Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2002, 11:08   #1
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Vandaag te lezen in De Standaard:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
BRUSSEL -- Ook Agalev staat erop dat Vlaanderen medezeggenschap krijgt over de NMBS. Co- en profinanciering van spoorprojecten moeten mogelijk zijn. En Vlaanderen moet via De Lijn zo nodig eigen spoorverbindingen kunnen instellen en uitbaten.



Dat zegt Ludo Sannen, fractieleider van Agalev in het Vlaams Parlement. Daarmee zit hij op dezelfde lijn als Steve Stevaert, de Vlaamse minister van Mobiliteit (SP.A), en de oppositiepartij CD&V.

De Limburger Sannen (Ham) weet, net als Hasselaar Stevaert, wat het is: wonen in een provincie met nauwelijks treinverbindingen, laat staan snelle en comfortabele.

,,Vlaanderen moet een geïntegreerd mobiliteitsbeleid kunnen voeren. Na drie jaar regeren zijn de files nog geen meter korter. Steve Stevaert heeft wel nieuwe klanten op de bus gekregen, vooral mensen die zich niet verplaatsten. We moeten meer automobilisten op het openbaar vervoer krijgen. Dan moet je dit vervoer aantrekkelijk kunnen maken. Dat kan niet als je niets te zeggen hebt over alles wat op sporen rijdt en geen tram is. Vlaanderen moet een volwaardige partner zijn in het bestuur van de NMBS. Co- en prefinanciering van spoorprojecten, jongens, dat moet kunnen! Limburg dringt al zo lang aan op de prefinanciering van de lijn Hasselt-Maastricht die de NMBS maar niet aangelegd krijgt.''

,,Een splitsing van de NMBS? Of dat nodig is, weet ik niet. Ik hoor jullie vertellen over het ,,federale'' Franse model. De SNCF zou de grote lijnen uitbaten en met de regio's praten over wat zij wensen, en wat de SNCF dan zelf doet en wat de regio's doen. Ik heb er absoluut geen probleem mee als Vlaanderen morgen, via de busmaatschappij De Lijn, zelf spoorlijnen van regionaal belang uitbaat. De verbinding Hasselt-Mol-Antwerpen bijvoorbeeld.'' Dat is de moeilijke verbinding die Sannen moet gebruiken om via Antwerpen in Brussel te raken.

,,Of ik dan bots met Ecolo? Pff. Ik heb er geen probleem mee te botsen met Ecolo. Ik vind dat het federale mobiliteitsbeleid (van Ecolo-minister Isabelle Durant, nvdr) nog niet heeft uitgeblonken in efficiëntie en daadkracht. Neem nu de discussie over de 90 of 70 km op gewone wegen. De federale regering wil dat weer zelf uitwerken, zonder gewesten. Wellicht staan we over twee jaar nog nergens. Daar hou ik niet van.''

23/08/2002 Bart Dobbelaere en Guy Tegenbos

©Copyright De Standaard
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 22:47   #2
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

En nog eens een oud onderwerpje vanonder het stof halen. Dit is dus wat ik bedoel met mijn voorstel, ongeveer toch. Toch toevallig, mijn mening komt weeral sterk in de buurt van die van Agalev/Groen!
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:17   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

De federalisering in Frankrijk is er vooral gekomen om een onderscheid te maken tussen de (potentieel) winstgevende intercity lijnen tussen de Franse grootsteden en de verlieslatende lijntjes in de provincie. Als de provincialen willen dat de lokale lijnen openblijven dan moeten ze daar maar zelf voor betalen. Wij zijn te druk bezig met HST-lijnen aan te leggen om ons bezig te houden met de rest.

