Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2006, 13:06   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard An(n)us horribilis

An(n)us horribilis

Hebt u het ook al gemerkt? Het wil immers niet meer lukken. Wat zeg ik? Het lijkt wel bij voorbaat allemaal te mis-lukken. Bij zoveel onwil past dan ook maar één vraag: is er nog wel hoop?

Onze samenleving zit in het slop. Het is de zoveelste aanslag op menselijk leven. Het is de zoveelste lafhartige moord. Het is de zoveelste onschuldige die eraan moet geloven. En ook nu weer laat het “zinloos geweld” niemand onberoerd. Alhoewel, klinken de stemmen al niet wat doffer dan tevoren? Zijn we er al bijna aan gewoon geworden? Hoeveel ruimte rest er nog tussen een “fait divers” en een lijk op de bus?

[FONT='Times New Roman']Volgens de Standaard (Commentaar van vandaag, 26/06) kan 2006 uitgroeien tot het Annus horribilis van de “multiculturele samenleving”. Kan 2006 echter ook aanleiding geven tot een Anus horribilis voor bepaalde fracties, hun politici en hun gesubsidieerde aanhang? Ik denk bvb. aan Anciaux en andere dromers-Spiritisten die hardop de term “interculturele samenleving” in de mond blijven nemen? Of aan de VZW Tegen Zinloos Geweld die de oplossing ziet in het beschilderen van straatstenen met vlinders? Is er nog hoop voor deze ultra-optimisten wiens geforceerde glimlach op hun gelaat lijkt versteend te zijn? Of is de hoop nu aan de extremisten van alle partijen die niets liever willen dan dat “de strijd” voor eens en voor altijd beslecht gaat worden? Zal het Vlaams Blok de kans worden gegeven om te bewijzen dat hun oplossingen in feite “nep” zijn? Dat we in de praktijk nooit meer terugkunnen naar de “uniculturele” Vlaamse polder? En welke hoop rest er nog voor de modale burger die gewoon naar zijn werk wil gaan, zijn kinderen wil opvoeden tot brave mensen, en naar de overheid kijkt voor de garantie dat morgen een dag als alle andere wordt? [/FONT]
Oud 26 juni 2006, 13:11   #2
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Had men 20 jaar geleden naar het Vlaams Blok geluisterd dan was het zo ver nooit gekomen!
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 13:13   #3
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Men gaat nu weer beginnen 'nadenken' over het hoe en het waarom...
Men moet niet denken, men moet doen! Veiligheid is een recht en dat moet gegarandeerd worden voor iedereen. Kan men het nu niet aan, dan moet men de controlefunctie van de bevoegde diensten opdrijven. Desnoods wordt iedereen dan maar dag en nacht op alle openbare plaatsen gefilmd! De orde en rust moet weerkeren!
Oud 26 juni 2006, 13:17   #4
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion Bekijk bericht
Men moet niet denken, men moet doen! Veiligheid is een recht en dat moet gegarandeerd worden voor iedereen. Kan men het nu niet aan, dan moet men de controlefunctie van de bevoegde diensten opdrijven.

Volledig akkoord

Citaat:

Desnoods wordt iedereen dan maar dag en nacht op alle openbare plaatsen gefilmd! De orde en rust moet weerkeren!
Dit vind ik niet echt een goed idee, zulke systemen kunnen tot misbruik leiden.
Er moet ook meer gedaan worden aan preventie in plaats van strengere bestraffing al is een misdaadloze samenleving nu eenmaal een utopie en niet meer dan dat.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 14:42   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had men 20 jaar geleden naar het Vlaams Blok geluisterd dan was het zo ver nooit gekomen!

Yep, hetgeen we allemaal genoeg voor hebben gewaarschuwd begint jammer genoeg vorm te krijgen, en dit is nog maar het begin.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 14:46   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Volledig akkoord

Dit vind ik niet echt een goed idee, zulke systemen kunnen tot misbruik leiden.
Er moet ook meer gedaan worden aan preventie in plaats van strengere bestraffing al is een misdaadloze samenleving nu eenmaal een utopie en niet meer dan dat.

