Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2006, 00:28   #701
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard De anti-islamietenhetze

circe,
Je deed je best, meester Philip Dewinter zal je een kus en een nieuw potlood geven...
Hélaas is je best niet voldoende.
Enfin, geef toe dat je al veel bijleerde in deze thread...

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 juni 2006 om 00:30.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 00:50   #702
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Idem.

Vrouwenbesnijding is een mensonwaardige verminking. En tegen de joden valt weinig te zeggen. Een besneden Joodse jongen kan nog altijd genot beleven aan sex. Het doel van besnijdenis bij vrouwen is het wegnemen van dat genot zodat ze een trouwere echtgenote zou zijn.
Niemand ontkent dat vrouwenbesnijdenis onaanvaardbaar is. Daar gaat het hier niet over. Het gaat erom dat het niets met Islam OP ZICH te maken heeft. Het probleem is veel complexer dan dat. Als je begaan bent met het lot van de vrouwen die er slachtoffer van worden, dan doe je er best aan om dat te erkennen.

En jij hebt duidelijk nog wat leeswerk voor de boeg. Er zijn verschillende vormen van vrouwenbesnijdenis, waarvan een aantal perfect te vergelijken zijn met besnijdenis bij mannen (namelijk degene waarbij enkel de voorhuid van de cllitoris wordt weggesneden of waarbij de clitoris wordt aangeprikt). Besnijdenis bij mannen gebeurt niet alleen bij Joden, maar ook bij moslims en bij christenen. In de VS is de meerderheid van de mannen zelfs besneden. En dat dit ook veel onaangename gevolgen kan hebben kan je hier lezen: http://mgmbill.org/index.htm
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 01:31   #703
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aiwa Bekijk bericht
Ik vraag mij trouwens waarom de overheid hier niet tegen optreed. Kindermishandeling is nog altijd verboden in Belgié.
In België is dit probleem gelukkig eerder "beperkt" (echte cijfers ontbreken), aangezien er niet zo veel migranten zijn uit de landen waar vrouwen worden besneden.

En het is verboden bij wet sinds 2001:

Citaat:
Wet betreffende de strafrechtelijke bescherming van minderjarigen (1)
Art. 29. Artikel 409 van hetzelfde Wetboek, opgeheven bij de wet van 9 april 1930, wordt opnieuw opgenomen in de volgende lezing :
« Art. 409. - § 1. Hij die eender welke vorm van verminking van de genitaliën van een persoon van het vrouwelijk geslacht uitvoert, vergemakkelijkt of bevordert, met of zonder haar toestemming, wordt gestraft met gevangenisstraf van drie jaar tot vijf jaar.
De poging wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar.
§ 2. Indien de verminking uitgevoerd wordt op een minderjarige of met een winstoogmerk, is de straf opsluiting van vijf jaar tot zeven jaar.
§ 3. Indien de verminking een ongeneeslijk lijkende ziekte of een blijvende arbeidsongeschiktheid heeft veroorzaakt, is de straf opsluiting van vijf jaar tot tien jaar.
§ 4. Wanneer de verminking zonder het oogmerk om te doden, toch de dood ten gevolge heeft, is de straf opsluiting van tien jaar tot vijftien jaar.
§ 5. Is de in § 1 bedoelde verminking op een minderjarige of een persoon die uit hoofde van zijn lichaams- of geestestoestand niet bij machte is om in zijn onderhoud te voorzien, uitgevoerd door zijn vader, moeder of andere bloedverwanten in de opgaande lijn, of door enige andere persoon die gezag heeft over de minderjarige of de onbekwame, of door een persoon die hen onder zijn bewaring heeft, of door een persoon die occasioneel of gewoonlijk samenwoont met het slachtoffer, dan wordt het minimum van de bij de §§ 1 tot 4 bepaalde straffen verdubbeld in geval van gevangenisstraf en met twee jaar verhoogd in geval van opsluiting. »
Jammer genoeg is het risico om besneden te worden nog steeds niet aanvaard als grond voor het verlenen van asielrecht.
Oud 5 juni 2006, 01:39   #704
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ik vond nog een interessant rapport over vrouwenbesnijdenis.

http://www.aivl.be/Media/Vrouwelijke...ng_april03.pdf

Kijk vooral naar het stuk "Waarom wordt vrouwelijke genitale verminking beoefend?" Daar staat het nog maar eens: "Gewoonte en traditie worden het meest opgegeven als redenen".

