Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2006, 22:14   #1
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard De toespraak van verhofstadt

De tekst is nog niet beschikbaar op de website van de Kamer, maar ik heb hem even integraal neergepend. Hierop volgt de toespraak van onze premier, Guy Verhofstadt, als antwoord op de vraag van Annemans (VB) en De Groot (N-VA) over de toespraak van de koning. Ik ben tevens zo lief geweest notoire passages aan te strepen:

"Ik zou eigenlijk willen beginnen met te zeggen dat er nog zekerheden zijn in het leven, en met andere woorden: als de koning afstand neemt van het separatisme, dan kan je er donder op zeggen dat er een vraag en een reactie komt van extreemrechts, en van het Vlaams Blok– natuurlijk. (protest vanuit de tribune van het Vlaams Belang en de N-VA) En dat is eigenlijk ook de reden, collega’s, waarom ik deze vraag, waarom ik deze vraag vandaag krijg. Extreemrechts en het Vlaams Blok is tegen de koning, tegen de monarchie en tegen het voortbestaan van dit land, en dus moet er een vraag gesteld worden aan de eerste minister wanneer de koning afstand neemt van dergelijke standpunten. In elk geval, collega’s, euh, is ons standpunt heel klaar en duidelijk: de staatshervorming, die zullen we in 2007 voeren, en die is ook noodzakelijk; en het verwarren van staatshervorming en separatisme zoals het gebeurt, is een tendens die ik absoluut zou willen ontraden aan de collega’s in het parlement. Wat we moeten doen is een zakelijke benadering van de komende staatshervorming, en “zakelijke benadering” wil zeggen: een oplossing vinden voor het probleem van de Senaat, onze instellingen aanpassen aan het federalisme, oplossingen vinden voor de problemen die er bestaan in de rand [van Brussel], oplossingen vinden voor bijkomende bevoegdheden, zodoende dat we homogene bevoegdheden kunnen toebedelen aan de verschillende entiteiten, euh, in ons land. Maar ik denk dat ik dat moet waarschuwen van dat te beginnen te verwarren met separatisme zoals sommigen dat maar al te graag willen doen, en al diegenen die in feite voor een verdere staatshervorming zijn, voor hun kar spannen om het separatisme verder ingang te doen vinden, en eigenlijk het einde van dit land in te luiden, wat wij, als democraten, niet willen in dit land, daar gaat het in essentie over. (applaus vanuit de VLD-banken) Dus, meneer de voorzitter, ik heb gezegd: er zijn inderdaad nog zekerheden in het leven, en de zekerheid is dat wij inderdaad geen doorgang gaan laten vinden aan, aan die partijen, die er, euh, inderdaad voor pleiten om tegen de koning, tegen de monarchie en tegen het voortbestaan van het land te ageren. En voor de rest, denk ik, heb ik geen enkel probleem, en zal ook niemand een probleem hebben met het feit dat de koning zich uitspreekt tegen het opsplitsen en tegen het separatisme in ons land."
Oud 5 februari 2006, 22:23   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

De kerel heeft al zoveel leugens vertelt dat we de tel kwijt zijn.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 22:23   #3
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Dubbel.

Laatst gewijzigd door daiwa : 5 februari 2006 om 22:24.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 22:24   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij kent zelfs de partijen niet in het parlement, en bestempelt prompt even de N-VA als zijnde extreemrechts... Nice...

Dat krijgen we uiteraard niet te zien in het zeven-uur journaal...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 22:49   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hij kent zelfs de partijen niet in het parlement, en bestempelt prompt even de N-VA als zijnde extreemrechts... Nice...
Terecht.
N-Va en Vb is voor het grootste deel koek-één-deeg:
  • separatist
  • anti-royalist
  • discriminatoire bedoelingen tegenover een bevolkingsgroep op basi van ras, afkomst of taal
Dat is de essentie en de rest is opsmuk.
Oud 5 februari 2006, 23:00   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadt
In elk geval, collega’s, euh, is ons standpunt heel klaar en duidelijk: de staatshervorming, die zullen we in 2007 voeren, en die is ook noodzakelijk; en het verwarren van staatshervorming en separatisme zoals het gebeurt, is een tendens die ik absoluut zou willen ontraden aan de collega’s in het parlement. Wat we moeten doen is een zakelijke benadering van de komende staatshervorming, en “zakelijke benadering” wil zeggen: [b]een oplossing vinden voor het probleem van de Senaat ... "
Verhofstadt wil de senaat omvormen tot een gemeenschapssenaat waarbij de Walen de helft van de zetels zullen hebben, en aldus iedere verdere vorm van staatshervorming zullen kunnen blokkeren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 23:09   #7
Vrijheid
Schepen

Vrijheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Terecht.
discriminatoire bedoelingen tegenover een bevolkingsgroep op basi van ras, afkomst of taal
Nu stel je me teleur SuperStaaf. Ras en afkomst spelen helemaal geen rol voor de N-VA en ook niet voor het VB. Taal en cultuur wel.

