   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Miljaaar !!! Sublieeeeem !!! De oplossing !!!

Ik stuur dit onmiddellijk door naar premier Verafstoot !!

Want als dat waar is, dan is het omgekeerde effekt ook waar.
We verhogen dus de prijzen in de grootwarenhuizen een beteke en we hebben van slag op stoot 34.000 jobs bij. Dat betekent ook 34.000 werklozen minder, superwinst voor de staat.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:30   #4
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Miljaaar !!! Sublieeeeem !!! De oplossing !!!

Ik stuur dit onmiddellijk door naar premier Verafstoot !!

Want als dat waar is, dan is het omgekeerde effekt ook waar.
We verhogen dus de prijzen in de grootwarenhuizen een beteke en we hebben van slag op stoot 34.000 jobs bij. Dat betekent ook 34.000 werklozen minder, superwinst voor de staat.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:39   #5
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het grootste probleem is dat verschillende supermarkten in hun produktengamma,hun uitstraling,hun eventueel geboden diensten,en zelfs in hun plaats van vestiging zich niet meer van elkaar onderscheiden.
Grauwe pap...allemaal van hetzelfde....

Die kunnen elkaar inderdaad alleen te lijf met prijs-oorlogen,en maken zichzelf steeds weer belachelijk met kleurenfotos van bossen wortelen en herensokken afgeprijsd aan -50%

Bij ons(West-Vlaanderen) zie je dan het merkwaardige verschijnsel dat verschillende familiaal geleide "superettes",zich merkwaardig goed staande houden in een zee van grote namen.Mogelijk omdat "vers",echt vers is,het aangeboden gamma beter aansluit op de dagelijkse huishouding,het winkelen er snel en efficient verloopt (!!!!)...en je er niet bestormd wordt met werkelijk belachelijk schreeuw-reclame,mogelijk ook het "familiale" gevoel in de winkel.......

Geen genade met de marketeers!!!!!
Idd,dit is waar.De mensen gaan liever in een bescheiden winkel hun etenswaren halen waar ze de winkeluitbater persoonlijk kennen.

Ik winkel ook liever in de winkel hier op de hoek dan in een grijze grauwe fabriekshal als de Colruyt.En wat dat prijsverschil betreft,dit recupereer ik wel met mijn auto,heb er namenlijk gene

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:47   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het is maar wat je het belangrijkste vindt: lage prijzen of werkgelegenheid. Voor beide valt wel iets te zeggen, alhoewel ik vind dat producenten (ik denk dan met name aan de boeren, niet zozeer aan de grote multinationals) wel een eerlijke prijs moeten krijgen voor hun producten.

Dat de supermarkten minder bevoorraad worden is trouwens hier in de buurt ook te merken. Uit principe en vanwege het gemak wil ik graag de lokale middenstand ondersteunen, maar als je te vaak met je hand op een lege plaats slaat wordt het er niet aantrekkelijker op om bij de dorpssupermarkt te blijven winkelen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 30 april 2005 om 18:00.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 17:49   #7
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het is maar wat je het belangrijkste vindt: lage prijzen of werkgelegenheid.
Welke supermarkt is eigenlijk de goedkoopste in NL (Aldi and Lidl niet te na gesproken)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 18:12   #8
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Welke supermarkt is eigenlijk de goedkoopste in NL (Aldi and Lidl niet te na gesproken)?
Dat is moeilijk te zeggen, aangezien niet alle ketens overal aanwezig zijn. In Rotterdam geldt bijv. Bas van der Heijden (onderdeel van de Dirk van den Broek-keten) als de goedkoopste winkel, maar die keten vind je hier in Drenthe helemaal niet. Verder staat C1000 bekend als een goedkope supermarkt, maar die vind je volgens mij ook niet overal in Nederland. Het is dus erg afhankelijk van welke ketens er in de buurt zitten, maar dit zijn (met de Aldi en de Lidl) wel de bekende namen.

Overigens kan het door de prijzenslag heel goed zijn dat bepaalde producten ineens bij een andere supermarkt goedkoper zijn. Albert Heijn stond altijd als een hele dure supermarkt bekend, maar heeft veel prijzen fors verlaagd en is nu ook zo duur niet meer.
Oud 30 april 2005, 18:13   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is moeilijk te zeggen, aangezien niet alle ketens overal aanwezig zijn.
Ik dacht even aan Zeeuws-Vlaanderen.
Oud 30 april 2005, 18:15   #10
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik dacht even aan Zeeuws-Vlaanderen.
Mja, dat ken ik niet zo goed. Welke ketens zijn daar aanwezig?
Oud 30 april 2005, 18:18   #11
Grellig
Minister

Standaard

Ik snap niet dat mensen ze liggen te kijken wat het goedkoopste winkelen is.Hier kijk ik dus nooit naar,maar ik let wel op andere uitgaven.

Ik vind eten nog altijd iets wat van goede kwaliteit moet zijn,voor mij liever een echte glas Coca-Cola dan die Riv(i)er cola van den Aldi!

