Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2007, 22:30   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Wat bezielt de renegaten van Groen! ?

Vijf minuten moed
Alle Vlaamse partijen - behalve Groen! - dienden een wetsvoorstel in om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Na een oproep van Vlaams Belang-fractieleider Gerolf Annemans om vijf minuten politieke moed te tonen en de splitsing met de Vlaamse partijen ook onverwijld door te drukken, stemden alle Vlaamse partijen in met de hoogdringende behandeling van de wetsvoorstellen. Alle Franstaligen stemden tegen, maar aangezien er meer Vlaamse dan Franstalige kamerleden zijn, trokken de Vlamingen aan het langste eind.

Wat bezielt Groen! om zo open en bloot de kant te kiezen van de welgestelde frankofonen die weigeren om het Nederlands te aanvaarden als officiële taal in Vlaanderen.
Groen! zou hemel en aarde verzetten voor het behoud van de biotoop van de rode spin in zuid-Amerika. Maar beschermt de welgestelde Franstaligen die de Vlamingen komen verdringen in de Vlaamse rand rond Brussel.
Hopelijk verdwijnen die renegaten volgende keer voorgoed onder de kiesdrempel en uit het parlement dat ze ten schande maken.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2007, 22:36   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bezielt Groen! om zo open en bloot de kant te kiezen van de welgestelde frankofonen die weigeren om het Nederlands te aanvaarden als officiële taal in Vlaanderen.
Drogreden van de dubbele vraag.
Je stelt een vraag waarin je vraag intrinsiek meerdere zaken zijn die je stelt als 'evident'.
Daarop kan je enkel antwoorden door niet direct op de vraag in te gaan, maar eerst uit te leggen met wat je niet akkoord gaat.

Francofonen wiegeren niet persé het Nederlands als de officiele taal te ontkennen. Noch hebben Groen! open en bloot die kant gekozen. Ze gingen - blijkbaar - niet akkoord met een wetsvoorstel. Hun keuze, zou ik zeggen?

Citaat:
Maar beschermt de welgestelde Franstaligen die de Vlamingen komen verdringen in de Vlaamse rand rond Brussel.
'verdringen' dan nog. Komen ze die wegjagen met hooivorken?
Of kan het nu eenmaal gebeuren dat er sociale verschuivingen zijn?

Is er nu eigenlijk iets concreet beslist?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 00:51   #3
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Hopelijk verdwijnen die renegaten volgende keer voorgoed onder de kiesdrempel en uit het parlement dat ze ten schande maken.
Kunt verduidelijken hoe ze het parlement dan wel ten schande maken?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 07:28   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Je stelt een vraag waarin je vraag intrinsiek meerdere zaken zijn die je stelt als 'evident'.
Daarop kan je enkel antwoorden door niet direct op de vraag in te gaan, maar eerst uit te leggen met wat je niet akkoord gaat.

Francofonen wiegeren niet persé het Nederlands als de officiele taal te ontkennen. Noch hebben Groen! open en bloot die kant gekozen. Ze gingen - blijkbaar - niet akkoord met een wetsvoorstel. Hun keuze, zou ik zeggen?

het is een rethorische vraag ! het antwoord ligt er al in ! toch niet zo moeilijk ?

dat jij niet in de Vlaamse Rand woont is duidelijk ! Hooivorken ? Wij gaan ze terug wegjagen met de goedendag !

"skilt en frient"
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 07:30   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Kunt verduidelijken hoe ze het parlement dan wel ten schande maken?
omdat ze de Vlaamse belangen niet mee verdedigen en vooral hun zusterpartij iet willen bruskeren !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 07:52   #6
luc broes

Standaard

Citaat:

Francofonen weigeren niet persé het Nederlands als de officiele taal te ontkennen. Noch hebben Groen! open en bloot die kant gekozen. Ze gingen - blijkbaar - niet akkoord met een wetsvoorstel. Hun keuze, zou ik zeggen?