Monocultuur, assimilatie, ... Woorden genoeg om deze politiek te duiden. Maar kies toch niet steeds de verkeerde. Daar overtuig je niet mee.
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached."

"Matter doesn't matter, only interactions matter"

Me & my autism

Laatst gewijzigd door Vrijheid : 5 februari 2006 om 23:12.
Vrijheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 23:16   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheid Bekijk bericht
Nu stel je me teleur SuperStaaf. Ras en afkomst spelen helemaal geen rol voor de N-VA en ook niet voor het VB. Taal en cultuur wel.
Om het even.
Zowel afkomst als taal als aanhorigheid bij bevolkingsgroep x-y-z, zijn allemaal criteria waarop de wetgever verbiedt te discrimineren.
Ik ben met dergelijke wetten niet voor 100% akkoord, maar iedereen dient er gelijk voor te zijn: als het Vb niet mag oproepen om de allochtonen van buiten-Europese origine te discrimineren, mag de N-Va ook niet oproepen om niet-Vlaamse Belgen het leven zuur te maken met b.v. dicriminerende taalvereisten voor het bekomen van een woning.
Oud 5 februari 2006, 23:21   #9
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verhofstadt wil de senaat omvormen tot een gemeenschapssenaat waarbij de Walen de helft van de zetels zullen hebben, en aldus iedere verdere vorm van staatshervorming zullen kunnen blokkeren.
Daarvoor hebben ze de helft van de zetels niet nodig, er zijn andere technieken die toegepast kunnen worden. Communautaire meerderheden, de alarmbelprocedure, ...
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 23:21   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Om het even.
Zowel afkomst als taal als aanhorigheid bij bevolkingsgroep x-y-z, zijn allemaal criteria waarop de wetgever verbiedt te discrimineren.
Ik ben met dergelijke wetten niet voor 100% akkoord, maar iedereen dient er gelijk voor te zijn: als het Vb niet mag oproepen om de allochtonen van buiten-Europese origine te discrimineren, mag de N-Va ook niet oproepen om niet-Vlaamse Belgen het leven zuur te maken met b.v. dicriminerende taalvereisten voor het bekomen van een woning.
Bij mijn weten wordt er helemaal niet op taal gediscrimineerd. N-VA noch Vlaams Belang willen zich immers moeien met de huistaal van de mensen. Wel wordt benadrukt dat het Nederlands de enige ambtelijke taal van Vlaanderen hoort te zijn (met hoogstens een speciaal tweetalig statuut voor Brussel).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 23:36   #11
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Daarvoor hebben ze de helft van de zetels niet nodig, er zijn andere technieken die toegepast kunnen worden. Communautaire meerderheden, de alarmbelprocedure, ...
... De loutere aanwezigheid van die overgelopen Italiaan...
Oud 5 februari 2006, 23:36   #12
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Hmm, "extreemrechts en het Vlaams Blok"... Het Vlaams Blok is dus blijkbaar niet extreemrechts volgens Verhofstadt, welke partij dan wel? N-VA? Spirit?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 23:42   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom verdedigen rechtse partijen trouwens nu het feit dat die mensen met religie mogen spotten, en de linkse die moslims?

...

Ik ben blij dat ik centrist ben...

Extreemrechts is dus relatief... Maar ik zou zeggen dat "Extreemrechts en het Vlaams Blok", daar het maar op twee partijen doelde, handelde over extreemrechts als vervanging van de N-VA. Die Verhofstadt kan ook niet echt een goede spindoctor betalen...

Laatst gewijzigd door lombas : 5 februari 2006 om 23:43.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 09:52   #14
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Uw 2e deel is fout (vanaf ... en aldus ...), want het doel is van de senaat een adviserend orgaan te maken, waarin gediscussieerd kan worden, maar waaraan dus geen beslissende macht gekoppeld is. (en alzo zou die dus niets kunnen blokeren )
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 09:54   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Uw 2e deel is fout (vanaf ... en aldus ...), want het doel is van de senaat een adviserend orgaan te maken, waarin gediscussieerd kan worden, maar waaraan dus geen beslissende macht gekoppeld is. (en alzo zou die dus niets kunnen blokeren )
Dat is dan nog belachelijker. Dus ze krijgen ongeveer evenveel macht als de Bond van Ondernemers, de Vakbonden, de scouts en boer Charel uit Kammerzele?

