Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2006, 20:16   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Zijn Turken goed geintegreerd in Vlaanderen & Nederland?

Ik hoor vaak van autochtone Nederlanders dat ze Turken goede mensen vinden. Ze hebben of goede Turkse buren, vrienden of ze zijn op vakantie geweest naar Turkije. Ze hebben positieve contacten gehad met Turken. Dit zeggen ze niet alleen in mijn gezicht, ook op het internet lees ik dit regelmatig. Dit doet mij deugd. Ook de werkloosheid onder Turken is gestaag aan het dalen. Op het gebied van onderwijs heeft de Turkse minderheid helaas nog een achterstand. Er is nog een hoop potentieel voor verbetering.

In mijn contacten probeer ik altijd vriendelijk en respectvol te zijn. Ik probeer altijd een goed voorbeeld te zijn voor Turkse jongeren. Wanneer ik de mogelijkheid heb help ik mensen graag, ongeacht de afkomst. Ik probeer altijd eerlijk te zijn en te doen wat goed is.

Ik heb een aantal topicvragen voor jullie:

Vinden jullie ook dat Turken goed geintegreerd zijn? Wat kan er beter? Wat zijn jullie ervaringen met Turken?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 20:23   #2
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Over het algemeen een vrij plezant en warm volk in mijn ogen. Ik kan er goed mee opschieten kardash
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 20:24   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik heb ook geen problemen met Turken.
Oud 17 oktober 2006, 20:33   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou zelfs durven zeggen dat de meesten al beter geïntegreerd zijn dan de Franstalige Randbewoners.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 20:50   #5
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je gelijk hebt, Turk4ever. Uit alle sociologische rapporten blijkt inderdaad dat jongeren van Turkse komaf minder intergratie-moelijkheden hebben dan jongeren van Marokkaanse komaf. De jeugdwerkloosheid bij jonge mannen ligt lager, ze slagen er beter in hogere diploma's te halen, enz...
Maar ik denk niet dat dit iets te maken heeft met hun "Turks" zijn, evenmin denk ik dat de zwakkere positie van de Marokkaanse jeugd iets te maken heeft met de "Arabische volkschaard", en zeker niet met de islam. Dat de islam er niets mee te maken heeft, blijkt duidelijk uit het feit dat allochtone meisjes het veel beter doen qau scholing en op de arbeidsmarkt. Indien het probleem een religieus probleem zou zijn, dan zou je net het omgekeerde verwachten.
Wat is het dan wel? Ik denk dat het een logisch gevolg is van een lang historisch proces. Het Ottomaanse rijk en later het Turkije van Attaturk, zoekt al eeuwenlang aansluiting bij Europa. Soms nemen ze grote inhaalsprongen, zoals onder de hervormingsgezinde sultans van de 17de eeuw, toen het O.R. betere kanonnen had dat het westen. Soms stagneerde deze beweging echter, onder conservatieve en onverdraagzame sultans. Maar op het eind van de 19de en het begin van de 20ste eeuw heeft Turkije duidelijk gekozen voor een moderne koers. Modern is natuurlijk niet altijd goed, vind ik persoonlijk. Ze zijn ook beïnvloed geweest door het Europese (vooral het Duitse) nationalisme, met alle gevolgen van dien (1915 bvb). Maar globaal genomen kan men stellen dat de Turkse staat een moderne staat is, met een modern rechtssysteem, een openbaar onderwijs en een grotendeels Europese mentaliteit. (correct me if I'm wrong)
Het mag dan ook niet verwonderen dat mensen van Turkse komaf minder integratieproblemen hebben.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 20:53   #6
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Turken komen mij doorgaans over als een stuk beter geintegreerd dan Mahrebijnen, zowel kwa taalkennis als kwa openheid en engagement naar de rest van de gemeenschap toe. Een kleine illustratie hiervan: vergelijk de staat van de gevels en de aard van de winkels van de Brederodestraat in Antwerpen (waar vooral Turken wonen) met die van de Turnhoutsebaan (waar vooral Marokkanen wonen); langs de brederodestraat vindt je nog authentieke bruine kroegen zij aan zij met turkse bakkers, cafés en restaurants, terwijl de turnhoutsebaan is verworden tot een aaneenschakeling van marginale café's, 2derangshandelszaken, en verkoop-uit-faillissementwinkels. Eén van de redenen waarom de vooruitgang van het Belang in Gent en in Limburg nog binnen de perken is gebleven is waarschijnlijk ook dat de allochtone gemeenschap ginder vooral uit Turken bestaat, en deze minder geneigd zijn de klassieke problemen geassosierd met allochtonen te veroorzaken.
Oud 17 oktober 2006, 21:03   #7
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

De enkele goede Turkse vrienden die ik hier en in Duitsland ken, hebben een goede opleiding, zijn hardwerkend, en zijn Alevieten. Zij die hier wonen hebben de Belgische nationaliteit, van hen in Duitsland weet ik het niet.

