![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() http://opposingdigits.com/vlog/?p=1708
Het voorvelleke is niet overbodig zo blijkt uit deze documentaire. Wat is het verschil met de besnijdenis van een meisje? Waarom zijn deze praktijken nog legaal in ons land? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gros van de vrouwenbesnijdenissen is totaal onschuldig, slechts 5% zijn radicale vormen als infibulatie. De overige 95% zijn het equivalent van de besnijdenis bij de man (enkel verwijdering van de voorhuid, of een deel van de schaamlippen; soms zelfs maar enkel een stuk van de voorhuid van de clitoris). Deze vormen hebben geen enkel effect op de sexuele functie. Beide vormen van rituele markering moeten dus wettelijk toegelaten blijven. Een verbod mag voor mijn part wel op materialistische, puur esthetische ingrepen aan de schaamdelen, zoals schaamlipverkortingen. Die zijn immers, zoals Goedele Liekens zegt, uitingen van een gestoorde geest, van vrouwen die zich waanbeelden voorhouden van hoe een geslachtsdeel er (volgens de boekskes) moet uitzien. Dat moet men verbieden, en psychiatrisch omkaderen. Want deze ingrepen hebben geen enkele sociale functie. Rituele markeringen zoals de besnijdenis hebben uiteraard wel een door en door sociale en identiteitsvormende functie. Dat is een heel groot verschil. Laatst gewijzigd door C2C : 19 april 2007 om 16:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Er is wel degelijk een verschil met sommige vormen van vrouwenbesnijdenis, die nog wel een pak ingrijpender is. Maar los daarvan is het inderdaad vreemd dat men in ons land enerzijds alle vormen van vrouwenbesnijdenis - terecht overigens - verbiedt en anderzijds geen enkele bezwaren heeft tegen mannenbesnijdenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
![]() Citaat:
Hoewel een uitgebreidere ingreep heeft ook het wegsnijden van een stuk van de labia minora geen drastische gevolgen op het vermogen van een vrouw om sexueel genot te ervaren. De grootste bijdrage tot het genot van een vrouw wordt immers door de clitoris geleverd, een heel groot orgaan dat diep binnenin het schaamweefsel zit genesteld. Daar wordt bij besnijdenissen nooit aan geraakt. Citaat:
Dat zijn feiten, geen door protestantse/christelijke NGO's gepushte vormen van paternalisme. Citaat:
Ziehier voor een zeer recent, zeer groot en diepgaand onderzoek naar hoe meisjes in het Westen gedwongen gesexualiseerd worden, en daardoor onvrij gemaakt worden en helemaal geen eigen keuzes hebben. (Hoewel deze Westerse maatschappijen wel voortduren brullen over "vrijheid" - het tegendeel is waar). 'Vrije' Westen sexualiseert jonge meisjes en onderdrukt ze - psychiatrisch onderzoek ( ![]() Kortom, er is geen fundamenteel verschil tussen beide vormen van dwang. Of er is er wel een, maar dan in het voordeel van 'barbaarse rituelen'. Als antropoloog ben ik ervan overtuigd dat rituele praktijken die wij als 'barbaars' beschouwen, mensen méér vrij maken, dan onze ritueel-loze maatschappij die haar dwang veel subtieler oplegt en ons veel onvrijer maakt (via de media, via de sociale controle, via alle mogelijke culturele praktijken, van voedingsgewoonten tot de wijze waarop onze ruimte en tijd worden georganiseerd). In een rituele maatschappij wordt ge één keer geterroriseerd bij een overgangsritueel: "hier, uw marteling. Pijn? Goed. Nu hoort ge bij ons, nu kunt ge doen wat ge wilt, nu is het gedaan, ge zijt vrij". In een moderne maatschappij is de marteling niet zo intens, maar wel uitgestrekt over de duur van heel uw leven, de terreur is overal subtiel binnengedrongen, constant wordt ge (als vrouw) gedwongen u te conformeren aan allerlei zeer vreemde normen en verwachtingen. Ik denk echt, en ik spreek uit mijn veldwerkervaring, dat vrouwen in vele 'primitieve' maatschappijen veel vrijer zijn dan Westerse vrouwen. Da's