Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2006, 14:44   #1
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard Over de Paus en de paarse media

Citaat:
Paus wast België de oren

uit: Kort Manifest (Wies Moensstichting)

door: Edwin Truyens (stichter-praeses KVHV-Antwerpen 1974-1976)

“Waarom zwijgt Danneels ?” Onder die titel publiceert LvR in ’t Pallieterke de zoveelste scherpe commentaar op de toespraak van paus Benedictus XVI ter gelegenheid van de overhandiging van de geloofsbrieven van Frank de Coninck, de nieuwe Belgische ambassadeur bij de Heilige Stoel. De toespraak werd gehouden op 25 oktober, het artikel verscheen op 29 november. (1) LvR gaat voluit: “De paus waarschuwde tegen het toenemende racisme in België en in een adem, tegen het verbeten nationalisme. Hij loofde bovendien de koning ‘het bindmiddel van de eenheid in dit land’. (…) Maar het is toch wel merkwaardig dat de paus de loftrompet steekt over de koning der Belgen als bindmiddel van de natie, waarschuwt voor het racisme en direct daaraan het nationalisme koppelt. Iedereen die een beetje van wanten weet in dit land, weet onmiddellijk wie er geviseerd wordt.”

Verder in zijn artikel verwijst LvR naar Marc Grammens. Deze verwees immers in zijn Journaal naar de Union sacrée van 1830, toen Kerk en Loge een bondgenootschap sloten om de Hollanders te verjagen. De nieuwe ambassadeur bij de Heilige Stoel is lid van de Loge, zodat de verleiding voor Grammens te groot was om daarin een bevestiging van dat oude bondgenootschap te zien. (2)

Guido Moons en Pieter Bauwens slaagden erin om in Gazet van Antwerpen van 21 november een Vrije Tribune te doen opnemen, waarin zij de volgende bedenking formuleerden: “Het lijkt alsof iemand de Heilige Vader influisterde om het Vlaams-nationalisme en het Vlaams autonomiestreven in de verdomhoek te duwen.” (3) Het is trouwens aan dit opinie-artikel dat LvR de titel in ’t Pallieterke ontleent, want men neemt het Danneels en de andere bisschoppen in dit land kwalijk dat zij hun mond niet hebben opengedaan na de vermeend ongeoorloofde uitspraken van de paus.

U herinnert zich ongetwijfeld dat ook ik in het vorige nummer enige aandacht heb besteed aan de pauselijke woorden uitgesproken tot Frank de Coninck. Mijn openingszin was en is veelbetekenend: “Als klap op de vuurpijl lijkt het erop dat men nu zelfs de paus heeft ingeschakeld in de vuile Belgische politiek.” Wat volgde stond, heel bewust, in de voorwaardelijke wijs en ik onderstreepte dat het toch wel merkwaardig was dat ik nog nergens de letterlijke toespraak van de paus gevonden had, terwijl er intussen al zoveel commotie ontstaan was en scherpe commentaar werd geleverd. (4) De inkt van Kort Manifest was nog niet droog, toen ik de Franse tekst van de toespraak via de elektronische snelweg bekwam. Enige tijd later, kreeg ik uit twee verschillende bronnen de Nederlandse versie, waaruit men aan de hand van enkele passages met taalfouten kan afleiden dat het een vertaling is van de Franse. Inhoudelijk zijn beide teksten echter identiek.

Ben ik blij dat ik de voorwaardelijke wijs gebruikt heb, al was het nog beter geweest dat ik eind oktober de commotie gelaten had voor wat ze was en in alle talen gezwegen had, tot ik de preciese tekst onder ogen had gekregen. Wie de rede van de paus onbevooroordeeld leest, zal immers moeten besluiten dat men kwaadwillig moet zijn om aanstoot te nemen aan bepaalde passages. Men dient trouwens ook goed voor ogen te houden dat de paus hier veeleer spreekt als staatshoofd tot de ambassadeur van een bevriende natie, dan als hoofd van de katholieke kerk. Als hij zijn toespraak opent met groeten aan de koninklijke familie en aan het “Belgische volk”, dan moet ik onwillekeurig een kreet van afgrijzen onderdrukken, maar dan heb ik niets te verwijten aan het staatshoofd van Vaticaanstad dat niet anders kan dan rekening houden met de staatsrechtelijke realiteit.