Mag ik op basis van mijn kleine vriendenkring mijn mening veralgemenen tot alle Turken?

Volgens de studie van Van San ligt de criminaliteit onder de Turkse jongeren in België (zij die niet ook de Belgische nationaliteit hebben) hoger dan onder de "Belgische" jongeren, maar lager dan die van de Marokkaanse.

MARION VAN SAN, Arjen LEERKES, Criminaliteit en criminalisering. Allochtone jongeren in België, Amsterdam University Press, 2001, ISBN 90 5356 525 6
p.200
De analyses zijn gebaseerd op het nationaliteitscriterium. Als 'autochtoon' gelden al die jongeren die over de Belgische nationaliteit beschikken.

BIJLAGE 2

Tabellen, Figuren, Samenstelling van de delictcategorieën

... nationaliteiten en nationaliteitscategorieën ...

De proportionaliteitswaarde wordt verkregen door het aandeel onder een bepaalde type verdachten te delen door het bijbehorende bevolkingsaandeel. De criminaliteitsgraad kan simpelweg worden berekend door het aantal verdachten te percenteren naar de relevante populatieomvang.

[proportionaliteit 1999]

België

Totaal 0,78

Diefstal 0,71
Geweld tegen personen 0,75
Vandalisme / vernieling 0,95
Seksuele misdrijven 0,92
Openbare orde en gezag 0,74
Drugshandel 1,08
Economische delicten 0,54
Overige delicten 0,71

Marokko

Totaal 2,49

Diefstal 2,97
Geweld tegen personen 3,48
Vandalisme / vernieling 2,20
Seksuele misdrijven 1,96
Openbare orde en gezag 3,57
Drugshandel 1,05
Economische delicten 2,24
Overige delicten 2,70

Turkije

Totaal 1,31

Diefstal 1,50
Geweld tegen personen 3,31
Vandalisme / vernieling 0,94
Seksuele misdrijven 1,10
Openbare orde en gezag 1,23
Drugshandel 0,81
Economische delicten 1,09
Overige delicten 0,99

Algerije

Totaal 4,33

Diefstal 5,57
Geweld tegen personen 5,47
Vandalisme / vernieling 3,04
Seksuele misdrijven --
Openbare orde en gezag --
Drugshandel 0,58
Economische delicten 5,83
Overige delicten 7,62
Het feit dat de Turken reeds enkele generaties een seculiere maatschappij gekend hebben is zeker niet vreemd aan hun hogere arbeidsethiek en hun bereidheid zich te integreren.
Oud 17 oktober 2006, 21:18   #8
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Nog geen bijzondere problemen gehad met Turken.
Ik heb er niet bepaald goede vrienden onder maar dat zal wellicht alles te maken hebben met onze verschillende interesse en gebrek aan buren van die origine.
In clubverband zullen ze bijvoorbeeld niet blijven nakaarten bij een pint bier.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 21:24   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De enkele goede Turkse vrienden die ik hier en in Duitsland ken, hebben een goede opleiding, zijn hardwerkend, en zijn Alevieten. Zij die hier wonen hebben de Belgische nationaliteit, van hen in Duitsland weet ik het niet.

Mag ik op basis van mijn kleine vriendenkring mijn mening veralgemenen tot alle Turken?
.
Waarschijnlijk niet.
De Turken waar we kennis mee maken zijn degene die inderdaad geïntegreerd zijn en zich in onze werk- of vriendenkring bewegen. Ik heb er geen idee van hoeveel % dat is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 23:04   #10
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

De meeste turken die ik ken zijn mensen van goede aarde, mijn buren zijn ook turken,.
Ze zijn vriendelijke mensen, behulpzaam ,rustig....
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 01:39   #11
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Als ik pita ga eten doe ik dat altijd bij een échte Turk....meerbepaald bij 'Mevlana' in de Stuivenberg omgeving (ben de naam van dat pleintje vergeten). Da's pas échte pita!...een aanrader dus.
Altijd goed ontvangen, vriendelijke baas en personeel, leuke inrichting, hygiënisch.....etc.

Heb ook nog nooit problemen met Turken gehad op straat of in't uitgaansleven. Met Marokkanen is dat wel ff anders....

Maar volgens m'n broer(woont in Limburg) ligt dat soms wel ff anders. Ginder hebben ze soms wel slechte ervaringen met Turken in't uitgaansleven, zeker als ze in groep zijn. Dus daar is blijkbaar nog wel wat werk aan de winkel......