een opinie. Wat geen opinie is, is het feit dat deze vrouwen alleszins gelukkiger zijn dan Westerse vrouwen. Dat is makkelijker cross-cultureel te meten en dat is zeer goed empirisch onderzocht. Herinner u de thread rond het onderzoek dat aantoont dat de inwoners van Tuvalu, een klein barbaars eiland in de Stille Zuidzee, vele malen gelukkiger zijn dan die van het Westen. Op Tuvalu worden vrouwen en meisjes gedwongen wrede overgangsrituelen te ondergaan; mannen wordt er hun penis in hun lichaam gestoten tijdens hun rite de passage, een van de gruwelijkste en pijnlijkste martelingen die bekend zijn. En toch... vele malen gelukkiger dan het Westen. De VS rankte helemaal achteraan - het land van de pursuit of happiness en van de kunstkut-mode... Genoeg gezegd. Laatst gewijzigd door C2C : 19 april 2007 om 17:33. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens onderzoek bleek dat mannen die de voorhuid weghaalden 50% minder kans hadden besmet te geraken met aids dan anderen... De voorhuid houdt de virussen vast en vergroot het oppervlak van het kwestbare slijmvlies.
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
Met zo'n kleine ingreep zo'n enorm risico kunnen verkleinen dwingt gewoon tot handelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwakkere personen mogen rekenen op wat bescherming van de maatschappij.
Besnijden van kinderen, tenzij individuele medische redenen waarvan het nut vergelijkbaar zou zijn met vaksinaties tegen vb. kinderziekten, nooit ofte jamais. Dat volwassenen zich laten besnijden, in medisch verantwoorde omstandigheden van higiëne edm, akkoord.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien gold mijn opmerking niet alleen voor vrouwenbesnijdenis. Ook mannenbesnijdenis brengt de nodige risico's en klachten met zich mee: http://en.wikipedia.org/wiki/Male_ci...f_circumcision En de gevoeligheid van de eikel neemt serieus af na een besnijdenis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 18:39. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ja en dan? Zullen we dan ook maar ineens bij alle vrouwen van boven de 40 preventief de borsten amputeren? Dan kunnen ze alvast geen borstkanker meer krijgen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik som er aan aantal op: -70% minder risico op HIV besmetting - geen peniskanker meer mogelijk na besnijdenis - vrouwelijke partners van besneden mannen hebben minder baarmoederkanker - onmogelijk dat er zogenaamde balanitis (ernstige ontsteking van de penis) optreedt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tussen haakjes: ik heb het hier natuurlijk alleen over besnijdenis van mannen. Dat is een zeer eenvoudige ingreep die zeer veel voordelen inhoudt.
Besnijdenis van meisjes heeft geen enkele functie, is enkel een kwaadwillige mutulatie. Vrouwenbesnijdenis veroordeel ik dan ook sterk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bovendien, in risicogevallen worden borsten ook geamputeerd; ik ken een vrouw van rond de 40 die ze prventief heeft laten amputeren nadat haar twee zussen en haar moeder gestorven waren aan borstkanker.
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vrouwenbesnijdenis is een zeer pijnlijke, nutteloze en barbaarse ingreep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Hoe je het ook keert of draaid, besnijdenis (zowel bij man en vrouw) is en blijft verminking.
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie graag schaamlippen.
Wie laat dat nu wegsnijden?
![]() |
#18 |
Parlementslid
|
![]() ja,ja...... als ge besneden zijt geeft dat veeeel voordelen..... ge hebt veel minder kans om infecties op te lopen als ge in de woestijn rondloopt waar er veel stof is en weinig water om uw kroonjuwelen te wassen......
oei...... oeps..... hier is er geen woestijn ...... tiens ????? ![]()
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat: