Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2006, 11:11   #1
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard artikel15 bis wet op de partijfinanciering afschaffen

Inzoverre men subsidies aan partijen toekent op basis van het aantal kiezers komt dat erop neer dat een deel van de belastinggelden van een kiezer naar zijn eigen partij gaan;In die zin is het niet logisch dat er voorwaarden gesteld worden betreffende het partijprogramma van een partij want dat komt erop neer dat indien een partij bij sanctie zijn susidies verliest de belastinggelden van de kiezers van die partij niet meer bij de eigen partij komen waarvoor ze wetens en willens gestemd hebben.
Voor het overige komt de eis dat partijen in hun statuten moeten beloven minstens de rechten en vrijheden vervat in de europese conventie van de rechten van de mens te respecteren erop neer dat men alleen liberaler mag zijn.Een restrictievere visie mag niet.Dat is onaanvaardbaar .AAngezien een politieke partij moeilijk zonder subsidies kan ,komt dit erop neer bepaalde keuzes aan de kiezer te onthouden.Een partij moet een programma van discriminatie ten voordele van de autochtonen aan de kiezer kunnen voorleggen;een partij moet voor de doodstraf kunnen opkomen enz en toch subsidies krijgen van de belastinggelden van haar eigen kiezers.Artikel 15bis moet dus weg.
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 11:14   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Heel die financieringswet moet weg. Ideologieën behoeven geen staatsgeld.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 11:18   #3
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen de Walen wel...
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 11:42   #4
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als de beperkingen op inkomsten en uitgaven gelijktijdig wegvallen zullen bepaalde partijen dit wel willen steunen. Het is immers enorm eenvoudig om veel grotere bedragen bijeen te krijgen van zodra men zich mag laten sponseren door bedrijven.
Maar dan gaan we naar het Amerikaanse systeem waar één van de rijksten steeds wint, en je als klein partijtje nog minder kans maakt, én waar politici heel hard vasthangen aan geld en bedrijven. Verkiest u dit? Persoonlijk vind ik het huidige systeem beter voor de kleintjes en de nieuwe kandidaten (en ik ben een Liberaal, als ik zoiets al zeg )

Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 19 mei 2006 om 11:43.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 11:47   #5
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
Voor het overige komt de eis dat partijen in hun statuten moeten beloven minstens de rechten en vrijheden vervat in de europese conventie van de rechten van de mens te respecteren erop neer dat men alleen liberaler mag zijn. Een restrictievere visie mag niet. Dat is onaanvaardbaar.
M.a.w. u vindt dat partijen die de rechten van de mens louter als een vodje papier bezien, ook gesubsidiëerd moeten worden.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:06   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad.
Oud 19 mei 2006, 12:13   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
M.a.w. u vindt dat partijen die de rechten van de mens louter als een vodje papier bezien, ook gesubsidiëerd moeten worden.

Het is mijn democratisch recht voor dergelijke partijen te stemmen, en dus mee te bepalen dat mijn geld daar naartoe moet.

Indien u vind van niet, hebt u zelf problemen met de rechten van de mens, of de manier waarop een democratie functioneert.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:34   #8
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kingtiger Bekijk bericht
Inzoverre men subsidies aan partijen toekent op basis van het aantal kiezers komt dat erop neer dat een deel van de belastinggelden van een kiezer naar zijn eigen partij gaan;In die zin is het niet logisch dat er voorwaarden gesteld worden betreffende het partijprogramma van een partij want dat komt erop neer dat indien een partij bij sanctie zijn susidies verliest de belastinggelden van de kiezers van die partij niet meer bij de eigen partij komen waarvoor ze wetens en willens gestemd hebben.
Voor het overige komt de eis dat partijen in hun statuten moeten beloven minstens de rechten en vrijheden vervat in de europese conventie van de rechten van de mens te respecteren erop neer dat men alleen liberaler mag zijn.Een restrictievere visie mag niet.Dat is onaanvaardbaar .AAngezien een politieke partij moeilijk zonder subsidies kan ,komt dit erop neer bepaalde keuzes aan de kiezer te onthouden.Een partij moet een programma van discriminatie ten voordele van de autochtonen aan de kiezer kunnen voorleggen;een partij moet voor de doodstraf kunnen opkomen enz en toch subsidies krijgen van de belastinggelden van haar eigen kiezers.Artikel 15bis moet dus weg.
Eindelijk een VB-er die toegeeft dat de partij discrimineert. Het vonnis van het Hof van beroep wordt bevestigd. Dankuwel voor uw eerlijkheid. Nu uw soortgenoten nog.

Laatst gewijzigd door Jampie : 19 mei 2006 om 12:35.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 13:23   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Als de beperkingen op inkomsten en uitgaven gelijktijdig wegvallen zullen bepaalde partijen dit wel willen steunen. Het is immers enorm eenvoudig om veel grotere bedragen bijeen te krijgen van zodra men zich mag laten sponseren door bedrijven.
Maar dan gaan we naar het Amerikaanse systeem waar één van de rijksten steeds wint, en je als klein partijtje nog minder kans maakt, én waar politici heel hard vasthangen aan geld en bedrijven. Verkiest u dit? Persoonlijk vind ik het huidige systeem beter voor de kleintjes en de nieuwe kandidaten (en ik ben een Liberaal, als ik zoiets al zeg )
Het huidige systeem is een levensverzekering voor de traditionele partijen. Geen enkele nieuwe partij krijgt nog een kans. De politieke markt is sinds 1989 volledig gesloten.