Er staat ook in dat 80% van moslims het gebruik niet kennen.

Willen jullie dan nu eindelijk aanvaarden dat het niets met religie op zich te maken heeft???
Oud 5 juni 2006, 01:44   #705
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
De praktijk op zich vergoelijkt ge niet. Dat is duidelijk. Maar hoe zit het met de motieven? Deze discussie gaat om de motieven.
Inderdaad het gaat hier over motieven.

Het motief van Circe ea hier is duidelijk hun hetze tegen de Islam. Het lot van de vrouwen die slachtoffer worden van besnijdenis kan hen immers geen bal schelen.

Mijn motief is hetzelfde als dat van alle organisaties die er actief tegen strijden: vrouwenbesnijdenis uit de wereld helpen.
Oud 5 juni 2006, 02:10   #706
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weerlegt? Sommige moslims zullen daar anders over denken.
Ja, beste Stefanie. Vrouwenbesnijdenis komt voor bij moslims, christenen, joden en animisten. En ja, bij allemaal soms om religieuze redenen. De voornaamste reden bij allemaal is echter traditie.

Citaat:
waar heeft Circe dat gezegd?
Och, Stefanie, zoek dat zelf maar even terug. Ik heb met van Circe met cijfers het tegendeel moeten bewijzen, dat zegt genoeg me dunkt (zowel om aan te tonen dat het in de meerderheid van de moslimlanden niet gebeurt, als om aan te tonen dat vrouwenbesnijdenis bij de meerderheid van de moslims niet voorkomt; en aan iemand anders heb ik dan nog eens moeten aantonen dat er meer niet-moslimlanden dan moslimlanden zijn waar het wordt toegepast).

Citaat:
Hoe kunt gij dat weten? Die ouders kunnen toch zeggen wat ze willen?
Als er aan de ouders wordt gevraagd om welke redenen ze hun dochters besnijden, dan is er voor hen geen enkele reden voor hen om daarover te liegen. Hoe veel idiote argumenten kun je nog aanhalen om de realiteit te ontkennen, zeg!!! Maar nee, ik was even vergeten dat Circe dat natuurlijk allemaal beter weet dan de talloze rapporten en onderzoeken hierover van mensen die wel bekommerd zijn om het lot van de slachtoffers en die het ook actief bestrijden.

Citaat:
Wel en? Het blijft even verwerpelijk.
Het blijft verwerpelijk. Maar je kan onmogelijk de praktijken in Afrika vergelijken met die van Indonesië. Dat is gewoon blind zijn voor de relaliteit. De vormen van besnijdenis die in Indonesië worden toegepast leiden voor zover bekend immers niet tot blijvende schade (zoals je in het rapport had kunnen lezen als je de moeite even had gedaan). Of ga je mannenbesnijdenis er nu ook mee gelijkstellen?

Citaat:
Dat het een kwestie is van interpretatie denk ik ook, ja.
En het is nu net die interpretatie die maakt dat het niet ONLOSMAKELIJK met Islam verbonden is. Of vind jij dat alles wat iemand doet op basis van zijn interpretatie van een religie onlosmakelijk met die religie verbonden is?

Citaat:
Nooit ontkend? Ik dacht dat die praktijk niets met de Islam te maken had volgens u?
Leer lezen Stefanie. Niets met religie (en dus ook niet met Islam) OP ZICH. Ik heb nooit ontkend dat religie een van de redenen is die wordt ingeroepen om de praktijk te rechtvaardigen. En het is bijlange niet de belangrijkste reden.