Alles past in de liberalisering van het openbaar vervoer in Europa maar bon daar dat doet er voor de meeste Groenen niet toe. Kijk maar naar hun grote voorbeelden in Duitsland in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 23 januari 2005 om 23:17.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 20:19   #4
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

federalisatie is geen goed idee. De Nmbs moet geprivatiseerd worden, men zou op europees vlak alle spoorwegmaatschappijen moeten privatiseren, zo kan men de kosten drukken.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 20:39   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Vandaag te lezen in De Standaard:
Tja, als ze de Limburgse treinellende aan den eigen lijve ondervinden verandert dat de zaken natuurlijk...
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk.
De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 21:59   #6
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte
federalisatie is geen goed idee. De Nmbs moet geprivatiseerd worden, men zou op europees vlak alle spoorwegmaatschappijen moeten privatiseren, zo kan men de kosten drukken.
Als je wilt privatiseren mag dat dan wel niet tenkoste van de veiligheid gaan !
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:20   #7
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Er wordt hier niks meer gedefederaliseerd in België of de B.U.B. haalt binnen een paar jaar een absolute meerderheid.

Ja, als u dat wil, mij niet gelaten.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:34   #8
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 19 maart 2003
Locatie: Maaseik
Berichten: 2.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er wordt hier niks meer gedefederaliseerd in België of de B.U.B. haalt binnen een paar jaar een absolute meerderheid.
Blijven proberen, hansje, blijven proberen...

Los van enige communautaire problematiek zou het beste voor de NMBS de privatisering zijn.

De NMBS als maatschappij staat dan enkel nog in voor het onderhoud van de lijnen en de stations zodat aan veiligheid niets ingeboet moet worden (de seininrichtingen en het onderhoud blijven immers in handen van de NMBS).

Voor het gebruik van de lijnen betalen privé-maatschappijen een kost aan de NMBS dat stuk voor stuk haar rollend materieel kan verkopen en zo uit de financiële put kan geraken.
Lijnen die niet onmiddelijk verkocht geraken, worden verder uitgebaat door de NMBS tot er een exploitant voor die lijnen opduikt.

Het geld dat geïnd wordt op Vlaamse lijnen blijft in Vlaamse handen en vice versa. Eventueel kan de functie van de NMBS overgenomen worden door De Lijn in Vlaanderen en TEC in Wallonië binnen afzienbare tijd...

Laatst gewijzigd door Vlaanderen_onafhankelijk : 24 januari 2005 om 23:36.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:35   #9
Seba
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er wordt hier niks meer gedefederaliseerd in België of de B.U.B. haalt binnen een paar jaar een absolute meerderheid.

Ja, als u dat wil, mij niet gelaten.
als u dat wil denken, mij niet gelaten
__________________
Voor homohuwelijk, homo-adoptie en vrije meningsuiting, dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Storme
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 01:18   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Er wordt hier niks meer gedefederaliseerd in België of de B.U.B. haalt binnen een paar jaar een absolute meerderheid.

Ja, als u dat wil, mij niet gelaten.
Laat de BUB maar de absolute meerderheid behalen, zolang het maar gedefederaliseerd is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 12:58   #11
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Noem het rechts, maar ik zit inderdaad vooral in met de passagiers, en niet met de NMBS-personeelsleden. Wat niet wil zeggen, dat beider belangen niet kunnen samenlopen, of dat ik met veel plezier NMBSsers op straat zou zetten.
Nationaal moet er een coördinatie blijven. Maar dat hoeft niet in handen te zijn van de NMBS. Binnen afzienbare tijd is de markt voor passagiersvervoer vrijgemaakt. En we gaan er mee moeten leren leven. Ik heb dan liever dat er nationaal wordt gecoördineerd, om de passagiers en gebruikers van het spoor geen last daarvan te laten ondervinden, dan dat een paar cowboys het net onveilig maken.

