Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2007, 09:29   #1
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Beslissingsboom over nieuw basisverdrag EU

Als hulpmiddel heb ik de volgende beslissingsboom bedacht voor de standpuntontwikkeling ten aanzien van het nieuwe EU-verdrag.

1. Bent u voor of tegen Europese samenwerking?

a.Tegen. Dan behoort u tot een minderheidsgroep. Ter overweging kunt u het volgende lezen: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=208
b. Voor. Ga naar 2

2. Dient samenwerking te geschieden op bilaterale basis tussen zelfstandige naties of op basis van één overkoepelend verdrag?

a. Op basis van bilaterale samenwerking. Bedenk dan wel dat het aantal bilaterale verdragen de som van een rekenkundige rij vormt. Bij 27 landen zal het aantal 378 bedragen. Dat is ten eerste hoogst inefficiënt en ten tweede is het ondenkbaar dat de werking van een zo groot aantal verdragen goed zal functioneren.
b. Op basis van één overkoepelend verdrag. Ga naar 3.

3. Betekent het nieuwe verdrag een verbetering of een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie?
a. Een verslechtering. Dan was u of eigenlijk überhaupt al tegen samenwerking of prefereert u een meer dictatoriale of meer libertaire benadering van Europees bestuur. Dictatoriaal en libertair schijnen contradictoir. Toch vallen ze in dit geval samen. De huidige bureaucratische besluitvorming houdt een beperking van de democratische mogelijkheden op Europees niveau in, dus quasi dictatoriale beslissingen, zonder instemming van het Europees Parlement, krijgen hun mogelijkheden. Anderzijds hebben in het huidige systeem machtige libertaire lobbygroepen veel invloed. Zo zijn veel regels ingesteld om slechts te voldoen aan criteria van de vrije markt en op die manier aan de belangen van een aantal grote multinationale Europese ondernemingen.
b. Een verbetering. Ga naar 4.

4. Houdt een verbetering instemming in met het nieuwe verdrag?

a. Nee, want we vechten door tot we een utopisch precies op onze maat gepast verdrag bereiken.
b. Ja, iedere stap is er één.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 7 september 2007 om 09:35.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2007, 10:33   #2
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

*Loopt bij stap 6 dood*
Oud 7 september 2007, 19:22   #3
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
*Loopt bij stap 6 dood*
Wat is stap 5?
Oud 9 september 2007, 10:33   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

uw beslissingsboom trekt op niks. Met alle respect.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2007, 14:07   #5
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
uw beslissingsboom trekt op niks. Met alle respect.
Met alle respect, uw argumentatie ligt ongeveer op het niveau van kleuteronderwijs.

Oké, ik geeft toe, de beslissingsboom is ietwat provocatief. Maar ik hoopte op wat betere tegenargumentatie dan dit.
Oud 9 september 2007, 14:24   #6
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Nou, we gaan het eens proberen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Als hulpmiddel heb ik de volgende beslissingsboom bedacht voor de standpuntontwikkeling ten aanzien van het nieuwe EU-verdrag.

1. Bent u voor of tegen Europese samenwerking?

a.Tegen. Dan behoort u tot een minderheidsgroep. Ter overweging kunt u het volgende lezen: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=208
b. Voor. Ga naar 2
Optie b, dus we gaan zo verder. Ik vraag me trouwens wel af of er mensen zijn die per defintie tegen elke Europese samenwerking zijn. Ik ben ze nog nooit tegengekomen iig, dus ik vraag me af hoe nuttig deze vraag is.

Citaat:
2. Dient samenwerking te geschieden op bilaterale basis tussen zelfstandige naties of op basis van één overkoepelend verdrag?

a. Op basis van bilaterale samenwerking. Bedenk dan wel dat het aantal bilaterale verdragen de som van een rekenkundige rij vormt. Bij 27 landen zal het aantal 378 bedragen. Dat is ten eerste hoogst inefficiënt en ten tweede is het ondenkbaar dat de werking van een zo groot aantal verdragen goed zal functioneren.
b. Op basis van één overkoepelend verdrag. Ga naar 3.
Ik mis hier enkele opties, er zijn veel meer mogelijkheden dan enkel deze twee extremen. Neem bijvoorbeeld de situatie die we nu reeds hebben: verscheidene multilaterale verdragen tussen alle Europese landen, verscheidenen multilaterale verdragen tussen pakweg een 20/30-tal landen en ook een groot aantal bilaterale verdragen en andere kleinschalige samenwerkingen. Op deze vraag kan ik dus geen goed antwoord geven, maar we gaan toch door naar de volgende vraag.