Geachte, heb ik een fout gemaakt? Dat is mogelijk, het zou niet de eerste keer zijn.
Maar als jij het beter weet, zeg jij dan eens duidelijk hoe de zaken in werkelijkheid zijn.
Frankofonen weigeren wél om het Nl als officiële taal te erkennen vermits ze weigeren om die te leren en te gebruiken en eisen dat ze het Fr mogen gebruiken als ze zich tot de overheid richten.
Groen! gedraagt zich hatelijk en wereldvreemd door als enige Vl partij de splitsing van BHV niet te steunen. Wat heeft dit met groen te maken?
Hoe komt het toch dat 'progressieven' zo dikwijls de kant kiezen van de dominante welgestelde Franstaligen zelfs als ze zich duidelijk aggressief opstellen tov de Vlamingen.
Waarom vertaal je die aggressieve houding door 'sociale verschuivingen'?
Zou je dergelijke 'sociale verschuivingen' in Wallonië (ten gunste van de Vl) ook zo liefdevol omschrijven.
Of geldt dat alleen maar als het tegen de Vlamingen is?
Oud 13 juli 2007, 10:36   #7
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vijf minuten moed
Alle Vlaamse partijen - behalve Groen! - dienden een wetsvoorstel in om Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen. Na een oproep van Vlaams Belang-fractieleider Gerolf Annemans om vijf minuten politieke moed te tonen en de splitsing met de Vlaamse partijen ook onverwijld door te drukken, stemden alle Vlaamse partijen in met de hoogdringende behandeling van de wetsvoorstellen. Alle Franstaligen stemden tegen, maar aangezien er meer Vlaamse dan Franstalige kamerleden zijn, trokken de Vlamingen aan het langste eind.

Groen! zou hemel en aarde verzetten voor het behoud van de biotoop van de rode spin in zuid-Amerika. Maar beschermt de welgestelde Franstaligen die de Vlamingen komen verdringen in de Vlaamse rand rond Brussel.
Hmmmm. Groen! heeft geloof ik evenwel samen met de Vlamingen gestemd in het doordukken van de spoedprocedure voor de behandeling van de wetsvoorstellen BHV. je kan ze toch niet verwijten dat ze geen eigen voorstel indienen... (75 leden stemden voor, 45 leden stemden tegen, 1 lid onthield zich.)

Ze hebben volgens mij enkel bij de samenstelling van het Bureau tegen het VB met de franstaligen meegestemd

Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 13 juli 2007 om 10:37.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 11:11   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geachte, heb ik een fout gemaakt? Dat is mogelijk, het zou niet de eerste keer zijn.
Maar als jij het beter weet, zeg jij dan eens duidelijk hoe de zaken in werkelijkheid zijn.
Wat voor een rare vraag is dat nu? Maar ik zal een poging geven.
We hebben een grensstreek tussen het Franstalige en Nederlandstalige gebied (in de rand rond Brussel) waar er meer en meer Franstaligen in het Nederlandse taalgebied gaan wonen.
Correct?

Citaat:
Frankofonen weigeren wél om het Nl als officiële taal te erkennen vermits ze weigeren om die te leren en te gebruiken en eisen dat ze het Fr mogen gebruiken als ze zich tot de overheid richten.
Er is niets mis met iets te eisen, zolang men maar de democratische spelregels respecteert, me dunkt. (Dat het in de rand wat dubieus is met BHV weten w eondertussen al.)
Ik mag ook in Wallonië gaan wonen en Nederlandstalig beleid eisen. Ik zal er alleen niet al te ver mee komen want de kans is groot dat ik vrij alleen zal staan.
Net zoals Franstaligen dat ook mogen eisen, maar ze gaan het simpelweg niet krijgen.
Het is btw nergens verplicht om Nederlands te leren. Ik zou niet weten waarom. Als ze dat niet willen, zijn de gevolgen dan ook voor hen. Tenzij ze natuurlijk zo hard kunnen lobbyen voor meer faciliteiten.

Citaat:
Groen! gedraagt zich hatelijk en wereldvreemd door als enige Vl partij de splitsing van BHV niet te steunen. Wat heeft dit met groen te maken?
Groen! heeft dan wel meer punten dan groen. Ik vermoed dat ze met bepaalde delen van de tekst simpelweg nietakkoord gaan.

Citaat:
Hoe komt het toch dat 'progressieven' zo dikwijls de kant kiezen van de dominante welgestelde Franstaligen zelfs als ze zich duidelijk aggressief opstellen tov de Vlamingen.
Geen flauw idee. Vraag het hen eens, hé.

Citaat:
Waarom vertaal je die aggressieve houding door 'sociale verschuivingen'?
Het zijn toch sociale verschuivingen?
Er wonen meer Franstaligen dan vroeger in het Nederlandstalige taalgebied. Dat noem ik een sociale verschuiving. Je kan daar verschillende namen voor gebruiken, maar sociale verschuiving is correct.

Citaat:
Zou je dergelijke 'sociale verschuivingen' in Wallonië (ten gunste van de Vl) ook zo liefdevol omschrijven.
Natuurlijk. Ik zou niet weten waarom niet?