Wat heeft Benedictus XVI letterlijk gezegd ?

Over België. “Uw land, het Koninkrijk België, heeft zich opgebouwd rond het monarchistisch principe, die in de Koning de waarborg ziet voor de nationale eenheid en de eerbied voor de linguïstische en culturele eigenheden van iedere gemeenschap binnen de Natie. De eenheid van een land, die steeds moet vervolmaakt worden, we weten het goed, vereist van iedereen de wil om het gemeenschappelijke belang te dienen en elkaar steeds beter te kennen dank zij dialoog en wederzijdse verrijking.”
De eerste zin is een vaststelling en houdt géén waardeoordeel in. De paus is zelfs diplomatisch genoeg om niet alleen te verwijzen naar de monarchie, maar ook naar de taal- en cultuurgemeenschappen en dus naar de federale staatsinrichting. In de tweede zin zou men een boodschap kunnen lezen, maar het taalgebruik is zo wollig dat men er eigenlijk alle richtingen mee uitkan. Kan men het een vreemd staatshoofd kwalijk nemen dat het erop wijst dat de samenstellende delen van een natie (zolang die natie bestaat, kan men denken) elkaar moeten leren kennen en verrijken omwille van het gemeenschappelijk belang ? Staatsrechtelijk is dit toch de evidentie zelf.

In de Vrije Tribune van Guido Moons en Pieter Bauwens en in ’t Pallieterke hebt u kunnen lezen dat de paus de koning “het bindmiddel van de eenheid in dit land” genoemd heeft. Welnu, in weerwil van de aanhalingstekens, gaat het niet om een citaat, maar om een te vrije interpretatie. Nog minder heeft de paus de loftrompet laten schallen.

Over immigratie. “Vandaag maakt het onthaal van steeds talrijker wordende immigranten en de toename op één en dezelfde bodem van verschillende gemeenschappen wegens hun oorspronkelijke cultuur of godsdienst, de dialoog in onze samenlevingen absoluut noodzakelijk tussen culturen en godsdiensten, zoals ik tijdens mijn recente reis in Beieren gezegd hebt en zoals uzelf het komt te onderlijnen. Wederzijdse kennis moet verdiept worden door eenieders religieuze overtuiging en de legitieme eisen van het sociale leven te respecteren, overeenkomstig de van kracht zijnde wetten, en door de immigranten te ontvangen op een manier waarbij hun waardigheid steeds gerespecteerd wordt. Daarvoor is een migrantenpolitiek nodig die de belangen van het gastland weet te verzoenen met de noodzakelijke ontwikkeling van minder begunstigde landen, een politiek die ook gesteund wordt door de wil tot integratie die niet kan ontwikkelen in situaties van verwerping of rechteloosheid, zoals aangetoond wordt door het drama van mensen zonder papieren.” Als men wil kan men in deze passage lezen dat het beleid van het Belgische regime de waardigheid van de vreemdelingen onvoldoende respecteert. Dat is dan een terechte vermaning, zoals ik zelf al uitvoerig en meermaals in dit blad heb aangetoond. (5) Maar de paus wijst ook op de noodzaak om te investeren in de ontwikkeling van minder begunstigde landen, waaraan men dan de bijgedachte kan koppelen dat op die wijze de voorwaarden gecreëerd worden opdat vreemdelingen minder geneigd zouden zijn naar Europa uit te wijken. Tiens, en niemand die eraan gedacht heeft dat de paus dus eigenlijk een niet onbelangrijk programmapunt van het Vlaams Belang steunt ? Merk ook nog op dat Benedictus XVI niet spreekt over de ontvangst van vreemdelingen, zonder in één adem te wijzen op “de belangen van het gastland”.

Over nationalisme. “Zo zal men de gevaren vermijden van het terugplooien op zichzelf, van verscherpt nationalisme of zelfs xenofobie, en zou men een harmonieuze ontwikkeling van onze samenleving kunnen verhopen voor het welzijn van alle burgers.” In de Franse tekst is sprake van “nationalisme exacerbé”, wat men ook kan vertalen als “verbitterd nationalisme”. De regimepers, schaapachtig nagevolgd door commentaarschrijvers van nationalistische inborst, lezen hierin een aanval op het nationalisme en het Vlaams Belang in het bijzonder. Men leest in deze zinnen toch wel héél veel dat er niet staat. Ik kan u rustig verzekeren: ik voel mij allerminst geviseerd. Maar ik ben dan ook een trotse nationalist, die de omgang met vreemdelingen hier of in het buitenland niet schuwt en tracht met een open geest te ijveren voor de ontbinding van de Belgische staat en de totstandkoming van een Nederlandse staat die niet alleen het Noorden maar ook het Zuiden omvat.