Hadden we zo'n systeem gehad, dan hadden nu de foto's van die 6 krapulen al in de gazet gestaan.

Maar ja, uw privacy is belangrijker natuurlijk, ... Weet u , als ge niks misdoet kan het toch geen kwaad dat ze uw fotoke pakken als ge op en af de bus stapt. ... so what, als alleen de potiediensten toegang hebben tot die gegevens, moet u zich geen zorgen maken, als u bv, uw vrouw wat bedriegt af en toe.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 14:52   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
An(n)us horribilis

Hebt u het ook al gemerkt? Het wil immers niet meer lukken. Wat zeg ik? Het lijkt wel bij voorbaat allemaal te mis-lukken. Bij zoveel onwil past dan ook maar één vraag: is er nog wel hoop?
Ik heb de krantencommentaren vanmorgen idd gehoord op de radio. Ze gingen allemaal over hetzelfde maar dat van De Standaard spreekt de duidelijkste taal.

Citaat:
Kookpunt nadert

Het wordt te veel.

Dit loopt slecht af. Niets wijst erop dat de overgrote meerderheid, die rust, kalmte en vreedzaam samenleven wil, greep krijgt op de frustraties en ontsporingen van een gewelddadige minderheid. Die meerderheid is het geloof aan het verliezen dat haar bestuurders echt alles doen om de problemen bij de wortel aan te pakken. Hun machteloosheid kweekt kille woede.

De vaststelling van een catastrofale mislukking is onontkoombaar. De overheid kan het verval van sociale cohesie, normen en waarden niet compenseren.

De tijd om de tikkende bom stil te zetten, wordt akelig kort. 2006 is pas halfweg, maar dreigt het annus horribilis van het multiculturele samenleven in Vlaanderen te worden.
Wie gaan we hiervoor verantwoordelijk stellen?
Nog maar eens het VB?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:00   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dit is nog maar het begin.
Ik vrees dat je gelijk hebt....

Intussen hoor ik her en der mensen over 'politiek' praten die dat nooit eerder deden.

Ik krijg mails van leeftijdsgenoten die mottig worden van hun eigen gevoelens van machteloosheid.

En ja, ik herken wat vele anderen al veel langer voelden maar (nog) niet durfden toegeven: kille woede ten overstaan van hun gewelddadige rustverstoorders.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:04   #9
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik vrees dat je gelijk hebt....

Intussen hoor ik her en der mensen over 'politiek' praten die dat nooit eerder deden.

Ik krijg mails van leeftijdsgenoten die mottig worden van hun eigen gevoelens van machteloosheid.

En ja, ik herken wat vele anderen al veel langer voelden maar (nog) niet durfden toegeven: kille woede ten overstaan van hun gewelddadige rustverstoorders.
En dit zowel blank of zwart! (een uitspraak die je me niet vaak zal horen doen...)
Oud 26 juni 2006, 15:10   #10
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Lees het DS-edito nog eens: de kille woede richt zich tegen de regenten, niet tegen de vreemdelingen. En zo hoort het ook, willen we niet van nepoplossing naar nepoplossing gan.

Laatst gewijzigd door baarle : 26 juni 2006 om 15:10.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:12   #11
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Lees het DS-edito nog eens: de kille woede richt zich tegen de regenten, niet tegen de vreemdelingen. En zo hoort het ook, willen we niet van nepoplossing naar nepoplossing gan.
Het Vlaams Belang brengt genoeg oplossingen naar voren... Pas ze gewoon toe!
Oud 26 juni 2006, 15:13   #12
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Belang is geen oplossing, maar een wapen dat de burger gebruikt tegen de regenten.