Bovendien kunnen excessen bij de afschaffing van partijfinanciering perfect vermeden worden door het behoud van het verbod op steun komende van bedrijven.

Andere modaliteiten kunnen eveneens bij wet voorzien worden (bijv. een kleine financiële basissteun voor alle partijen die reeds geldige kieslijsten hebben neergelegd; net genoeg voor een website en een secretariaat).

Laatst gewijzigd door Hans1 : 19 mei 2006 om 13:24.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 20:19   #10
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
Met dat systeem (sponsering door bedrijven) heb ik wel wat problemen. Dit zet de deur (veder) open naar corruptie. Op het moment dat een partij aan de macht is komen die bedrijven dan aan de deur kloppen.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 21 mei 2006 om 20:22.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 20:33   #11
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Het is mijn democratisch recht voor dergelijke partijen te stemmen, en dus mee te bepalen dat mijn geld daar naartoe moet.

Indien u vind van niet, hebt u zelf problemen met de rechten van de mens, of de manier waarop een democratie functioneert.
dan kun je er niks tegen hebben dat heel de partijfinanciering afgeschaft wordt, en je zelf je geld aan het vb geeft.
Oud 21 mei 2006, 22:09   #12
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Het huidige systeem is een levensverzekering voor de traditionele partijen. Geen enkele nieuwe partij krijgt nog een kans. De politieke markt is sinds 1989 volledig gesloten.

Bovendien kunnen excessen bij de afschaffing van partijfinanciering perfect vermeden worden door het behoud van het verbod op steun komende van bedrijven.

Andere modaliteiten kunnen eveneens bij wet voorzien worden (bijv. een kleine financiële basissteun voor alle partijen die reeds geldige kieslijsten hebben neergelegd; net genoeg voor een website en een secretariaat).
28 jaar geleden had het Vlaams Blok ook geen partijfinanciering...

Elk begin is moeilijk, begin met een programma, zoek kiezers, je zal beloond worden !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2006, 22:11   #13
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
dan kun je er niks tegen hebben dat heel de partijfinanciering afgeschaft wordt, en je zelf je geld aan het vb geeft.
voor alle partijen dan ? terug naar af en de vorige "financieringen" of op zijn Amerikaans ?! met financiële schandalen en corruptie ?!
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 21 mei 2006, 22:16   #14
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Eindelijk een VB-er die toegeeft dat de partij discrimineert. Het vonnis van het Hof van beroep wordt bevestigd. Dankuwel voor uw eerlijkheid. Nu uw soortgenoten nog.
Oud 22 mei 2006, 07:18   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb daar idd geen probleem mee. Nu betalen we ook, zij het onrechtsreeks.
Zolang die regel voor elke andere partij geldt heb ik daar noch een probleem mee, noch maak ik er mij zorgen om.
Oud 22 mei 2006, 07:24   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Met positieve discriminatie heb je anders geen problemen. Toch niet zolang die ten voordele van de allochtoon, en dus ten nadele van de autochtoon is.

Het Hof van Beroep heeft alleen maar bewezen dat het veel te goed kijkt door een oog en volstrekt blind is aan het andere.
Oud 22 mei 2006, 07:26   #17
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
voor alle partijen dan ? terug naar af en de vorige "financieringen" of op zijn Amerikaans ?! met financiële schandalen en corruptie ?!
Als het VB er maar mee droog kan gelegd worden zijn alle middelen goed, en dan nemen we er de uitwassen het Amerikaanse systeem graag bij. Ja toch?
Oud 22 mei 2006, 07:28   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Met dat systeem (sponsering door bedrijven) heb ik wel wat problemen. Dit zet de deur (veder) open naar corruptie. Op het moment dat een partij aan de macht is komen die bedrijven dan aan de deur kloppen.
Vóór ze aan de macht zijn ook al, hoor.

Ze sponseren zelfs zodanig zwaar dat de door hen gewenste partij aan de macht kómt.
Oud 22 mei 2006, 08:31   #19
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:

Domme redenering: waarom zouden partijen er voor kiezen om 1 vorm van financiering af te schaffen als ze niets in de plaats krijgen? Wilt u een andere regeling, dan zal u meer realisme aan de dag moeten leggen.

Uw andere modaliteiten zijn trouwens een lachertje: zeg dan gewoon dat u ook geld wil van de staat voor uw partijtje, en doe niet zo hypocriet over die afschaffing (want die wilt u blijkbaar niet). Uw ding is net zo goed staatsfinanciering, en veel eenvoudiger te misbruiken. U creëert immers een 100tal partijen bij (kijk maar eens naar de laatste gemeenteraadsverkiezingen), en gezien het opportunisme van de mensen zullen er daar nog hopen bijkomen. Een website kan trouwens gratis, en een secretariaat is voor niets nodig zo lang u niet nationaal verkozen bent of verkozenen heeft in meer dan 20 gemeenten (give or take ).

Laatst gewijzigd door TheBlackadder : 22 mei 2006 om 08:32.
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 08:44   #20
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht

ik heb eigenlijk niks tegen de partijfinancieringen.
Hoewel die 'evenredigheid' met het aantal stemmen me niet zo aanstaat. kleine, nieuwe partijen zouden iets meer mogen krijgen dan de 'gevestigde waarden', zodat ze meer naar buiten kunnen komen en meer propaganda kunnen maken. Die worden al genegeerd in de pers, ze hebben het nodig.
Zou de diversiteit en het politieke animo enkel verbeteren, denk ik.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be