Laatst gewijzigd door zorlac : 18 oktober 2006 om 01:40.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 02:05   #12
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

In de jaren '70 werkte ik samen met een Turk - een a-typische turk hij was nl. als luchtmachtpiloot van het Turkse Leger in Canada gebleven en van daaruit in ons land gekomen. In zijn "Canadese" periode was hij bovendien freelance journalist die jaarlijks naar het filmfestival van Cannes trok om dat gebeuren voor een turkse krant te verslaan. Bovendien werd hij door de staatsveiligheid gevolgt omdat hij een verdacht persoon was (klopt helemaal!).
Zijn vrouw was een dochter van rijke appelsienenboomgaardbezitters, als relatief "welstellende" turken waren ze bevriend met de turkse consul in Antwerpen. Toen had die persoon nogal wat gezag onder de nog prille turkse gemeenschap - die toen uit de binnenlanden stamde en niet bepaald vrouwvriendelijk met hun echtgenotes omsprongen.

Het is voor elke gemeenschap van belang dat er vertrouwenspersonen zijn van de gemeenschap zelf die de "westerse" geplogenheden kennen en bij die mensen kunnen introduceren. Het is dan ook zo dat er minder problemen zijn met gemeenschappen waar er een meer ontwikkeld deel zich het lot van de in armoedigere omstandigheden verkerende landgenoten bevinden.

Vandaag was er een interesante nieuwitem : 10 % echte vlamingen zouden beneden de armoedegrens leven, maar 50 % van de marokkaanse en turkse zijn in dit geval. Dus als sommige vormen van criminaliteit bij marokkanen en turken 5 x zo hoog liggen als bij de echte vlamingen, hoeft dat niet zo veel verwondering te wekken.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 07:31   #13
Laya
Minister

Standaard

Ben ik hier op het juiste forum? Of eigenlijk nog in mijn bed ipv voor de pc? De problemen met (voornamelijk) Marokkaanse jongeren niets te maken met 'de Islam'? Allochtonen die als vriendelijk, geintegreerd, vrij plezant en warm worden omschreven?? Wel, eerlijk gezegd, dat doet es deugd.

Maar als ik durf stellen dat problemen in grootsteden niets te maken hebben met 'de Islam' maar dat het meestal jongeren zijn uit een bepaalde cultuur (Marokkaans wou ik dan nog niet echt zeggen) en hun gebrek aan opvoeding dan krijg ik een hele boel kritiek op mijn dak...

Nouja... on topic... ik heb geen ervaring met Turken
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 16:58   #14
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Maar als ik durf stellen dat problemen in grootsteden niets te maken hebben met 'de Islam' maar dat het meestal jongeren zijn uit een bepaalde cultuur (Marokkaans wou ik dan nog niet echt zeggen) en hun gebrek aan opvoeding dan krijg ik een hele boel kritiek op mijn dak...
Niks met islam te maken blijf je maar beweren ??? Kijk naar dit filmpje en luister eens goed wat dat stratenopbrekend krapuul op straat luidop zit te roepen.

Muslims demonstrate in Antwerp.

http://www.youtube.com/watch?v=0-IIU-Ekd3w

En het is overal hetzelfde. Kijk (en luister) ook eens naar dit filpmje.

Moslims demonstreren in Londen

http://media.putfile.com/Muslim-Islam-Demo-

Luister ook eens naar wat ex-moslims hierover te zeggen hebben.

Moslimspunkers in het Westen

http://forum.politics.be/showthread.php?t=55212

Neem ook eens een kijkje op dit forum van ex-moslims.

http://www.dutch.faithfreedom.org/fo...a7b4fdbde71902

Laatst gewijzigd door smiley : 18 oktober 2006 om 17:12.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 17:03   #15
smiley

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Ik hoor vaak van autochtone Nederlanders dat ze Turken goede mensen vinden. Ze hebben of goede Turkse buren, vrienden of ze zijn op vakantie geweest naar Turkije. Ze hebben positieve contacten gehad met Turken. Dit zeggen ze niet alleen in mijn gezicht, ook op het internet lees ik dit regelmatig. Dit doet mij deugd. Ook de werkloosheid onder Turken is gestaag aan het dalen. Op het gebied van onderwijs heeft de Turkse minderheid helaas nog een achterstand. Er is nog een hoop potentieel voor verbetering.

In mijn contacten probeer ik altijd vriendelijk en respectvol te zijn. Ik probeer altijd een goed voorbeeld te zijn voor Turkse jongeren. Wanneer ik de mogelijkheid heb help ik mensen graag, ongeacht de afkomst. Ik probeer altijd eerlijk te zijn en te doen wat goed is.

Ik heb een aantal topicvragen voor jullie:

Vinden jullie ook dat Turken goed geintegreerd zijn? Wat kan er beter? Wat zijn jullie ervaringen met Turken?
Mijn ervaring met Turkse mensen ? Je kan geen betere buren hebben zoals mijn Turkse buren. We hebben gisteren trouwens van onze Turkse buurvrouw nog van haar zelfgemaakte rijstpap mogen proeven.