Als het die rol niet goed vervult, is het er zo mee afgelopen.
Oud 26 juni 2006, 15:13   #13
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het VB wilt gewoon polariseren, das al.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:14   #14
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Ieder zijn mening.
Oud 26 juni 2006, 15:14   #15
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat het VB het geweld voedt. "Ze haten ons toch" denken allochtonen dan. Het is een vicieuze cirkel.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:17   #16
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik denk dat het VB het geweld voedt. "Ze haten ons toch" denken allochtonen dan. Het is een vicieuze cirkel.
Inderdaad, het VB heeft zichzelf dat imago aangemeten door zijn uitspraken, zijn veroordeelde criminelen in de organisatie en hun houding (de bokshandschoenen ed.) daardoor voelen de allochtonen zich geviseerd dus meer verzete en geweld. Op zijn beurt ziet de autochtone bevolking dit en zet zich nog meer af, wat uiteindelijk leidt tot meer geweld (skinheads, vanthemsche), waarop de allochtone bevolking weer reageert en ga zo maar verder.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:18   #17
Zwarte Spion
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VRTnieuws.net
Man zo goed als zeker gestorven aan slagen
ma 26/06/06 - Het staat zo goed als vast dat de 54-jarige treinbestuurder zaterdag overleden is door de slagen en de schoppen die hij op de bus kreeg van zes jongeren. De politie heeft er goede hoop in dat ze de daders kunnen vatten.
Het onderzoek wordt met man en macht voortgezet. Minstens dertig speurders van de federale politie, aangevuld met enkele tientallen agenten van de jeugdbrigade van de lokale politie Antwerpen, werken voltijds aan de zaak.

De oproep tot getuigen van gisteravond heeft al twintig bruikbare tips opgeleverd, maar het parket is nog altijd op zoek naar een koppel dat achteraan de bus zat en mogelijk de feiten vanop de eerste rij heeft gezien.

"We vragen met aandrang dat die mensen contact met ons zouden opnemen", zegt Dominique Reyniers van de Antwerpse politie.

Over de officiële doodsoorzaak van het slachtoffer, een 54-jarige treinbestuurder, is nog niets bekend, maar het lijkt er wel op dat hij overleden is als gevolg van de slagen die hij op de bus gekregen heeft.

Intussen betuigen heel wat voorbijgangers hun medeleven aan de nabestaanden van het slachtoffer op het Koningin Astridplein.
Oud 26 juni 2006, 15:19   #18
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Inderdaad, het VB heeft zichzelf dat imago aangemeten door zijn uitspraken, zijn veroordeelde criminelen in de organisatie en hun houding (de bokshandschoenen ed.) daardoor voelen de allochtonen zich geviseerd dus meer verzete en geweld. Op zijn beurt ziet de autochtone bevolking dit en zet zich nog meer af, wat uiteindelijk leidt tot meer geweld (skinheads, vanthemsche), waarop de allochtone bevolking weer reageert en ga zo maar verder.
Idd, maar ja, het VB en (vooral) zijn aanhangers denkt zo niet omdat "ze er tenminste iets aan willen doen". Zo simpel denkt de doorsnee burger.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:23   #19
xylitar
Schepen

Standaard

Citaat:
Men moet niet denken, men moet doen! Veiligheid is een recht en dat moet gegarandeerd worden voor iedereen. Kan men het nu niet aan, dan moet men de controlefunctie van de bevoegde diensten opdrijven. Desnoods wordt iedereen dan maar dag en nacht op alle openbare plaatsen gefilmd! De orde en rust moet weerkeren!
IDD, meer consequentie..... groot gelijk...
bravo, bravo...

tiens, was het vb niet veroordeeld? Doek dan maar eerst het vb op.
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 15:25   #20
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Idd, maar ja, het VB en (vooral) zijn aanhangers denkt zo niet omdat "ze er tenminste iets aan willen doen". Zo simpel denkt de doorsnee burger.
Tiens, ik herinner me die bokshandschoen- en bezemaffiches nog. Die atrributen waren helemaal niet tegen de vreemdelingen, maar tegen de overheid gericht. Zoek maar op!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be