Citaat:
3. Betekent het nieuwe verdrag een verbetering of een verslechtering ten opzichte van de huidige situatie?
a. Een verslechtering. Dan was u of eigenlijk überhaupt al tegen samenwerking of prefereert u een meer dictatoriale of meer libertaire benadering van Europees bestuur. Dictatoriaal en libertair schijnen contradictoir. Toch vallen ze in dit geval samen. De huidige bureaucratische besluitvorming houdt een beperking van de democratische mogelijkheden op Europees niveau in, dus quasi dictatoriale beslissingen, zonder instemming van het Europees Parlement, krijgen hun mogelijkheden. Anderzijds hebben in het huidige systeem machtige libertaire lobbygroepen veel invloed. Zo zijn veel regels ingesteld om slechts te voldoen aan criteria van de vrije markt en op die manier aan de belangen van een aantal grote multinationale Europese ondernemingen.
b. Een verbetering. Ga naar 4.
Uw toelichting bij antwoord a getuigt van weinig inlevingsvermogen, u beargumenteerd slechts tegen 1 reden van tegenstemmen. Er zijn echter genoeg zaken die negatief uitpakken voor het nieuwe Europese verdrag en er zijn zelfs enkel anti-democratische maatregelen die in het nieuwe verdrag staan. Neem bijvoorbeeld de wijzigingsclausule en de feitelijke betonisering van enkele (voornamelijk) liberale regels die niet thusihoren in een grondverdrag. Laat staan dat deze regels dezelfde bescherming moeten genieten tegen wijziging als de grond- en basisregels die verder in de grondwet staan.

Citaat:
4. Houdt een verbetering instemming in met het nieuwe verdrag?

a. Nee, want we vechten door tot we een utopisch precies op onze maat gepast verdrag bereiken.
b. Ja, iedere stap is er één.
Als ik voor de EU zou zijn en ik zou pro-Eu zijn, dan had ik uiteraard voor optie b gegaan, zo pragmatisch ben ik ook nog wel.

Al met al, om Pelgrim maar eens te quoten: "Uw beslissingsboom trekt op niets."
Oud 9 september 2007, 15:43   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, uw argumentatie ligt ongeveer op het niveau van kleuteronderwijs.

Oké, ik geeft toe, de beslissingsboom is ietwat provocatief. Maar ik hoopte op wat betere tegenargumentatie dan dit.
uw beslissingsboom trekt wel degelijk op niks want alle mogelijke antwoorden werden door uzelf al op voorhand becommentarieerd, vanuit uw standpunten.

Domme poll dus.
Oud 10 september 2007, 00:33   #8
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
uw beslissingsboom trekt wel degelijk op niks want alle mogelijke antwoorden werden door uzelf al op voorhand becommentarieerd, vanuit uw standpunten.

Domme poll dus.
of, omhet met iemand anders zijn woorden te zeggen :

weer een kutpeiling...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2007, 09:26   #9
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Optie b, dus we gaan zo verder. Ik vraag me trouwens wel af of er mensen zijn die per defintie tegen elke Europese samenwerking zijn. Ik ben ze nog nooit tegengekomen iig, dus ik vraag me af hoe nuttig deze vraag is.
Je kan je idd afvragen of er iemand überhaupt tegen Europese samenwerking is. Maar ik wilde de mogelijkheid niet uitsluiten, met andere woorden niet er van uitgaan dat iedereen voor samenwerking is.

Citaat:
Ik mis hier enkele opties, er zijn veel meer mogelijkheden dan enkel deze twee extremen. Neem bijvoorbeeld de situatie die we nu reeds hebben: verscheidene multilaterale verdragen tussen alle Europese landen, verscheidenen multilaterale verdragen tussen pakweg een 20/30-tal landen en ook een groot aantal bilaterale verdragen en andere kleinschalige samenwerkingen. Op deze vraag kan ik dus geen goed antwoord geven, maar we gaan toch door naar de volgende vraag.
Terechte opmerking over het gebrek aan opties. In de praktijk zullen de twee geschetste extremen niet voorkomen. Ik kan deze vraag herformuleren als een ‘in principe’ vraag. Is in principe beter uit te gaan van bilaterale overeenkomsten, of is in principe één overkoepelend verdrag te prefereren. Bij beide opties zijn multilaterale overeenkomsten mogelijk.