Toen de paus zijn toespraak gehouden heeft, hebben “Belgische” a-katholieke en/of anti-katholieke journalisten, al dan niet gesouffleerd door staatsbehoudende krachten, de tekst geïnterpreteerd in een voor het regime welgevallige zin en het is die gekleurde invulling die een eigen leven is gaan leiden. De nationalistische commentaarschrijvers zijn met zijn allen in de val gelopen, hebben die interpretatie voor waar aangenomen en hebben hun geschut op de paus gericht. Wat kunnen de “Belgische” Logebroeders zich in de handen wrijven ? Ze hebben van de pauselijke woorden een pro-Belgische rede gemaakt en een storm van verontwaardiging tegen de paus doen opsteken in nationalistische, veelal dan nog katholieke kringen.

En meteen hebben ze nog een ander doel bereikt, want de belangrijkste boodschap die paus Benedictus XVI op 26 oktober 2006 heeft uitgesproken is nagenoeg volledig in de mist verdwenen. In het in Nederland verschijnende Katholiek Nieuwsblad heeft men het wél begrepen, want daarin verscheen een bijdrage van Ben van de Venn onder de titel: Paus wast België de oren. Al voeg ik er onmiddellijk aan toe dat ook Van de Venn te kort door de bocht gaat, als hij een aanval op het Vlaams Belang gelezen heeft. Maar voor het overige slaat deze auteur de nagel op de kop: “De pijnlijk juiste analyse is, over het hoofd van de ambassadeur heen, bestemd voor de verantwoordelijken, maar waarschijnlijk aan dovemansoren gericht.” (6) Het gaat meer concreet over het ethisch beleid van het Belgische regime. Aangezien de media hierover weinig of niet bericht hebben, laat staan de letterlijke tekst van de paus verspreid hebben, wil ik u deze belangrijke passus niet onthouden, ook al ben ik verplicht hierdoor nogal uitgebreid te citeren:

“Een andere uitdaging betreft de toekomst van de mens en zijn identiteit. De immense vooruitgang van de techniek heeft heel wat praktijken op het vlak van de medische wetenschappen omvergeworpen, terwijl de liberalisering van de zeden onaantastbaar lijkende waarden aanzienlijk heeft gerelativeerd. Vandaar dat in de westerse samenlevingen die eerder door overvloed van consumptiegoederen en subjectivisme gekenmerkt worden, de mens geconfronteerd wordt met een crisis in de zingeving. In een bepaald aantal landen verschijnen namelijk nieuwe wetgevingen die de eerbied voor het menselijke leven vanaf zijn conceptie tot zijn natuurlijke einde, opnieuw in vraag stellen, met het gevaar het te gebruiken als een voorwerp voor onderzoek en experimenten, zodat de fundamentele waardigheid van het menselijke wezen ernstig aangetast wordt. Zich baserend op haar lange ervaring en op de schat van de Openbaring die zij in bewaring gekregen heeft om hem te delen, wil de Kerk met kracht herinneren aan hetgeen zij gelooft met betrekking tot de mens en zijn buitengewone bestemming, door aan ieder de leessleutel van het bestaan te geven en redenen tot hoop. Dat zou zij willen voorstellen tijdens de missie ‘Brussel Allerheiligen 2006’, die binnen enkele dagen begint. Wanneer de Bisschoppen van België voor de ontwikkeling van palliatieve zorgen pleiten om aan degenen die het wensen, in waardigheid te sterven, of wanneer zij in debatten van de samenleving het woord nemen om eraan te herinneren dat ‘een onzichtbare morele grens (bestaat) waarvoor de technische vooruitgang moet buigen: de waardigheid van de mens’ (Verklaring van de Bisschoppen van België, Waardigheid van het kind en medische techniek), is het hun bedoeling heel de samenleving van dienst te zijn door op de voorwaarden te wijzen van een ware toekomst voor de vrijheid en de waardigheid van de mens. Samen met hen, nodig ik de politiek verantwoordelijken uit, die ermee belast zijn wetten op te stellen voor het welzijn van allen, om ernstig de verantwoordelijkheid die de hunne is, af te wegen, evenals deze kwesties van de mensheid die op het spel staan.”

