Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2006, 14:16   #221
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zouden ze dan vervallen tot een armzalige stad? heb jij daar studies van?
Ziehier het levende bewijs
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:17   #222
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als dat ze gelukkig maakt....

Maar zelfs als internationaal erkende staat zal Brussel niet onafhankelijk zijn. Zij zullen nog altijd de speelbal blijven van de Vlaamse politiek. Die Vlaamse politiek met hand en tand tegenwerken, zal leiden tot verval van Brussel (met als beste bewijs: de huidige situatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest).
Dat heeft u ook goed gezien, Franky

Brussel kiest voor haar eigen ondergang bij afscheiding, maar als dat haar keuze is: de democratie moet heersen.
Oud 23 mei 2006, 14:19   #223
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hm, ik zie dat bewijs niet? is gewoon de website van Brussel, so?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:21   #224
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hm, ik zie dat bewijs niet? is gewoon de website van Brussel, so?
U weet ook wel hoe het eraan toe gaat in het Brussels Gewest. Het gewest heeft een onstilbare honger naar vers federaal geld, en toch nog een werkloosheid van 25%.
Dan moet je concluderen: Brussel is niet leefbaar als gewest, en dus zeker niet als staat.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2006 om 14:21.
Oud 23 mei 2006, 14:21   #225
Tantist

Standaard

Citaat:
Franky? wie is Franky?
Geen Eilandfan dus...

Citaat:
jaja, maar wat als Brussel niet bij Vlaanderen wilt behoren? die kans bestaat, dat moet je toegeven. Wat ga je dan met de luchthaven doen? wat ga je met de ring doen? laten verkommeren?
Kosten-batenanalyse doen na de verkiezing van de nieuwe hoofdstad en zien in welke mate het onderhoud nodig is voor de Vlaamse economie. Met Brussel buiten de staatsgrenzen verandert er wel degelijk wat, vooral voor Brussel: dat verkommert, terwijl er gewoon een verschuiving zal zijn in Vlaanderen van het economische zwaartepunt. Valt die kosten-batenanalyse negatief uit: ja, laten verkommeren. Valt ze niet negatief uit: toch Brussel ervoor laten betalen. Het is pompen of verzuipen dan voor de Brusselaars: voor Vlaanderen kan ze dan nuttig zijn, voor Brussel is ze levensnoodzakelijk.
Oud 23 mei 2006, 14:23   #226
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Geen Eilandfan dus...
Weinig succes met Eliand-citaten, blijkbaar.

(Was er eigenlijk ook geen fan van. Een enorme achteruitgang na In De Gloria)
Oud 23 mei 2006, 14:24   #227
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen Eilandfan dus...

Kosten-batenanalyse doen na de verkiezing van de nieuwe hoofdstad en zien in welke mate het onderhoud nodig is voor de Vlaamse economie. Met Brussel buiten de staatsgrenzen verandert er wel degelijk wat, vooral voor Brussel: dat verkommert, terwijl er gewoon een verschuiving zal zijn in Vlaanderen van het economische zwaartepunt. Valt die kosten-batenanalyse negatief uit: ja, laten verkommeren. Valt ze niet negatief uit: toch Brussel ervoor laten betalen. Het is pompen of verzuipen dan voor de Brusselaars: voor Vlaanderen kan ze dan nuttig zijn, voor Brussel is ze levensnoodzakelijk.
aaaaaaaah, ok ok ik heb ze door

maar je kan me echt niet overtuigen dat Wallonië-Brussel het zodanig slecht zouden hebben dat ze volledig zouden verkommeren en dat Brussel eventueel zou komen smeken om bij Vlaanderen te komen.

Brussel is een economische macht die je niet mag onderschatten als Europese hoofdstad. Mss gaan ze dan eens wakker worden en hun financiën op orde stellen en hun werklozen omvormen tot degelijke werkkrachten? dit trouwens geen vraag naar onafhankelijkheid, eerder een vraag aan Brussel om wakker te worden, dat is in aller belang.
Oud 23 mei 2006, 14:32   #228
Tantist

Standaard

Citaat:
aaaaaaaah, ok ok ik heb ze door
Off topic: zalige reeks he?

Citaat:
maar je kan me echt niet overtuigen dat Wallonië-Brussel het zodanig slecht zouden hebben dat ze volledig zouden verkommeren en dat Brussel eventueel zou komen smeken om bij Vlaanderen te komen.
Wallonië niet, Wallonië is een levensvatbare staat in spe. Tenzij Wallonië in een unie zou zitten met Brussel, dat door een andere economische realiteit als een rem zou werken (1/4 is niet te onderschatten). Dan heb je weer een Belgisch scenario. Wallonië is het Slovakije van België: zij moet uit een put kruipen en dat gaat niet met Brusselse blokken aan het been.