Oud 6 februari 2006, 09:57   #16
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat is dan nog belachelijker. Dus ze krijgen ongeveer evenveel macht als de Bond van Ondernemers, de Vakbonden, de scouts en boer Charel uit Kammerzele?

Tja, de meeste dingen die de Europese commisie kan doen hebben zowat hetzelfde systeem he
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 10:14   #17
Menapius
Schepen

Menapius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tekst is nog niet beschikbaar op de website van de Kamer, maar ik heb hem even integraal neergepend. Hierop volgt de toespraak van onze premier, Guy Verhofstadt, als antwoord op de vraag van Annemans (VB) en De Groot (N-VA) over de toespraak van de koning. Ik ben tevens zo lief geweest notoire passages aan te strepen:

"Ik zou eigenlijk willen beginnen met te zeggen dat er nog zekerheden zijn in het leven, en met andere woorden: als de koning afstand neemt van het separatisme, dan kan je er donder op zeggen dat er een vraag en een reactie komt van extreemrechts, en van het Vlaams Blok– natuurlijk. (protest vanuit de tribune van het Vlaams Belang en de N-VA) En dat is eigenlijk ook de reden, collega’s, waarom ik deze vraag, waarom ik deze vraag vandaag krijg. Extreemrechts en het Vlaams Blok is tegen de koning, tegen de monarchie en tegen het voortbestaan van dit land, en dus moet er een vraag gesteld worden aan de eerste minister wanneer de koning afstand neemt van dergelijke standpunten. In elk geval, collega’s, euh, is ons standpunt heel klaar en duidelijk: de staatshervorming, die zullen we in 2007 voeren, en die is ook noodzakelijk; en het verwarren van staatshervorming en separatisme zoals het gebeurt, is een tendens die ik absoluut zou willen ontraden aan de collega’s in het parlement. Wat we moeten doen is een zakelijke benadering van de komende staatshervorming, en “zakelijke benadering” wil zeggen: een oplossing vinden voor het probleem van de Senaat, onze instellingen aanpassen aan het federalisme, oplossingen vinden voor de problemen die er bestaan in de rand [van Brussel], oplossingen vinden voor bijkomende bevoegdheden, zodoende dat we homogene bevoegdheden kunnen toebedelen aan de verschillende entiteiten, euh, in ons land. Maar ik denk dat ik dat moet waarschuwen van dat te beginnen te verwarren met separatisme zoals sommigen dat maar al te graag willen doen, en al diegenen die in feite voor een verdere staatshervorming zijn, voor hun kar spannen om het separatisme verder ingang te doen vinden, en eigenlijk het einde van dit land in te luiden, wat wij, als democraten, niet willen in dit land, daar gaat het in essentie over. (applaus vanuit de VLD-banken) Dus, meneer de voorzitter, ik heb gezegd: er zijn inderdaad nog zekerheden in het leven, en de zekerheid is dat wij inderdaad geen doorgang gaan laten vinden aan, aan die partijen, die er, euh, inderdaad voor pleiten om tegen de koning, tegen de monarchie en tegen het voortbestaan van het land te ageren. En voor de rest, denk ik, heb ik geen enkel probleem, en zal ook niemand een probleem hebben met het feit dat de koning zich uitspreekt tegen het opsplitsen en tegen het separatisme in ons land."
Verhofstadt is vergeten om nog een laatste zinnetje toe te voegen aan zijn toespraak: "En ik verzeker u, waarde collega's, dat als de staatshervorming eraan komt in 2007, ik, zoals ik telkens verdienstelijk bewezen heb, opnieuw de eerste zal zijn om mijn broek af te steken en voorover te buigen als Elio di Rupo met zijn eisen afkomt. Ik dank u voor uw aandacht."
Oud 6 februari 2006, 10:18   #18
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

[SIZE=3]BELGIE UNITAIR !!![/SIZE]
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2006, 10:20   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
[SIZE=3]BELGIE UNITAIR !!![/SIZE]
Euh die staatshervorming komt er hoor... Wind je zo niet op
Oud 6 februari 2006, 12:11   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs de B.U.B. is tegen een paritaire senaat. Alleen moet er een minimale vertegenwoordiging van de Duitstaligen zijn en opnieuw provinciale senatoren naast gemeenschapssenatoren. Veel moet er dus niet veranderen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be