Door te focussen op enkele diplomatieke platitudes en ze wat bij te kleuren, wist men de goegemeente op de kast te jagen en aldus de werkelijke boodschap onder het tapijt te vegen. Kwestie van de nachtrust van Marc Vervenne, rector van de KU-Leuven en verdediger van het embryonaal stamcelonderzoek niet te schaden. En de nachtrust van de meeste politici, inbegrepen Jean-Marie Dedecker die zich progressief waant omdat hij voor abortus en euthanasie is, evenals de meeste christen-democraten die zich wel beroepen op principes als een grote smoel lid wordt van een andere partij, maar hun principes op zak steken om een wet te ondertekenen die abortus legaliseert.

Ik weet dat veel van onze abonnees de gewoonte hebben om hun lijfblad ter lezing door te geven aan anderen. Welnu, deze keer zou ik er zelfs willen toe oproepen: zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen de werkelijke boodschap van paus Benedictus XVI onder ogen krijgen. Het is een manier als een andere om het regime te bestrijden. Wie de tekst van de pauselijke rede in extenso wil bekomen, kan die aanvragen op het redactieadres.

Een uitsmijter. In de media hebt u tijdens de reis van Benedictus XVI in Turkije mogen vernemen dat hij een bocht van 180 ° gemaakt heeft: vroeger was hij tegen toetreding van Turkije tot de Europese Unie, vandaag is hij vóór. Zou het ? Bedenk dan toch maar dit: wat daarover in de media verkondigd werd, is wat premier Erdogan van Turkije daarover verklaard heeft. U zal begrijpen dat paus Benedictus XVI niet kan reageren op wat in de media verschijnt, zonder zich hopeloos in de politiek te verstrikken. Welnu, om dezelfde reden kan kardinaal Danneels niet reageren op de berichten en vooral de onzin die in de media verschenen is naar aanleiding van de overhandiging van de geloofsbrieven van Frank de Coninck. Voor een keer ben ik het eens met de kardinaal.
2 keer nadenken dus als je iets leest van onze regimepers
Oud 30 december 2006, 15:01   #2
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Toen de paus zijn toespraak gehouden heeft, hebben “Belgische” a-katholieke en/of anti-katholieke journalisten, al dan niet gesouffleerd door staatsbehoudende krachten, de tekst geïnterpreteerd in een voor het regime welgevallige zin en het is die gekleurde invulling die een eigen leven is gaan leiden. De nationalistische commentaarschrijvers zijn met zijn allen in de val gelopen, hebben die interpretatie voor waar aangenomen en hebben hun geschut op de paus gericht. Wat kunnen de “Belgische” Logebroeders zich in de handen wrijven ? Ze hebben van de pauselijke woorden een pro-Belgische rede gemaakt en een storm van verontwaardiging tegen de paus doen opsteken in nationalistische, veelal dan nog katholieke kringen.
Het probleem is intellectuele luiheid. We aanvaarden altijd wat de media uitspuwt. Maar niemand weet waar het over gaat, niemand heeft de brief van de paus gelezen. Wat de media ervan maakt, dat is wat de waarheid wordt. Met alle gevolgen vandien.

Over intellectuele luiheid gesproken: De toespraak van Regensburg, ook door onze paus, ging niet over interreligieus dialoog, of over moslims, of over Mohammed. Het ging over de relatie tussen Geloof en Rede (het stokpaardje van BXVI). De media lepelt er één citaat uit, rukt die los uit haar context en zorgt ervoor dat de moslimwereld in rep en roer staat. Ongeoorloofd!
Goed dat de paus zich nooit volledig heeft excuseren, omdat hij ook niet hoefde! Hij heeft zich enkel verontschuldigd dat zijn woorden verkeerd begrepen zijn geweest. Intellectuele moslims die de volledige redevoering gelezen hadden, aanvaardden zeer snel deze verzoenende woorden.