Citaat:
Brussel is een economische macht die je niet mag onderschatten als Europese hoofdstad.
Bij aansluiting bij Frankrijk verdwijnt die status onmiddellijk. Nu al gaan er stemmen op om meer in het oosten een nieuwe Europese hoofdstad te stichten �* la Brasilia of Washington DC. Dat die economische macht in het niet valt bij de rest van Vlaanderen, negeer je daarbij ook nog eens: er lopen ook geldstromen van Vlaanderen naar Brussel.

Citaat:
Mss gaan ze dan eens wakker worden en hun financiën op orde stellen en hun werklozen omvormen tot degelijke werkkrachten?
Nog een argument erbij voor de Vlaamse onafhankelijkheid!
Waarom kan dit niet spontaan gebeuren in België?

Citaat:
dit trouwens geen vraag naar onafhankelijkheid, eerder een vraag aan Brussel om wakker te worden, dat is in aller belang.
België maakt dat Brussel en Wallonië blijven slapen...
Oud 23 mei 2006, 14:36   #229
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Brussel blijft natuurlijk de hoofdstad van Europa.
Zo vanzelfsprekend is dat niet. Sterker nog; Europa zal waarschijnlijk geen interesse meer hebben voor Brussel zodra de EU zelf zorg moet gaan dragen voor de Brusselse economie, infrastructuur enz. De Verenigde Staten van Europa is niet voor vandaag of morgen, if ever.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 23 mei 2006 om 14:39.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:37   #230
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weinig succes met Eliand-citaten, blijkbaar.

(Was er eigenlijk ook geen fan van. Een enorme achteruitgang na In De Gloria)
niet zo goed als In De Gloria, dat klopt, maar vergeleken met wat voor boecht er doorgaans op tv is vond ik Het Eiland toch een verademing hoor.
Oud 23 mei 2006, 14:45   #231
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Zo vanzelfsprekend is dat niet. Sterker nog; Europa zal waarschijnlijk geen interesse meer hebben voor Brussel zodra de EU zelf zorg moet gaan dragen voor de Brusselse economie, infrastructuur enz. De Verenigde Staten van Europa is niet voor vandaag of morgen, if ever.
Logischer is dat een oostblokland met territorium te veel hiervan een stuk vrijmaakt voor poen en hier een Europees district op komt. Brussel is te klein om hoofdstad van de EU te blijven.
Oud 23 mei 2006, 14:48   #232
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Off topic: zalige reeks he?
jep, zalige reeks!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Wallonië niet, Wallonië is een levensvatbare staat in spe. Tenzij Wallonië in een unie zou zitten met Brussel, dat door een andere economische realiteit als een rem zou werken (1/4 is niet te onderschatten). Dan heb je weer een Belgisch scenario. Wallonië is het Slovakije van België: zij moet uit een put kruipen en dat gaat niet met Brusselse blokken aan het been.
waarom zou Brussel zo slecht zijn?? qua potentieel kunnen ze ver komen hoor, zeker mochten ze de werklozen een goede attitude aangeleerd krijgen

Citaat:

Bij aansluiting bij Frankrijk verdwijnt die status onmiddellijk. Nu al gaan er stemmen op om meer in het oosten een nieuwe Europese hoofdstad te stichten �* la Brasilia of Washington DC. Dat die economische macht in het niet valt bij de rest van Vlaanderen, negeer je daarbij ook nog eens: er lopen ook geldstromen van Vlaanderen naar Brussel.
wie zegt dat ze gaan aansluiten bij Frankrijk? zal Frankrijk dat willen?

Citaat:

Nog een argument erbij voor de Vlaamse onafhankelijkheid!
Waarom kan dit niet spontaan gebeuren in België?

België maakt dat Brussel en Wallonië blijven slapen...
dan moet België er maar voor zorgen dat ze wakker worden, wat trouwens aan het gebeuren is, kijk maar naar Charleroi.
Oud 23 mei 2006, 14:55   #233
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Logischer is dat een oostblokland met territorium te veel hiervan een stuk vrijmaakt voor poen en hier een Europees district op komt. Brussel is te klein om hoofdstad van de EU te blijven.
Hoe zit het met het gebied om Brussel heen? Is daar geen extra ruimte te vinden?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 14:59   #234
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dan moet België er maar voor zorgen dat ze wakker worden, wat trouwens aan het gebeuren is, kijk maar naar Charleroi.
Wat in Charleroi gebeurt heeft niets te maken met orde op zaken te stellen. Waarom werd Madamme Arena ander gerust gelaten?
Elio Di Rupo wil gewoon de machtsbasis van Waals-regionalist Jean-Claude Van Cauwenberghe kapot krijgen.
Elio Di Rupo is bereid de machtigste federatie van de PS van de kaart te vegen, als dat zijn interne macht binnen de PS kan versterken.

