![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Knack van deze week:
Citaat:
En wat te denken van de rest van het interview, over racisme en "een opbod in strengheid"... Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 mei 2006 om 12:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() "een opbod in strengheid"
Als je de gevolgen van zo'n opbod wil zien hoef je enkel naar Frankrijk te kijken. Nadat Jean-Marie Le Pen de tweede presidentiele ronde haalde in 2002 is alles in een stroomversnelling gegaan. De nationale en locale regeringen, bestaande uit centrum rechtse en centrum linkse politiekers, bundelden sindsdien hun krachten om de extreem-rechtse stemmers te recupereren. Gevolg: een repressieve politiestaat. Nu kan je denken, tof, meer blauw op straat, een hardere aanpak, enz... dat betekent alvast meer veiligheid. Maar de werkelijkheid is dat de politie een vrijkaart kreeg. Fouilleren en vernederen van de jeugd (ongeacht de huidskleur) in midden van de straat, grof en onbeleefd taalgebruik van de agenten en ook persecutie van minderbedeelden in sociale sloppenwijken (die in Frankrijk veel voorkomen). Dat is de onbetwistbare reden voor de opstanden in november '05. In bijna alle grote Franse steden welliswaar. Ik kan het weten, ik was daar. Drie maanden later lag Frankrijk weer helemaal plat, deze keer -volgens de woordvoerders van de regering en de media - omwille van een jongeren contract (CPE). Maar de rellen die toen weer ontstonden hadden echt niks weg van een meningsverschil over de invoering van een nieuw type contract. Als je ziet hoe repressie leidt naar confrontatie moet je je toch eens afvragen wat de haat- en paniekzaaiers eigenlijk willen bereiken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Repressie leidt naar confrontatie Ofwel: Elke stem voor Vb is een stapje dichter bij brandende auto's. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Joske, ik was misschien niet duidelijk, maar ik onderschrijf wat je bedoelt hoor! Ik wou alleen maar zeggen dat sommige mensen juist daarom effectief afhaken van het VB. Het probleem is dat het VB tot nu toe zijn posters altijd goed "time-de", dwz niet vlak voor verkiezing. Met andere woorden: tegen die tijd denken die "kiezers" alweer anders.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 13:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Eénerzijds wordt het effectief afhaken veroorzaakt door rationeel denken, niet door schrik. Oorzaak en gevolg, je weet wel. Anderzijds - en veel opvallender eigenlijk - is het toch té gek dat een poster campagne het lot van een natie zou kunnen bepalen. Alleszins, ik stel voor dat we niet te hard off-topic dwalen. Waar StevenNr1 het over heeft, is dat de overheid instanties opstart (overlegraad voor minderheden) om ze dan als een baksteen te laten vallen als het erop aankomt, desondanks de inspanningen die door deze instantie geleverd worden. De tekst die hij citeerde haalt uit naar de redenen van de culturele spanningen, naar pogingen om deze spanningen te behelpen, en verder ook naar de sabotage die deze pogingen ondergaan door de media of door ambtenaren, en ten laatste naar waar we als natie aan het gaan zijn. Een specifieke campagne van het Vb heeft er dus niet zo veel mee te maken.
Respect Laatst gewijzigd door deJos : 18 mei 2006 om 14:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() deJos vat het perfect samen zie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Elke stem voor Vb is een stapje dichter bij brandende auto's.
---------------------------------------------------------------------- Deze onzin zal me toch niet beletten om VB te stemmen. Integendeel, zou ik zeggen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Hoe ernstig moeten we dat artikel in Knack nemen?
Een aantal Marokkanen verhuisen onlangs van Nederland naar Antwerpen omdat de mensen hier zoveel vriendelijker zijn. Helemaal geen problemen zegden ze in een interview voor TV. Zou het kunnen dat journalisten altijd hun verhalen wat aandikken om de aandacht te trekken? Want Knack moet toch verkocht worden? Ik weet het ook niet. TIME van 3 april 2006 schrijft een artikel over voetbal in Spanje: Racism is a widespread problem in football, and nowhere more so than in Spain Wisten jullie dat? Wel, ik ook niet. Ofwel is dat ook een journalist die wat aandacht zoekt, ofwel zit heel de wereld vol racisten. Binnen kort ga ik met verlof naar Thailand, niet naar de toeristische oorden, maar naar het achtergebleven N.O. Enkele weken zonder racisten, fascisten, verdraagzaamheid, vermeend gevoel van onveiligheid enz. Oef!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Wat kunnen wij nu anders gaan doen dan u prettige vakantie toe te wensen, hé? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Er zijn gelukkiglijk nog vriendelijke mensen inde wereld
|
![]() |
![]() |