![]() |
Citaat:
|
Hoe staat u tegenover een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem ten einde
1) het moreel verwerpelijke parasiterend sociaal profitariaat waaraan heel wat werkonwillige werkbekwamen zich bezondigen, radicaal te bestrijden; 2) werkbekwamen zonder werk de kans te geven zich nuttig te maken voor de maatschappij; 3) werkbekwamen zonder werk de kans te geven zich te bevrijden uit de onvrijwillige armoede, op voorwaarde dat ze bereid zijn een redelijke inspanning te geven; 4) de brave belastingbetaler waar te geven in ruil voor zijn belastinggeld; 5) werkbekwamen zonder werk daadwerkelijk aan te moedigen zich een job te zoeken in het reguliere arbeidscircuit; 6) werkbekwamen zonder werk minder tijd te geven om in het zwart te gaan werken; 7) werkbekwamen zonder werk de kans te geven opnieuw een gezonde arbeidsattitude te ontwikkelen ? Ter informatie : Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem is een noodsysteem dat aan werkbekwamen zonder werk (evenals aan werkenden die hun inkomen uit (deeltijdse) arbeid wat willen aanvullen) inkomenszekerheid garandeert in ruil voor het verrichten van gemeenschapsdiensten. Onder gemeenschapsdiensten moeten zéér eenvoudige werkzaamheden van algemeen maatschappelijk nut worden verstaan. Het moeten diensten betreffen die op de vrije markt niet worden aangeboden, of die op de vrije markt in ieder geval niet op een rendabele wijze kunnen worden geproduceerd. Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou in de plaats komen van de huidige werkloosheidsuitkeringen (evenals van al de andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon). Gemeenschapsdienstpresteerders zouden dan enkel nog recht hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen in verhouding tot het aantal uren effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en zouden zoveel uren gemeenschapsdienst mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen). Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers de kans geven zichzelf te bevrijden uit de armoede en hen tegelijkertijd aanmoedigen (voorlopig) desnoods een onaantrekkelijke job te aanvaarden op de vrije arbeidsmarkt met een uurloon dat hoger ligt dan het gemeenschapsdienstuurinkomen. Het zou de bedoeling zijn dat gemeenschapsdienstpresteerders zo kort mogelijk gebruik maken van een dergelijk noodsysteem. Een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem kan worden gezien als een uitermate sociaal correctiemechanisme op de vrije arbeidsmarkt, dat er voor zorgt dat de lonen op de vrije arbeidsmarkt niet onder een absoluut minimum kunnen dalen. Conform de vrijemarktlogica is het wel essentieel dat in een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem de gemeenschapsdienstuurvergoeding lager zou liggen dan het uurloon voor ongeschoolde arbeid op de vrije arbeidsmarkt. Een gemeenschapsdienstvergoeding van 5 euro per uur lijkt mij wat dat betreft een redelijk bedrag. Enkele voorbeelden van mogelijke gemeenschapsdienst : - straatvegergemeenschapsdienst; - afvalsorteringsgemeenschapsdienst; - (hulp)kinderopvanggemeenschapsdienst; - hulpcontrolegemeenschapsdienst; - huishoudhulpgemeenschapsdienst; - verkeersregelingsgemeenschapsdienst; - hulpbejaardenhelpersgemeenschapsdienst; - boerenknechtengemeenschapsdienst; - fietsenstallingsbewakingsgemeenschapsdienst; - spierkrachtenergieproductiegemeenschapsdienst; - onkruidverdeldingsgemeenschapsdienst; - zwerfvuilopruimingsgemeenschapsdienst; - strijkgemeenschapsdienst. Wellicht zijn er nog vele andere gemeenschapsdienstmogelijkheden. |
Onze openbare financiën staan er zeer slecht voor. Er zal structureel bespaard moeten worden. Welke structurele saneringsmaatregelen dienen er te worden doorgevoerd ten einde onze openbare financiën opnieuw gezond te maken ?