Citaat:
Er zijn wel meer omstreden dingen aan de Islam. Voor zover ik weet heeft het Vlaams belang hier nooit veel over gezegd. Volgens mij besteden ze 'r niet veel aandacht aan, hoor. Wanneer het Vlaams belang iets over de Islam zegt, hebben ze 't meestal over andere dingen. Er zijn nog wel meer zaken in de Islam die voor ons onaanvaardbaar zijn.
Het VB misbruikt alles in zijn hetze tegen de Islam, ook vrouwenbesnijdenis (kwam niet toevallig aan bod in het arrest van het Hof van Beroep hé). Mede dankzij het VB denken vele mensen dat alle moslims en alleen moslims hun vrouwen besnijden. Als je me niet geloofd, doe maar eens een kleine bevraging in je kenissenkring. Je zal versteld staan.
Oud 5 juni 2006, 08:37   #707
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Maar je kan onmogelijk de praktijken in Afrika vergelijken met die van Indonesië.
Een Afrikaanse verminkte vrouw is even verminkt als een Indonesische.
Als je daar onderscheid wil in maken, en afkomst of nationaliteit als vergoelijking wil gebruiken om eenzelfde verminking aannemelijker dan de andere voor te stellen, dan hanteer je niet-objectieve criteria om te discrimineren.
Ik hoop dat je inziet dat zoiets onvervalst racistisch is..........
Oud 5 juni 2006, 12:35   #708
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht

Kijk vooral naar het stuk "Waarom wordt vrouwelijke genitale verminking beoefend?" Daar staat het nog maar eens: "Gewoonte en traditie worden het meest opgegeven als redenen".

Willen jullie dan nu eindelijk aanvaarden dat het niets met religie op zich te maken heeft???
D�*t zal circe niet willen lezen...
[SIZE=2]
[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]
[/SIZE][/SIZE]

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 juni 2006 om 12:50.
Oud 5 juni 2006, 13:13   #709
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Een Afrikaanse verminkte vrouw is even verminkt als een Indonesische.
Als je daar onderscheid wil in maken, en afkomst of nationaliteit als vergoelijking wil gebruiken om eenzelfde verminking aannemelijker dan de andere voor te stellen, dan hanteer je niet-objectieve criteria om te discrimineren.
Ik hoop dat je inziet dat zoiets onvervalst racistisch is..........
Ik hoop dat jij alvast inziet dat je je hopeloos belachelijk aan het maken bent. Lees toch de de hele zaak door man, en kom hier niet binnenvallen met post die alleen maar je onwetendheid bewijzen.

Lees eerst eens een rapport met de types van besnijdenis, en de graad van verminking. Elke opzettelijke verminking is af te keuren. Na lectuur zal je alvast je eerste zin anders formuleren. Je zal dan ook beseffen dat de rest van je betoog kant noch wal raakt. En je zal dan ook beseffen dat dit met ras, religie, ... weinig te maken heeft.

Een vlaamse vrouwelijke verminkte baby met gaatjes voor oorringen, (ook soms wat bloed) is dus opzettelijk, onnodig en even misdadig als er toch geen onderscheid dient gemaakt te worden in de methode en de graad van verminking ?
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 13:40   #710
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik hoop dat jij alvast inziet dat je je hopeloos belachelijk aan het maken bent. Lees toch de de hele zaak door man, en kom hier niet binnenvallen met post die alleen maar je onwetendheid bewijzen.
Wanneer ik een posting lees die aanvangt met een hoop persoonlijke aanvallen, en stemmingmakerij, dan vrees ik dat er van redelijke argumenten verder niet veel meer te rapen valt.

Citaat:
Lees eerst eens een rapport met de types van besnijdenis, en de graad van verminking. Elke opzettelijke verminking is af te keuren. Na lectuur zal je alvast je eerste zin anders formuleren. Je zal dan ook beseffen dat de rest van je betoog kant noch wal raakt. En je zal dan ook beseffen dat dit met ras, religie, ... weinig te maken heeft.
Mag ik je herinneren dat ikzelf elke verminking een aanslag op de fysieke integriteit vindt.
Jij bent diegene die onderscheid probeert te maken op basis van
  • de graad van verminking
  • de (religieuze) motieven
  • de plaats van het gebeuren
=> sommige van uw discriminatoire gronden zijn dus hopeloos (neo-)racistisch.

Citaat:
Een vlaamse vrouwelijke verminkte baby met gaatjes voor oorringen, (ook soms wat bloed) is dus opzettelijk, onnodig en even misdadig als er toch geen onderscheid dient gemaakt te worden in de methode en de graad van verminking ?
Inderdaad.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juni 2006 om 13:41.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 13:43   #711
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Edina

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
D�*t zal circe niet willen lezen...
[SIZE=2]
[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]
[/SIZE][/SIZE]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amnesty International
Religieuze redenen

VGV wordt beoefend door zowel Christenen, Moslims, Joden als animisten, maar de praktijk wordt door geen enkele grote godsdienst voorgeschreven. Sommige Islamitische gemeenschappen geloven echter dat het een religieuze plicht is die door de Koran voorgeschreven wordt en ze gebruiken dit ook om de praktijk te rechtvaardigen. VGV bestond echter al vóór de Islam en wordt door de meerderheid van de Moslims, namelijk 80%, niet beoefend.
(ik vond niet direct de truk terug om een .pdf te pasten...)