Citaat:
Uw toelichting bij antwoord a getuigt van weinig inlevingsvermogen, u beargumenteerd slechts tegen 1 reden van tegenstemmen. Er zijn echter genoeg zaken die negatief uitpakken voor het nieuwe Europese verdrag en er zijn zelfs enkel anti-democratische maatregelen die in het nieuwe verdrag staan. Neem bijvoorbeeld de wijzigingsclausule en de feitelijke betonisering van enkele (voornamelijk) liberale regels die niet thusihoren in een grondverdrag. Laat staan dat deze regels dezelfde bescherming moeten genieten tegen wijziging als de grond- en basisregels die verder in de grondwet staan.
Deze gedachtegang heb ik ook een tijd aangehangen. Maar daar ben ik van teruggekomen. Het nieuwe verdrag is idd van beton. Het is veel te uitgebreid voor een grondwet en éénmaal aangenomen, moeilijk te veranderen. Maar hetzelfde geldt voor de huidige situatie. De impasse waar de EU nu in zit, komt voort uit de eis van unanieme instemming met nieuwe verdragen. Je bezwaren lijken me dan eerder op zijn plek bij punt 4: het nieuwe verdrag houdt een verbetering in, maar het is niet voldoende.

Citaat:
Als ik voor de EU zou zijn en ik zou pro-Eu zijn, dan had ik uiteraard voor optie b gegaan, zo pragmatisch ben ik ook nog wel.

Al met al, om Pelgrim maar eens te quoten: "Uw beslissingsboom trekt op niets."
Deze beslissingsboom is inderdaad wat anders dan de gewoonlijke ‘waardevrije’ beslissingsbomen, polls, enquêtes en dergelijke. Hij gaat uit van het bewustwordingsprincipe, maar dat betekent nog niet dat hij nergens op trekt.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 10 september 2007 om 09:30.
Oud 12 september 2007, 06:42   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Deze beslissingsboom is inderdaad wat anders dan de gewoonlijke ‘waardevrije’ beslissingsbomen, polls, enquêtes en dergelijke. Hij gaat uit van het bewustwordingsprincipe, maar dat betekent nog niet dat hij nergens op trekt.

Komaan seg: uw beslissingsboom eindigt sowieso als volgt.

U bent tegen het verdrag om welke reden dan ook: u bent een idioot.
U bent voor het verdrag: goed zo!
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2007, 09:21   #11
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Komaan seg: uw beslissingsboom eindigt sowieso als volgt.

U bent tegen het verdrag om welke reden dan ook: u bent een idioot.
U bent voor het verdrag: goed zo!
U bent geen idioot. Nooit zal ik iets dergelijks beweren.

U heeft opties. Alleen geef ik bij iedere optie de consequenties ervan aan. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief die ik van het comité ‘Ander Europa’ ontving staat:
Citaat:
Terwijl de Nederlandse regering ons wil doen geloven dat het nieuwe verdrag (door het ontbreken van de titel grondwet en de vervanging van een aantal andere termen) iets heel anders is dan de in 2005 verworpen grondwet hebben al direct na de top van Brussel vrijwel alle gezaghebbende commentatoren in Europa gewezen op de overeenkomsten. Het meest duidelijk was misschien de uitspraak van de voormalige voorzitter van de Conventie die de grondwet schreef, de franse ex-president Giscard d'Estaing die zei:
'de brief is het zelfde, alleen de enveloppe is veranderd.'

Inmiddels hebben ook onderzoekers zich over de vraag gebogen en komen tot de zelfde conclusie. Uit een onderzoek van de Britse en euro-kritische denktank 'Open Europe' blijkt dat het nieuwe EU-verdrag voor 96 % overeenkomt met de verworpen grondwet. Het onderzoeksinstituut heeft het concept van het nieuwe verdrag vergeleken met de grondwet. Hieruit bleek dat slechts 10 van de 250 voorstellen anders zijn. Directeur Neil O'Brien van Open Europa is verbaasd. "We hadden nooit verwacht dat ze simpelweg de tekst van de oude grondwet zouden terugbrengen. Het lijkt alsof ze alleen de artikelen hebben hernummerd."
http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j9...x=vh6ukzb3nnt0
Zij stelt dat het nieuwe verdrag zodanig weinig verandert dat het zinloos is pro nieuw verdrag te zijn. Dat is haar keuze.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be