Novalis
Oud 30 april 2005, 18:18   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja, dat ken ik niet zo goed. Welke ketens zijn daar aanwezig?
Er zou een C1000 in Breskens moeten zijn. En ongetwijfeld is er ook heel wat in Terneuzen.
Oud 30 april 2005, 18:20   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Ik snap niet dat mensen ze liggen te kijken wat het goedkoopste winkelen is.Hier kijk ik dus nooit naar,maar ik let wel op andere uitgaven.
Soms doe je wel grote besparingen door even over het muurtje te kijken. Enkele maanden geleden kregen we weet van een grote actie in de Auchan van Duinkerke. Zelfs de brandstof rekenend kwam het flink goedkoper uit om daar even te gaan winkelen. En in de Auchan heb je dezelfde merkproducten als in een GB, Delhaize of Colruyt.
Oud 30 april 2005, 18:22   #14
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Soms doe je wel grote besparingen door even over het muurtje te kijken. Enkele maanden geleden kregen we weet van een grote actie in de Auchan van Duinkerke. Zelfs de brandstof rekenend kwam het flink goedkoper uit om daar even te gaan winkelen. En in de Auchan heb je dezelfde merkproducten als in een GB, Delhaize of Colruyt.
Tja,misschien wel,maar dan ben je verplicht om een auto te hebben en dat heb ik niet.Autorijden is voor mij dan weer geldverspilling.Maar zo heeft ieder wel wat hé.

Novalis
Oud 30 april 2005, 18:22   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind eten nog altijd iets wat van goede kwaliteit moet zijn,voor mij liever een echte glas Coca-Cola dan die Riv(i)er cola van den Aldi!
Geen enkele cola vind ik van goede kwaliteit: het is immers geen kwaliteit. Het is vloeibaar zuur met een overdosis suiker erbij.

Niet ieder product verkocht in de Aldi is van mindere kwaliteit. Velen weten immers niet dat bepaalde merken ook "witte" producten leveren: gewoon hetzelfde product maar onder een naam door de grote winkelketen vastgelegd. Dat is natuurlijk niet altijd het geval.
Oud 30 april 2005, 18:25   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja,misschien wel,maar dan ben je verplicht om een auto te hebben en dat heb ik niet.Autorijden is voor mij dan weer geldverspilling.Maar zo heeft ieder wel wat hé.
Alles hangt af van de som die je aan de wagen besteedt en aan het gebruik ervan, naast natuurlijk ook het feit dat men in bepaalde gevallen geen auto kan missen.

Laatst heb ik een heel goedkope auto aangekocht (en mijn veel duurdere personenwagen verkocht), waardoor ik flink wat minder wegenbelasting betaal en een aanzienlijke korting heb kunnen verkrijgen bij mijn verzekeringsmakelaar. Daar ik regelmatig oudere familieleden moet vervoeren die niet meer zo goed te been zijn, is een auto voor mij onmisbaar. Voor mijn dagelijks woon-werkverkeer gebruik ik evenwel altijd de fiets.
Oud 30 april 2005, 18:27   #17
Grellig
Minister

Standaard

Citaat:
Geen enkele cola vind ik van goede kwaliteit: het is immers geen kwaliteit. Het is vloeibaar zuur met een overdosis suiker erbij.
Als je hard werkt heb je wel af en toe een dosis suiker nodig hé Jan.ik kan begrijpen dat je achter de lessenaar niet zoveel energie verbruikt.

Novalis
Oud 30 april 2005, 18:32   #18
Dimitri

Standaard

Citaat:
Er zou een C1000 in Breskens moeten zijn. En ongetwijfeld is er ook heel wat in Terneuzen.
Ik was de Edah (in Breskens, Hulst en Sluis) nog vergeten en ik zie dat ook de Jumbo, een hoofdzakelijk Zuid-Nederlandse keten, in Terneuzen aanwezig is. Dat zijn ook twee goedkope ketens en de Jumbo wordt bovendien vaak genoemd als kwalitatief zeer goede supermarkt, hoewel ik die keten zelf niet ken.

Voor een prijsvergelijking van een aantal categorieën producten kun je kijken op de site van het consumentenprogramma Kassa: de Boodschappenbrigade
Oud 30 april 2005, 18:42   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je hard werkt heb je wel af en toe een dosis suiker nodig hé Jan.ik kan begrijpen dat je achter de lessenaar niet zoveel energie verbruikt.
Per dag fiets ik flink wat kilometers af, een aantal waar de overgrote meerderheid van de mensen de auto voor van stal haalt. Daar verbrand ik wel mijn suikers. En heb ik een "suikerkick" nodig, dan doe ik een fles gewone, ouderwetse limonade open.
Oud 30 april 2005, 18:48   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik was de Edah (in Breskens, Hulst en Sluis) nog vergeten ...
De Edah Sluis is me bekend.

Heel wat producten zijn in Nederland sowieso goedkoper, omdat de BTW nu eenmaal lager is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be