Maar elke Carolo die weggehaald wordt bij PS-Charleroi, gaat blijkbaar naar het Front National. Elio Di Rupo is bezig met het Front National slapend rijk te maken. Een het meest hypocriete eraan is dat Di Rupo net die groei van het FN in Charleroi op Van Cau zal steken.

Mensen als Dehousse en Happart weten dat na de uitschakeling van PS-CHarleroi PS-Luik aan de beurt zal zijn.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 23 mei 2006 om 15:00.
Oud 23 mei 2006, 16:00   #235
Tantist

Standaard

Citaat:
waarom zou Brussel zo slecht zijn?? qua potentieel kunnen ze ver komen hoor, zeker mochten ze de werklozen een goede attitude aangeleerd krijgen
ALLES in Brussel is te danken aan de hoofdstadfunctie van België en Europa. België is, economisch althans en helaas niet politiek, Vlaanderen. Die attitude aanleren is praat voor de vaak, want Brussel heeft die behoefte niet in een Belgische constructie en daar veranderen 100 idealisten zoals jij niets aan (een compliment, geen verwijt).

Je hoeft ook geen geopolitiek genie te zijn om te zien dat de enclavepositie van Brussel, daarbovenop het feit dat het belangrijkste deel van zijn ring in Vlaanderen ligt en daarbovenop dat zijn luchthaven in Vlaanderen ligt, zullen zorgen voor een onhoudbare situatie. Als Vlaanderen en zijn centen uit Brussel verdwijnt, verandert niet met dat alle werklozen daar aan de slag gaan, want dan is er geen werk.

Citaat:
wie zegt dat ze gaan aansluiten bij Frankrijk? zal Frankrijk dat willen?
Wallonië kan het Slowakije worden van België, maar ik vrees dat de Rattachistische sentimenten het zullen halen. Er is niets die op het tegendeel wijst. Maar het kan he, alle opties zijn nog open.

Citaat:
Ja

http://www.lesoir.be/rubriques/belgi...8_372266.shtml

Achteruitgang in Charleroi is trouwens bijzonder moeilijk
Oud 23 mei 2006, 16:29   #236
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom niet? Als er een groep is die bij een referendum zijn territorium kan doen afscheuren en dat op zulke legitieme wijze kan doen dat erkenning door de VN er in zit, waarom niet?
Ofwel vindt u een BELGISCHE meerderheid voor segregatie (dream on )

Ofwel tracht u zich éénzijdig af te scheuren. Dan wacht u eerst natuurlijk een zware staatshervorming tot confederatie en daarna moet u binnen Vlaanderen ook nog een meerderheid vinden (niet zo evident als u ons wil doen geloven).

U kan het ook op illegale manier proberen, natuurlijk. Een fascistische staatsgreep, bijvoorbeeld?8)
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2006, 16:34   #237
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Beste medeflaminganten. Als je ziet met welke karikaturen de belgicisten moeten afkomen, moet je toch ook concluderen dat ze best bang beginnen worden (ik hoor nu al een hysterische reply: Bang, wij? HAHAHA ha he he... he [SIZE=1](shit, zemme ons door)[/SIZE]). Misschien moeten we maar eens het geval Montenegro uitgebreider bestuderen.
Die "karikatuur" van het uithongeren komt niet van mijzelve, maar wel van VB'er Gwijde Tastenhoye. Bezwaarlijk een belgicist te noemen, toch?
Oud 23 mei 2006, 16:53   #238
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Nu Montenegro. Wanneer de Kempen?
Blijkbaar moeten sommige belgiscisten elke zin die ze bedenken 400 keer posten, omdat het hen een halve dag heeft gekost om hen te bedenken...
Oud 23 mei 2006, 16:56   #239
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Ofwel vindt u een BELGISCHE meerderheid voor segregatie
Dus jij vindt dat een onafhankelijkheidsstreven langs één kant niet genoeg is? Dat een gebied dus tegen zijn wil binnen de federatie kan gedwongen worden?
Oud 23 mei 2006, 17:00   #240
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus jij vindt dat een onafhankelijkheidsstreven langs één kant niet genoeg is? Dat een gebied dus tegen zijn wil binnen de federatie kan gedwongen worden?
Vanzelfsprekend. Is het niet het democratisch recht van elke Waal, Brusselaar, ... om mee te beslissen over het al dan niet voortbestaan van zijn vaderland?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be