Een paar weken eerder kregen we een grote pot van haar zelfgemaakte perzikenconfituur gemaakt van de bakken perzikken die ik haar gegeven had. Zo gaat dit dus tussen ons. Nu gaan wij hen wat van onze zelfgemaakte appelcompot laten proeven
Oud 18 oktober 2006, 17:08   #16
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ben ik hier op het juiste forum? Of eigenlijk nog in mijn bed ipv voor de pc? De problemen met (voornamelijk) Marokkaanse jongeren niets te maken met 'de Islam'? Allochtonen die als vriendelijk, geintegreerd, vrij plezant en warm worden omschreven?? Wel, eerlijk gezegd, dat doet es deugd.

Nouja... on topic... ik heb geen ervaring met Turken
De mensen op dit forum hebben doorgaans geen problemen met allochtonen, Laya. Dat denk ik toch niet. Wel met mensen die hun leven laten domineren door een perfide ideologie, die aan het einde van elke zin "inch allah" zeggen en ervan overtuigd zijn dat daarmee alles wel zal geregeld worden.

De Turken hebben reeds een zekere seculiere traditie, hebben zich dus grotendeels bevrijd van die ideologie die de mens elke waarde ontzegt, en zijn dus waardevolle medeburgers.

Mensen die wel nog in quasi totale onderwerping aan die ideologie leven functioneren niet naar behoren.
Oud 18 oktober 2006, 22:25   #17
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Mijn ervaring met Turkse mensen ? Je kan geen betere buren hebben zoals mijn Turkse buren. We hebben gisteren trouwens van onze Turkse buurvrouw nog van haar zelfgemaakte rijstpap mogen proeven.

Een paar weken eerder kregen we een grote pot van haar zelfgemaakte perzikenconfituur gemaakt van de bakken perzikken die ik haar gegeven had. Zo gaat dit dus tussen ons. Nu gaan wij hen wat van onze zelfgemaakte appelcompot laten proeven
Die rijstpap wordt sütlac genoemd (uitspraak: sütlatch. De laatste letter wordt uitgesproken zoals de laatste letter in de naam Milosevic)

Zeg maar tegen je buurvrouw "Die sütlac was lekker"
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 22:51   #18
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De mensen op dit forum hebben doorgaans geen problemen met allochtonen, Laya. Dat denk ik toch niet. Wel met mensen die hun leven laten domineren door een perfide ideologie, die aan het einde van elke zin "inch allah" zeggen en ervan overtuigd zijn dat daarmee alles wel zal geregeld worden.

De Turken hebben reeds een zekere seculiere traditie, hebben zich dus grotendeels bevrijd van die ideologie die de mens elke waarde ontzegt, en zijn dus waardevolle medeburgers.

Mensen die wel nog in quasi totale onderwerping aan die ideologie leven functioneren niet naar behoren.
"inch a llah"
Oud 19 oktober 2006, 01:38   #19
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Wat deden de vroege monikken van het christelijke westen ? Zich onderwerpen aan God. Dat is precies de kern van de Islam : men onderwerpt zich aan God. Uit het Christendom van de vroege Middeleeuwen kwam ten slotte het Vorstelijke Absolutisme voort, dat de "onderwerping" als het ware secularizeerde & tegen een absoluut vorst is een verpauperde bevolking opgewassen - die kon men via een revolutie
een letterlijk kopje kleiner maken.. Tegen God zelf echter is geen kruid gewassen, zoals JP II duidelijk heeft bewezen.

Ik lees de kritiek op de Islam als de kritiek op Godsdienst...

Maar er is ook een spirituele schoonheidsbeleving, die in wezen godsdienstig is en het absolute tegengestelde is van haatzaaierij en onderdrukking.. iets waar elke godsdienst en dus ook de Islam zich van kan bevrijden.
Oud 19 oktober 2006, 10:05   #20
araneus
Gouverneur

Standaard

Turken zijn over het algemeen een vriendelijk volkje. Ik heb niet zoveel contacten met Turken al wonen er vrij veel in de buurt. Ze vallen nooit op in negatieve aspecten.

Wat me altijd wel opvalt is de netheid van de Turken. Kijk maar eens naar de lokale pitabar, als die wordt uitgebaat door een Turk kan je er van de vloer eten. De andere pitabars zijn helaas wel eens wat minder.

Voor mijn part mag Turkije dus wel bij de EU. Want dit zal één van de hete hangijzers worden in de toekomst. We moeten de staat Turkije zo veel mogelijk ondersteunen in de koers die het tracht te varen. Akkoord, er zijn nog veel problemen in Turkije, maar met grote broer Europa die over de schouder kijkt denk ik dat deze problemen sneller zullen verdwijnen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be