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 juni 2006 om 13:47.
Oud 5 juni 2006, 14:02   #712
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Wanneer ik een posting lees die aanvangt met een hoop persoonlijke aanvallen, en stemmingmakerij, dan vrees ik dat er van redelijke argumenten verder niet veel meer te rapen valt.

Mag ik je herinneren dat ikzelf elke verminking een aanslag op de fysieke integriteit vindt.

Inderdaad.
Supe®Staaf,
Akkoord, maar mag ik je eraan herinneren dat het de VB-propagandamachine is die FGM absoluut aan islam en moslims wil linken en(en, gezien het gebrek aan uitgewerkt programma "buitenlandse politiek", van het VB) betreft het dus voor hen de islam hier en per extensie de moslims hier.
Citaat:
Citaat:

Inderdaad.
Supe®Staaf,
Akkoord waar je je afkeer vn elke verminking verwoordt, maar mag ik je eraan herinneren dat het de VB-propagandamachine is die FGM absoluut aan islam en moslims wil linken en(en gezien het gebrek aan uitgewerkt programma "buitenlandse politiek" van het VB) betreft het dus voor hen de islam hier en per extensie de moslims hier. Ik herinner je eraan dat circe, die het VB-standpunt verdedigt,duidelijk verklaarde dat ze het van haar gerust mogen doen..

Waar jij dus racisme uit de tegenspraak distilleert kan ik je niet begrijpen, noch volgen: gewoon omdat gschreven wordt dat het een regionale tradie is? Vreeemd: Amnesty International, zijn die dan racistisch of "neo-racistisctisch"?

PS zou je het begrip "neo-racistisch" willen definiëren en het verschil aanwijzen met racistisch? In mijn woordenboek vond ik dat neologisme nog niet. (te oud of te goedkoop misschien?)

Waar jij dus racisme uit de tegenspraak distilleert kan ik je niet begrijpen, noch volgen: gewoon omdat geschreven wordt dat het een regionale en geen mondiale traditie is? Vreemd: Amnesty International, zijn die dan ook racistisch of "neo-racististisch"? Het State Department en Unesco ook?

PS zou je het begrip "neo-racistisch" willen definiëren en het verschil aanwijzen met racistisch? In mijn woordenboek vond ik dat neologisme nog niet. (te oud of te goedkoop misschien?)

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 juni 2006 om 14:11.
Oud 5 juni 2006, 14:10   #713
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Supe®Staaf,
Akkoord, maar mag ik je eraan herinneren dat het de VB-propagandamachine is die FGM absoluut aan islam en moslims wil linken en(en gezien het gebrek aan uitgewerkt programma "buitenlandse politiek" van het VB) betreft het dus voor hen de islam hier en per extensie de moslims hier.0
Hebben ze daar exacte cijfers over?
Komt vrouwverminking alhier misschien vooral voor bij islamieten en moslims?
Sorry dat ik van het VB niet veel afweet. Ik klik nu eenmaal niet fervent op hun sites.

Citaat:
Waar jij dus racisme uit de tegenspraak distilleert kan ik je niet begrijpen, noch volgen:
Wanneer je eenzelfde feit (verminking) goedpraat op basis van de plaats van het gebeuren of de religieuze achtergrond, dan maak je een arbitrair en niet objectiveerbaar onderscheid dat in het kader van de huidige wetgeving als racistisch kan aanzien worden.

Citaat:
Neo-racisme is in feite hetzelfde als het 'gewone'
Ik gebruik die term i.v.m. vormen van racisme waar vele hedendaagse racismebestrijders, in hun zelotische ijver, vaak (onbewust) zelf in vervallen.
Oud 5 juni 2006, 14:20   #714
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Hebben ze daar exacte cijfers over?
Komt vrouwverminking alhier misschien vooral voor bij islamieten en moslims?
Sorry dat ik van het VB niet veel afweet. Ik klik nu eenmaal niet fervent op hun sites.

