Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 mei 2006, 13:26   #1
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard Beurscrash?

Ik las op de voorpagina van HLN vandaag "Gaan de beurzen crashen?" een artikel over het feit dat de situatie op de financiële markten vandaag net hetzelfde is als vlak voor de beurscrash in 1987. Ik probeerde daarnet het artikel te vinden op hun website om het aan mijn pa te tonen, maar ik vind het nergens terug.

Is het dus alleen maar een hoax in de papieren editie en waarom vermelden ze er dan niks van in de online editie? En staan we werkelijk aan de vooravond van een beurscrash en wat voor gevolgen zou dat hebben voor onze economie en onze sociale zekerheid?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 13:27   #2
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

ik stem alvast op een beurscrach
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 13:29   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik stem alvast op een beurscrach
en waarom?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 13:35   #4

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en waarom?
waarom niet ? Ik heb er niks belegd en verlies er dus niks bij - ik win er alleen maar leedvermaak bij als kapitalisten op hun bek gaan.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 mei 2006 om 13:36.
Oud 22 mei 2006, 13:35   #5
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Het zou mij alleszins goed uitkomen nu... (nogal wat derivatives in portefeuille naar het schijnt)
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 14:28   #6
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

in india was er wat beurspaniek:
http://money.cnn.com/2006/05/22/news...reut/index.htm

En wat te denken van dit :
Verhuist onze beurs naar NY ?
(teletekst vrt)
AMERIKAANS EN DUITS BOD OP EURONEXT
De Amerikaanse effectenbeurs NYSE en de
beurs van Frankfurt hebben een bod uit-
gebracht op Euronext. Het bestuur van
Euronext komt maandag bijeen om zich
erover te beraden. Dinsdag is er een
aandeelhoudersvergadering.

Over de inhoud van het Duitse bod is
niets bekend. De NYSE biedt 0,98
aandeel NYSE-Euronext plus 21,32 euro
contant voor één aandeel Euronext. De
hoofdzetel zou dan in New York moeten
komen onder leiding van de topman van
de NYSE.

Euronext, de eigenaar van de beurzen in
Amsterdam, Parijs, Brussel en Lissabon,
is met beide partijen al enige tijd aan
het onderhandelen over een fusie.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 14:30   #7
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom niet ? Ik heb er niks belegd en verlies er dus niks bij - ik win er alleen maar leedvermaak bij als kapitalisten op hun bek gaan.
als de beurzen crashen, crasht onze economie ook, met als gevolg meer werkloosheid, meer ellende. maar daar kick jij op hé? hoe meer mensen in de werkloosheid, hoe beter.
Oud 22 mei 2006, 14:35   #8

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
als de beurzen crashen, crasht onze economie ook, met als gevolg meer werkloosheid, meer ellende. maar daar kick jij op hé? hoe meer mensen in de werkloosheid, hoe beter.
nee dit kapitalistisch systeem kickt op ellende en kan niet bestaan zonder wereldwijde en grootschalige armoede. Vandaar dat ik idd kick op de ondergang van dat systeem ja. Ik verlies er nogmaals zelf ook niks bij en de armen op lange termijn ook niet en als woordvoerder van het vierde wereld syndicaat is het belang van de armen op lange termijn mijn enige zorg. Het belang van een paar beursgoeroes zal me worst wezen - die hebben bovendien genoeg belangenorganisaties die hen hun lot aantrekken.

Als vierde wereld syndicalist geloof ik om het kapitalisme kapot te krijgen bovendien in de techniek van de verbrandde aarde. Hoe dan ook zonder de ondergang van het kapitalisme is er voor de armen GEEN hoop; geen toekomst. Ook al krijgen ze mss af en toe een worst toegesmeten.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 22 mei 2006 om 14:36.
Oud 22 mei 2006, 14:40   #9
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
nee dit kapitalistisch systeem kickt op ellende en kan niet bestaan zonder wereldwijde en grootschalige armoede. Vandaar dat ik idd kick op de ondergang van dat systeem ja. Ik verlies er nogmaals zelf ook niks bij en de armen op lange termijn ook niet en als woordvoerder van het vierde wereld syndicaat is het belang van de armen op lange termijn mijn enige zorg. Het belang van een paar beursgoeroes zal me worst wezen - die hebben bovendien genoeg belangenorganisaties die hen hun lot aantrekken.