Ook de NMBS moet niet opgesplitst worden, tenzij mss intern. Want ik vind het niet logisch, dat de gewesten of gemeenten niet zelf kunnen investeren in eigen infrastructuur. Hoe lang heeft de NMBS bijv. de boot niet afgehouden, om het onderhoud van een station uit handen te geven? Gemeentes die het station zelf wilden onderhouden, met hun eigen middelen, konden/kunnen dat niet, omdat het niet binnen de NMBS-logica valt. Sorry, maar NMBS-logica = geen logica, als je het mij vraagt...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 15:56   #12
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

De NMBS is reeds federaal, je kan haar dus moeilijk nog eens federaliseren, defederaliseren of regionaliseren zijn uiteraard wel openstaande opties.

Persoonlijk lijk een regionalisering van de infrastructuur en een privatisering van de uitbating met een overheidsdienst die over de veiligheidsnormen waakt een goed idee.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 16:29   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Noem het rechts, maar ik zit inderdaad vooral in met de passagiers, en niet met de NMBS-personeelsleden. Wat niet wil zeggen, dat beider belangen niet kunnen samenlopen, of dat ik met veel plezier NMBSsers op straat zou zetten.
Nationaal moet er een coördinatie blijven. Maar dat hoeft niet in handen te zijn van de NMBS. Binnen afzienbare tijd is de markt voor passagiersvervoer vrijgemaakt. En we gaan er mee moeten leren leven. Ik heb dan liever dat er nationaal wordt gecoördineerd, om de passagiers en gebruikers van het spoor geen last daarvan te laten ondervinden, dan dat een paar cowboys het net onveilig maken.

Ook de NMBS moet niet opgesplitst worden, tenzij mss intern. Want ik vind het niet logisch, dat de gewesten of gemeenten niet zelf kunnen investeren in eigen infrastructuur. Hoe lang heeft de NMBS bijv. de boot niet afgehouden, om het onderhoud van een station uit handen te geven? Gemeentes die het station zelf wilden onderhouden, met hun eigen middelen, konden/kunnen dat niet, omdat het niet binnen de NMBS-logica valt. Sorry, maar NMBS-logica = geen logica, als je het mij vraagt...
Ik noem dit inderdaad rechts maar dat verbaast me niet gezien "jullie" palmares in de vorige regering en dat van jullie vrienden in de ons omringde landen. De groenen schuiven in één legislatuur tijd sneller op naar rechts dan de sociaal-democraten in 100 jaar tijd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 17:03   #14
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.400
Standaard

Beste moderators,

Even deze vraag.
Wat heeft deze openingspost me 'politiek' temaken'?

Ik krijg hier de indruk dat alleen "vaste" klanten mogen posten waar ze willen.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 17:11   #15
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
De NMBS is reeds federaal, je kan haar dus moeilijk nog eens federaliseren, defederaliseren of regionaliseren zijn uiteraard wel openstaande opties.
Waqt bedoelt u hiermee? Bij mijn weten is de NMBS nog steeds één unitaire organisatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
Persoonlijk lijk een regionalisering van de infrastructuur en een privatisering van de uitbating met een overheidsdienst die over de veiligheidsnormen waakt een goed idee. Coekie
Akkoord, met één nuance; géén regionalisering, maar wel toewijzing aan de twee grote deelstaten, én bediening van e brusselse agglomeratie door énerzijds de MIVB (voor wat betreft alle lokale lijnen die de gewestgrenzen niet te buiten gaan, en al de rest door Vlaanderen.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 17:23   #16
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Coekie
De NMBS is reeds federaal, je kan haar dus moeilijk nog eens federaliseren, defederaliseren of regionaliseren zijn uiteraard wel openstaande opties.
Waqt bedoelt u hiermee? Bij mijn weten is de NMBS nog steeds één unitaire organisatie.
We leven natuurlijk niet meer in een unitair maar een federaal land. De bevoegdheid voor de NMBS ligt bij de belgische federale regering, met name bij de federale minister van Begroting en Overheidsbedrijven Johan Van de lanotte.
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 18:56   #17
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