Citaat:
Of geldt dat alleen maar als het tegen de Vlamingen is?
Ik ben dat eigenlijk beu dat ik constant anti-Vlaming wordt bekeken. Het is niet omdat ik zoals een halve gare niet constant alles anti-wallonië lig te roepen dat ik tegen Vlaanderen ben, hé.
Er wonen meer Franstaligen dan vroeger in het Nederlandstalig taalgebied. Dat is een sociale verschuiving. Zo moeilijk is het allemaal niet.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 juli 2007 om 11:13.
Oud 13 juli 2007, 11:18   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa Bekijk bericht
omdat ze de Vlaamse belangen niet mee verdedigen en vooral hun zusterpartij iet willen bruskeren !
Wie interesseert er zich nu een bal in "Vlaemsche" belangen?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 11:22   #10
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie interesseert er zich nu een bal in "Vlaemsche" belangen?
Inderdaad. Dat bewijzen de indrukwekkende verkiezingsresultaten van de BUB wel

Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 11:23   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Inderdaad. Dat bewijzen de indrukwekkende verkiezingsresultaten van de BUB wel

Weet je.
Deze comments op Hans beginnen een beetje zielig te worden.
Oud 13 juli 2007, 11:33   #12
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je.
Ja, reality is a bitch, ik weet het.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 11:33   #13
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:

Nederlands te aanvaarden als officiële taal in Vlaanderen.
Wat een gezwets man... Dat is toch al lang aanvaard!
Oud 13 juli 2007, 11:37   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Wat een gezwets man... Dat is toch al lang aanvaard!
O ja?

Citaat:

Klacht tegen Vlaamse wooncode verworpen

do 12/07/07 - Het Grondwettelijk Hof, vroeger Arbitragehof, heeft de vordering verworpen van de regering van de Franse Gemeenschap om de Vlaamse wooncode te schorsen.

De regering van de Franse gemeenschap stapte eind april naar het Grondwettelijk Hof met de vraag om enkele bepalingen uit de Vlaamse wooncode te vernietigen.

(Belga)

In de wooncode staat onder andere dat wie in aanmerking wil komen voor een sociale woning, bereid moet zijn om Nederlands te leren.

De Franse Gemeenschap argumenteert dat die bepaling discriminerend is voor Franstaligen en dat de taalvrijheid en de taalfaciliteiten voor Franstaligen in de rand in het gedrang komen.

Maar die argumentering volgt het Grondwettelijk Hof niet. Het hof stelt dat de code geen afbreuk doet aan de taalfacilteiten voor de Franstaligen in de randgemeenten. In verschillende bepalingen in de wooncode wordt zelfs geëxpliciteerd dat aan de faciliteiten niet geraakt wordt.

Ook de vrijheid van taalgebruik komt niet in het gedrang. Het hof wijst erop dat de code alleen vraagt om zich bereid te verklaren Nederlands te leren, en niet om de taal ook effectief te gebruiken.

Eerder stapte de Waalse regering al naar het Grondwettelijk Hof om de wooncode te laten schorsen, maar ook die klacht heeft het Grondwettelijk Hof verworpen.
http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...70712_wooncode
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 11:40   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie het punt niet?
Een groep mensen heeft geprobeerd om te kijken of een bepaalde wet hun rechten niet schond. Dat was niet zo.

Waar is het probleem?
Oud 13 juli 2007, 11:43   #16
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben dat eigenlijk beu dat ik constant anti-Vlaming wordt bekeken.
dat is heel eenvoudig te verhelpen door niet meestal alles goed te praten als het maar anti-Vlaams is.
Oud 13 juli 2007, 11:45   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat is heel eenvoudig te verhelpen door niet meestal alles goed te praten als het maar anti-Vlaams is.
Ik heb nog maar zelden iets echt goed gepraat.
'k heb vooral veel geprobeerd om zaken te nuanceren. En vermits men hier nogal snel anti-Waals is, komt dat erop neer dat ik nogal positief lijk over Wallonië.

Maar oké. Mss. 'k ben vooral pro Belgen (niet hetzelfde als pro-België, voor de duidelijkheid). En op dit forum betekent het dan nog al eens dat ik het Waalse gedeelte een beetje moet verdedigen tegen aanvallen.

Om een vb te geven.
Hier wordt Groen! voorgesteld als 'land'verraders (Vlaanderen is geen land enzo) en als anti-vlamingen. Dat is een beetje ridicuul. Het is zo van 'wie niet voor ons is, is tegen ons'. En dat is wat simpele logica enzo.

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 13 juli 2007 om 11:46.
Oud 13 juli 2007, 11:48   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 12:03   #19
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet je.
Zijn commentaar ook.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 12:04   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Zijn commentaar ook.
Oké, daar heb je me.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be