Als vierde wereld syndicalist geloof ik om het kapitalisme kapot te krijgen bovendien in de techniek van de verbrandde aarde. Hoe dan ook zonder de ondergang van het kapitalisme is er voor de armen GEEN hoop; geen toekomst. Ook al krijgen ze mss af en toe een worst toegesmeten.
de 4e wereld kan jou geen barst schelen, alleen je eigen ideetjes. hoe meer ellende hoe sterker jij je voelt, zielig.

jij noemt je wsl links, maar in feite ben extreem-rechts, véél extremer dan het VB, want je verdeelt de mensen in klasses en je vindt jouw klasse de superieure.
Oud 22 mei 2006, 15:03   #10
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

de winst koersverhoudingen van de beurgenoteerde bedrijven lijken me helemaal niet overdreven aals je bekijkt welke winst men maakt ook de vooruitzichten zijn goed. Ik zie dus aar heel weinig redenen waarom de beurs zou crashen tenzij de olie of de rente spectaculair stijgen
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 17:51   #11
Thanatos
Burger

Standaard

't is gewoon een eenmalige correctie die al langer werd verwacht. De beurzen waren gewoon veel te optimistisch.

Sell in may and go away!
Thanatos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 18:51   #12
sancho
Provinciaal Statenlid

sancho's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Een "systeem" is per definitie een complex gegeven waarbij je niet kan zeggen dat er een bepaalde leiding is die alles stuurt. Anders zou je niet hoeven te spreken van een systeem maar van een regime. Een systeem is eigenlijk per definitie niet gestuurd en kan daarom ook niet "kicken" op iets.

2. Het kapitalistisch systeem kan perfect draaien op zowel basisbehoeften als hogere behoeften... Er is dus eigenlijk geen reden waarom het systeem de mensen arm zou moeten houden.

3. Er is geen grootschalige en wereldwijde armoede momenteel : overal gaan de zaken vooruit alleen in Afrika gaan de zaken achteruit, maar dat is te wijten aan het overheidsfalen aldaar en niet aan het kapitalistisch systeem. (ik bekijk het dan wel op termijn van +- 50 tot 100 jaar).

Laatst gewijzigd door sancho : 22 mei 2006 om 18:53.
sancho is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 19:31   #13
de geldmanniak
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik zou weten dat de beurzen zouden crashen, dan zou ik nu massaal put opties kopen. In een dalende markt valt immers veel geld te verdienen.
de geldmanniak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2006, 20:05   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de geldmanniak Bekijk bericht
Als ik zou weten dat de beurzen zouden crashen, dan zou ik nu massaal put opties kopen. In een dalende markt valt immers veel geld te verdienen.
t' is daarom dat ze van tijd tot tijd crashen, anders is er niks meer aan!
Ge moet daar natuurlijk heel veel geld voor hebben.
Oud 22 mei 2006, 23:02   #15
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Ik las op de voorpagina van HLN vandaag "Gaan de beurzen crashen?" een artikel over het feit dat de situatie op de financiële markten vandaag net hetzelfde is als vlak voor de beurscrash in 1987. Ik probeerde daarnet het artikel te vinden op hun website om het aan mijn pa te tonen, maar ik vind het nergens terug.

Is het dus alleen maar een hoax in de papieren editie en waarom vermelden ze er dan niks van in de online editie? En staan we werkelijk aan de vooravond van een beurscrash en wat voor gevolgen zou dat hebben voor onze economie en onze sociale zekerheid?
De crash van 1987 heeft op mijn leven noch op dat van de meeste mensen die op dat ogenblik in leven waren niet de minste invloed gehad.
Oud 23 mei 2006, 07:34   #16
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
De crash van 1987 heeft op mijn leven noch op dat van de meeste mensen die op dat ogenblik in leven waren niet de minste invloed gehad.
Niet moeilijk..; U was toen nog niet geboren...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 09:47   #17
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gewiekst kapitalist maakt ook winst als de beurs zakt.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 15:00   #18
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Beurscrashes kunnen wel een impact hebben op de reële economie, maar historisch gezien valt dat in ons land nogal mee, heb ik me laten vertellen.
Oud 23 mei 2006, 15:01   #19
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
t' is daarom dat ze van tijd tot tijd crashen, anders is er niks meer aan!
Ge moet daar natuurlijk heel veel geld voor hebben.
Om put-opties te kopen? Ga weg jong.
Put-opties zijn stukken goedkoper dan de meeste aandelen.

Je kan er wel al je geld mee verliezen.
Oud 23 mei 2006, 21:16   #20
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
de winst koersverhoudingen van de beurgenoteerde bedrijven lijken me helemaal niet overdreven aals je bekijkt welke winst men maakt ook de vooruitzichten zijn goed. Ik zie dus aar heel weinig redenen waarom de beurs zou crashen tenzij de olie of de rente spectaculair stijgen
Winst heeft eigenlijk niet zoveel belang bij aandelenwaarde.

Ik investeer liever in mannen die geen winst, of zelfs verlies hebben, zolang hun earnings goed zijn, groeien, en hun werkkapitaal goed gedekt is.

Het is daarom ook dat ze price/earnings gebruiken en niet price / net profit.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be