Op welke manier moet de overheid de expansie van de uitgaven inzake gezondheidszorg opnieuw onder controle krijgen ? Welke maatregelen moeten er worden genomen om de vergrijzing betaalbaar te houden ? Hoe moet de werkloosheid en de onvrijwillige armoede worden bestreden ? Hoe moet het vreemdelingenprobleem worden opgelost ? Hoe moet het drugsprobleem worden opgelost ? Welke maatregelen moeten er worden genomen om het roken te ontmoedigen ? Hoe moet voor onze bevolking comfortabel wonen opnieuw betaalbaar worden gemaakt ? |
Citaat:
Door van Frankrijk te winnen ipv te verliezen riskeert oranje nu wel ten prroi te vallen aan de hybris - hoogmoed die ten val moet komen ! Kijk maar wat het "vedettenstatus met een bekende vlaamse wielrenner doet ! |
Citaat:
Krokodili : esperanto voor "in een gezelschap van esperantisten je moedertaal spreken aligatori : nog erger : als esperantist met een andere esperantist in diens moedertaal spreken. |
Citaat:
In feite bestaan er nu al dergelijke systemen, deels op compleet vrijwillige basis (ikzelf trek een riant pensioen & werk totaal kosteloos in een autisme-wooninrichting). Ook het succesvolle systeem van dienstencheques geeftr aan dat talrijke werklozen zich aangetrokken voelen tot werken voor hun centen. Je kan opmerken dat dit toch min of meer op vrijwillige basis gebeurd en dat er altijd een "harde kern" is die aan "werken om den brode" ontsnapt en zich dus a-sociaal opstelt. De nieuwe mens is niet voor morgen (en ook niet voor overmorgen) gigantische salarissen, dividenden opstrijken. Corruptie in het zakenleven en de politiek, "knevelarij en verknechting" - ze zijn van alle tijden en maatschappijen (islamietische, primitieve, middeleeuwse, adellijke enz.. niet uitgesloten). We genieten momneteel van een zeer fragiel en onvolmaat "democratisch bestel" en een maatschappij waarin het kapitalisme zich volop kon laven aan technologische vooruitgang en altijd hogere productiviteit (die werkloosheid in de hand werkt). Persoonlijk vind ik dat wij momenteel deze problemen redelijk succesvol oplossen. Maar alles kan beter - er zijn waarschijnlijk zinlvolle economisch niet rendabele jobs die nog "vrij" zijn waarvoor de leefloners en werkloze landgenoten voor aangetrokken kunnen worden. Wat zeker niet aanvaardbaar is is vervallen in dwangarbeid in zinloze taken om je medemens wat te pesten. |
Citaat:
ik denk niet dat ik geroepen ben om alle problemen in de plaats van de politiekers op te lossen, ik denk dat voor diverse van die problemen er bijgevolg compromissen zullen moeten gesloten worden. -De staatsfinanciën : ik las gisteren in het FD (financieël dagblad) dat de US regering een paar miljarden belastingggeld aan de burgers uitkeerde om de consumptie op te drijven. Een publieke portemonnee is blijkbaar iets anders dan een private.. In een ander artikel komt Mr. Friedman met dezelfde verrassende meldingen dat een hogere geldmassa en wat inflatie toch nog niet zo slecht zijn. Ik deel deze meningen niet : een goede belastinshervorming die de solidariteit onder de mensen bevorderd, door de welvaartskloof minder groot te maken kan volgens mij wonderen doen. Een goede maatregel zou bv. kunnen zijn : subsidies voor R&D aan pharma-industrie in ruil voor lagere prijzen van de medicamenten (een win-win oplossing !) "onvrijwillige armoede" : dat is een heel complexe zaak, waar ik me dikwijls in n verdiep. Dikwijls schept men hierin verwarring door "armoede" te definiëren als een afwijking van het "mediane inkomen". Op die manier bestaan er geen armen in arme landen zoals Bangla Desh en is de populatie van armen in West Europa onvoorstelbaar groot. Volgens mij zou men moeten vertrekken van het principe dat onze landen rijk genoeg zijn om er zorg voor te dragen dat iedereen dagelijks een maaltijd heeft en een dak boven zijn hoofd. Daarna kan men gerust onderzoeken wat er nog gedaan kan worden om de armen zelfredzamer te maken. "Vreemdelingenprobleem" : Ik ken ongeveer een 150 tal landgenoten, een 50tal Nederlanders een 50tal Duitsers, een handvol andere Europeanen en een 50tal niet-europeanen. Al de rest zijn vreemdelingen voor mij en het probleem dat ik mee heb is dat ik ze niet ken en ze ook niet alle 6,4 miljard kan kennen. In de onderlinge relaties tussen mensen zijn er problemen denkbaar & die zijn er ook : deze problemen kunnen verergeren doordat men mensen met andere godsdiesnten, vreemde gebruiken e.d. confronteerd. In de jaren '50 was het spreken van een ander dialect (van over het water) al een gigantisch probleem. Tegenwoordig geraken sommige mensen geïrriteerd als ze op tram 8 zitten met luidruchtige Polen, die op dat moment op die lijn in de meerderheid zijn. Gelukkig srtel ik vast dat de volgende generaties reeds minder moeite hebben met deze verscheidenheid, doordat ze o.a. dezelfde verscheidenheid in alle aspecten van hun dagelijks bestaan ervaren - op televisie, de poolse werkvrouw & loodgieter.. enz.. |
Citaat:
of kunnen zelfs als ze volgens mijn opinie totaal verkeerd zitten nog groeien door hun daden of hun moed om desnoods van koers te veranderen. Jimmy Carter (ex President van USA) Helmut Schmidt Willy Brandt Olaf Palme Joost Den Uyl Fidel Castro (hij kan soms verkeerd zijn, maar is eerlijk gebleven) |
Roger, vergeef je het me dat ik je nog maar zo weinig vragen heb gesteld?
|
Is dat groen spul lekker?
|
Wat is eigenlijk je favoriete biersoort, nu we het er toch over hebben?
|
3-0 en 4-1.
Ben je nu wel bevangen met oranjekoorts? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Aangezien het bijna zondagmiddag is:
Welke wijsheid wil je nog meedelen aan uw medeforummers hier? |
Roger wat vind Uw van Insest,en de onbestrafte daden hiervan?
|
De oerknal of niet?
|
Citaat:
Als ik me nog kan herrinneren staat er in uw "intro" dat ge suikerziek zijt, tevens heb ik ook al door dat ge kunt genietenvan een goed biertje... gaan deze 2 goed samen? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be