![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Gisteren was het Wereldvoedseldag.
Voor de heel-Nederlandse actiegroep Voorpost, actief in zowel Vlaanderen als Nederland, een ideale gelegenheid om actie te voeren tegen de veramerikanisering van onze cultuur in het algemeen en tegen de nefaste invloed van de hamburgerindustrie in het bijzonder. Een snelle hap is tegenwoordig zeer populair, maar of zo’n hap ook gezond is en of de producenten ervan verantwoord te werk gaan, is maar de vraag. Enkele bedenkingen bij de hamburgerindustrie: - McDonald’s en co brengen overal hetzelfde voedsel aan de man. Vroeger had iedere streek z’n eigen eetcultuur, nu wordt die vervangen door de eenheidshamburger van McDonald’s en co; - McDonald’s en co leveren producten af die verre van gezond zijn: eenzijdige samenstelling, teveel vetten, teveel suikers. Supersnelle slachtingen vergroten het risico op voedselvergiftiging en besmettingen; - De grote hoeveelheden verpakkings- en promotiemateriaal dragen vooral bij aan de afvalberg; - De voedselverspilling in fastfood-restaurants is enorm. Om de tien minuten worden de niet-geconsumeerde klaargemaakte producten weggegooid; - Kleine en middelgrote boeren die niét leveren aan de fastfoodindustrie, omdat de geboden prijzen té laag zijn voor niet-megagrote bedrijven, kunnen het in hele streken wel vergeten. In sommige slachthuizen die werken voor de fastfoodindustrie worden alle veilgheids- en hygiëneregels aan de kant gezet. Medewerkers in de restaurants zijn niet meer dan de menselijke component in een gigantisch grote machine; - Kinderen worden gebruikt en misbruikt, onder andere met speeltjes, speelhoeken en op kinderen gerichte publiciteit, als willoze consument én aanbrenger van “grote” consumenten; - Fastfood smaakt zonder kunstmatige en zogenaamd “natuurlijke” smaakstoffen letterlijk naar ... niets. Noch de vriendelijkheid van de medewerkers, noch het eten, noch de verwerking van de “grondstoffen”, noch de manier waarop gewerkt wordt, heeft ook maar iets natuurlijks; - Alleen al het verspreiden van dit soort boodschappen heeft bewuste consumenten in verschillende landen jaren aan processen vanwege McDonald’s en co gekost. De fastfoodindustrie heeft het niet voor de vrije meningsuiting; Iedereen eet wat hij wil. Maar het kan geen kwaad eens twee minuten na te denken over de vraag of de “happy meal” wel zo “happy” is en maakt. Daarom vatte Voorpost-Vlaanderen gisteren post aan een McDonald’s-“restaurant” in Gent met een spandoek “Met Voorpost eet je gezond”. Honderden bezoekers werden vergast op een gezonde appel en kregen een pamflet mee waarop tekst en uitleg werd verstrekt rond de actie. Identieke acties werden gevoerd bij een aantal vestigingen van McDonald’s in Nederland, alwaar – zoals in Vlaanderen – het protest tegen de massaconsumptie, de 24-uurseconomie en het verdringen van de eigen cultuur door de commerciële massacultuur al een aantal jaren een terugkomend Voorpost-actiethema is. Johan Vanslambrouck Voorzitter Voorpost Luc Vermeulen Actieleider Björn Roose Persverantwoordelijke __________________________________________________ _ En zo kan iedereen lezen dat "die rechtse extremisten" zich met meer dingen bezighouden dan met communautaire problemen of gastarbeiders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ge hebt ons helemaal overtuigd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja smijt Quick en McDonalds maar buiten. Weer een paar duizend jobs voor laaggeschoolden minder....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En dan zeiken dat er werk genoeg is etc...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Ik ben nog nooit in een fastfood restaurant geweest en ga dat zo houden, de hamburgercultuur is niet aan mij besteed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Door hamburgers te eten breng je alleen je eigen gezondheid in gevaar. Door op (een aantal, maar niet alle) gewestwegen 90 km/u te rijden, breng je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veel uitzicht geeft zulke jobs nu ook weer niet éh?
Bovendien is het een duivenkot van komen en gaan. Dus zo fijn zal het daar ook wel niet zijn. Beter die jonge snaken in andere jobs steken waar ze wel iets mee naar voren komen. Machinebouw bv, kunnen we die dan verkopen aan de chinezen of zo.
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Mij ging het er maar om dat vele zaken die we doen of laten bepaald worden door anderen, of dat je dat nu goed vindt of niet dat maakt weinig uit, het is zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Een goed initiatief zou mischien het oprichten van "Bio-food restaurants" zijn, het moet wel lékker zijn, en niet (veel) duurder als dat MacDonald's-junkfood...In de huidige kontext zou dat mischien wel pakken bij de bevolking.In samenwerking met plaatselijke boeren, die bereid zijn op "bio" over te stappen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() als je dagelijks met publiciteit bestookt word, word die keuze (onbewust maar zeker) wel kleiner en kleiner, vooral als je er van jongs af aan in zit...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() als een hele bevolking zich volvreet met voedsel van slechte kwaliteit, vet en vadsig word, ziek zelfs, dan gaat dat de gemeenschap wél aan, want die zal tenslotte voor de genezing van al die mensen moeten betalen.Een oplossing zou mischien zijn om die Hamburger-Smeerlapperij héél zwaar te belasten, dan kunnen enkel de Rijkaards zich daar nog te pletter mee vreten, en die hebben geld genoeg om zich op eigen kosten te laten verzorgen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Europees Commissaris
|
![]() Weet ik. Ik heb zelf een maand of 7 voor Quick gewerkt in afwachting van een betere job... Het is in ieder geval beter dan thuis zitten niksen en leven op kosten van de staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Door hamburgers te eten, breng je de hele wereld in gevaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Die Voorposters, zijn die allemaal even mager en taai als ik?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vlaamse frietkoten zijn dan weer veel gezonder waarschijnlijk. Wat een lulkoek allemaal. Niemand dwingt u om alle dagen hamburgers te eten.
Een paar apen die wat appelen staan uit te delen aan een MacDonalds zullen ook geen kat weerhouden om er binnen te stappen. Ik zou wel eens het dieet van deze zagemannen willen zien op weekbasis. |
![]() |
![]() |