![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Hoe groot is de kans dat we opnieuw naar de stembus moeten? | |||
Zeer klein |
![]() ![]() ![]() |
32 | 23,19% |
Klein |
![]() ![]() ![]() |
35 | 25,36% |
Middelmatig |
![]() ![]() ![]() |
27 | 19,57% |
Groot |
![]() ![]() ![]() |
27 | 19,57% |
Zeer groot |
![]() ![]() ![]() |
17 | 12,32% |
Aantal stemmers: 138. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laten we niet te pessimistisch zijn, het is goed mogelijk dat fornicateur Leterme een regering bijeenschraapt waarin van een staatshervorming geen sprake is - tenslotte is macht belangrijker dan beloften nakomen.
Maar de kans bestaat dat ze der niet uitkomen en dat er dan een vette, bijna constitutionele crisis ontstaat. Sommigen speculeren daarop, omdat zo'n situatie zou toelaten dat er een grondwettelijke atoombom wordt gedropt - het bijeenroepen van de Staten-Generaal. (Naar 't schijnt is dat een heel cool, ultiem wapen). Maar voor het zover komt zou men ook gewoon nieuwe verkiezingen kunnen uitschrijven. Wij hebben daar niet echt een traditie in, maar in sommige landen gebeurt dat wel vaker. Hoe groot schat ge de kans in dat wij terug naar de stembus moeten om opnieuw de kaarten te schudden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() Ik acht die kans groot, feit is wel dat VB m.i. dan nog een stuk sterker gaat scoren.
In ieder geval zullen de 'Vlamingen' wel moeten inbinden tegenover de Waalse arrogantie. Spijtig genoeg is het einde van België nog niet in zicht.
![]() |
#3 |
|
![]() Ik wou eigenlijk gewoon het woord Staten-Generaal ne keer gebruiken.
![]() Als marxist ben ik weliswaar compleet tégen een ridicule staatshervorming, maar anderzijds is het principe van zo'n civiele opstand toch prachtig: alle protocol en de hele institutionele regelneverij wordt dan verlaten en het volk komt spontaan op straat om zich tegen de koning, zijn ongestelde lichamen en de instellingen te verzetten. Prachtig is dat. Dus voor mijn part mag dat, als experiment. Als daarna de eenheid van België maar gewoon terug wordt ingesteld. ![]() Kwestie van ne keer wat politiek bewustzijn in dit land op te wekken. Ik weet het, die wensdroom is een tikje gevaarlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Juridisch genomen kunnen er geen nieuwe verkiezingen zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() ik had het niet beter kunnen zeggen.
![]() |
#8 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() klopt, maar ik denk dat men dan de grondwet even terzijde zou schuiven. Dat is nog es gebeurd, namelijk voor de parlementsverkiezingen in 1919 die ook ongrondwettelijk waren (want met algemeen enkelvoudig kiesrecht, terwijl daarvoor eerst een grondwetswijziging nodig was, maar die kon er maar komen nadat er eerst verkiezingen waren geweest via het oude systeem, met meervoudig kiesrecht, en dat durfden de partijen echter niet omdat de massa's dit niet zouden aanvaarden)
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is duidelijk dat de flaminganten de enige verantwoordelijken zijn van deze crisis en er dus ook voor zullen moeten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() over de vraag zelf:
ik denk niet dat er vervroegde verkiezingen zouden komen, immers: het Vlaams Belang zou daaruit als grote overwinnaar tevoorschijn komen en dat wil niemand van de "democratische partijen".
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Kan de Koning niet gewoon een zombie-minderheidsregering aanvaarden die er enkel en alleen op gericht is zichzelf onmiddellijk na zijn aanstelling te laten opheffen door een motie van wantrouwen van alle Vlaamse partijen?
Misschien is dat te creatief of niet echt mogelijk. Laatst gewijzigd door C2C : 2 augustus 2007 om 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op dit ogenblik is er een wettelijk, juridisch in orde, verkozen parlement. Het volstaat dat d�*t parlement met een meerderheid beslist om de kieskring BHV te splitsen ... en 's anderendaags kan men beginnen met nieuwe verkiezingen voor te bereiden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Men kan vanaf nu, moesten er toch verkiezingen komen, de organisatie rechterlijk ongeldig laten verklaren en dus zijn er dan ook geen resultaten die een Kamer kan goedkeuren. Laatst gewijzigd door Burry : 2 augustus 2007 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Okee, maar gisteren nog verklaart Milquet dat ze tegen de splitsing van BHV is, hoewel dat Hof ook al oordeelde dat dat moet. Dus eigenlijk zijn er politici die nu al niet luisteren naar het Arbitrage-/Grondwettelijk Hof.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Ach, ik ben niet zo sterk ik dit soort geknutsel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nee, het Hof zei niet dat het moet gesplist worden, het moet opgelost worden. Het is echter wel de enige logische en ethische manier van oplossen.
Laatst gewijzigd door Burry : 2 augustus 2007 om 20:42. |
![]() |
![]() |