De 'massa' laat zich veel te snel meedrijven door de media, ook in België, die veelal geregeerd wordt door de Loge.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 17:50   #3
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

De 'massa' laat zich veel te snel meedrijven door de media, ook in België, die veelal geregeerd wordt door de Loge.
Daarom dat het zeer belangrijk is dat die loge voor eens en voor altijd uitgeschakeld en verboden wordt. Alle middelen mogen wat mij betreft gebruikt worden.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 30 december 2006 om 17:50.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:02   #4
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Daarom dat het zeer belangrijk is dat die loge voor eens en voor altijd uitgeschakeld en verboden wordt. Alle middelen mogen wat mij betreft gebruikt worden.
Dat lijkt me onmogelijk, als je ziet hoeveel machtige mensen er in de Loge zitten.

bron: wikipedia: De Belgische Loge

Politiek: Karel De Gucht (VLD-G.O.B.), Steve Stevaert (SPa-G.O.B.), , Elio Di Rupo (PS-G.O.B.), Louis Michel (MR-G.O.B.) en Laurette Onkelinx (PS-D.H.), zijn allemaal actief vrijmetselaar.

Media:
Ook de macht en de invloed van de vrijmetselarij in de media is bijzonder groot. Oud voorzitter Adriaan Verhulst en oud gedelegeerd bestuurder van de VRT, Tony Mary, is een vrijmetselaar, evenals oud-directielid Aimé Van Hecke, Herman Verheyden en voormalig directeur van de wereldomroep Jacques Van der Sichel, evenals Pierre Boons (G.O.B.) en Christiane Lepère (G.O.B.), oud administrateurs generaal van de RTBF, net als VRT-boegbeeld Siegfried Bracke.

Vast staat dat Bracke in zijn talkshow bij de verkiezingen van 1999 onverwacht grote aandacht schonk aan de toen nog totaal onbekende Freya Van Den Bossche en haar zo politiek lanceerde. Volgens sommigen bewees Bracke zo een dienst aan de bekende logebroeder Luc Van den Bossche, vader van Freya.

Vele journalisten schrijven in kranten en weekbladen, bijvoorbeeld Jean-Claude Broché (Le Soir-G.O.B.), Paul Danblon (Le Soir), Dirk Sterckx (VRT), Flip Voets (VRT), Frans Strielemans (De Nieuwe Gazet), Walter de Bock (De Morgen), Frank De Keyser (Het Laatste Nieuws), Piet van Brabant (Het Laatste Nieuws-R.G.L.B.), Luc Van der Kelen (Het Laatste Nieuws), Frank Schlömer (De Morgen), Jean Guy (Le Peuple), Guy Freiermuth, Wout Pittoors, Georges Van Hout en Dirk De Prins. Ook persfotograaf Herman Selleslags is vrijmetselaar.

Onderwijs: De invloed van de vrijmetselarij op de academische wereld is onloochenbaar. De invloed aan bepaalde universiteiten, de UG, de VUB en de ULB zijn bekend als bastions van de Loge. Deze laatste twee zijn opgericht door vrijmetselaars vanuit de vrijmetselarij.

Laatst gewijzigd door Judokus : 30 december 2006 om 18:03.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:04   #5
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Praeses KVHV-Antwerpen Hij zou eens moeten weten dat mensen hem zo nog vermelden Gezellig is alvast anders. Stichter NSV!, dat is al meer gepast

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:09   #6
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Praeses KVHV-Antwerpen Hij zou eens moeten weten dat mensen hem zo nog vermelden Gezellig is alvast anders. Stichter NSV!, dat is al meer gepast
We gaan die discussie hier niet voeren, ik laat het nsv! bashing over aan de LSP.
Het gaat em om de tekst.
Oud 30 december 2006, 18:10   #7
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben godsdienst en politiek met elkaar te maken? Jezus heeft zich er in ieder geval niet mee bezig gehouden.

Plus , de loge en de kerk zijn eigenlijk twee machtsstructuren die veel meer met elkaar verstrengeld zijn dan men zou vermoeden.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 30 december 2006 om 18:10.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:14   #8
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Ik beschouw mezelf als een gelovig Christen, maar ik verwerp de Kerk als middel om de boodschap te verspreiden. De Kerk beschouwt zichzelf slechts als een doel, niet langer als een middel. In Vlaanderen heeft de Kerk zich altijd beschouwd als meester van de Vlaamse idioten. Politieke belangen overheersten altijd voor de Kerk en een echte scheiding van Kerk en Staat is er in belgië nooit geweest (met het Te Deum als prachtige illustratie).