Wanneer je eenzelfde feit (verminking) goedpraat op basis van de plaats van het gebeuren of de religieuze achtergrond, dan maak je een arbitrair en niet objectiveerbaar onderscheid dat in het kader van de huidige wetgeving als racistisch kan aanzien worden.

Neo-racisme is in feite hetzelfde als het 'gewone'
Ik gebruik die term i.v.m. vormen van racisme waar vele hedendaagse racismebestrijders, in hun zelotische ijver, vaak (onbewust) zelf in vervallen.

Keurden edwina, spherelike of ik ergens die FGM goed ?
Uiteraard geeft het VB géén cijfers , naar VB-gewoonte...
Komt FGM hier voor? Komt het voor in Marokko, Turkije of Tunesië? Bij de Marokkaanse of turkse afstammelingen hier?

Sinds wanneer is erop wijzen dat er gradaties en plaatsverschillen bestaan dat het niet godsdienstgebonden is racistisch of iets goedpraten? Waar is het racisme? In het niet "alles op één hoopje gooien"?
Kort: beschuldig je Amnesty International, Unesco, het US State Dept en het Gerecht van "neo-racisme"?

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 juni 2006 om 14:30.
Oud 5 juni 2006, 14:21   #715
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord, maar mag ik je eraan herinneren dat het de VB-propagandamachine is die FGM absoluut aan islam en moslims wil linken en
Ik heb eventjes jouw bron gecheckt, en die lijkt de link met de Islam weldegelijk te bevestigen:

Wereldwijd wordt het aantal vrouwen en meisjes dat genitaal verminkt is op 100 tot 140 miljoen3 geschat, waarvan de grote meerderheid in Afrika.
.................

De praktijk wordt voornamelijk en op grote schaal uitgevoerd in Afrika, waar het in 28 landen toegepast wordt. ..........................

Er wordt bericht dat het bij de moslimbevolking in Indonesië, Sri Lanka en Maleisië uitgevoerd wordt, maar er is weinig bekend over de praktijk in deze landen. In India is er eveneens een kleine moslimsekte, de Daudi Bohra, die clitoridectomie uitvoert. VGV komt ook veel voor in sommige landen in het Midden-Oosten, waar het beoefend wordt in Egypte, Oman, Jemen en de Verenigde Arabische Emiraten.4 Er zijn ook berichten over VGV bij bepaalde inheemse groepen in Midden- en Zuid-Amerika, maar hierover is weinig informatie beschikbaar.
In het Westen komt genitale verminking voornamelijk voor bij immigranten uit landen waar VGV beoefend wordt.

Zoals jouw bron dus aangeeft komt verminking vooral voor in:
  • Afrika (waar islam weid verspreid is)
  • moslimbevolking
  • moslimsektes
  • immigranten uit die contreien
Zelfs uw bron lijkt Circe gelijk te geven........
Oud 5 juni 2006, 14:23   #716
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Keurden edwina, spherelike of ik ergens die verminking goed ?
Dat niet, maar jullie lijken onderscheid te maken tussen de al dan niet religieuze redenen waarom het gebeurt.
En bovendien lijkt het er sterk op dat jullie bepaalde religies willen vrijpleiten, die er nochtans (ook volgens uw bron!) sterk de hand in hebben.
Oud 5 juni 2006, 14:29   #717
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Inderdaad.
Als een post begint met "dan vrees ik", dan ..... weet je het eigenlijk niet?

Laten we even meegaan in je redenering :
  • graad van verminking niet relevant. Als je toch weigert te lezen, neem dan van mij aan dat de gradatie zowat varieert van een tik op de vingers, tot hand afhakken. Als dat geen noemenswaardig onderscheid is weet ik het ook niet. En ja lijfstraffen zijn ook niet aanvaardbaar. (Of is dit geen parrallel ?)
  • motieven niet relevant. Mag jij mij een vertellen of jij werkelijk iets tegen de praktijk hebt. Hoe ga je immers die oeroude gebruiken proberen te bannen als je geen inzicht wil in het waarom, iets dat van streek tot streek varieert.
  • plaats niet relevant. Een anti-besnijdenis-campagne in de scandinavische landen is zeker wenselijk en zal gegarandeerd succes hebben, je zal zien dat er daarna zo goed als geen besnijdenissen meer zijn.
Hoe je van omschrijving van het probleem, cijfers ter zake, ...... tot (neo) racisme komt (wat dit dan al mag zijn) kan ik echt niet volgen, een woordje uitleg zou niet overbodig zijn.
Oud 5 juni 2006, 14:37   #718
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb eventjes jouw bron gecheckt, en die lijkt de link met de Islam weldegelijk te bevestigen:

Wereldwijd wordt het aantal vrouwen en meisjes dat genitaal verminkt is op 100 tot 140 miljoen3 geschat, waarvan de grote meerderheid in Afrika.
.................