De NMBS wordt op federaal -nationaal- niveau bestuurt. Met federalisering bedoel ik, dat de federalisering ook in de structuur van de NMBS duidelijk moet worden. De NMBS moet mss niet opgesplitst worden (ik spreek me niet uit over in welke entiteiten dan wel), de voogdij erover moet op zijn minst wel gedeeld worden met de gewestelijke overheden. Met de mogelijkheid voor de deelstaten, om aan prefinanciering te doen, zonder rekening te moeten houden met de 60/40-verdeelsleutel.
En wat links is, en wat rechts, kijk, ik ben het niet vaak eens met Stevaert, maar ik geef hem wel in een ding gelijk. Wat is er rechts, aan de wens, dat werknemers niet de dupe zijn van acties bij het openbaar vervoer? Ik gruw van wilde stakingen, zoals die soms voorkomen bij de NMBS. Het totaal gebrek aan respect voor de reizigers, noem ik niet meer links, maar is rechtser en egoïstischer, dan de doorsneevakbondsman wil toegeven.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 19:27   #18
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
De NMBS wordt op federaal -nationaal- niveau bestuurt. Met federalisering bedoel ik, dat de federalisering ook in de structuur van de NMBS duidelijk moet worden. De NMBS moet mss niet opgesplitst worden (ik spreek me niet uit over in welke entiteiten dan wel), de voogdij erover moet op zijn minst wel gedeeld worden met de gewestelijke overheden. Met de mogelijkheid voor de deelstaten, om aan prefinanciering te doen, zonder rekening te moeten houden met de 60/40-verdeelsleutel.
En wat links is, en wat rechts, kijk, ik ben het niet vaak eens met Stevaert, maar ik geef hem wel in een ding gelijk. Wat is er rechts, aan de wens, dat werknemers niet de dupe zijn van acties bij het openbaar vervoer? Ik gruw van wilde stakingen, zoals die soms voorkomen bij de NMBS. Het totaal gebrek aan respect voor de reizigers, noem ik niet meer links, maar is rechtser en egoïstischer, dan de doorsneevakbondsman wil toegeven.
Herinner je nog de laatste (algemene) staking bij het spoor? Yep we weten al langer dan Groen! a-ver-rechts is.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 20:51   #19
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Hey, je kan Groen! niet over een kam scheren. Maar ik geef je gelijk, als je zegt, dat voor mij de economische logica meespeelt. Als een dienst met minder mensen kan worden verzorgd, zonder de veiligheid in het gedrang te brengen, door een efficiëntere bedrijfsvoering, en als het daardoor goedkoper kan, graag. Nu wordt er vaak te zeer vastgehouden aan de jobs die ze hebben, zonder nog maar van omscholing te willen horen. Bepaalde diensten zijn onderbemand, maar kunnen niet worden aangevuld, omdat elders het geld wordt opgesoupeerd op diensten die overbodig zijn, of overbemand.

Ik heb even gezocht, en de laatste NMBS-staking is alweer even geleden. De laatste was de staking van treinbegeleiders in april vorig jaar. Omwille van de dood van een van de B-security-mensen. De grote staking was van juni 2003. Sorry, de reputatie van de NMBS is hen hier een beetje voor geweest, het was vooral de MIVB, en een paar keer De Lijn die de laatste jaren staakten.

Maar zeg eens, solidarnosc, wat is jouw mening over een eventuele reorganisatie van de NMBS? Je mening over staking kunnen we wel vermoeden, dus daar hoef je geen uitleg bij te geven .
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2005, 15:09   #20
Antoon
Secretaris-Generaal VN
 
Antoon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
Standaard

Vervoer is toch een bevoegdheid van de Gewesten. Waarom de NMBS/SNCB niet splitsen in Vlaamse Spoorwegen en Chemin de Fer Wallon?
__________________

Laatst gewijzigd door Antoon : 26 januari 2005 om 15:10.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be