De bisschoppelijke kromstaf heeft altijd het Vlaams-nationalisme aangevallen. Dat de Kerk nu zelfs al logebroeders in dienst neemt, zegt trouwens ook genoeg over de Kerk!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:57   #9
Argusx43
Minister

Standaard

In een boek The Grand Design Exposed van John Daniel heb je de theorie dat de eerste loges gesticht zijn in Engeland en Schotland als toevluchtsoord voor de ondergedoken Tempeliers.

Ik hou het KORT:
Later is dit een instrument geworden tegen de kerk, en was dit een hulpmiddel voor bijvoorbeeld de boerenopstand in 1381 en later voor het protestantisme, en de franse revolutie.
Paus Clement V had de tempeliers niet gesteund tijdens de vervolging geleid door Fhilip IV en heeft ze later ontbonden.

Dus de (originele)vrijmetselarij zou al veel langer bestaan en actief zijn dan men denkt. De tempeliers hebben hun wraak gehad: de kerk had veel van haar macht verloren en het franse koninghuis heeft ze vernietigd.

Maar daar stopt het verhaal niet. De jesuiten hadden dit systeem door en zijn ZELF begonnen in het geheim loges de stichten in Europa om daardoor de originele loge van de tempeliers te beinvloeden en uiteindelijk over te nemen. Het zijn zij die verantwoordelijk zijn voor de amerikaanse revolutie en ook de franse(let wel er is ergens een schemerzone van verschillende generaties dat de jesuitenorde de loge heeft overgenomen).
Een lang verhaal en het klinkt ongelofelijk, maar m.i. wel logisch.
Dus conclusie: de vrijmetselarij is vandaag een middel van de kerk of beter gezegd van de jesuitenorde.
Ik weet het, het lijkt vergezocht, maar als je de feiten uit de gechiedenis op een rijtje zet , zit deze theorie nog het dichtst bij de waarheid.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 30 december 2006 om 19:02.
Oud 30 december 2006, 18:58   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ge verwart toch niet met opus dei ??

Goe bezig: verbieden van vereniging, iets dat in de grondwet beschermd is !!

Hilarisch: "alle middelen mogen gebruikt worden" . Dat klinkt donkerbruin uit de mond van een Blokker. Uwen De Winter heeft voor mindere uitspraken reeds eigen parlementairen uit zijn barak gekieperd.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:08   #11
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Jammer genoeg mogen we hoe langer hoe minder gelover van wat er in onze regimepers verschijnt.

Vlaanderen streeft meer en meer naar zijn onafhankelijkheid, en het moment van onze emancipatie komt elk jaar nader bij. Het is waarschijnlijk uit angst hiervoor dat de paarse media meer en meer leugens noch propaganda schuwen om het tij te doen keren. Ze kunnen echter de onafhankelijkheid enkel uitstellen. Voorkomen kunnen ze hem niet meer.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:42   #12
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me onmogelijk, als je ziet hoeveel machtige mensen er in de Loge zitten.

bron: wikipedia: De Belgische Loge

Politiek: Karel De Gucht (VLD-G.O.B.), Steve Stevaert (SPa-G.O.B.), , Elio Di Rupo (PS-G.O.B.), Louis Michel (MR-G.O.B.) en Laurette Onkelinx (PS-D.H.), zijn allemaal actief vrijmetselaar.

Media:
Ook de macht en de invloed van de vrijmetselarij in de media is bijzonder groot. Oud voorzitter Adriaan Verhulst en oud gedelegeerd bestuurder van de VRT, Tony Mary, is een vrijmetselaar, evenals oud-directielid Aimé Van Hecke, Herman Verheyden en voormalig directeur van de wereldomroep Jacques Van der Sichel, evenals Pierre Boons (G.O.B.) en Christiane Lepère (G.O.B.), oud administrateurs generaal van de RTBF, net als VRT-boegbeeld Siegfried Bracke.

Vast staat dat Bracke in zijn talkshow bij de verkiezingen van 1999 onverwacht grote aandacht schonk aan de toen nog totaal onbekende Freya Van Den Bossche en haar zo politiek lanceerde. Volgens sommigen bewees Bracke zo een dienst aan de bekende logebroeder Luc Van den Bossche, vader van Freya.