De praktijk wordt voornamelijk en op grote schaal uitgevoerd in Afrika, waar het in 28 landen toegepast wordt. ..........................

Er wordt bericht dat het bij de moslimbevolking in Indonesië, Sri Lanka en Maleisië uitgevoerd wordt, maar er is weinig bekend over de praktijk in deze landen. In India is er eveneens een kleine moslimsekte, de Daudi Bohra, die clitoridectomie uitvoert. VGV komt ook veel voor in sommige landen in het Midden-Oosten, waar het beoefend wordt in Egypte, Oman, Jemen en de Verenigde Arabische Emiraten.4 Er zijn ook berichten over VGV bij bepaalde inheemse groepen in Midden- en Zuid-Amerika, maar hierover is weinig informatie beschikbaar.
In het Westen komt genitale verminking voornamelijk voor bij immigranten uit landen waar VGV beoefend wordt.

Zoals jouw bron dus aangeeft komt verminking vooral voor in:
  • Afrika (waar islam weid verspreid is)
  • moslimbevolking
  • moslimsektes
  • immigranten uit die contreien
Zelfs uw bron lijkt Circe gelijk te geven........
Als je had willen lezen, dan wist je ook dat het in Saoudiarabie en in Iran zo goed als niet voorkomt, toch van de meest fundamentalistische islam landen.
En dan had je ook geweten dat ook gelovigen van nog andere godsdiensten het toepassen.

Laatst gewijzigd door spherelike : 5 juni 2006 om 14:39.
Oud 5 juni 2006, 14:40   #719
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Als een post begint met "dan vrees ik", dan ..... weet je het eigenlijk niet?
Achteraf bekeken, werd mijn vrees bewaarheid.
Na uw scheldtirade volgde geen enkel zinnig argument meer.

Citaat:
Als je toch weigert te lezen, neem dan van mij aan dat de gradatie zowat varieert van een tik op de vingers, tot hand afhakken. Als dat geen noemenswaardig onderscheid is weet ik het ook niet. En ja lijfstraffen zijn ook niet aanvaardbaar. (Of is dit geen parrallel ?)
Van een tik op de vingers kan je nog recupereren. Hoewel het totaal verwerpelijk is, maar dat is een andere discussie.

Citaat:
Mag jij mij een vertellen of jij werkelijk iets tegen de praktijk hebt. Hoe ga je immers die oeroude gebruiken proberen te bannen als je geen inzicht wil in het waarom, iets dat van streek tot streek varieert.
De motieven spelen geen rol.
Die zijn niet minder verwerpelijk wanneer ze om christelijke, islamitische of redenen van andere sektaire oorsprong gebeuren.

Citaat:
Een anti-besnijdenis-campagne in de scandinavische landen is zeker wenselijk en zal gegarandeerd succes hebben, je zal zien dat er daarna zo goed als geen besnijdenissen meer zijn.
Goed geprobeerd om de zaak te proberen verschuiven naar relevante plaats van bestrijding.
Ik wees er echter op dat jij de plaats van gebeuren hanteert als criterium. En daar schuilt de dwazigheid. Een verminking is niet te verschonen omdat ze in land x-y-z een ingeburgerde traditie is.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juni 2006 om 14:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2006, 14:40   #720
filosoof
Banneling

Standaard

Steeds werd gesteld dat de godsdienst gebruikt wordt als (slecht!) excuus om een locale traditie of gewoonte te verrechtvaardigen (zowel bij moslims als bij christenen in Egypte in Egypte en Soudan, waar sommige priesters de doop weigeren aan meisjes die niet besneden zijn) Ook in de victoriaanse stroming in het westen waar het in den beginne toegepast werd om te vechten tegen de "zonde van Onan" (masturbatie in hun toenmalige terminologie) is het religieus of semireligieus component gebruikt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be