Vele journalisten schrijven in kranten en weekbladen, bijvoorbeeld Jean-Claude Broché (Le Soir-G.O.B.), Paul Danblon (Le Soir), Dirk Sterckx (VRT), Flip Voets (VRT), Frans Strielemans (De Nieuwe Gazet), Walter de Bock (De Morgen), Frank De Keyser (Het Laatste Nieuws), Piet van Brabant (Het Laatste Nieuws-R.G.L.B.), Luc Van der Kelen (Het Laatste Nieuws), Frank Schlömer (De Morgen), Jean Guy (Le Peuple), Guy Freiermuth, Wout Pittoors, Georges Van Hout en Dirk De Prins. Ook persfotograaf Herman Selleslags is vrijmetselaar.

Onderwijs: De invloed van de vrijmetselarij op de academische wereld is onloochenbaar. De invloed aan bepaalde universiteiten, de UG, de VUB en de ULB zijn bekend als bastions van de Loge. Deze laatste twee zijn opgericht door vrijmetselaars vanuit de vrijmetselarij.
Juist daarom. Breekt men de loge, dan breekt men de kern van dit land en zijn extreem progressief regime.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:48   #13
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De univ's die je hier opsomt worden dan ook beschouwd als Vrijzinnige Univ's. So, what's the problem ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:49   #14
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
De univ's die je hier opsomt worden dan ook beschouwd als Vrijzinnige Univ's. So, what's the problem ??
UG ook?

UG beweert nochtans een universiteit te zijn los van ideologische banden, zoals het een universiteit van de Vlaamse gemeenschap betaamt.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 30 december 2006 om 19:50.
Oud 30 december 2006, 20:37   #15
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
UG ook?

UG beweert nochtans een universiteit te zijn los van ideologische banden, zoals het een universiteit van de Vlaamse gemeenschap betaamt.
het zit aan de RUG vergeven van de profs en assistenten die in de loge zitten. Dat heeft gepensioneerd Kruithof gezegd, hij zag ze allemaal toen hij op bezoek was bij de loge, hij is het er ook meteen weer afgetrapt. Hij had genoeg gezien.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 20:38   #16
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge verwart toch niet met opus dei ??

Goe bezig: verbieden van vereniging, iets dat in de grondwet beschermd is !!

Hilarisch: "alle middelen mogen gebruikt worden" . Dat klinkt donkerbruin uit de mond van een Blokker. Uwen De Winter heeft voor mindere uitspraken reeds eigen parlementairen uit zijn barak gekieperd.
Het is een publiek geheim dat CVP'ers en vrijzinnigen het op een akkoordje hebben gegooid in de parlementaire commissie Sekten. De CVP ging akkoord om de loge niet op te nemen in de lijst van sekten en in ruil gingen de vrijzinnige partijen akkoord om Opus Dei niet in de lijst te laten opnemen.

Wat een koehandel!
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 20:39   #17
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Juist daarom. Breekt men de loge, dan breekt men de kern van dit land en zijn extreem progressief regime.
Die kan je niet breken. Zo'n oud systeem heeft overal zijn tentakels zitten.
't Zou mij niet verbazen dat er bij de CD&nv ook bij de loges zijn....
Oud 30 december 2006, 20:47   #18
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
UG ook?

UG is misschien minder uitgesproken Vrijzinnig dan VUB maar ik denk niet totaal zonder enige ideologische band.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 20:48   #19
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het is een publiek geheim dat CVP'ers en vrijzinnigen het op een akkoordje hebben gegooid in de parlementaire commissie Sekten. De CVP ging akkoord om de loge niet op te nemen in de lijst van sekten en in ruil gingen de vrijzinnige partijen akkoord om Opus Dei niet in de lijst te laten opnemen.

Wat een koehandel!
Ah, zo publiek is dat geheim dan niet. Heb je daar ook bronnen van?
Oud 30 december 2006, 21:28   #20
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
UG is misschien minder uitgesproken Vrijzinnig dan VUB maar ik denk niet totaal zonder enige ideologische band.
Dat zou ze nochtans niet mogen zijn. Ze gaat er immers prat op om vrij te zijn van ideologische banden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be